Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 155
Offentligt
1203109_0001.png
1203109_0002.png
1203109_0003.png
1203109_0004.png
1203109_0005.png
NOTAT
2. januar 2013
12/08437-3
/jth-dep

Notat til Folketingets Europaudvalg om afgivelse af interventionsind-

læg i sag ved EFTA-domstolen E-9/12, Iceland v EFTA Surveillance

Authority

1. Indledning

De islandske myndigheder har den 4. september 2012 anlagt sag vedEFTA-domstolen mod EFTA Surveillance Authority med påstand omdelvis annullation af beslutning NO. 361/12/COL af 4. juli 2012 om stats-støtte vedrørende kommunal skat, salg af bygninger og jord og salg afelektricitet til virksomheden Verne Holding ehf.Erhvervs- og Vækstministeriet ønsker at afgive et skriftligt indlæg i sagentil støtte for de islandske myndigheder, idet det vurderes, at sagen i for-hold til det omhandlede salg af bygninger og jord har stor principiel be-tydning for fortolkningen af sammenhængen mellem gennemførelsen afudbud og udelukkelse af statsstøtte.

2. Det retlige grundlag

Det følger af TEUF art 107, at ”Bortsetfra de i traktaterne hjemlede und-tagelser er statsstøtte eller støtte, som ydes ved hjælp af statsmidler underenhver tænkelig form, og som fordrejer eller truer med at fordreje kon-kurrencevilkårene ved at begunstige visse virksomheder eller visse pro-duktioner, uforenelig med det indre marked i det omfang, den påvirkersamhandelen mellem medlemsstaterne.”En parallel regel findes i EEA-Traktatens art 61.Kommissionen har i meddelelse C 209 af 10/07/1997 om statsstøtteele-menter i forbindelse med offentlige myndigheders salg af jord og bygnin-ger fastlagt, under hvilke omstændigheder salg af jord og bygninger ansesforeneligt med TEUF art 107.Meddelelsen indeholder i forhold til selve salgsprocessen to grundlæg-gende elementer:
2/5
-
-
Den beskriver en procedure, som giver medlemsstaterne mulighedfor at behandle sager vedrørende salg af jord og bygninger på enmåde, som automatisk udelukker statsstøtte.Den giver en oversigt over tilfælde af salg af jord og bygninger,der skal anmeldes til Kommissionen, for at det kan vurderes, omet bestemt salg indeholder støtte, og hvis det er tilfældet, hvorvidtstøtten er forenelig med det indre marked.
De to overordnede principper i meddelelsen er, at salg af jord og bygnin-ger ikke udgør statsstøtte, hvis salget foretages enten ved et tilstrækkeligtpubliceret, offentligt og betingelsesløst udbud, der kan sammenlignesmed en auktion, hvor det højeste eller eneste tilbud accepteres, da dettepr. definition er et salg til markedsværdien, eller efter udførelse af envurdering ved en uafhængig sagkyndig.Parallelle regler findes i EFTA-Tilsynsmyndighedens retningslinier forstatsstøtte del V.For at sikre en ensartet gennemførelse og anvendelse af de fælles regler ialle EØS-landene eksisterer et to søjlet system til overvågning og retsligkontrol. EU-medlemsstaterne er underlagt tilsyn af EU-Kommissionen ogretslig kontrol af EU-Domstolen, mens EFTA-staterne er underlagt tilsynfra EFTA-Tilsynsmyndigheden og retslig kontrol af EFTA-Domstolen.Der eksisterer således to parallelle systemer med en indbyrdes sammen-hæng, der medfører, at EFTA-Domstolens afgørelser har en præjudice-rende effekt i forhold til EU-Domstolen og retspraksis i forhold anven-delsen af statsstøttereglerne i EU/EØS, inklusiv Kommissionens fremti-dige praksis på området.

