Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 122
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen,Kemi og FødevarekvalitetSagsnr.: 2012-29-221-01530/Dep. sagsnr. 183515. december 2012FVM 104
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning (EU) om ændring af bilag II til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 853/2004 for så vidt angår krav vedrørendefrosne animalske fødevarer til konsum (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeResumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning(EF) nr. 853/2004 for så vidt angår frosne fødevarer af animalsk oprindelse. Ifølge forslagetskal informationer om produktionsdato og indfrysningsdato være til stede for alle frosne ani-malske fødevarer i alle led af produktionen og mærkes efter mærkningsreglerne i direktiv2000/13/EF, der ligger før varen overdrages til den endelige forbruger. Forslaget forventesikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen kan støtte forslaget, idet man doglægger afgørende vægt på, at forslaget tilpasses mærkningsforordningen 1169/2011.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til Kommissionens forordning om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 853/2004 af 29. april 2004 om særlige hygiejne-bestemmelser for animalske fødevarer for så vidt angår krav til frosne fødevarer af animalskoprindelse bestemt til human konsum (hygiejneforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i hygiejneforordningen, særligt artikel 10, stk. 1.Forslaget behandles i en forskriftskomitéprocedure med kontrol i Den Stående Komité forFødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fo-relægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, så-fremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden fortidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-
2der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes sat til afstemning på møde i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 12. december 2012.NærhedsprincippetDer er tale om ændringer til allerede eksisterende EU-regler. Det er derfor regeringens vurde-ring, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdForslaget omhandler krav om oplysning om produktionsdato og frysedato, som skal være til-gængelige i forbindelse med frosne fødevarer af animalsk oprindelse i alle led af produktionog opbevaring, der ligger før fødevarerne overdrages til den endelige forbruger og mærkes ioverensstemmelse med mærkningsdirektivet (2000/13/EF) og fra den 13. december 2014mærkningsforordningen (1169/2012). Forordningen vedrører således ikke oplysninger til denendelige forbruger.Forslaget skal træde i stedet for den nugældende Kommissions forordning (EU) nr. 16/2012 af11. januar 2012 om ændring af bilag II til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.853/2004 for så vidt angår krav vedrørende frosne animalske fødevarer til konsum. Forord-ning 16/2012 har givet anledning til betydelige forskelle i medlemsstaternes fortolkning, ogKommissionen ønsker med forslaget at skabe større klarhed.I forhold til de nugældende krav betyder ændringen blandt andet, at produktionsdatoen forfisk er ændret fra at være fangst- og høstdato for alle former for fisk/fiskeprodukter, til at værefangst- og høstdato for hele fisk, rensede fisk og hovedkappede fisk. Endvidere skal indfrys-ningsdatoen for produkter af animalsk oprindelse være for det oprindelige produkt - indfrys-ningsdatoen er hermed den dato, hvor produktet af animalsk oprindelse er frosset første gang,også når det senere er anvendt som råvare i et andet produkt, som igen bliver frosset.Hvis en fødevare er fremstillet af råvarer med forskellige produktions- og frysedatoer, er detden ældste produktions- og frysedato, som skal anvendes for det pågældende produkt.Ændringen vil træde i kraft den 1. juli 2013.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kontrol.
3Gældende dansk retFor så vidt angår hygiejnekrav til animalske fødevarer, herunder håndteringen af disse, gælderEuropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 853/2004 af 29. april 2004 om særligehygiejnebestemmelser for animalske fødevarer.Krav til mærkning af fødevarer, når disse sælges til den endelige forbruger, findes i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/13/EF, som er implementeret ved bekendtgørelse nr.1308 af 14. december 2005 om mærkning m.v. af fødevarer.Fra 13. december 2014 findes kravene til fødevaremærkning i Europa-Parlamentets og Rådetsforordning (EU) nr. 1169/2011 af 25. oktober 2011 om fødevareinformation til forbrugerne.Forordningen erstatter ovennævnte direktiv.KonsekvenserForslaget forventes ikke at have statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.Forslaget kan have erhvervsmæssige og administrative konsekvenser for virksomhederne.Dette vurderes dog at være begrænset, idet mange virksomheder allerede til en vis udstræk-ning opfylder kravene, som er angivet i forslaget.Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:Danish Seafood Association (DSA) finder det meget vigtigt, at forordningen bliver anvende-lig i praksis, og mener derfor, at der er behov for at skabe mere klarhed i forslagets tekst. DSAstøtter forslaget om at tilføje ”hele” til ”fiskeriprodukter” i pkt. 1 (a) (iii), men de ser ingengrund til at tilføje ”rensede og/eller hovedkappede”, idet dette vil være vanskeligt at bruge ipraksis. Endelig mener DSA, at frysedatoen bør angives for det aktuelle produkt – ikke for rå-varen til produktet.Danske Slagtermestre (DSM) mener, at forslaget virker administrativt tungt i en grad, der ikkestår mål med den fødevaresikkerhedsmæssige gevinst ved forslaget. Rent praktisk vil det værevanskeligt for kødproduktvirksomheder at sikre sporbarhed på indfrysningsdatoniveau, sær-ligt på kødprodukter, hvori der indgår flere forskellige animalske råvarer. Det er primært denseneste forarbejdning og kvaliteten af de frosne råvarer, der afgør holdbarheden overfor for-brugeren. DSM ønsker, at der gøres en indsats for at forhindre svindel med for gamle råvarer,men finder ikke, at dette forslag er løsningen på problemet. Virksomheder, der ønsker atsvindle, vil forynge produkterne under alle omstændigheder.
