Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 224
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen, Kemi og Fødevarekvalitet/Enheden forEU og internationale forholdSagsnr.: 2012-29-221-01337/Dep.sagsnr.: 19266Den 20. februar 2013FVM 116
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005med hensyn til maksimalgrænseværdier for clodinafop, clomazon, diuron, ethalfluralin,ioxynil, iprovalicarb, malein hydrazid, mepanipyrim, metconazol, prosulfocarb ogtepraloxydim (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeResumé
Forslaget omhandler ændringer af maksimalgrænseværdier i bilag II, III og V til pesticid-rammeforordning nr. 396/2005 for clodinafop, clomazon, diuron, ethalfluralin, ioxynil, ipro-valicarb, malein hydrazid, mepanipyrim, metconazol, prosulfocarb og tepraloxydim i en ræk-ke afgrøder. Forslaget indebærer ændringer af eksisterende maksimalgrænseværdier på bag-grund af revurdering af stofferme. DTU har foretaget en vurdering af eventuelle kombinati-onseffekter. En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau iDanmark. Regeringen kan støtte forslaget. Det skal bemærkes, at regeringens holdning tilforslaget ligger inden for de retningslinjer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareord-førere for behandling af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticid-rester.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II, III og V til forordning nr. 396/2005af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske oganimalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefterpesticidrammeforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a, og artikel 49, stk. 2 i pesticid-rammeforordningen.Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
2såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden fortidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 25.-26. februar 2013.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdGenerelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidresterMaksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningensbilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med optagelse ellerikke-optagelse på EU's positivliste til anvendelse af pesticider (forordning 1107/2009). Mak-simalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke erfærdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog fore-taget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføresder i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikke maksimal-grænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksi-malgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatiskfastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Det-te er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden.En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres el-ler ændres på baggrund af:udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid.anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for en effektivbekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i afgrøden.ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU, oghvor der ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi.implementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EU.nye oplysninger om for eksempel toksikologi.planlagt revurdering af pesticidet.andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening).tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
3
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EUeller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret afen medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefteren videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af maksimalgrænse-værdier.Kommissionens forslagKommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra Den EuropæiskeFødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at bilag II og III ændres med hensyn til maksimalgræn-seværdier (MRL) for stofferne clodinafop, clomazon, diuron, ethalfluralin, ioxynil, iprovali-carb, malein hydrazid, mepanipyrim, metconazol, prosulfocarb og tepraloxydim.Nedenfor er angivet hvilke maksimalgrænseværdier og detektionsgrænser, der foreslås æn-dret:For stofferne clodinafop, clomazon, diuron, ethalfluralin, ioxynil, iprovalicarb, malein hydra-zid, mepanipyrim, metconazol, prosulfocarb og tepraloxydim foreslås maksimalgrænseværdi-erne ændret som konsekvens af planlagt revurdering af pesticiderne og de eksisterede grænse-værdier.Stoffernes detektionsgrænser opføres i pesticidforordningens bilag V.Grænseværdier som følge af planlagt revurdering:For clodinafop sættes ny detektionsgrænse for korn, humle, krydderier, honning, pad-der og krybdyr (frølår, krokodiller), snegle og andre animalske produkter af landdyr.For clodinafop sættes detektionsgrænsen op for urter, te, kaffe, urteudtræk og kakao.For clodinafop sættes ny maksimalgrænseværdi for olieholdige frø og frugter.For clomazon sættes ny detektionsgrænse for rapsfrø, græskarfrø, humle, krydderier,mælk og fløde, ikke koncentreret eller tilsat sukker eller sødemidler, smør og andrefedtstoffer fremstillet af mælk, ost og ostemasse, fugleæg, friske, konserverede ellerkogte, æg uden skal samt æggeblommer, friske, tørrede, kogt i vand eller dampkogte,formede, frosne eller på anden måde konserverede, også tilsat sukker eller sødemidler,honning, padder og krybdyr (frølår, krokodiller), snegle og andre animalske produkteraf landdyr.For clomazon sættes detektionsgrænsen op for trænødder, olieholdige frø og frugter,te, kaffe, urteudtræk og kakao.For clomazon sættes maksimalgrænseværdien ned for urter.For diuron sættes ny detektionsgrænse for citrusfrugter, rod- og knoldgrøntsager, løg,frugtgrøntsager, kål, hoved- og pluksalat og andre salatplanter (herunder Brassicacea),spinat og lign. (blade), vinblade (vindrueblade), brøndkarse, julesalat, urter, bælgfrug-
