Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 121
Offentligt
G R U N D N O T AT
29. november 2012J.nr.3401/1001-4840Ref. BHE/fma
Ændring af kommissionens forordning (EU) nr. 1193/2011 af 18. november 2011 om op-rettelse af et EU-register for handelsperioden, der starter den 1. januar 2013, og efter-følgende handelsperioder for EU's emissionshandelsordning i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF og Europa-Parlamentets og Rådets beslut-ning nr. 280/2004/EF og om ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 2216/2004og (EU) nr. 920/2010.
1. Resumé
Kommissionen har den 19. september 2012 fremsat et forslag til ændring af registerforord-ningen. Registerforordningen har hjemmel i kvotedirektivets artikel 19 (2003/87/EF) og fast-sætter regler for driften og administrationen af EU’s CO2-kvoteregister, herunder regler forde nationale kompetente myndigheders administration af konti i registeret.Baggrund for forslaget er, at der er behov for en række tekniske ændringer, der tilpasser for-ordningen således at reglerne for den 3. handelsperiode 2013 – 2020 og medlemsstaternesoverholdelse af byrdefordelingsbeslutning kan implementeres af medlemsstaternes kvoteregi-stre og EU’s fælles kvoteregister.Ændringsforslaget er altovervejende af teknisk karakter, men indeholder et enkelt, mere væ-sentligt punkt vedr. muligheden for at anvende kreditter fra JI og CDM projekter i EU og JIprojekter udenfor EU, herunder ved at reducere muligheden for at honorere CO2 reduktionerefter 2013 indtil den nye Kyoto periode træder i kraft.Forslaget forventes sat til afstemning på et møde i Den Stående Komité for Klimaforandrin-ger (Klimakomiteen) den 13. december2012. Kommissionen har meddelt, at man ca. 14 dagefør mødet i Klimakomiteen vil fremsende en revideret tekst til registerforordning, som forven-tes at imødekomme nogle af de problemstillinger, der er i forslaget.Forslaget har ikke direkte betydning for miljøbeskyttelsesniveauet, men kan dog bidrage tilden miljømæssige integritet af carbonmarkedet.
2. Baggrund
Baggrund for forslaget er, at der er behov for en række tekniske ændringer, der tilpasser for-ordningen således at reglerne for den 3. handelsperiode 2013 – 2020 og medlemsstaternesoverholdelse af byrdefordelingsbeslutning kan implementeres af medlemsstaternes kvoteregi-stre og EU’s fælles kvoteregister.Side 1
Registerforordningen har hjemmel i artikel 19 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2003/87/EF af 13. oktober 2003 om en ordning for handel med kvoter for drivhusgasemissio-ner i Fællesskabet og om ændring af Rådets direktiv 96/61/EF (med senere ændringer) og Eu-ropa-Parlamentets og Rådets beslutning om byrdefordeling mellem medlemsstater for at opnåEU’s reduktionsindsat af drivhusgasser inden 2020.Forslaget skal vedtages med kvalificeret flertal som komitésag efter forskriftsprocedure medkontrol.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at undgå dobbeltælling af reduktioner i EU fra JI og CDM projek-ter, der påvirker kvotesystemet. Et andet formål er at begrænse muligheden for, at især Ukrai-ne og Rusland laver ”sen kreditering” inden anden forpligtelsesperiode under Kyoto-protokollen træder i kraft.Den nuværende registerforordning dækker perioden 2008 til 2012 og indeholder regler for JIog CDM projekter, der direkte eller indirekte påvirker EU’s kvotehandelssystem, der skulleforhindre dobbeltælling af reduktioner fra disse projekter (jf. kvotedirektivets artikel 11a).Reglerne var møntet på nye EU lande som en overgangsordning. Fra 1. januar 2013 er det ik-ke længere muligt at gennemføre JI og CDM projekter i EU, som direkte eller indirekte påvir-ker kvotesystemet, jf. kvotedirektivet, og der er derfor behov for at justere forordningen.CO2reduktioner efter 2012 fra JI projekter kan ikke krediteres, før den nye Kyoto-protokoltræder i kraft. Det forventes tidligst at ske i 2015. Da lande med en reduktionsforpligtelse iden nuværende Kyoto periode, herunder EU lande, Rusland og Ukraine, selv kan udstede JIkreditter, er det muligt for disse lande at udstede kreditter for reduktioner efter 2012 med lan-dekvoter (AAU’er) for perioden 2008-2012. Dette bliver kaldt ”sen kreditering” og betyder, atder ikke er regnskabsmæssig sammenhæng mellem tidspunktet for kreditering og tidspunktetfor reduktionen. Konsekvensen er, at der sker en indirekte overførsel af AAU’er til den næsteKyoto-periode.Projektforløbet for JI og CDM projekter indebærer, at reduktionerne skal rapporteres og veri-ficeres af uafhængige eksperter inden kreditterne kan udstedes. Det sker som regel for et år adgangen. Denne proces tager typisk mellem 6-24 måneder. Derfor vil der stadig ske en udste-delse af JI og CDM kreditter op til 24 måneder efter, at 2012 reduktionerne er gjort op.Forslaget medfører:at der ikke må udstedes JI og CDM kreditter fra projekter i EU, der direkte eller indi-rekte påvirker kvotehandelssystemet fra 1. januar 2013. Dette gælder også projekter,som ikke hidtil har været omfattet af kvotesystemet. og andre JI projekter i EU, selvom de ikke påvirker kvotehandelssystemet, ogat JI kreditter udstedt efter 1. januar 2013 fra lande uden for EU, som ikke påtager sigen ny forpligtigelsesperiode i Kyoto protokollen, forbydes i EU systemet.
Side 2
EU kan dog ikke teknisk tjekke udstedelse af kreditter fra lande uden for EU. Derfor kan ”senkreditering” (både for lande udenfor EU og for EU-lande) ikke helt undgås med det forelig-gende udkast fra Kommissionen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentet skal ikke udtale sig, men inddrages i kontrolprocedure efter eventuel ved-tagelse af forslaget i komiteen.
5. Nærhedsprincippet
Da der er tale om en justering af en allerede gældende EU retsakt, er nærhedsprincippet over-holdt.
6. Gældende dansk ret
Ifølge kvoteloven skal juridiske og private personer hjemmehørende i Danmark, som ønskerat deltage i et JI eller CDM projekt opnå godkendelse. De danske godkendelser medfører ikkegaranti for tidsrammen for at modtage kreditter, og det vurderes jf. også nedenfor, at der ikkevil kunne kræves erstatningskrav fra den danske stat for den beskrevne forkortelse af kredite-ringsperioden.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenserForslaget har ingen væsentlige lovmæssige konsekvenser.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget forventes ikke at have statsfinansielle konsekvenser eller statsadministrative konse-kvenser. Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for EU’s budget. Det statslige, danskeJI og CDM program forventes at hjemtage 500.000 til 600.000 færre JI-kreditter som resultataf reglerne. Det forventes, at Kommissionens kommende, justerede forslag vil reducere antal-let af kreditter, som bliver berørt af reglerne. De ændrede regler forventes ikke at medføre no-get erstatningsansvar for den danske stat over for private projektudviklere, som får forkortetderes krediteringsperiode, da projektudviklere bærer risikoen ved manglende levering af kre-ditter.Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget ville i udgangspunktet først og fremmest påvirke projektudviklere og projektejere,som mister indtægter fra kreditter, der ikke anerkendes i EU. Denne indtægt har betydning forøkonomien i JI-projekterne, og forslaget har derfor været kritiseret fra private projektudvikle-res organisation - IETA.Det forudsættes, at Kommissionen i sit reviderede forslag vil søge at reducere de administra-tive konsekvenser for erhvervslivet.BeskyttelsesniveauetForslaget har ikke direkte betydning for miljøbeskyttelsesniveauet, men kan dog bidrage tilden miljømæssige integritet af carbonmarkedet..
Forslaget har været sendt i en uformel høring af kredsen af interessenter. Core Carbon Group,som har en del JI projekter i Rusland, har indsendt et høringssvar. Det anføres heri, at hvisforslaget vedtages i sit nuværende udkast, vil det gøre det umuligt at gennemføre projekternepå normal vis, hvis ikke Rusland tiltræder en 2. forpligtigelsesperiode af Kyoto-protokollen.Rusland har indtil videre ikke tilsluttet sig en anden forpligtelsesperiode. ’Sagen har været forelagt Klima-, Energi og Bygningsspecialudvalget. Der er indkommetkommentarer fra VedvarendeEnergi, der støtter regeringens holdning og tilføjer, at JI kreditterskal begrænses i forhold til de hidtidige regler. Vedvarende energi foretrækker, at JI kreditterfremover ikke tillades i kvotesystemet. Det samme bør gælde for CDM kvoter, som der dogsom et minimum bør stilles større krav til. Overskydende kvoter bør ifølge VedvarendeEnergiikke kunne tælle fuldt med i en ny kvoteperiode.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionen præsenterede forslaget i klimakomiteen den 19. september 2012. Forslaget omreguleringen af JI og CDM projekter er generelt blevet mødt med skepsis fra EU lande.En række medlemslande har ønsket ændring af teksten, som præciserer, at JI projekter i EU,som ikke påvirker kvotesystemet kan fortsætte under overholdelse af FN reglerne, og somfastsætter en tidsfrist for udstedelse af JI kreditter udenfor EU.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter intentionen i Kommissionens forslag. Regeringen ønsker dog, at der arbej-des videre med at sikre, at det bliver muligt at forhindre ”sen kreditering” fra lande som Rus-land og Ukraine og dermed forhindrer overførsel af store mængder landekvoter, og at dobbelt-tælling helt kan undgås. Dette kræver dog, at der bliver bedre mulighed for at tjekke udstedel-sen af kreditter både blandt medlemsstaterne og udenfor EU.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
Side 4