Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 422
Offentligt
1259091_0001.png
1259091_0002.png
1259091_0003.png
1259091_0004.png
1259091_0005.png
1259091_0006.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsenKemi og Fødevarekvalitet/GUH+MAKIRSagsnr.: 2013-29-221-01782/Dep sagsnr. 21107Den 11. juni 2013FVM 151
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005med hensyn til maksimalgrænseværdier for pesticiderne bitertanol, chlorfenvinphos,dodin og vinclozolin (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeResuméForslaget omhandler ændringer af maksimalgrænseværdier i bilag II, III og V til pesticid-rammeforordning nr. 396/2005 for 4 aktivstoffer i en række afgrøder. Forslaget indebærerændringer af eksisterende maksimalgrænseværdier på baggrund af nye anvendelser i EU ogimporttolerancer for stoffet dodin på visse afgrøder. For et aktivstof sættes maksimalgrænse-værdien ned. For tre aktivstoffer sættes maksimalgrænseværdien ned til detektionsgrænsen.For et aktivstof sættes maksimalgrænseværdien op. Der er gennemført risikovurderinger forde anførte stoffer, og de ændrede maksimalgrænseværdier vurderes at være sundhedsmæssigtacceptable. DTU Fødevareinstituttet har foretaget en vurdering af eventuelle kombinationsef-fekter. En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et øget beskyttelsesniveau i Danmark.Regeringen kan derfor støtte forslaget.Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer,regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager omfastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II, III og V til forordning nr. 396/2005af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske oganimalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefterpesticidrammeforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidrammeforordningen.
2Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden fortidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 13.-14. juni 2013.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdGenerelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidresterMaksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningensbilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med optagelse ellerikke-optagelse på EU's positivliste til anvendelse af pesticider (forordning 1107/2009). Mak-simalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke erfærdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog fore-taget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføresder i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikke maksimal-grænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksi-malgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatiskfastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Det-te er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden.En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres el-ler ændres på baggrund af:udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid.anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for en effektivbekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i afgrøden.ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU, oghvor der ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi.implementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EU.
3
nye oplysninger om for eksempel toksikologi.planlagt revurdering af pesticidet.andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening).tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EUeller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret afen medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefteren videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af maksimalgrænse-værdier.Kommissionens forslagKommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra Den EuropæiskeFødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at bilag II og III ændres med hensyn til maksimalgræn-seværdier (MRL) for stoffet dodin. For dette stof foreslås maksimalgrænseværdierne ændretsom konsekvens af ansøgninger om nye anvendelser af pesticidet på en række afgrøder i EUog ansøgninger om importtolerancer. En del af de nye anvendelser resulterer i lavere restind-hold sammenlignet med den tidligere anvendelse.Grænseværdier for bitertanol foreslås ændret på baggrund af en revideret toksikologisk vurde-ring.For stofferne chlorfenvinphos og vinclozolin foreslås ændringer, fordi brug af stofferne ikkelængere er tilladt i EU. Stoffernes detektionsgrænser opføres i pesticidforordningens bilag V.Nedenfor er angivet hvilke maksimalgrænseværdier, der foreslås sat op fra den analytiske de-tektionsgrænse (ny maksimalgrænseværdi), hvilke maksimalgrænseværdier, der foreslås satop fra en værdi højere end den analytiske detektionsgrænse (maksimalgrænseværdien sættesop) samt hvilke maksimalgrænseværdier, der sættes ned.Grænseværdier som følge af nye anvendelser i EU eller importtolerancer:For dodin sættes maksimalgrænseværdien ned for æbler, pærer, kvæder, mispel,japanmispel, fersken, abrikos og kirsebær.For dodin sættes maksimalgrænseværdien op for spiseoliven, oliven til olie samtbanan.Grænseværdier, der ændres, fordi brug i EU ikke længere er tilladt:For chlorfenvinphos sættes maksimalgrænseværdien ned til detektionsgrænsen for alleafgrøder.For vinclozolin sættes maksimalgrænseværdien ned til detektionsgrænsen for alleafgrøder.
4Grænseværdier, der ændres på grund af ny toksikologisk vurdering:For bitertanol sættes maksimalgrænseværdien ned til detektionsgrænsen for banan,kernefrugter, stenfrugter, agurk, drueagurk, courgetter og tomater.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftskomitéproceduren med kon-trol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direk-te gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fastsætter med-lemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.KonsekvenserForslaget har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konsekvenser.Forslaget vurderes heller ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konse-kvenser.Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede ændringer vedrørende maksi-malgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne.DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at der ikke vilvære sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende maksi-malgrænseværdier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA) ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, idetder endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette.Der forskes internationalt og på DTU Fødevareinstituttet i kombinationseffekter, og der eksi-sterer et betydeligt vidensgrundlag, når det gælder kombinationseffekter for pesticidrester.Der findes imidlertid ikke på nuværende tidspunkt en systematisk harmoniseret metode til atvurdere eventuelle kombinationseffekter af grupper af pesticider. Det fremgår af pesticid-rammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal indarbejdes ivurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode. Der arbejdes i DenEuropæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), med dansk deltagelse, målrettet på at udvik-le en sådan metode til risikovurdering af kombinationseffekter for pesticidrester.I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter i forbindelsemed fastsættelse af maksimalgrænseværdier har DTU Fødevareinstituttet - på grundlag af dennuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidrester hos den danske befolk-ning - foretaget en foreløbig vurdering af risikoen for indtaget af pesticider, hvor der tages
5højde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimalgrænse-værdier ikke at give anledning til sundhedsmæssig bekymring.Fødevarestyrelsen finder på baggrund af vurderingerne fra Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA) og DTU Fødevareinstituttet, at de foreslåede ændringer af maksimal-grænseværdier vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt accepta-bel.En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et øget beskyttelsesniveau iDanmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet bemærkninger.Regeringens foreløbige generelle holdningAlle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, somfører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II ogIII), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænse-værdier (optagelse på bilag IV). Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger,er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kanalene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II, III og IV.For alle stofferne er det vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fø-devareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.Regeringen kan støtte forslaget.Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, re-geringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fast-sættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvali-ficeret flertal for forslaget.
6Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.