TRANSPORTMINISTEREN
14. august 2020
2020-1727
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. februar 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 347:
Med henvisning til den igangsatte undersøgelse af en mulig BRT-løsning på
Østbanen vil ministeren oplyse, hvorledes den vedligeholdelsesmæssige miljø-
belastning for skinner er i forhold til en løsning med fjernelse af skinnerne og
asfaltering af tracéet, herunder forbruget af jern og andre råstoffer?
Svar:
Vejdirektoratet har i forlængelse af
rapporten ”Grøn,
regional BRT-løsning på
Østbanens Tracé” den 10. juni 2020
regnet på den samlede CO2-udledning
forbundet med anlæg og vedligehold af en BRT-løsning på Østbanen. Vejdirek-
toratet har med udgangspunkt i rapporten regnet på to forskellige hastigheds-
scenarier på henholdsvis 80 km/t med en vejbredde på 5,1 m og 100 km/t med
en vejbredde på 5,6 m.
Beregningerne for begge hastighedsbegrænsninger er baseret på en forventet
levetid på 50 år, og der er indregnet CO2-udledning for vedligehold af vejen ved
to nye slidlag undervejs. Der er altså vurderet en levetid på slidlaget på 25 år.
Dette er længere levetid for slidlag end normalt for slidlag på statsveje, hvor
den forventede levetid for slidlag er på ca. 16 år. Den længere levetid skyldes, at
trafikken på BRT-vejen vil være betydeligt lavere end trafikomfanget på en al-
mindelig statsvej.
Beregningerne viser, at CO2-udledningen for 1 kilometer af vejens anlæg og
vedligehold over 50 år udgør 221 ton CO2 for et driftsoplæg på 80 km/t og 242
ton CO2 for et driftsoplæg på 100 km/t.
Dette svarer til 4,2 ton CO2 pr. år. pr. kilometer for en BRT-drift med 80 km/t,
og en udledning på 4,8 ton CO2 årligt for en BRT-drift med 100 km/t. såfremt
udledningen fordeles jævnt ud på alle år.
Med henblik på at kunne sammenligne vejinfrastrukturens miljøbelastning
med jernbanens har Transport- og Boligministeriet hørt Movia, om de råder
over beregninger for infrastrukturens CO2 udledning på Østbanen.