Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 8
Offentligt
ERHVERVS- OG VÆKSTMINISTERENÆndring af årsregnskabsloven og revisorloven (Forenkling af revisionspligten ogstyrket offentligt tilsyn med revisorer m.v.) (Okt I)Forslaget vedrører en særlig erklæringsstandard for mindre virksomheder med henblik påat lette byrderne for virksomhederne. Denne del af forslaget følger op på regeringsgrundlaget”Et Danmark, der står sammen” fra oktober 2011 og indgår i regeringens handlingsplanfor enklere regler fra marts 2012. Forslaget vedrører også bl.a. i lyset af EU-reglerne påområdet en styrkelse af kvalitetskontrollen med revisionsvirksomheder, der reviderer virksomhederaf offentlig interesse f.eks. børsnoterede og finansielle virksomheder.
Ændring af forskellige lovbestemmelser om obligatorisk digital kommunikation m.v.(Obligatorisk digital kommunikation og tilpasninger som følge af ressortoverførselm.v.) (Okt I)Forslaget vedrører især digital kommunikation på Erhvervs- og Vækstministeriets områdesamt på Økonomi- og Indenrigsministeriets område for så vidt angår indberetninger tilDanmarks Statistik. Forslaget følger op på regeringens digitale strategi fra oktober 2012.
Ændring af lov om Vækstfonden (Vækstfondens bestyrelsessammensætning ogkapitalforvalterrolle) (Okt I)Forslaget indebærer bl.a., at Vækstfonden får adgang til at udføre tjenesteydelser, herunderkapitalforvaltning, at bestyrelsessammensætningen ændres med henblik på at sikre enprofessionalisering af bestyrelsen, og at der sker en forenkling af reglerne om udpegning afbestyrelsesmedlemmer. Forslaget skal ses i sammenhæng med den styrkelse af Vækstfonden,der er sket i de senere år bl.a. med udvidelsen af vækstkautionsordningen, rollen somsekretariat for Dansk Vækstkapital og senest Vækstfondens mulighed for at kunne optagelån for at kunne tilbyde ansvarlige lån samt regeringens forslag om, at Vækstfonden skalkunne yde efterstillede lån. Endelig foreslås en række præciseringer af lovteksten, herunderi forhold til den EU-retlige lovgivning. Forslaget følger op på regeringsgrundlaget ”EtDanmark, der står sammen” fra oktober 2011 og ”Udviklingspakken” fra marts 2012.
Ændring af lov om indhentning af tilbud på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter(tilbudsloven) og lov om kommuners udførelse af opgaver for andre offentligemyndigheder og kommuner og regioners deltagelse i selskaber (Lempelse afannonceringspligten samt styrket mulighed for kommuner og regioners deltagelse i selskaber)(Okt I)Forslaget vedrører en lempelse af annonceringspligten samt styrket mulighed for kommunerog regioners deltagelse i selskaber. Forslaget indgår i aftalerne om kommunernes ogregionernes økonomi for 2013.
Ændring af konkurrenceloven (Indførelse af fængselsstraf, forhøjelse af bødeniveauet,straflempelse, ændrede sagsprocesser m.v.) (Okt II)Forslaget vedrører især indførelse af mulighed for fængselsstraf for deltagelse i kartelaktiviteter,tilpasninger af straflempelsesreglerne, en generel forhøjelse af bødeniveauet forvirksomheders og personers overtrædelser af loven samt ændrede sagsprocesser. Forslagetfølger op på Konkurrencelovsudvalgets rapport fra marts 2012.
Ændring af søloven, lov om skibes besætning, lov om tillæg til strandingslov af 10.april 1895 og forskellige andre love samt ophævelse af lov om registreringsafgift forfritidsfartøjer (Gennemførelse af vragfjernelseskonventionen, tilpasninger som følgeaf passagerrettighedsforordningen, gebyr for sønærings- og kvalifikationsbeviser, enårlig afgift for at være optaget i skibsregistrene og sanktionering af skibsførerensforpligtigelse til at redde de ombordværende m.v.) (Okt II)Forslaget vedrører indførelse af regler om fjernelse af skibsvrag m.v., som bl.a. følger afden internationale vragfjernelseskonvention, klagerettigheder for skibspassagerer samtmulighed for at opkræve gebyr for udstedelse af sønæringsbeviser og indførelse af en årligafgift for at have skibe optaget i de danske skibsregistre. Derudover indeholder lovforslageten bestemmelse om, at skibsføreren kan ifalde straf, hvis han forsømmer at forsøge atredde de ombordværende.