4DI Fødevarer er ikke enige i, at indfrysningsdatoen bør være den dato, hvor et produkt afanimalsk oprindelse er frosset første gang, når det senere er anvendt som råvare i et andetprodukt. Indfrysningsdatoen bør være den dato, hvor det pågældende produkt er frosset ind.Landbrug & Fødevarer mener ikke, at der er behov for generelt at fastsætte yderligere krav tilmærkning af frosne animalske fødevarer i hygiejnereglerne. Landbrug & Fødevarer kan såle-des ikke støtte forslaget i sin nuværende udformning. Landbrug & Fødevarer finder, at der al-lerede i dag er regler, som sikrer information om såvel fremstillingsdato og indfrysningsdato ikæden, og der er herudover regler, som tager hånd om eventuelle fødevaresikkerhedsmæssigeudfordringer i forbindelse med frysning af fødevarer. Dermed sikres de relevante informatio-ner om frosne fødevarers beskaffenhed over til den fødevarevirksomhed, som fødevaren leve-res til. Første indfrysningsdato har en relativt lille betydning i den samlede forarbejdningspro-ces og hertil kommer, at alle relevante oplysninger i forbindelse med produktion af en fødeva-re er til rådighed på produktionsstedet, og sporbarheden er således sikret.De Samvirkende Købmænd (DSK) finder det umiddelbart underligt, at man vil kunne have ensituation, hvor indfrysningsdatoen ligger før produktionsdato, for eksempel hvis den hele fisker frosset, derefter optøet, fileteret og indfrosset igen). Endvidere mener DSK, at hvis oplys-ning om indfrysning skal give et indtryk af, hvor ”gammelt” produktet er, giver det god me-ning at bruge den første indfrysning. I modsat fald ville man kunne have en situation, hvorhakket kød har været nedfrosset 2 år, derefter optøet og brugt til frikadelleproduktion, hvoref-ter frikadellerne er nedfrosset med en dato, der ser helt ”frisk” ud.HORESTA finder det uhensigtsmæssigt, at hygiejneforordningen indeholder mærkningsreg-ler. HORESTA mener, at det vil være forbundet med administrative byrder for virksomheder-ne, når der skal angives indfrysningsdato for produkter med mange frosne råvarer. Indfrys-ningsdatoen bør være den dato, hvor selve produktet er frosset ind. HORESTA finder detendvidere uklart, om produktions- og indfrysningsdato skal medfølge i mærkningen til denendelige forbruger.Til høringssvaret fra HORESTA bemærker Fødevarestyrelsen, at dette forslag ikke angår for-brugerinformation, og disse oplysninger skal derfor ikke fremgå af mærkningen til den ende-lige forbruger.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen arbejder generelt for, at mærkning af fødevarer, særligt fødevarer af animalsk op-rindelse, skal mærkes med produktionsdato.Regeringen er meget tilfreds med, at produktionsdato/slagtedato og frysedato for frosne ani-malske fødevarer, ifølge forslaget, skal være til stede i engros-leddet for alle frosne fødevareraf animalsk oprindelse, idet dette tydeliggør kravene til mærkning i engros-leddet og dermedudgør et godt grundlag for bedre forbrugerinformation.
5
Regeringen er tilfreds med, at produktionsdatoen er den samme som fangst-/høstdato, når detgælder hele fisk, rensede fisk og hovedkappede fisk og at produktionsdatoen for øvrige fiske-varer er datoen for opskæring, filetering, forarbejdning m.v.Regeringen finder, at det bør være frysedatoen for den konkrete animalske fødevare og ikkefrysedatoen for den eller de råvarer, der er anvendt til fremstillingen af denne, der fremgår afmærkningen. Regeringen mener, at det vil give anledning til for store administrative byrderfor erhvervet, hvis de skal angive frysedatoer for råvarer anvendt til frosne animalske produk-ter, henset til at den nuværende lovgivning på fødevareområdet er tilstrækkelig til at sikre, atder ikke markedsføres fødevarer, der er farlige og/eller uegnede til konsum, herunder fødeva-rer, der er for gamle. Det ligger endvidere i lovgivningen, at virksomhederne skal videregivetilstrækkelige oplysninger til, at der kan genereres en korrekt holdbarhedsdato for det pågæl-dende produkt.Samtidig er det besluttet i forbindelse med forhandlingerne af mærkningsforordningen, at denindfrysningsdato, der oplyses til forbrugeren, er indfrysningsdatoen for selve produktet. Detvil være hensigtsmæssigt at anvende samme definition i de tidligere led af produktion ogmarkedsføring.Regeringen kan støtte forslaget, idet man dog lægger afgørende vægt på, at forslaget tilpassesmærkningsforordningen 1169/2011, således at kravet om angivelse af indfrysningsdato æn-dres til indfrysningsdatoen for selve produktet.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.