Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 297
Offentligt
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Komitésag vedr. Europa-Kommissionens forslag til indførelse af
antidumpingtold på import af bordservice og køkkenartikler af
keramisk materiale fra Kina
Dette notat sendes ligeledes til Folketingets Erhvervs-, Vækst- ogEksportudvalg.1.
Resumé
Europa-Kommissionen har fremsat forslag til indførelse af endeligantidumpingtold på import af bordservice og køkkenartikler af keramiskmateriale (herefter benævnt keramik) fra Kina (komitésag).Forslaget skal til drøftelse i Den Europæiske Unions antidumpingkomité(ADC) den 4. april 2013, hvorefter de delegerede skal afgive nationalepositioner senest den 5. april 2013. Såfremt der er flertal for forslaget iADC, skal det efterfølgende vedtages formelt i Rådet med ikrafttrædelsesenest 15. maj 2013.Regeringen agter at stemme imod forslaget.2.
Baggrund
Europa-Kommissionen har fremsat forslag til indførelse afantidumpingtold på keramik fra Kina. Forslaget er til drøftelse blandtmedlemsstaterne i Den Europæiske Unions antidumpingkomité (ADC)den 4. april 2013, hvorefter de delegerede skal afgive nationale positionersenest den 5. april 2013. Såfremt forslaget vedtages i ADC, vil det medeventuelle justeringer blive oversendt til Rådet med henblik på endeliggodkendelse.Forslaget har hjemmel i artikel 9, stk. 4, i Rådets forordning (EF) nr.1225/2009 af 30. november 2009 om beskyttelse mod dumpingimport fralande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab(antidumpingforordningen). I henhold til denne bestemmelse kanKommissionen, såfremt de i forordningen fastsatte betingelser er opfyldt,stille forslag til Rådet om indførelse af antidumpingtold.Medlemsstaterne skal dog forinden konsulteres i det rådgivende udvalg(ADC). Forslaget kan forkastes ved simpelt flertal inden for en frist på 1
2/4
måned efter, at Kommissionen har fremsat det til Rådet. En eventuel toldvil i udgangspunktet være gældende i 5 år med mulighed for forlængelse,såfremt Rådet træffer vedtagelse herom.3.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at indføre en antidumpingtold på importen afkeramik fra Kina.Kommissionens forslag er modtaget den 20. marts 2013. Kommissionenfinder det godtgjort, at kriterierne for indførelse af en antidumpingtold på depågældende produkter er opfyldt.Kriterierne i antidumpingforordningen er, 1) at det er dokumenteret, at derfinder dumping sted, 2) at der kan dokumenteres materiel skade for deeuropæiske producenter, 3) at der er kausalitet mellem den dumpede importog skaden for de europæiske producenter, og 4) at det ikke er i modstridmed unionens interesser at indføre en antidumpingtold på de dumpedevarer.Forslaget indeholder en detaljeret gennemgang af Kommissionensdokumentation for, at de omfattede produkter indføres på det europæiskemarked til dumpede priser. Forslaget indeholder toldsatser på 13,1-36,1 pct.4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.5.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6.
Gældende dansk ret
Forslaget berører ikke gældende dansk ret.7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser og ingen væsentligestatsfinansielle konsekvenser.8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. I2011 udgjorde den danske import af keramik fra Kina ca. 160 mio. kr.svarende til 46 pct. af den samlede danske import af keramik. De foreslåedetoldsatser forventes at ligge på 13,1-36,1 pct. I 2011 var der en mindredansk produktion af keramik på ca. 2,5 mio. kr.
3/4
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Det vurderes ikke, at forslaget vil medføre væsentlige administrative byrderfor erhvervslivet.10.
Høring
Forslaget har været i høring i Handelspolitisk Specialudvalg. Der ermodtaget bemærkninger fra Dansk Industri, Sanistål A/S, Vipp og LisbethDahl A/S.Dansk Industri, Sanistål A/S og Vipp har alle udtrykt modstand modforslaget om at indføre en antidumpingtold.Lisbeth Dahl A/S har tilkendegivet, at en antidumpingtold enten ikke børindføres, eller at den bør præciseres således, at den ikke omfatterporcelænsprodukter, der ikke produceres i Europa. Lisbeth Dahl A/Simporterer egne designede porcelænsprodukter fra Kina, der netop har enkarakter, som ikke produceres i Europa.11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Landene forventes at være delt i spørgsmålet om, hvorvidt der bør indføresen endelig antidumpingtold på keramik fra Kina. De handelsliberale landeforventes at være skeptiske overfor forslaget, mens de mereprotektionistiske lande forventes at være positive overfor forslaget. Det eruvist, om der kan samles et simpelt flertal mod Kommissionens forslag.12.
Regeringens foreløbig generelle holdning
brugen afdet brederesag finderen endelig
Regeringen er som udgangspunkt skeptisk overforhandelsbeskyttelsesinstrumenter, bl.a. fordi det sjældent er ierhvervsliv og forbrugernes interesse. I den konkreteregeringen heller ikke, at alle kriterier for indførelse afantidumpingtold er opfyldt.
Det vurderes, at forslaget vil få væsentlige økonomiske omkostninger for deberørte virksomheder. En stor andel af den danske produktion af keramik erflyttet til Kina, hvorfor de pågældende danske producenter vil blive ramtdirekte af en antidumpingtold. Danske importører af keramik vil ligeledesblive ramt direkte, mens brugere og forbrugere forventes at blive ramtindirekte i form af prisstigninger på de toldbelagte produkter.Som følge heraf vil regeringen stemme imod Kommissionens forslag omindførelse af endelig antidumpingtold på bordservice og køkkenartikler afkeramisk materiale fra Kina.13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
4/4
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.