Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 106
Offentligt
1189049_0001.png
1189049_0002.png
1189049_0003.png
1189049_0004.png
1189049_0005.png
1189049_0006.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen, Kemi og Fødevarekvalitet/Enheden forEU og internationale forholdSagsnr.: 2012-29-221-01519/Dep. sagsnr. 18266Den 28. november 2012FVM 095
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005med hensyn til maksimalgrænseværdier for chlorantraniliprol, fludioxonil og prohexa-dion (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Forslaget omhandler ændringer af maksimalgrænseværdier i bilag II og III til pesticid-rammeforordning nr. 396/2005 for 3 aktivstoffer i en række afgrøder. Forslaget indebærerændringer af eksisterende maksimalgrænseværdier på baggrund af nye anvendelser af stof-ferne chlorantraniliprol og fludioxonil på visse afgrøder i EU samt ansøgninger om fastsæt-telse af grænseværdier, der muliggør import af fødevarer, der indeholder prohexadion. End-videre indeholder forslaget en revurdering af maksimalgrænseværdien for chlorantraniliproli gulerødder. Der er gennemført risikovurderinger for de anførte stoffer, og de ændrede mak-simalgrænseværdier vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable. En vedtagelse af forsla-get vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen tilslutter sig for-slaget, idet man dog lægger afgørende vægt på, at der foreligger færdige vurderinger fra DenEuropæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) tids nok til, at DTU Fødevareinstituttet in-den afstemningen kan vurdere, om datagrundlaget for fastsættelse af maksimalgrænseværdierfor stofferne chlorantraniliprol og fludioxonil er tilstrækkeligt.Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer,regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager omfastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til forordning nr. 396/2005 af23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og ani-malske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pe-sticidrammeforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidrammeforordningen.
2
Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden fortidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 6. – 7. december 2012.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdGenerelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidresterMaksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningensbilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med optagelse ellerikke-optagelse på EU's positivliste til anvendelse af pesticider (forordning 1107/2009). Mak-simalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke erfærdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog fore-taget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføresder i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikke maksimal-grænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksi-malgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatiskfastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Det-te er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden.En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres el-ler ændres på baggrund af:udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid.anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for en effektivbekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i afgrøden.ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU, oghvor der ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi.
3
implementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EU.nye oplysninger om for eksempel toksikologi.planlagt revurdering af pesticidet.andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening).tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EUeller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret afen medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefteren videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af maksimalgrænse-værdier.Kommissionens forslagKommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra Den EuropæiskeFødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at bilag II og III ændres med hensyn til maksimalgræn-seværdier (MRL) for stoffet prohexadion. For stofferne chlorantraniliprol og fludioxonil erforslaget udarbejdet på baggrund af foreløbige vurderinger fra den Europæiske Fødevaresik-kerhedsautoritet (EFSA).Nedenfor er angivet hvilke maksimalgrænseværdier, der foreslås sat op fra den analytiske de-tektionsgrænse (ny maksimalgrænseværdi), hvilke maksimalgrænseværdier, der foreslås satop fra en værdi højere end den analytiske detektionsgrænse (maksimalgrænseværdien sættesop) samt hvilke maksimalgrænseværdier, der sættes ned.Forslaget anfører følgende:For stofferne chlorantraniliprol og fludioxonil foreslås maksimalgrænseværdierne ændret somkonsekvens af ansøgninger om nye anvendelser af pesticiderne på en række afgrøder i EU.For stoffet chlorantraniliprol er der tidligere sat en midlertidig maksimalgrænseværdi i gule-rødder på baggrund af en midlertidig brug af stoffet i Frankrig til bekæmpelse af gulerodsflu-er. Denne anvendelse er nu blevet revurderet og på den baggrund foreslås maksimalgrænse-værdien sat ned.For stoffet prohexadion foreslås en ændring som konsekvens af en ansøgning om fastsættelseaf en maksimalgrænseværdi, der muliggør import af jordnødder, der indeholder stoffet (im-porttolerance).Grænseværdier som følge af nye anvendelser i EU:For chlorantraniliprol sættes maksimalgrænseværdien op for knoldselleri, pastinakkerog persillerod.
4For fludioxonil sættes ny maksimalgrænseværdi for bladselleri.
Grænseværdier som følge af ansøgning om importtolerancer:For prohexadion sættes ny maksimalgrænseværdi for jordnødder.Grænseværdier som følge af revurdering:For chlorantraniliprol sættes maksimalgrænseværdien ned for gulerødder.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftskomitéproceduren med kon-trol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direk-te gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fastsætter med-lemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.KonsekvenserForslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget vurderes hellerikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede ændringer vedrørende maksi-malgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne.DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og bemærker, at den Euro-pæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) endnu ikke har publiceret deres endelige viden-skabelige risikovurdering for stofferne chlorantraniliprol og fludioxonil, hvorfor det endnuikke har været muligt at vurdere, om datagrundlaget for fastsættelse af maksimalgrænsevær-dier for stofferne chlorantraniliprol og fludioxonil er tilstrækkeligt. DTU Fødevareinstituttetvurderer, at der ikke vil være sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændrin-ger vedrørende maksimalgrænseværdier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at Den Europæi-ske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombi-nationseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette.Der forskes internationalt og på DTU Fødevareinstituttet i kombinationseffekter, og der eksi-sterer et betydeligt vidensgrundlag, når det gælder kombinationseffekter for pesticidrester.Der findes imidlertid ikke på nuværende tidspunkt en systematisk harmoniseret metode til atvurdere eventuelle kombinationseffekter af grupper af pesticider. Det fremgår af pesticid-rammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal indarbejdes ivurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode. Der arbejdes i Den
5Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), med dansk deltagelse, målrettet på at udvik-le en sådan metode til risikovurdering af kombinationseffekter for pesticidrester.I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter i forbindelsemed fastsættelse af maksimalgrænseværdier har DTU Fødevareinstituttet - på grundlag af dennuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidrester hos den danske befolk-ning - foretaget en foreløbig vurdering af risikoen for indtaget af pesticider, hvor der tageshøjde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimalgrænse-værdier ikke at give anledning til sundhedsmæssig bekymring.Fødevarestyrelsen finder på baggrund af vurderingerne fra Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA) og DTU Fødevareinstituttet, at de foreslåede ændringer af maksimal-grænseværdier vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt accepta-bel.En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau iDanmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet bemærkninger til for-slaget.Regeringens foreløbige generelle holdningAlle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, somfører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II ogIII), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænse-værdier (optagelse på bilag IV). Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger,er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kanalene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II, III og IV.I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af eventuelle kombinationseffekter læggerregeringen afgørende vægt på, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs) risi-kovurdering foreligger i forbindelse med Kommissionens fremsættelse af forslaget, således atDTU Fødevareinstituttet kan gennemføre en risikovurdering, herunder en foreløbig vurderingaf eventuelle kombinationseffekter, og at ændringen af grænseværdier på den baggrund ikkegiver anledning til sundhedsmæssig bekymring.
6Forslaget indeholder maksimalgrænseværdier for en række aktivstoffer i en række afgrøderFor alle stofferne er det vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fø-devareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.Regeringen tilslutter sig forslaget, idet man dog lægger afgørende vægt på, at grænseværdierfastsættes på et tilstrækkeligt datagrundlag. Regeringens tilslutning til det samlede forslagforudsætter derfor, at der foreligger færdige vurderinger fra den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA) tids nok til, at DTU Fødevareinstituttet inden afstemningen kan vurdere,om datagrundlaget for fastsættelse af maksimalgrænseværdier for stofferne chlorantraniliprolog fludioxonil er tilstrækkeligt.Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, re-geringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fast-sættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvali-ficeret flertal for forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.