4ter (friske), stængelgrøntsager (friske), svampe, tang, bælgfrugter (tørrede), olieholdi-ge frø og frugter, korn, humle og krydderier.For diuron sættes detektionsgrænsen ned for trænødder, kernefrugter, bær og småfrug-ter, diverse frugter, te, kaffe, urteudtræk og kakao samt sukkerplanter.For ethalfurlin sættes detektionsgrænsen ned for alle afgrøderFor ioxynil sættes ny detektionsgrænse for gulerødder, pastinak, svin, fugleæg, friske,konserverede eller kogte, æg uden skal samt æggeblommer, friske, tørrede, kogt i vandeller dampkogte, formede, frosne eller på anden måde konserverede, også tilsat sukkereller sødemidler, honning, padder og krybdyr (frølår, krokodiller), snegle og andreanimalske produkter af landdyr.For ioxynil sættes detektionsgrænsen ned for urter (undtagen purløg) samt kød og fedt(kvæg, får, ged).For ioxynil sættes detektionsgrænsen op for nyre (heste, æsler, muldyr og mulæsler).For ioxynil sættes ny maksimalgrænseværdi for byg, havre, rug, hvede, nyre (kvæg,får, ged) og kød, fedt, lever (heste, æsler, muldyr og mulæsler).For iprovalicarb sættes ny detektionsgrænse for portulak, vårsalat (feldsalat), havekar-se, langskulpet vinterkarse, rød sennep, blade og skud af Brassica spp., kød, tilberedtkød, slagtebiprodukter, blod, animalsk fedt, fersk, kølet eller frosset, saltet, i saltlage,tørret eller røget eller forarbejdet til kødmel andre forarbejdede produkter såsom pøl-ser og tilberedte fødevarer fremstillet på grundlag af disse, mælk og fløde, ikke kon-centreret eller tilsat sukker eller sødemidler, smør og andre fedtstoffer fremstillet afmælk, ost og ostemasse, fugleæg, friske, konserverede eller kogte, æg uden skal samtæggeblommer, friske, tørrede, kogt i vand eller dampkogte, formede, frosne eller påanden måde konserverede, også tilsat sukker eller sødemidler, honning, padder ogkrybdyr (frølår, krokodiller), snegle og andre animalske produkter af landdyr.For iprovalicarb sættes detektionsgrænsen ned for græskar (vintersquash), olieholdigefrø og frugter, te, kaffe, urteudtræk og kakao.For iprovalicarb sættes maksimalgrænseværdien ned for tomater, havesalat, endivie(bredbladet) og salatsennep (rucola).For malein hydrazid sættes detektionsgrænsen ned for nødder, urter, olieholdige frø ogfrugter.For malein hydrazid sættes ny maksimalgrænseværdi for fedt (svin, kvæg, får, ged,fjerkræ, høns, gæs, ænder, kalkuner og perlehøns, strudse, duer).For malein hydrazid sættes maksimalgrænseværdien ned for mælk og fløde, ikke kon-centreret eller tilsat sukker eller sødemidler, smør og andre fedtstoffer fremstillet afmælk, ost og ostemasse.For malein hydrazid sættes maksimalgrænseværdien op for lever, nyre (svin, kvæg,får, ged) og kød (kvæg).For mepanipyrim sættes ny detektionsgrænse for kød, tilberedt kød, slagtebiprodukter,blod, animalsk fedt, fersk, kølet eller frosset, saltet, i saltlage, tørret eller røget eller
5forarbejdet til kødmel andre forarbejdede produkter såsom pølser og tilberedte fødeva-rer fremstillet på grundlag af disse.For mepanipyrim sættes detektionsgrænsen op for trænødder, te, kaffe, urteudtræk ogkakao.For mepanipyrim sættes maksimalgrænseværdien ned for spisedruer og druer til vin-fremstilling, jordbær, tomater og auberginer.For mepanipyrim sættes maksimalgrænseværdien op for courgetter.For metconazol sættes ny detektionsgrænse for bønner (med bælg), ærter (med bælg),ærter (uden bælg), jordnødder, sesamfrø, solsikkefrø, sojabønner, græskarfrø, safflor,hjulkrone, sæddodder, hampfrø, kristpalmefrø, boghvede (amarant, quinoa), hirse(kolbehirse, teff), ris, durra og kød, tilberedt kød, slagtebiprodukter, blod, animalskfedt, fersk, kølet eller frosset, saltet, i saltlage, tørret eller røget eller forarbejdet tilkødmel andre forarbejdede produkter såsom pølser og tilberedte fødevarer fremstilletpå grundlag af disse.For metconazol sættes detektionsgrænsen op for trænødder, urter, te, kaffe, urteudtrækog kakao.For metconazol sættes ny maksimalgrænseværdi for bananer (dværgbanan, melbanan,æblebanan) og bønner (hestebønne/valsk bønne, hvid bønne (navy beans), flageolet,jackbønne, limabønne, hestebønne, vignabønne).For metconazol sættes maksimalgrænseværdien ned for rug.For metconazol sættes maksimalgrænseværdien op for kirsebær, hørfrø, valmuefrø,rapsfrø og sennepsfrø.For prosulfocarb sættes ny detektionsgrænse for rod- og knoldgrøntsager.For prosulfocarb sættes detektionsgrænsen ned for forårsløg, olieholdige frø og frug-ter, trænødder, korn og kød, tilberedt kød, slagtebiprodukter, blod, animalsk fedt,fersk, kølet eller frosset, saltet, i saltlage, tørret eller røget eller forarbejdet til kødmelandre forarbejdede produkter såsom pølser og tilberedte fødevarer fremstillet pågrundlag af disse.For prosulfocarb sættes ny maksimalgrænseværdi for jordbær, knoldselleri, peberrod,pastinakker, persillerod, havrerod, skalotteløg, anis, sellerifrø (løvstikkefrø),spidskommenfrø, dildfrø, fennikelfrø, muskatnød, allehånde, anispeber (kinesisk pe-ber), kommen, enebær, peber (hvid og sort – lang peber, rosapeber), vanillestænger,tamarinde og urter.For prosulfocarb sættes maksimalgrænseværdien ned for kepaløg (perleløg), blade afselleri og kardemomme.For prosulfocarb sættes maksimalgrænseværdien op for sortkommen og korianderfrø.For tepraloxydim sættes ny detektionsgrænse for tropiske rod- og knoldgrøntsager,jordskokker, radiser, lupiner, kød og fedt (fjerkræ - høns, gæs, ænder, kalkuner og per-lehøns, strudse, duer) samt fugleæg, friske, konserverede eller kogte, æg uden skalsamt æggeblommer, friske, tørrede, kogt i vand eller dampkogte, formede, frosne ellerpå anden måde konserverede, også tilsat sukker eller sødemidler.
