Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 104
Offentligt
1189013_0001.png
1189013_0002.png
1189013_0003.png
1189013_0004.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen, Kemi og Fødevarekvalitet/Enheden forEU og internationale forholdSagsnr.: 2012-29-221-01516/Dep.sagsnr.: 18266Den 29. november 2012FVM 096
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005med hensyn til maksimalgrænseværdier for diphenylamin (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Forslaget omhandler ændringer af maksimalgrænseværdier i bilag II, III og V til pesticid-rammeforordning nr. 396/2005 for diphenylamin i en række afgrøder. Forslaget indebærerændringer af eksisterende maksimalgrænseværdier på baggrund af revurdering af stoffetdiphenylamin. Der er gennemført risikovurderinger for det anførte stof, der indebærer, atstoffet ikke længere er tilladt at anvende. En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et øgetbeskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen kan støtte forslaget.Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer,regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager omfastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II, III og V til forordning nr. 396/2005af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske oganimalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefterpesticidrammeforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a, artikel 17 og artikel 18, stk. 1, lit-ra b i pesticidrammeforordningen.Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden fortidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for Fødevarekæden og
2Dyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 6.-7. december 2012.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdGenerelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidresterMaksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningensbilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med optagelse ellerikke-optagelse på EU's positivliste til anvendelse af pesticider (forordning 1107/2009). Mak-simalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke erfærdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog fore-taget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføresder i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikke maksimal-grænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksi-malgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatiskfastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Det-te er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden.En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres el-ler ændres på baggrund af:udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid.anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for en effektivbekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i afgrøden.ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU, oghvor der ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi.implementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EU.nye oplysninger om for eksempel toksikologi.planlagt revurdering af pesticidet.andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening).tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
3Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EUeller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret afen medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefteren videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af maksimalgrænse-værdier.Kommissionens forslagKommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra Den EuropæiskeFødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at diphenylamin slettes fra bilag II og III, og at stoffetsdetektionsgrænse opføres i bilag V. Dette sker på grund af manglende data, der godtgør sik-kerheden af stoffets anvendelse, og det er derfor besluttet, at stoffet ikke optages på EU's po-sitivliste til anvendelse af pesticider (forordning 1107/2009). Som følge af dette skal alle god-kendelser af stoffet trækkes tilbage og alle eksisterende grænseværdier sættes ned.Stoffets detektionsgrænse opføres i pesticidforordningens bilag V.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftskomitéproceduren med kon-trol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direk-te gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fastsætter med-lemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.KonsekvenserForslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget vurderes hellerikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede ændringer vedrørende maksi-malgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne.Fødevarestyrelsen har ikke nationalt forelagt sagen for DTU Fødevareinstituttet, da alle eksi-sterende grænseværdier sættes ned.Fødevarestyrelsen finder på baggrund af vurderingerne fra Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA), at de foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier vil medføre entilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et øget beskyttelsesniveau iDanmark.
4
HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:Landbrug & Fødevarer bemærker, at da forslaget følger Den Europæiske Fødevaresikkerheds-autoritets (EFSAs) anbefaling, har de ikke bemærkninger til forslaget.Regeringens foreløbige generelle holdningAlle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, somfører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II ogIII), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænse-værdier (optagelse på bilag IV). Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger,er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kanalene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II, III, IV og V.Forslaget indeholder nedsættelse af samtlige maksimalgrænseværdier for aktivstoffet diphe-nylamin i en række afgrøder. For diphenylamin er det vurderingen, at de foreslåede ændringervil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.Regeringen kan støtte forslaget.Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, re-geringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fast-sættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvali-ficeret flertal for forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.