Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 439
Offentligt
1262062_0001.png
1262062_0002.png
1262062_0003.png
1MILJØstyrelsenMiljøteknologi4.juni 2013sanMST-133-00002
Grund- og nærhedsnotatKommitésag: Kommissionens forslag til beslutning om opstilling af miljømærkekriterier fortildeling af EU-miljømærket Blomsten til produktgruppentoiletter-urinaler.ResuméKommissionen har fremsendt forslag til EU miljømærkekriterier for produktgruppen toiletter og urinaler.Der er tale om ordinære toiletter (med vandskyl) og urinaler til installation i boliger og erhverv. Miljø-mærkede toiletter og urinaler skal i drift være vandbesparende (urinaler omfatter også vandfri urinaler).Der er primært tale om ordinære toiletter (med vandskyl) og urinaler til installation i boliger og erhverv.EU miljømærkede toiletter og urinaler skal i drift være vandbesparende (urinaler omfatter også vandfriurinaler), og der stilles krav til materialerne, der indgår med henblik på lavt indhold af miljøfarlige stoffer,lang levetid og genanvendelse af materialer ved ophør af brugen.Regeringen forventer at kunne støtte forslaget.1. StatusKommissionen har den 23. maj 2013 fremsendt forslag til beslutning om nye miljømærkekriterier fortildeling af EU-miljømærket Blomsten til produktgruppen toiletter og urinaler. Forslaget skal til afstem-ning d. 20. juni 2013 i Kommissionens forskriftudvalg for Blomsten.Kriterieforslaget har hjemmel i artikel 7 og 8 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 66/2009af 25. november 2009 om EU-miljømærket.Forskriftudvalget træffer afgørelse i sager om miljømærkekriterier efter forskriftprocedure med kontrol(art. 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006),jf. art. 16, stk. 2 i miljømærkeforordningen. Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for et forslag, ud-steder Kommissionen beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslagetindenfor tre måneder. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelægger Kommissionen sagenfor Rådet, og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod etforslag, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertaleller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede beslutnin-gen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget inden for fire måneder fra Kom-missionens forelæggelse.2. Formål og indholdDet foreliggende beslutningsforslag indeholder forslag til kriterier for tildeling af EU-miljømærket vedansøgning om licens til virksomheder, der producerer toiletter og urinaler. Produktgruppen omfattertoiletter, der anvender vandskyl, og urinaler, der kan anvende vandskyl eller være vandfri. Toiletter,der i brug, er afhængig af kemikalier eller energi for korrekt brug, er ikke omfattet. Toiletter og urinalerkan indeholde elektroniske komponenter med henblik på kontrol af vandforbruget.En gennemgang af produktområdet viser, at miljøbelastningen især omfatter vandforbruget (i brugs-fasen), levetid og genanvendelighed af produktet efter brugsophør.Det er første version af kriterier for toiletter/urinaler. Kommissionen foreslår en gyldighed på fire år.Kriterierne sigter især på at promovere produkter med:lavt vandforbruglavt indhold af miljøfarlige stofferdesign for lang levetid og genanvendelse af materialer
2MiljøkriterierVandforbrug.Toiletter med to-skyls funktion må maksimalt have et vandforbrug på 6 liter for stortskyl, og 3 liter for lille skyl. Toiletter uden to-skyls funktion må maksimalt have et vandforbrug på 4 literpr. skyl.Urinaler, der skyller med vand, må maksimalt have et vandforbrug på 1 liter pr. forbrug. Vandskyl kanaktiveres manuelt eller ved automatik, der i så fald skal designes, så uhensigtsmæssig aktiveringundgås.Vandfri urinaler skal operere uden anvendelse af spærrevæske eller anvende let biologisk nedbryde-lig spærrevæske. Spærrevæske anvendes for at undgå lugtgener.Toiletter/urinaler skal leve op tilEN standard 12056 Gravitationsafløbssystemerinden for bygningermed henblik på tilslutning til et afløbssystem.Begrænsning af indhold af farlige stoffer.EU-Blomstforordningen (nr. 66/2010) stiller som basis-krav, at produktet ikke må tilsættes stoffer eller blandinger, der (på tidspunktet for licensudstedelse)kan klassificeres(inkl. selvklassificering) som giftige, kræftfremkaldende, mutagene eller reprodukti-onstoksiske i kategorierne 1A, 1B eller 2 (CMR 1A, 1B, og 2), sensibiliserende eller miljøfarlige.Kommissionen kan undtagekemiske stoffer fra disse basiskrav, såfremt det teknisk set ikke er muligt,at erstatte stofferne. For nærværende produktgruppe undtager Kommissionen:materialedele under 25 gram,nikkel i rustfrit stål,Elektroniske komponenter undtages generelt for særlige miljømærkekrav (heleproduktet fort-sat leve op til RoHS direktivet om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elek-trisk og elektronisk udstyr).
