Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 227
Offentligt
1218370_0001.png
1218370_0002.png
1218370_0003.png
1218370_0004.png
MILJØstyrelsenMiljøteknologi
20. februar 2013MST-133-00002san
GrundnotatEU Kommissionens forslag omforlængelseaf gyldigheden af 16 produktgrupper i den euro-pæiske miljømærkeordning (Blomsten).ResuméKommissionen har d. 25. januar 2013 udsendt forslag om at forlænge gyldigheden af 16 produkt-grupper i EU's miljømærke (komitésag). Der er frist til den 22. februar 2013 til at afgive skriftligstemme. Da beskyttelsesniveauet i kriterierne ikke berøres, vurderes forslaget at være neutralt.Regeringen agter at stemme for forlængelsen af gyldigheden for de 16 produktgrupper.1. StatusKommissionen har den 25. januar 2013 fremsendt ovennævnte forslag. Forslaget har hjemmel iartikel 7 og 8 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 66/2010 af 25. november2009 om EU-miljømærket.Beslutningsforslaget lægger op til at forlænge gyldigheden af 16 miljømærkekriterier for tildeling afEU’s miljømærke. Forslaget skal til skriftlig afstemning d. 22. februar 2013 i Kommissionens for-skriftudvalg for Blomsten.De to kriterieforslag har hjemmel i artikel 7 og 8 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.66/2010 af 25. november 2009 om EU-miljømærket.Forskriftudvalget træffer afgørelse i sager om miljømærkekriterier efter forskriftprocedure medkontrol beskrevet i art. 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse2006/512 af 17. juli 2006, jf. art. 16, stk. 2 i miljømærkeforordningen. Hvis der i komiteen er kvalifi-ceret flertal for et forslag, udsteder Kommissionen beslutningen, når Parlamentet har gennemførten legalitetskontrol af forslaget. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelægger Kommis-sionen sagen for Rådet, og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalifice-ret flertal imod et forslag, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslagetmed kvalificeret flertal eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan Kommis-sionen udstede beslutningen.2. Formål og indholdKommissionen foreslår at forlænge gyldigheden af miljømærkekriterierne for følgende produkt-grupper og interval:ProduktgruppeJordforbedringsmid-ler. 2006/799/ECVækstmedier2007/64/ECFjernsyn2009/300/ECUdendørs maling oglak 2009/543/ECIndendørs malingog lak 2009/544/ECFodtøj2009/563/ECKommissionsbeslut-ning vedtaget3. november 200615. december 200612. marts 200913. august 200813. august 20089. juli 2009Senest forlænget til Kriterierne foreslås nu forlæn-get med31. december 2013 12 mdr. til 31. december 201431. december 2013 12 mdr. til 31. december 2014-30. juni 201330. juni 2013-12 mdr. til 31. oktober 201412 mdr. til 30. juni 201412. mdr. til 30. juni 201424. mdr. til 30. juni 2015RevisionpåbegyndtJaJaJaJaJaJa
2Campingpladser2009/564/ECTøj og tekstil2009/567/ECHusholdningspapir2009/568/ECHotelovernatning2009/578/ECMadrasser2009/598/ECHårde gulvbelæg-ninger 2009/607/ECTræmøbler2009/894/EFGulvtæpper2009/967/ECTrægulve2010/18/ECLyskilder2011/331/EU9. juli 20099. juli 20099. juli 20099. juli 20099. juli 20099. juli 200930. november 200930. november 200930. november 20096. juni 2011----------24 mdr. til 30. november 201512 mdr. til 30. juni 201424 mdr. til 30. juni 201524 mdr. til 30. november 201512 mdr. til 30. juni 201448 mdr. til 30. juni 201713 mdr. til 31. december 201425 mdr. til 31. december 201525 mdr. til 31. december 201519 mdr. til 31. december 2014NejJaNejNejJaNejNejNejNejJa
Forslaget indebærer alene en forlængelse af gyldigheden af de nuværende kriterier for tildeling aflicenser.Kommissionen finder det generelt hensigtsmæssigt, at gyldigheden fra afstemning til nye kriterieroverlapper med minimum et halvt år, således at virksomheder med licens gives mulighed for atomstille deres produkter til i de nye kriterier. Gyldigheden af et sæt miljømærkekriterier er fastsat ikriteriedokumentet, og en licens til et miljømærke bortfalder automatisk ved gyldighedens ophør.Derfor er en forlængelse nødvendig, indtil nye kriterier foreligger.3. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.4. Nærheds- og proportionalitetsprincippetKommissionen har ikke redegjort for dette. Da formålet med forslaget er at forlænge allerede ud-møntet EU reguleringsbeføjelser i en allerede gældende fællesskabsregulering, finder Regerin-gen, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.5. Gældende dansk retMiljømærkeordningen er frivillig. Forslaget medfører derfor ingen lovgivningsmæssige konsekven-ser for Danmark.6. Konsekvenser for DanmarkSamfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner ogkommuner.Administrative konsekvenser for erhvervslivetSåfremt gyldigheden ikke forlænges, kan det have konsekvenser for de virksomheder, der i øje-blikket oppebærer licens til miljømærket. Uden forlængelse vil de ikke kunne markedsføre deresprodukter med miljømærket.BeskyttelsesniveauetForslaget indebærer udelukkende en forlængelse af de nuværende kriterier. Da beskyttelsesni-veauet i kriterierne således ikke berøres, vurderes forslaget at være neutralt.
