Sammenslutningen
af
uafhængige
økonomiske
rådgiveres
foretræde
for
Erhvervsudvalget,
torsdag
d.
29.
oktober,
2012
Vi
takker
på
vegne
af
sammenslutningen
af
uafhængige
økonomiske
rådgivere,
for
muligheden
for
at
komme
at
præsentere
vores
synspunkt
på
lovforslaget
om
finansiel
rådgivning
Sammenslutningen
er
her
repræsenteret
ved
Poul
Stubkjær,
medejer
af
firmaet
Stubkjær
og
Nielsen,
med
speciale
i
uafhængig
realkreditovervågning,
samt
undertegnede,
Ulrik
Kjeldsen,
ejer
af
firmaet
Råd
om
Penge,
som
yder
uafhængig
økonomisk
rådgivning,
omkring
boligkøb,
investeringer,
pension
og
privatøkonomi
generelt.
De
uafhængige
økonomiske
rådgivere
har
endnu
ikke
et
egentligt
formaliseret
samarbejde,
men
koordinerer
deres
fælles
interesser
i
sammenslutningen.
Repræsentanter
for
sammenslutningen
blev
hørt
under
udarbejdelsen
af
lovforslaget,
men
må
desværre
konstatere,
at
de
synspunkter
man
fremførte
ikke
er
medtaget
i
denne.
Det
betyder,
at
lovforslaget
mangler
balance
med
dens
overdrevne
hensyntagen
til
de
synspunkter
der
blev
fremført
af
banker
og
realkreditinstitutter.
Denne
mangel
på
balance
tjener
ikke
forbrugernes
interesse,
og
betyder
desværre
at
lovforslaget
ikke
når
i
mål
på
de
oprindeligt
politisk
udmeldte
intentioner.
Nemlig
at
sikre
en
bedre
rådgivning
af
forbrugerne
i
finansielle
spørgsmål,
en
større
gennemsigtighed
i
priserne,
valgfrihed
for
forbrugerne
og
sidste
ende
større
konkurrence
som
konsekvens
heraf.
Behovet
for
dette
er
de
færreste
i
tvivl
om
er
til
stede.
Pengeinstitutterne
har
skruet
voldsom
op
for
priserne
(renter,
bidragssatser
og
kursskæring)
de
sidste
par
år.
Sideløbende
skærer
man
i
pengeinstitutterne
ned
på
antallet
af
medarbejdere,
og
ønsker
generelt
en
større
automatisering
bl.a.
i
forbindelse
med
nytegning
af
lån,
i
et
forsøg
på
at
blive
mere
omkostningseffektive.
Det
styrker
sandsynligvis
ikke
kvaliteten
af
den
rådgivning
der
bliver
ydet
i
pengeinstitutterne.
Kompleksiteten
af
de
finansielle
produkter
man
som
forbruger
tilbydes,
og
uigennemskueligheden
omkring
prisen
for
disse
har
været
stærkt
stigende
de
seneste
par
år.
Timingen
for
lovforslaget
kunne
derfor
ikke
være
bedre,
og
der
ser
ud
til
at
være
bred
politisk
enighed
om
at
kvaliteten
af
rådgivningen
skal
forbedres,
og
at
en
større
konkurrence
på
markedet
for
finansielle
produkter,
og
den
tilknyttede
rådgivning,
vil
komme
forbrugerne
til
gavn.
En
sådan
styrkelse
af
konkurrencen,
forudsætter
gennemsigtighed
og
fair
konkurrencevilkår,
som
ikke
tilsikres
af
lovforslaget
i
sin
nuværende
form
Vi
bakker
op
om
en
lovgivning
på
området
for
uafhængig
rådgivning
og
er
enige
i,
at
regulering
fra
myndighederne
i
form
af
en
tilladelsesordning
for
disse
har
betydning
for
tilliden
hos
forbrugerne
og
udviklingen
af
en
sund
uafhængig
finansiel
rådgivnings-·‐branche.
I
den
forbindelse
er
vi
helt
på
linje
med
lovgivnings
stærke
og
helt
afgørende
beskyttelse
af
uafhængighedsbegrebet,
krav
til
forsikring
i
et
rimeligt
omfang
og
en
klageinstans
for
forbrugerne.