6For tepraloxydim sættes ny maksimalgrænseværdi for rosenkål.For tepraloxydim sættes maksimalgrænseværdien ned for kartofler, rødbeder, gulerød-der, knoldselleri, peberrod, pastinakker, persillerod, havrerod, kålroer, majroer, bønner(hestebønne/valsk bønne, hvid bønne (navy beans), flageolet, jackbønne, limabønne,hestebønne, vignabønne), linser, ærter (kikært, markært, fladbælg), hørfrø, rapsfrø,hjulkrone og lever (fjerkræ - høns, gæs, ænder, kalkuner og perlehøns, strudse, duer).For tepraloxydim sættes maksimalgrænseværdien op for hovedkål (spidskål, rødkål,savojkål, hvidkål), purløg og bomuldsfrø.
UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftskomitéproceduren med kon-trol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direk-te gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fastsætter med-lemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.KonsekvenserForslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget vurderes hellerikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede ændringer vedrørende maksi-malgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne.DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at der ikke vilvære sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende maksi-malgrænseværdier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA) ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, idetder endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette.Der forskes internationalt og på DTU Fødevareinstituttet i kombinationseffekter, og der eksi-sterer et betydeligt vidensgrundlag, når det gælder kombinationseffekter for pesticidrester.Der findes imidlertid ikke på nuværende tidspunkt en systematisk harmoniseret metode til atvurdere eventuelle kombinationseffekter af grupper af pesticider. Det fremgår af pesticid-rammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal indarbejdes ivurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode. Der arbejdes i DenEuropæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), med dansk deltagelse, målrettet på at udvik-le en sådan metode til risikovurdering af kombinationseffekter for pesticidrester.
7I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter i forbindelsemed fastsættelse af maksimalgrænseværdier har DTU Fødevareinstituttet - på grundlag af dennuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidrester hos den danske befolk-ning - foretaget en foreløbig vurdering af risikoen for indtaget af pesticider, hvor der tageshøjde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimalgrænse-værdier ikke at give anledning til sundhedsmæssig bekymring.Fødevarestyrelsen finder på baggrund af vurderingerne fra Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA) og DTU Fødevareinstituttet, at de foreslåede ændringer af maksimal-grænseværdier vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt accepta-bel.En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau iDanmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:Landbrug & Fødevarer bemærker, at da forslaget følger Den Europæiske Fødevaresikkerheds-autoritets (EFSAs) anbefaling, har de ikke bemærkninger til forslaget.Biodynamisk Forbrugersammenslutning samt Per Knud Oue Pedersen noterer sig, at forslagetsætter grænseværdierne ned for nogle stoffer og gør opmærksom på, at forslaget samtidigøger restindholdet i mange fødevarer væsentligt. De foreslår derfor begge at gøre alle fødeva-rer biodynamiske eller økologiske, for at undgå gift i fødevarer.Regeringens foreløbige generelle holdningAlle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, somfører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II ogIII), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænse-værdier (optagelse på bilag IV). Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger,er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kanalene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II, III, IV og V.Forslaget indeholder ændrede maksimalgrænseværdier for aktivstofferne clodinafop, cloma-zon, diuron, ethalfluralin, ioxynil, iprovalicarb, malein hydrazid, mepanipyrim, metconazol,
8prosulfocarb og tepraloxydim. Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre entilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.Regeringen kan støtte forslaget.Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, re-geringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fast-sættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvali-ficeret flertal for forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.