Ændring af en række finansielle love på Erhvervs- og Vækstministeriets område(Holdingvirksomheder, udveksling af oplysninger, administrative bødeforelæg, shortselling, credit default swaps, OTC-derivater, centrale modparter, centrale handelsregistre,fælles betalingsområde i Europa, anvendelse af køn ved beregning af præmierog ydelser, Det Systemiske Risikoråd, sammenlægning af Det Finansielle Virksomhedsrådog Fondsrådet, øget offentlighed omkring Finanstilsynets arbejde, Finanstilsynetsvaretagelse af opgaver mod betaling, rammer for tilsyn med referencerenterm.v) (Nov I)Forslaget vedrører en række ændringer og justeringer i lovgivningen som følge af EUreguleringsamt et ønske om et mere effektivt og styrket tilsyn med øget åbenhed og fleresanktionsmuligheder. Forslaget indebærer bl.a. oprettelsen af ét finansielt råd ved ensammenlægning af Det Finansielle Virksomhedsråd og Fondsrådet. Forslaget vedrører ogsåindførelse af tilsyn med reference-renter.
Ophævelse af lov om hjemmeservice (Nov I)Forslaget vedrører en afskaffelse af hjemmeserviceordningen. Forslaget indgår i finanslovforslagetfor 2013.
Ændring af lov om markedsføring, lov om rettens pleje og lov om finansiel virksomhed(Udvidelse af Forbrugerombudsmandens processuelle beføjelser og håndhævelsesbeføjelserover for finansielle virksomheder samt styrkelse af beskyttelsen af børnog unge) (Dec I)Formålet med forslaget er at give Forbrugerombudsmanden bedre vilkår for at føre et mereeffektivt tilsyn med markedsføring. Forslaget indebærer en styrkelse af Forbrugerombudsmandensbeføjelser i forhold til erstatningssøgsmål, møderet og indførelse af mulighedfor administrative bødeforlæg. Det foreslås også, at Forbrugerombudsmanden fremoverfår mulighed for at anvende markedsføringslovens regler om vildledning, købsopfordringerog kreditkøb i forhold til finansielle virksomheder. Forbrugerombudsmanden fårendvidere mulighed for at behandle sager vedrørende overtrædelse af strafbelagte bestemmelseri regler om pris- og risikooplysninger for finansielle ydelser udstedt i medfør af lovom finansiel virksomhed. Endelig foreslås det, at beskyttelsen af børn og unge styrkes vedat præcisere, at markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år ikke må indeholde billedereller omtale af eller henvisninger til rusmidler, herunder alkohol. Forslaget følger oppå regeringsgrundlaget ”Et Danmark, der står sammen” fra oktober 2011 og på regeringens”Forbrugerpolitisk eftersyn” fra august 2012.
Ændring af lov om fond til grøn omstilling og erhvervsmæssig fornyelse (Dec I)Fonden vedrører en omlægning af den eksisterende fond til grøn omstilling og erhvervsmæssigfornyelse. Lovforslaget indebærer oprettelse af en Markedsmodningsfond, der skalhjælpe virksomheder med at overvinde kritiske barrierer, f.eks. kapitalmangel eller behovfor at opbygge tillid hos kunder, og komme på markedet med nye produkter og services.Forslaget indgår i finanslovforslaget for 2013.
Lov om forvaltere af alternative investeringsfonde, europæiske sociale iværksætterfondeog europæiske venturekapitalfonde (Jan I)Lovforslaget gennemfører direktiv 2011/61/EU om forvaltere af alternative investeringsfondem.v. Forslaget vedrører også den regulering, der følger af Kommissionens forslag tilforordning om europæiske sociale iværksætterfonde og forordning om europæiskeventurekapitalfonde.