3. Sagens faktiske omstændigheder

I forbindelse med nedlæggelsen af Keflavik lufthavn indgik den islandskestat i perioden 2008 til 2009 en række aftaler med Verne Holding ehf. Enaf disse aftaler vedrørte overdragelsen af 5 bygninger i den tidligere mili-tære lufthavn til en samlet pris på ca. 14.5 mio. USD. Den ene af de om-handlede bygninger blev udbudt til salg via en række annoncer og viaKADECOs - et til lejligheden stiftet aktieselskabet 100 pct. ejet af denislandske stat - hjemmeside. De resterende bygninger blev ikke selvstæn-
3/5
digt udbudt til salg via annoncer, men alene via KADECOs hjemmeside,som der blev henvist til i annoncerne.EFTA-Tilsynsmyndigheden gør i sin beslutning af 4. juli 2012 gældende,at salget ikke er foretaget i overensstemmelse med retningslinierne foroffentlige myndigheders salg af jord og bygninger, da KADECO ikkesolgte bygningerne gennem et tilstrækkeligt publiceret, offentligt og be-tingelsesløst udbud eller gennem en tilsvarende procedure. Herudoveranfører EFTA-Tilsynsmyndigheden, at der blev afgivet et andet bud på enaf de omhandlede bygninger. Konsekvensen heraf er, at EFTA-Tilsynsmyndigheden mener, at der i forbindelse med salget er ydet stats-støtte til Verne Holding ehf.EFTA-Tilsynsmyndigheden begrunder ikke sin vurdering yderligere, her-under fremfører EFTA-Tilsynsmyndigheden ikke, hvad en tilstrækkeligpubliceret offentlig og betingelsesløs udbudsprocedure bør indebære.De islandske myndigheder gør som begrundelse for deres påstand omdelvis annullation af afgørelsen gældende, at der gennem den foretagneannoncering i aviser og på KADECOs hjemmeside er sket et tilstrække-ligt publiceret, offentligt og betingelsesløst udbud løbende over en til-strækkelig lang periode. De islandske myndigheder henviser i den forbin-delse til en lang række annoncer i en række aviser, som enten henviser tilspecifikke bygninger til salg eller til KADECOs hjemmeside hvor infor-mation om samtlige bygninger til salg kunne findes. De islandske myn-digheder fremfører desuden, at det bud som Verne Holding ehf. afgav,var det eneste bud, som blev modtaget. Konsekvensen heraf er, at de is-landske myndigheder mener, at retningslinierne for offentlige myndighe-ders salg af jord og bygninger er overholdt. Dermed blev bygningerneifølge de islandske myndigheder solgt til markedsprisen, og Verne Hol-ding ehf. har således ikke opnået en fordel i forbindelse med ejendoms-handlen og har dermed ikke modtaget statsstøtte.Herudover anfører de islandske myndigheder, at EFTA Tilsynsmyndig-heden ikke har foretaget en tilstrækkelig undersøgelse af sagen og herun-der, at EFTA-Tilsynsmyndigheden ikke har begrundet sin afgørelse til-strækkeligt.
4/5

4. Den danske interesse i sagen

Sagen er af principiel betydning for den generelle anvendelse af statsstøt-tereglerne, ligesom den i forhold til en række konkrete sager er af storinteresse.På det generelle niveau er det af stor principiel og praktisk betydninghvordan ”tilstrækkeligt publiceret, offentligt og betingelsesløst udbud”fortolkes og anvendes, da dette er grundlæggende for at udelukke øko-nomiske fordele, som kan udgøre ulovlig statsstøtte ved salg af bygningerog jord. Det er således Erhvervs- og Vækstministeriet opfattelse, at afgø-relsen er særdeles uklar i forhold til, hvornår et udbud lever op til krave-ne.På det konkrete niveau har der i de senere år været en række danske stats-støttesager med kommuner, der ikke har anvendt EUs statsstøtteregler omsalg af jord og bygninger, og der er således i øjeblikket meget fokus påkommunernes overholdelse af statsstøttereglerne og særligt de statsstøtte-regler, der gælder for offentlige myndigheders salg af jord og bygninger.I den forbindelse kan bl.a. nævnes sagerne Farum Park, Kastrup Strand-park og Aalborg Havn, som alle vedrørte salg eller leje af jord eller fastejendom.Der er på denne baggrund et behov for klare og forståelige regler på om-rådet, ligesom der i øjeblikket er en stor efterspørgsel på viden og vejled-ning indenfor området.

5. Regeringens stillingtagen

På grund af sagens principielle karakter på både det generelle og konkreteniveau, bør den danske regering afgive et skriftligt indlæg i sagen.Det vil i givet fald være den danske regerings synspunkt, at der ved dengennemførte procedure, i overensstemmelse med retningslinierne på om-rådet, er foretaget et tilstrækkeligt publiceret, offentligt og betingelsesløstudbud, der kan sammenlignes med en auktion, hvor det højeste eller ene-ste tilbud er blevet accepteret.Det er som følge heraf den danske regerings synspunkt, at der ikke vedejendomshandlen er givet Verne Holding ehf. en økonomisk fordel, som
5/5
indebærer, at den islandske stat har ydet ulovlig statsstøtte til Verne Hol-ding ehf.