Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 176
Offentligt
1208327_0001.png
1208327_0002.png
1208327_0003.png
1208327_0004.png
1208327_0005.png
1208327_0006.png

NOTAT

EU & InternationaltJ.nr.Ref.Den 24. januar 2013

GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS

EUROPAUDVALG

Kommissionens udkast til beslutning om fastsættelse i

overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv

2000/60/EF af værdierne for klassifikationerne i medlemsstaternes

overvågningssystem som resultat af interkalibreringen

(kommissionsbeslutning om interkalibreringsresultater)

KOM(2013) XXX draft.

ResumeVandrammedirektivets miljømål konkretiseres gennem en såkaldtinterkalibrering, som sigter efter at skabe et ensartet grundlag for vurdering afmiljøtilstanden i vandløb, søer og kystvande på tværs af medlemslande. Denførste del af dette arbejde blev færdiggjort i 2008 og har ligget til grund for 1.vandplanperiode. Den næste del af interkalibreringsarbejdet er nu afsluttet ogskal med nærværende udkast til beslutning til afstemning i Udvalget forVandrammedirektivet den 28. januar 2013. Disse supplerende miljømål vilindgå i tilrettelæggelsen af vandplanarbejdet for 2. vandplanperiode.Regeringen mener, at miljømålene i Kommissionens udkast til beslutning erfastsat bedst muligt på det foreliggende grundlag og fagligt korrekt i forhold tilvandrammedirektivets normgivende definitioner. Beslutningsudkastet indebæreren positiv påvirkning af beskyttelsesniveauet.Der er imidlertid stor usikkerhed forbundet med at vurdere de potentielleøkonomiske konsekvenser af beslutningsudkastet, hvorfor en implementering afde supplerende miljømål i vanplanarbejdet for 2. vandplanperiode vil aktualiseremuligheden for at anvende vandrammedirektivets undtagelsesbestemmelser somet væsentligt og legitimt redskab til en realistisk implementering af kravene.Regeringen agter på denne baggrund at tilslutte sig kommissionens udkast tilbeslutning.

1. Status

Ovennævnte udkast til beslutning har hjemmel i bilag V, sektion 1.4.1, punkt ix, iEuropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF (vandrammedirektivet),som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/32/EF og skalderfor vedtages af Kommissionen med bistand af Udvalget omVandrammedirektivet (herefter komitéen).Komitéen træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol beskrevet iartikel 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse2006/512 af 17. juli 2006.Hvis der i komitéen er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionendirektivet, efter at Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.Opnås der ikke kvalificeret flertal i komitéen, forelægger Kommissionen sagen forRådet, og underretter samtidig Europa Parlamentet. Hvis der i Rådet er
kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny.Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal eller udtaler Rådet sig ikke indenen frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede direktivet, efter atParlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.Komitéen drøftede den 8. november 2012 et udkast til beslutning. Det endeligeudkast til beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 11. januar 2013.Afstemning i komitéen finder sted den 28. januar 2013.

2. Formål og indhold

Formålet med Kommissionens udkast til beslutning er at fastsætte grænseværdierfor de biologiske kvalitetselementer, som skal lægges til grund for vurdering afvandområdernes økologiske tilstand i de kommende vandplaner. Planerneforeligger med udgangen af 2015. Beslutningen konkretiserer grænserne mellemhøj/god og god/moderat økologisk tilstand, som er defineret ivandrammedirektivets bilag V.BaggrundIfølge vandrammedirektivet vurderes den økologiske tilstand i vandløb, søer ogkystvande og overgangsvande ud fra en række biologiske kvalitetselementer –vandplanter, alger, bunddyr og fisk (fisk kun i vandløb og søer). Med henblik på atsikre sammenlignelighed mellem medlemsstaterne følger det afvandrammedirektivet (bilag V, sektion 1.4.1,), at niveauerne for høj/god oggod/moderat økologisk tilstand skal fastlægges gennem en såkaldtinterkalibrering. I interkalibreringen sammenligner medlemsstaterne deklassifikationssystemer (vurderingsredskaber), medlemsstaterne anvender ifastlæggelsen af vandområdernes økologiske tilstand. Interkalibreringens formåler således at sikre, at grænserne mellem høj/god og god/moderat økologisktilstand fastsættes miljømæssigt ens for medlemsstaterne. Interkalibreringen erorganiseret i geografiske interkalibreringsgrupper bestående af medlemsstater,som har samme type af specifikke vandområder (vandløb, søer, kystvande ellerovergangsvande).Kommissionens udkast til beslutning erstatter en tidligere kommissionsbeslutningaf 30. oktober 2008 (fase 1), der fastsatte grænserne for et begrænset antal afvandrammedirektivets biologiske kvalitetselementer bl.a. dybdegrænsen forålegræs i kystvande, smådyrene i vandløb og klorofyl a i søerne. Med henblik påinterkalibrering af de resterende biologiske kvalitetselementer ivandrammedirektivet samt kvalitetssikring af de tidligere interkalibreredekvalitetselementer fra fase 1 fortsatte Kommissionen og medlemslandene fra 2008interkalibreringsarbejdet (fase 2). Resultatet af dette interkalibreringsarbejdeoffentliggøres med denne kommissionsbeslutning. Grænseværdierne for de nyekvalitetselementer skal sammen med grænseværdierne fra fase 1interkalibreringen lægges til grund ved bedømmelserne af vandområdernesøkologiske tilstand i de kommende vandplaner. Fra dansk side er det iinterkalibreringsarbejdet tilstræbt, at der anlægges samme beskyttelsesniveau somi den første interkalibreringsbeslutning.IndholdAf beslutningens betragtninger fremgår, at medlemsstaterne ifølgevandrammedirektivets formål skal beskytte, forbedre og restaurerevandområdernes tilstand med henblik på at opnå god tilstand inden 2015 - dogmed forbehold for direktivets undtagelsesbestemmelser, jf. vandrammedirektivetsartikel 5.2
Udkastets artikel 1 fastslår, at medlemslandene i deres vurdering afvandområdernes økologiske tilstand skal anvende de grænseværdier, der fremgåraf beslutningens bilag 1 og bilag 2. Artikel 2 fastslår, at værdierne i bilag 2 kun erdelvist interkalibrerede og at medlemsstaterne, senest den den 22. december 2016skal færdiggøre interkalibreringen af disse kvalitetselementerne med henblik påanvendelse i 3. vandplanperiode.Af betragtningerne fremgår endvidere bl.a.:- At interkalibreringen er en kompleks videnskabelig og teknisk opgave. Efter envidenskabelig gennemgang er interkalibreringsresultaterne fra både fase 1 og fase2 er interkalibreringsbeslutningen fordelt på to bilag. Bilag 1 indeholder resultater,som betragtes som teknisk eftervist og hvor der pt. ikke skal ske yderligere. Bilag 2indeholder resultater, som kun vurderes delvist eftervist, og hvor yderligerearbejde er nødvendigt inden resultaterne kan betragtes som fuldt interkalibrerede.Frist for færdiggørelse af interkalibreringsresultaterne i bilag 2 er den 22.december 2016. De interkalibreringsresultater, der vedrører Danmark, erindeholdt i bilag 1 undtaget bunddyr i Nordsøen, som er indeholdt i bilag 2.- At der i interkalibreringsbeslutningen mangler resultater for nogle biologiskeparametre og/eller for nogle medlemsstater, og at yderligere resultater kan blivegenstand for en fremtidig beslutning, når medlemsstaterne har tilvejebragt derelevante oplysninger.- At medlemsstaterne skal ”oversætte” og anvende resultaterne afinterkalibreringen på nationale typer af vandområder, som ikke har været omfattetaf interkalibreringen. Oversættelse af interkalibreringsresultaterne følgerproceduren for dette, der blev udarbejdet forbindelse med fase 1interkalibreringen. Hvis typer af stærkt modificerede vandområder ligner devandområdetyper, der indgår i beslutningen, kan resultaterne i bilagene anvendestil fastlæggelse af godt økologisk potentiale for de pågældende stærkt modificeredevandområder.- At overvågningen i henhold til vandrammedirektivets artikel 8 og opdateringenaf analyserne i henhold til direktivets artikel 5 (basisanalysen) sammen med denvidenskabelige og tekniske udvikling kan tilvejebringe ny viden, som kan føre tiltilpasning af medlemsstaternes klassifikationssystemer og i sidste ende til revisionaf interkalibreringsresultaterne med henblik på at forbedre deres kvalitet.

3. Europa Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om Kommissionens udkast.

4. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

5. Konsekvenser for Danmark

Lovgivningsmæssige konsekvenserDe gældende miljømål for vandområderne er fastsat gennem en tilsvarendekommissionsbeslutning af 30. oktober 2008, hvor der blev fastlagt miljømål for enrække af vandrammedirektivets biologiske kvalitetselementer. Miljøministeriethar som led i gennemførelsen af vandrammedirektivet i dansk ret udstedtbekendtgørelse nr. 1433 af 6. juni 2009 om fastsættelse af miljømål for vandløb,søer, kystvande, overgangsvande og grundvand – miljømålsbekendtgørelsen.Implementering af nærværende udkast til beslutning vil medføre en revision afmiljømålsbekendtgørelsen.
3
Økonomiske konsekvenserDer er meget stor usikkerhed forbundet med at vurdere de potentielle økonomiskekonsekvenser af forslaget. Miljøministeriet har anmodet Danmarks NationaleCenter for Miljø og Energi under Århus Universitet (DCE) om at foretage envurdering af konsekvenserne.Det er på baggrund af DCE’s vurderinger ikke muligt at levere et konkret bud påomkostningerne ved at introducere de supplerende miljømål. Det er imidlertidDCE’s vurdering, at for vandløb vil introduktion af yderligere kvalitetselementerudover de parametre, der indgik i målfastsættelsen i den første vandplan, medføre,at graden af målopfyldelse vil blive forringet i forhold til vurderingerne i denseneste vandplan.Det bemærkes, at vurderingerne dels er baseret på et begrænset datagrundlag (155ud af de i alt 7.700 danske vandløbsmålestationer), og dels tager DCE’s vurderingikke højde for den eventuelle positive betydning af de indsatser, der gennemføressom led i første generation af vandplaner.Det vurderes endvidere, at inddragelsen af yderligere miljømål kan påvirkemålopfyldelsen ift. enkelte søer, men at dette kan håndteres med den nuværendeindsats.Det vurderes ikke, at inddragelsen af de yderligere miljømål vil påvirkemålopfyldelsen ift. Kystvande, idet de nye parametre relaterer sig til tilstanden iprimært vand og i mindre grad søer.
Det bemærkes, at det først er muligt at bedømme omkostningskonsekvensernemere præcist i forbindelse med den konkrete udarbejdelse af de kommendevandplaner og det dertil hørende valg af virkemidler.BeskyttelsesniveauFra dansk side er der i denne anden fase af interkalibreringsarbejdet arbejdet for,at der anlægges samme reale beskyttelsesniveau som i den førsteinterkalibreringsbeslutning.Da beslutningen kvalificerer de allerede vedtagne miljømål ved at omsætte dem tilkonkrete grænseværdier indebærer den i juridisk forstand en skærpelse af detgældende beskyttelsesniveau. Beslutningen bidrager til, at det ensartedebeskyttelsesniveau for vandområderne i EU, som er fastlagt medvandrammedirektivet, bliver efterlevet i praksis.

6. Høring

Nærværende notat samt kommissionens udkast til beslutning har været udsendt ihøring i miljøspecialudvalget fra den 11. til den 18. januar 2013. Der er i høringenindkommet bemærkninger fra Dansk Industri, Danmarks Naturfredningsforening(DN), Danmarks Sportsfiskerforbund (DSF) samt fra Landbrug og Fødevarer (LF).Dansk Industri har ingen bemærkninger til rammenotatet.DN finder det uacceptabelt, at Danmark godt 12 år efter direktivets vedtagelsestadig mangler at få udarbejdet nationale indeks til vurdering af den økologisketilstand. DN hæfter sig således ved, at Danmark kun indgår iinterkalibreringsbeslutningen med ca. halvdelen af vandrammedirektivets4
kvalitetselementer, hvilket DN ikke finder tilstrækkeligt til at bedømme denøkologisk tilsand i 2. vandplanperiode. DN mener, at Miljøministeriet tidligere hartilkendegivet, at fisk kan indgå i bedømmelsesgrundlaget for 2. planperiode.DN mener på det grundlag, at den danske holdning skal suppleres med en kritiskbemærkning om, at interkalibreringsprocessen har været for langsommelig, og atmedlemsstater, som mangler interkalibrerede kvalitetselementer, skal og børanvende nationale vurderingsindeks i næste vandplanperiode.DSF finder det skuffende, at Danmark ikke har indgået i interkalibrering afsamtlige kvalitetselementer. Særligt vedr. vandløb fremfører DSF, atMiljøministeriet flere gange har tilkendegivet, at fisk skulle være en del afbedømmelsesgrundlaget i 2. vandplanperiode. Endvidere bemærker DSF, at derikke er udviklet et fælles interkalibreret fiskeindeks for søer. DSF anbefaler på denbaggrund, at EU- Specieludvalget kommer med en tilkendegivelse af, at også demanglende interkalibererede kvalitetselementer anvendes i næste planperiode.LF finder overordnet, at der mangler en sammenfattende vurdering afkonsekvenserne for Danmark, herunder landbrugs- og fødevareerhvervet, og atDanmark på den baggrund ikke bør tilslutte sig interkalibreringsresultatet pånuværende tidspunkt. LF mener, at der på baggrund af sagens kompleksitet ogudeståender er givet en alt for kort høringsfrist. LF mener endvidere, atMiljøministeriet bør overveje at bryde med vandrammedirektivets princip om ”oneout all out”. Ligeledes fremfører LF, at de fleste bedømmelsesparametre erinterkalibreret uden en overordnet systemforstående modeltilgang, og atinterkalibreringsresultatet derfor er økonomisk uoverskueligt.Specifikt i forhold til vandløb finder LF, at idet der kun er foretaget eninterkalibrering på vandløb med en oplandsstørrelse større end 10 km2, børvandløb mindre end denne størrelsesgrænse udtages af de danske vandplaner.Endvidere mener LF, at der bør redegøres for, hvilke næringsstofkrav det stiller,når Danmark tilslutter sig interkalibreringen af phytobenthos (bundlevende alger)i vandløb.Specifikt i forhold til søer mener LF, at det bør være muligt at vurderegrænseværdierne for fytoplanton (alger) og makrofytter (vandplanter), samt hvilkekonsekvenser det vil have, når Danmark tilslutter sig interkalibreringen afphytobenthos (bundlevende alger) i søer.Specifikt vedr. kystvande mener LF, at MIM bør redegøre for forskellen mellemSverige og Danmark vedr. værdier for bunddyr i Østersøen.