REACH kandidatlistestoffer,der er identificeret, jf. procedure i REACH forordningens artikel 59, stk. 1,dvs. stoffer der optræder på REACH forordningens kandidatliste (bilag XIV), er ikke tilladt at anvendei miljømærkede produkter. REACH Kandidatlistestoffer kan ikke undtages miljømærkekravene.Andre materialer.Anvendes der træ (til toiletsædet) skal træet stamme fra lovlig skovdrift, og fraskove der er drevet efter principper med henblik på at blive certificeret som bæredygtig skovdrift. Mi-nimum 70 % af massivt træ og 40 % i træbaserede træ skal komme fra certificeret skove (f.eks. FSC,PEFC eller lignende).Forlænget levetid.Med henblik på at forlænge levetiden skal udskiftelige reservedele være til rådig-hed i op til 10 år efter købet, og produktet designes, så det er let at udskifte disse dele. Der skal ydesen garantiperiode på 5 år for reparation eller udskiftning af produktet.Forbrugerinformation.Der skal foreligge information om korrekt installation og brug af produktet, ogmiljømæssig korrekt vedligeholdelse og rengøring af produktet.3. NærhedsprincippetDer er tale om en gennemførelsesforanstaltning af miljømærkeordningen. Forslaget opfylder derforbåde nærheds- og proportionalitetsprincippet.4. Gældende dansk retMiljømærkeordningen er frivillig. Forslaget medfører derfor ingen lovgivningsmæssige konsekvenser forDanmark.5. Konsekvenser for DanmarkSamfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner ogkommuner.Administrative konsekvenser for erhvervslivet
3Erhvervelse af miljømærket (licens) indebærer udgifter for ansøgeren, men disse udgifter forventes opvejet af dekonkurrencemæssige fordele ved erhvervelse af miljømærket.BeskyttelsesniveauetKommissionen redegør ikke herfor, men det vurderes, at forslaget påvirker beskyttelsesniveauet positivt i EU, damiljømærkekriterierne i henhold til forordningen skal ligge i den 10-20 % bedste del af markedet i EU.6. HøringForslaget har været forelagt Danmarks miljømærkenævn med mulighed for kommentarer og spørgs-mål. Der er inden forelæggelse for miljøspecialudvalget ikke indkommet kommentarer/spørgsmål.Forslaget har været i høring i EU specialudvalget fra d. 4. juni til d. 10. juni 2013.DI har ingen bemærkninger.7. ForhandlingssituationenArbejdet med revisionen af miljømærkekriterier for toiletter og urinaler har været ledet af Kommissio-nens Joint Research Center i Sevilla. Miljømærkekriterierne forventes vedtaget i forskriftudvalget.Overordnet set vurderes det, at kriterierne medfører en miljømæssig afgrænsning af markedets bed-ste produkter i EU.Kommissionen lægger særligt vægt på det vandbesparende potentiale i produktgruppen. Med et kravom f.eks. max. 6 liter stort skyl og 3 liter lille skyl er kriterierne strammet så meget som muligt, idetnogle medlemslande, der ikke har problemer med vandmangel, mener, at skrappere krav til vandfor-brug kan medføre problemer med at afløbssystemet klogger til.EU miljømærkets forordning (nr. 66/2010), artikel 6 (6) opstiller som basiskrav, at miljømærkede pro-dukterikkemå indeholde en række miljø- og sundhedsklassificerede stoffer eller blandinger. Kom-missionen kan i forslaget argumentere for en undtagelse af specifikke kemiske stoffer og blandinger,såfremt substitution ikke er teknisk mulig.I forslaget undtager Kommissionen materialedele under 25 gram og alle elektroniske delkomponenterundtages i forhold til de store dokumentationsomkostninger for ansøger, med et tilsvarende lille mil-jømæssigt udbytte. Nikkel i rustfrit stål undtages, fordi nikkel er en nødvendig del af stållegeringer.Efter pres fra flere lande stilles der nu krav om, at træ der indgår i et EU miljømærket toilet, skal væreomfattet af en certificeringsordning.8. Dansk holdningRegeringen er overordnet enig i Kommissionens krav og forventer at kunne stemme for.Danmark har lagt vægt på at opnå vandbesparende produkter, samtidig med at der stilles design ogkvalitetskrav i produktions-, forbrugs- såvel som produktets slutfase, med henblik på at opnå produk-ter med lang levetid, med materialer, der kan genanvendes.Danmark hilser kravet om certificering af det træ, der indgår i et toiletbræt velkomment. Forslaget stil-ler krav om at alt træ skal komme fra lovlig skovdrift, og fra skove der er drevet efter principper medhenblik på at blive certificeret som bæredygtig skovdrift. Der er således ikke et krav om, at alt træ skalvære omfattet af et certificeringssystem, men alene at hhv. 40 % af træbaserede, hhv. 70 % af mas-sivt træ skal være certificeret.Danmark vil arbejde for alt træ er omfattet af gyldige certifikater for bæredygtig skovforvaltning ogkontrol af leverandørkæden (chain of custody), og som er udstedt af en uafhængig ekstern certifice-ringsordning(f.eks. FSC, PEFC eller lignende). Tillader certificeringsordningen, at certificeret materia-le blandes med ikke-certificeret materiale i et produkt eller i en produktlinje, vil Danmark arbejde for atandelen af certificeret materiale skal være 70 % eller derover. Ikke-certificeret materiale skal væreomfattet af en kontrolordning, som sikrer, at det stammer fra lovlige kilder og opfylder eventuelle an-dre krav i certificeringsordningen vedrørende ikke-certificeret materiale.9. Tidligere forelæggelser for FolketingetSagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.