37. HøringKommissionens forslag har været fremsendt til medlemmerne af Danmarks Miljømærkenævn medhenblik på kommentering indtil 1. februar 2013. Der er ikke indkommet kommentarer.Forslaget har været i høring i EU Miljøspecialudvalget, hvor Det økologiske råd, DØR, angiver atde ikke kan støtte en forlængelse. DØR ønsker primært at produktgrupperne skal revideres indenfor den fastsatte levetid, der oftest er mellem 3-5 år. DØR er derudover bekymret for, at kriterierneikke er opdateret mht. krav til miljø- og sundhed.Miljøstyrelsen takker for høringsbidraget, og er grundlæggende enige i, at kriterierne bør revideresindenfor den fastsatte levetid. Imidlertid er der tale om ét samlet forslag, der forlænger gyldighe-den af 16 produktgrupper. Stemmes imod, risikeres kontinuiteten at blive brudt for virksomhedermed licens til de produktgrupper, hvor revisionen allerede er startet op. Det vurderes endvidere, atKommissionen har en plan for revisionen af de øvrige produktgrupper.8. ForhandlingssituationenKommissionen har foretaget en vurdering for behovet for en revision af de enkelte produktgrup-pers miljømærkekriterier, og har forelagt det for det europæiske miljømærkenævn med deltagelseaf medlemslandene og forskellige grønne, forbruger- og industriinteresseorganisationer.9. Regeringens foreløbige holdningRegeringen agter at stemme for forlængelsen af gyldigheden for de 16 produktgrupper. Grund-læggende mener regeringen, at miljømærkekriterierne skal revideres inden gyldigheden ophører,men anerkender Kommissionens mulighed for at forlænge gyldigheden, hvis det er vurderet mil-jømæssigt forsvarligt af Kommissionen eller formålstjenstligt i planlægningen og arbejdet med EUBlomsten.Af hensyn til de nuværende licenshavere, er regeringen desuden enig i at sikre, at miljømærkekri-terierne forlænges, inden gyldigheden af licensen ophører. Det fremgår af ovenstående skema, aten del af produktgrupperne er blevet forlænget tidligere, men regeringen noterer sig, at revisionenaf de berørte kriterier er påbegyndt, og forlængelsen skyldes alene, at det nuværende arbejdemed revisionen er trukket ud. Øvrige produktgrupper får forlænget gyldigheden til 2015 eller sene-re. Regeringen lægger til grund for sin holdning til en forlængelse, at Kommissionen fortsat vurde-rer, at miljømærkekravene er relevante og har et højt beskyttelsesniveau.For fire af produktgrupperne, (fjernsyn,træmøbler, gulvtæpperogtrægulve)stemte Danmark nejved vedtagelsen af kriterierne.Danmark valgte at stemme nej til kriterierne forfjernsyn,fordi miljømærkekriterierne ikke specifiktudelukkede flammehæmmeren deca-BDE, men kun refererede til RoHS-direktivet (2002/95/EF)om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr. Den dan-ske holdning skal ses i forhold til, at Danmark den 1. april 2008 havde vundet EU retssagen omflammehæmmeren deca-BDE, som Kommissionen ellers havde undtaget af RoHS direktivet.Med en kommende revision af RoHS direktivet var der en risiko for udvanding af kriterierne, bl.a.mht. flammehæmmeren deca-BDE, og Danmark ønskede derfor at deca-BDE specifikt skulle ude-lukkes fra fjernsyn miljømærket med Blomsten. Den danske frygt i forhold til revisionen af RoHSviste sig efterfølgende ubegrundet ved vedtagelsen af seneste version af RoHS direktivet. Det erfortsat ikke tilladt at anvende deca-BDE i elektrisk eller elektronisk udstyr. Derfor kan regeringenstøtte en forlængelse af miljømærkekriterierne.Danmark stemte tillige nej til miljømærkekriterierne fortræmøbler, gulvtæpperogtrægulve.Detteskyldtes det forhold, at Danmark ønskede, at kriterierne specifikt skulle udelukke stoffer, der viaREACH forordningen udpeges som særligt problematiske stoffer (SVHC’er) og opført på REACHforordningens kandidatliste.
4EU Blomstens nye forordning fra 2010 har netop indført et sådant substitutionskrav for de særligtproblematiske stoffer, der er opført på REACH kandidatlisten. Øvrige miljøfarlige stoffer skal sub-stitueres med mindre miljøfarlige stoffer, når det er teknisk muligt.Regeringen bemærker, at revisionen af miljømærkekriterierne fortræmøblerallerede er påbe-gyndt, og arbejder fortsat for, at revisionen af produktgruppernegulvtæpperogtrægulvehurtigstmuligt erstattes med miljømæssigt skrappe kriterier. Når gyldigheden for disse to produktgrupperer fastsat til 2015 er det vurderingen, at revisionen af disse to kriterier starter indenfor nær fremtid.10. Tidligere forelæggelser for FolketingetForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketinget.