Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 98
Offentligt
1200041_0001.png
1200041_0002.png
1200041_0003.png
1200041_0004.png
1200041_0005.png
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
17. december 2012

Ændringsforslag til Europa-Parlamentets og Rådet forordning om

insiderhandel og kursmanipulation (markedsmisbrug), KOM (2012)

421

1.

Resumé

Kommissionen fremsatte 20. oktober 2011 forslag til forordning vedrørendeinsiderhandel og kursmanipulation (markedsmisbrug)(MAR) (KOM (2011)651) til erstatning af det gældende direktiv om markedsmisbrug(2003/6/EU). Det overordnede formål med forslaget til forordning er at øgeinvestorbeskyttelsen, gennemsigtighed og tilliden til markederne, hvor derhandles værdipapirer. Formålet er ligeledes at skabe ”level playing field”for investorer og udstedere i hele EU samt at indføre en harmoniseret til-gang til overvågning og sanktionering af overtrædelser.Kommissionen fremsatte 25. juli 2012 ændring til det oprindelige forord-ningsforslag, jf. ovenfor. Ændringen skal sikre, at manipulation af beregne-de referencer falder ind under de fælles bestemmelser om forebyggelse afmarkedsmisbrug.

2.

Baggrund

Den 20. oktober 2011 fremsatte Kommissionen forslag til forordning ominsiderhandel og kursmanipulation (markedsmisbrug). Der henvises i denforbindelse til grund- og nærhedsnotat vedrørende forordning om insider-handel og kursmanipulation, som blev oversendt til Folketinget den 13.januar 2012.Efterfølgende har Kommissionen den 25. juli fremsat ændringsforslag tilforordningen for at kunne tage højde for en række undersøgelser, der harpågået siden marts 2011 vedrørende eventuel manipulation af reference-renter for usikrede interbanklån. Det drejer sig bl.a. om EURIBOR1ogLIBOR2, der anvendes som referencerenter ved låntagning og lægges tilgrund ved fastsættelse af prisen på mange finansielle instrumenter, fx ren-teswaps.
1
European Interbank Offered Rate er den europæiske rentesats, hvortil en primebank lå-ner euro usikret til en anden bank2London Interbank Offered Rate, er den rentesats hvotil de deltagende banker kan låneGBP på usikret basis.
2/5
Baggrunden for Kommissionens ændringsforslag er, at det britiske fi-nanstilsyn i juni 2012 idømte Barclays3, en bøde på 59,5 mio. pund, fordiBarclays havde manipuleret med LIBOR-renterne og til dels EURIBOR-renterne i perioden 2005 til 2009. Det britiske finanstilsyn fandt beviserfor, at Barclays havde stillet LIBOR- og EURIBOR-renter, som var på-virket af bankens handelsposition i finansielle kontrakter bundet op på re-ferencerenterne. Der var også flere tilfælde, hvor bankens ledelse havdeinstrueret rentestillerne i at stille lavere LIBOR-satser for at få banken tilat fremstå mere robust.4Derudover havde Barclays frem til 2009 ikke no-get effektivt internt kontrolsystem af de renter, som blev stillet, og detmedvirkede til et større råderum for at manipulere referencerenterne.Deutsche Bank har ligeledes indrømmet at have medvirket til svindelmed LIBOR, og ifølge det britiske og amerikanske finanstilsyn efterfor-skes op til 20 banker i sagen.Kommissionen har på den baggrund foretaget en vurdering af, hvorvidteventuel manipulation af referencer, herunder LIBOR og EURIBOR, fal-der ind under forslaget til forordning om insiderhandel og kursmanipula-tion (MAR) og det dertil knyttede forslag til direktiv om strafferetligesanktioner for insiderhandel og kursmanipulation (MAD). Kommissionenhar konkluderet, at ingen af forslagene på nuværende tidspunkt indehol-der regulering af direkte manipulation af referencerenter. Kommissionenhar derfor fremsat nærværende forslag.Kommissionen fremhæver, at faktisk eller tilstræbt manipulation af vigti-ge benchmarks (herunder fx referencerenter) kan få alvorlige konsekven-ser for markedstilliden. Dette kan medføre store tab for investorer og for-vridninger i realøkonomien på grund af den udbredte anvendelse af refe-rencerenter i finansielle kontrakter, fx for renteswaps og visse typer af lå-neprodukter. Kommissionen foreslår derfor, at kompetente myndighederbør kunne iværksætte administrative sanktioner i tilfælde af kursmanipu-lation, som er en strafbar handling. Kommissionen finder desuden, at deter vigtigt at kunne træffe de foranstaltninger, der er nødvendige for at fo-rebygge sådanne manipulationer og sætte de kompetente myndigheder istand til at iværksætte sanktioner. En streng lovramme vil iflg. Kommis-sionen fungere som et troværdigt afskrækkende middel i forbindelse meddenne form for adfærd og på den måde beskytte investorerne og genop-rette markedstilliden. Disse reguleringsforanstaltninger skal ses i sam-menhæng med markedsmisbrugsdirektivet, MAD, som omfatter straffe-retlige sanktioner, og som ligeledes er under forhandling på nuværendetidspunkt. MAD regulerer de strafferetlige sanktioner, som skal gælde deværste tilfælde af markedsmisbrug, der er begået med fuldt overlæg.
Barclays er et britisk holdingselskab, der driver finansielle virksomheder med aktivite-ter over hele verden.4Dette incitament er relevant for LIBOR, som skal afspejle bankens egne fundingom-kostninger. En høj rente vil derfor signalere, at banken er mindre kreditværdig og derforskal betale højere renter, når den funder sig, i markedet.
3
3/5
I forbindelse med sagen om Barclays, er der også blevet rejst spørgsmål om,hvorvidt CIBOR (Copenhagen Inter Bank Offered Rate) har været fastsatfor højt, og om de eksisterende rammer er tilstrækkelige til at sikre tillid tilfastsættelse af referencerenter.Erhvervs- og vækstministeren har på den baggrund udarbejdet en redegørel-se om CIBOR. I redegørelsen konstateres det, at CIBOR-systemet har enrække svagheder, herunder at systemet ikke længere er markedsbaseret,og at bankernes procedurer og egenkontrol har været utilstrækkelig.For at genskabe tilliden til referencerentesystemet er der for det førsteindgået aftale med Finansrådet, Realkreditrådet og Realkreditforeningen,om at etablere en markedsbaseret referencerente, som kan supplereCIBOR, og en aftale om at sektoren aktivt vil tilbyde kunder produkterbaseret på denne. For det andet er der fremsat (og vedtaget) lovforslagom, at der skal etableres et offentligt tilsyn med overvågning af relevantereferencerenter, som Finanstilsynet vil forestå. Endelig får Finanstilsynetmulighed for at kunne indsamle materiale, som vedrører forhold, der lig-ger tilbage i tiden.

3.

Formål og indhold

Formålet med ændringsforslaget er at modvirke eventuel manipulation afreferencerenter for usikrede interbanklån. Det ændrede forslag er baseretpå artikel 114 i TEUF og forelagt i overensstemmelse med artikel 293, stk.2, i TEUF. Der foreslås følgende ændringer til forordning om insiderhandelog kursmanipulation:Ændring af anvendelsesområdet (artikel 2), således at det omfatterberegnede benchmarks.Ændring af definitionerne (artikel 5), således at den udvidede defi-nition af beregnede benchmarks fra forslag til forordning om mar-keder for finansielle instrumenter (MiFIR, KOM (2011) 652), bli-ver anvendt.Ændringer af definitionen på kursmanipulation (artikel 8), som eren strafbar handling, også indbefatter manipulation af beregnedebenchmarks og forsøg herpå.Tilføjelse af en betragtning for at præcisere, at udvidelsen af for-ordningens anvendelsesområde og kursmanipulation omfatter be-regnede benchmarks.

4.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet forventes at støtte forslaget.

5.

Nærhedsprincippet

Kommissionens fremhæver, at der i overensstemmelse med nærhedsprin-cippet (artikel 5, stk. 3, i TEU), kun skal handles på EU-niveau, hvis de for-ventede mål ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne alene
4/5
og derfor bedre kan gennemføres på EU-plan på grund af omfanget ellervirkningerne af den foreslåede handling.Det grænseoverskridende aspekt ved mange beregnede referencer samt deninternationale karakter af mange af de finansielle instrumenter, som er base-ret på benchmarks, betyder, at der er en reel risiko for at de nationale for-holdsregler ikke er tilstrækkelige. Kommissionen vurderer på den baggrund,at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Det er ligeledes regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelsemed nærhedsprincippet.

6.

Gældende dansk ret

Forbuddet imod kursmanipulation i det gældende direktiv om markedsmis-brug er implementeret i dansk ret ved lov om værdipapirhandel m.v. §§ 38og 39. I henhold til § 38 forstås ved kursmanipulation en række nærmeredefinerede handlinger, der er egnet til at påvirke kursen på værdipapirer, derer optaget til handel på en markedsplads eller værdipapirer, der ikke er op-taget til handel, men som er knyttet til et eller flere af sådanne værdipapirer.Kommissionen har som begrundelse for ændringsforslaget oplyst, at det ervurderingen, at manipulation med en reference som eksempelvis LIBOR-renten ikke er omfattet af anvendelsesområdet for det gældende markeds-misbrugsdirektiv og dettes forbud mod kursmanipulation.

7.

Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser

Ændringsforslaget giver ikke anledning til statsfinansielle konsekvenser udover de konsekvenser, der er identificeret i forbindelse med det oprindeligeforslag.

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Forslaget forventes at sikre en bedre tillid til indeks og dermed højne tilli-den til markederne generelt, hvilket vurderes at kunne medføre positivesamfundsmæssige konsekvenser.

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget giver ikke anledning til administrative konsekvenser udover dekonsekvenser, som er identificeret i forbindelse med det oprindelige forslag.

10.

Høring

Ændringsforslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for den fi-nansielle sektor med høringsfrist den 10. september 2012.Dansk Aktionærforening støtter Kommissionens ændringsforslag til forord-ning om insiderhandel og kursmanipulation og den danske regerings gene-relle holdning, som den er udtrykt i specialudvalgsnotatet.
5/5
Finansrådet ønsker, at det bliver tydeliggjort, at der er forskel på de forskel-lige beregnede benchmarks. Tilsvarende vil der ved kvotering af rentesatserskulle tages hensyn til de generelle markedsforhold, kapital og mængden aftilgængelig likviditet, hvilket kan begrunde et spænd mellem de enkelte ren-tesatser, der indgår i en referencerente.

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der er generelt støtte til forslaget blandt medlemsstaterne.

12.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen støtter tiltag, som kan medvirke til at højne tilliden til marke-derne. Regeringen støtter således generelt forslaget om at inkludere ma-nipulation af beregnede benchmarks i forbuddet mod kursmanipulationmed henblik på at sikre, at der kan føres tilsyn med disse i fremtiden.Det er regeringens holdning, at der ved samme lejlighed bør ses nærmerepå den foreslåede definition på kursmanipulation for at sikre, at den er til-strækkelig præcis og dermed rammer relevante tilfælde. Herudover børdet sikres, at det datagrundlag, som de kompetente myndigheder har tilrådighed, er tilstrækkeligt til at overvåge de omhandlede beregnedebenchmarks.Regeringen vil endvidere arbejde for, at reglerne vedrørende beregnedereferencer i MAR, så vidt muligt er i overensstemmelse med de regler,der bliver udarbejdet i Danmark i forhold til CIBOR.

13.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.