Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 41
Offentligt
1171855_0001.png
Europaminister Nicolai Wammen
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Også sendt pr. email til
[email protected]
29. oktober 2012
Der er presserende behov for en ændring af to bestemmelser om fortrydelsesret ved e-
handel i det nye forbrugerdirektiv
Kære Nicolai Wammen
For præcist et år siden vedtog EU-Ministerrådet det nye direktiv om forbrugerrettigheder.
Direktivet sigter især på at styrke forbrugernes rettigheder og tillid i hele EU til e-handel. Det
har til formål at forenkle og harmonisere regler på en række områder inden for online-handel.
Ecommerce Europe er e-handelens europæiske paraplyorganisation, og den repræsenterer
førende nationale e-handelsorganisationer og –virksomheder, der sælger produkter og/eller
tjenester online i hele Europa. Ecommerce Europe tilslutter sig målsætningerne om det nye
direktiv, der har til hensigt at fjerne handelshindringer og muliggøre øgede eksport- og
handelsmuligheder inden for EU 's grænser, ligesom det støtter øget tilgang til markedet og
fremmer konkurrencen.
Ecommerce Europe anerkender behovet for forbrugerbeskyttelse og tillid som en
nødvendighed for yderligere vækst i e-handel industri. Men vi understreger behovet for at det
sker på en afbalanceret måde, så e-handelsvirksomheder har mulighed for at drive en effektiv
og økonomisk interessant virksomhed.
Efter at direktivet er vedtaget på EU-plan, skal medlemsstaterne nu gennemføre direktivet om
forbrugerrettigheder. Derfor ønsker Ecommerce Europe at henlede din opmærksomhed på to
bestemmelser i direktivet, som modarbejder disse mål, og derfor vil være yderst skadelige for
øget vækst af e-handel i Europa. Vi opfordrer EU-medlemsstaterne til at genoverveje disse to
skadelige bestemmelser i forbindelse med gennemførelsen af direktivet i de kommende
måneder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1171855_0002.png
Den første bestemmelse kræver, at e-handelsvirksomheder skal tilbagebetale købsbeløbet for
varer, der allerede er leveret til kunden, inden disse varer er blevet returneret ved udnyttelse
af fortrydelsesretten. Denne regel vil naturligvis modarbejde den økonomiske vækst i e-handel
i Europa, da den opleves som urimelig og endog diskriminerende for e-handelen, da en
lignende regel aldrig ville gælde for fysiske (offline) butikker.
Den anden bestemmelse kræver, at fortrydelsesperioden først begynder
efter
leveringen af
den sidste pakke, når kunden har købt flere produkter online. Det er tydeligvis ikke logisk, da
bestilling af flere produkter klart indikerer, at disse produkter ikke er forbundet med hinanden,
og de bør derfor ikke placeres sammen som ét produkt. Denne regel vil have en tilsvarende
negativ indvirkning på e-handelens udvikling, både nationalt og grænseoverskridende, ligesom
den bidrager til at standse yderligere vækst i sektoren.
I perioder med vanskelige økonomiske omstændigheder, har e-handel i detailsektoren oplevet
vækst, som en af de få sektorer i EU-økonomien. Ecommerce Europe glæder sig over de
politiske mål og forpligtelser, som udtrykkes både i EU og medlemsstaternes planer for at
sætte det digitale indre marked højest på dagsordenen.
Vi støtter EUs mål for at tilvejebringe en central rolle for den digitale økonomi, der skal trække
Europa ud af krisen, som det for blev nylig understreget i Single Market Act II, herunder at
sigte mod en fordobling af e-handel i Europa i 2015 .
Annette Falberg, næstformand for Ecommerce Europe, bemærker:
"Vi erkender behovet for forbrugerbeskyttelse og tillid som en nødvendighed for fortsat vækst
i e-handel. Det skal dog ske på en afbalanceret måde, så der er mulighed for, at netbutikker
kan drive en effektiv og økonomisk interessant forretning."
Derfor opfordrer vi EU til at tage initiativer til at styrke e-handelsbranchen yderligere i stedet
for at svække dens position – hvilket de nævnte bestemmelser vil medføre. Ecommerce
Europe opfordrer EU-27 medlemsstater til at handle i overensstemmelse med de politiske og
økonomiske ambitioner og hurtigt genoverveje de to bestemmelser i forbindelse med
gennemførelsen af direktivet om forbrugerrettigheder i den nationale lovgivning.
Ecommerce Europe foreslår, at fortolkningen af bestemmelserne børe være mere
afbalanceret og vi håber de politiske beslutningstagere anerkender behovet for, at netbutikker
får mulighed for at kontrollere varen inden tilbagebetaling af kundernes penge. En rimelig
periode vil være 3 arbejdsdage.
Vi opfordrer også EU-institutionerne, der modtager en kopi af dette brev, til at tage vores
dybeste bekymring til efterretting og ved førstkommende lejlighed at revidere direktivet på
EU-plan.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1171855_0003.png
På vegne af Ecommerce Europa, takker vi oprigtigt tak på forhånd for dit samarbejde og ser
frem til at modtage din reaktion. Tøv ikke med at kontakte os for yderligere information.
Med venlig hilsen
f. Francois Momboisse, president Ecommerce Europe
Annette Falberg
Næstformand i Ecommerce Europe
Adm. direktør FDIH – Foreningen for Dansk Internet Handel
Cc:
Erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen
Justitsminister Morten Bødskov
Forbrugerombudsmand Henrik Øe
Folketingets Europa udvalg
Om Ecommerce Europe
Ecommerce Europe er forening, der repræsenterer virksomheder, der sælger produkter
og/eller tjenester online for forbrugerne i Europa.
Den er grundlagt af førende nationale e-handelsforeninger: Becommerce.be (Belgien), D-
Handel (Norge), FDIH (Danmark), FEVAD (Frankrig), KAUPPA.IF (Finland), Netcomm (Italien),
SDH (Sverige) og Thuiswinkel.org (Nederlandene).
Ecommerce Europes mission er at fremme e-handelens interesser og søge indflydelse som
branchens fortaler i Europa gennem kommunikation og networking. Kontoret i Bruxelles er til
rådighed for at besvare spørgsmål, og kan kontaktes på følgende adresse og telefonnummer:
Kontakt:
Ecommerce Europe
Rue d'Accolay 15 rubrik 6
B-1000 Bruxelles
Wytze Russchen
Tlf. Kontor: +32 (0) 2 502 31 34
Fax: +32 (0) 2 514 37 22
Email: [email protected]
Website: www.ecommerce-europe.eu