7. Forhandlingssituationen

Medlemsstaterne synes generelt at ville støtte Kommissionens udkast.

8. Regeringens holdning

Regeringen hilser Kommissionens udkast til beslutning velkomment.Medlemsstaterne har ifølge vandrammedirektivet pligt til gennem eninterkalibrering, at sammenligne de klassifikationssystemer, de anvender tilvurdering af vandområdernes økologiske tilstand. Kommissionen har pligt til atoffentliggøre resultaterne heraf. Beslutningen bidrager til opfyldelse af disseforpligtigelser.
5
Regeringen finder, at den yderligere konkretisering af vandrammedirektivetsbiologiske kvalitetselementer konkretiserer og operationaliserervandrammedirektivets miljømål yderligere. Beslutningen skal sikre, atbeskyttelsesniveauet for vandområderne fastsættes ensartet inden forFællesskabet. Det vil medvirke til, at medlemsstaterne bedømmes ens i forhold tilopfyldelse af forpligtelserne efter vandrammedirektivet.Bilagene til beslutningen fastsætter grænserne mellem høj, god og moderatøkologisk tilstand for vandløb, søer, overgangsvande og kystvande. Regeringenmener, at grænserne er fastsat bedst muligt på det foreliggende grundlag og fagligtkorrekt i forhold til vandrammedirektivets normgivende definitioner.Medlemsstaternes implementering af miljømålene i forbindelse med 2. generationvandplaner indebærer en afvejning i forhold til de miljømæssige og erhvervs- ogsamfundsøkonomisk realistiske muligheder for at efterleve kravene indenfor engiven tidshorisont. I den forbindelse udgør muligheden for at anvendevandrammedirektivets undtagelsesbestemmelser et væsentligt og legitimt redskabtil en realistisk implementering af kravene. Anvendelse af vandrammedirektivetsundtagelsesbestemmelser baserer sig efter direktivet bl.a. på en vurdering af, omdet er forbundet med uforholdsmæssigt høje omkostninger at opfylde miljømåletfor det enkelte vandområde, og kan enten munde ud i at fristen for opfyldelse afmiljømålet forlænges, eller i muligheden for at der kan fastsættes mindre strengemål.Generelt har Regeringen i forbindelse med 1. vandplanperiode anlagt en ambitiøsog forsvarlig linje med henblik på at opnå en gradvis forbedring af vandmiljøet ioverensstemmelse med Vandrammedirektivets mål. I forbindelse med 2.vandplanperiode vurderes en videreførelse af denne linje at være fuldt kompatibelmed en eventuel øget anvendelse af Vandrammedirektivetsundtagelsesbestemmelser med henblik på at undgå uforholdsmæssige økonomiskemerudgifter.Regeringen kan på dette grundlag støtte Kommissionens udkast til beslutning omfastsættelse af supplerende miljømål for 2. vandplansperiode.
6