Ændring af søloven og forskellige andre love (Gennemførelse af FN’s konvention af11. december 2008 om aftaler for international transport af gods helt eller delvist tilsøs og tilpasninger som følge af ændring til FN’s konvention om ansvar og erstatningfor skader opstået i forbindelse med søtransport af farlige og skadelige stoffer, nedlæggelseaf Dykkerrådet m.v.) (Jan I)Lovforslaget vedrører ændringer som følge af FN’s konvention fra 2008 om aftaler forinternational transport af gods helt eller delvist til søs (”Rotterdam-reglerne”). Forslagetvedrører endvidere en ændringsprotokol til konventionen om ansvar og erstatning for skaderopstået i forbindelse med søtransport af farlige og skadelige stoffer (2010-protokollen
til HNS-konventionen). Derudover indeholder forslaget opstramninger, som kan bidrage tilat øge sikkerheden for passagerne om bord på krydstogtskibe m.v. ved Grønland. Dennedel af forslaget følger op på regeringsgrundlaget ”Et Danmark, der står sammen” fra oktober2011. Det foreslås derudover at nedlægge Dykkerrådet.
Ændring af lov om godkendte revisorer og revisionsvirksomheder (revisorloven)(Modernisering af revisoruddannelsen) (Jan II)Lovforslaget vedrører en modernisering af uddannelsen til godkendt revisor. Forslaget skalses i sammenhæng med ændringerne af årsregnskabsloven i 2010. Forslaget følger opRevisorkommissionens anbefalinger og forslag.
Lov om DanPilot (Jan II)Med lovforslaget omdannes det statslige lodsvæsen til den selvstændige offentlige virksomhedDanPilot. Formålet med omdannelsen er bl.a. at fremme en forretnings- og kundeorienteretudvikling af det statslige lodsvæsen ved, at DanPilot med omdannelsen kan drivesin virksomhed på markedslignende vilkår.
Ændring af konkurrenceloven (Indførelse af gebyr for fusionskontrol) (Feb II)Forslaget vedrører hjemmel for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til at opkræve gebyrfor fusionskontrol. Forslaget indgår i finanslovforslaget for 2013.Lov om investeringsforeninger (Feb II)Lov om investeringsforeninger ændres således, at loven fremover udelukkende regulererUCITS (investeringsforeninger), SIKAV’er (selskaber for investering med kapital der ervariabel) og værdipapirfonde. Specialforeninger, hedgeforeninger, professionelle foreninger,fåmandsforretninger og andre kollektive investeringsforeninger, som i dag reguleres iden gældende lov om investeringsforeninger m.v., vil fremover blive omfattet af den generelleregulering i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde på lige fod med andrealternative investeringsfonde. Forslaget gennemfører EU-direktiver på området.
Ændring af lov om aktieselskaber og anpartsselskaber (selskabsloven), årsregnskabslovenog lov om Det Centrale Virksomhedsregister (CVR-loven) (Feb II)Der er som forudsat i selskabsloven fra 2009 igangsat en evaluering af selskabsloven. Lovforslagetvil følge op på denne evaluering, som forventes afsluttet med udgangen af september2012. Forslaget vil endvidere indeholde en ændring af CVR-loven, som gør detmuligt at stille krav om indberetning af virksomheders e-mailadresser til Det CentraleVirksomhedsregister (CVR).
Ændring af lov om håndhævelse af udbudsreglerne m.v. og lov om indhentning aftilbud på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter (Feb II)Regeringen har nedsat en arbejdsgruppe, som har til opgave at analysere mulighederne foren generel forenkling og tilpasning af klagesystemet for udbud, herunder at fremlæggekonkrete forslag på området. Lovforslaget følger op på dette udvalgsarbejde. Forslaget skalses i sammenhæng med aftalen om kommunernes økonomi for 2013.
Lov om finansielle rådgivere uden for den finansielle sektor (Feb II)Lovforslaget følger op på anbefalingerne om at indføre lovgivning for rådgivning om finansielleprodukter, som er indeholdt i Erhvervs- og Vækstministeriets rapport om mulighedernefor at styrke uvildig rådgivning fra august 2012. Lovforslaget har til formål at fastsætterammerne for den virksomhed, der består i at yde helhedsorienteret rådgivning omfinansielle produkter til forbrugerne, uden at der er tale om virksomhed, der udøves af finansiellevirksomheder. Forslaget følger op på regeringens ”Forbrugerpolitisk eftersyn” fraaugust 2012.
Ændring af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet (Feb II)Forslaget vedrører forbedret sikring af drift af teletjenester i forbindelse med teleudbydereskonkurs.
Erhvervs- og vækstministeren vil give Folketinget redegørelse om:Redegørelse om Erhvervslivet og reguleringen (Nov I)Redegørelse om Erhvervsfremme og -støtte 2013 (Mar II)Redegørelse om Danmarks digitale vækst (Maj II)