Især
beskyttelsen
af
uafhængighedsbegrebet,
og
en
til
sikring
af
det
faglige
niveau
i
rådgivningen
ser
vi
som
helt
essentielt.
Uden
disse
tiltag
ved
forbrugerne
ikke
om
de
sidder
overfor
en
reel
og
kompetent
rådgiver
eller
om
målet
med
rådgivningen
i
sidste
ende
er
produktsalg,
fra
en
person
som
ikke
nødvendigvis
møder
de
faglige
standarder
man
kan
forvente.
Vi
mener
dog
at
man
på
tre
helt
væsentlige
punkter
ikke
er
nået
i
mål,
hvis
man
vil
have
overensstemmelse
mellem
de
udmeldte
politiske
intentioner
og
en
kommende
lovgivning.
Konkret
har
vi
derfor
følgende
ændringsforslag
til
den
kommende
lovgivning:
Ændringsforslag
1.
Det
krav
om
faglighed
i
form
af
en
certificeringsordning
der
stilles
de
uafhængige
rådgivere,
stilles
også
til
de
af
pengeinstitutterne
ansatte
rådgivere
Vi
mener
ikke
at
man
opnår
en
væsentlig
højnet
forbrugerbeskyttelse
ved
kun
at
stille
krav
om
faglighed
til
den
uafhængige
rådgivning,
når
der
ikke
sideløbende
stilles
krav
til
fagligheden
hos
de
af
pengeinstitutterne
ansatte
rådgivere.
Den
af
pengeinstitutterne
ydede
rådgivning
estimeres
til
at
udgøre
over
99%
af
den
rådgivning
der
ydes
kunderne,
og
der
stilles
hverken
i
eksisterende
eller
fremtidig
lovgivning
nogen
krav
til
uddannelse
eller
det
faglige
niveau,
hos
pengeinstitutternes
rådgivere.
Det
betyder
i
praksis
at
man
i
pengeinstitutternes
rådgivningscentre,
har
medarbejdere
uden
egentlig
uddannelse
(ofte
studiemedhjælpere)
til
at
rådgive
Derfor
bør
det
naturligvis
være
muligt
for
en
forbruger,
at
købe
et
finansielt
produkt
og
selv
vælge
hvem
man
ønsker
at
anmode
om
rådgivning
fra.
Det
følger
naturligvis
også
heraf,
at
det
vil
være
urimeligt
hvis
forbrugeren
skal
betale
for
en
indkalkuleret
rådgivning
i
banken,
som
kunden
ikke
ønsker
at
modtage.
Kun
en
opsplitning
i
gebyrer
for
rådgivning
hhv.
låntagning
vil
kunne
forhindre
en
sådan
dobbeltbetaling.
Ændringsforslag
3.
Den
rabat
som
forbrugere,
der
modtager
rådgivning
i
pengeinstitutterne,
opnår
som
følge
af
rentefradraget,
tilbydes
også
forbrugere
der
modtager
rådgivning
hos
uafhængige
rådgivere.
Det
indirekte
skattefradrag
som
pengeinstitutterne
kan
tilbyde
deres
kunder,
som
en
konsekvens
af
rentefradragsretten
på
renten
og
bidragssatsen,
er
konkurrenceforvridende,
da
de
uafhængige
rådgivere
for
nuværende
eller
i
den
kommende
lovgivning
ikke
kan
tilbyde
forbrugerne
samme
mulighed.
Lovforslaget
ændrer
ikke
på
dette,
og
det
foreslås
derfor
at
man
for
at
tilsikre
fair
og
lige
konkurrencevilkår,
giver
forbrugere
der
modtager
uafhængig
rådgivning
samme
fradragsmulighed
Såfremt
medlemmer
af
udvalget,
ønsker
et
mere
detaljeret
indblik
i
de
uafhængige
rådgiveres
arbejdsform,
eller
sammenslutningens
syn
på
lovgivningen,
er
I
selvfølgeligt
meget
velkomne
til
at
kontakte
os.
Derudover
har
vi
i
”Sammenslutningen
af
uafhængige
økonomiske
rådgiveres
kommentarer
til
”Rapport
omkring
mulighederne
for
at
styrke
uvildig
rådgivning””,
mere
grundigt
beskrevet
vores
argumenter
og
underbygger
heri
også
med
dokumentation.
Vi
takker
på
vegne
af
sammenslutningen
for
taletiden.