Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 70
Offentligt
1187463_0001.png
1187463_0002.png
1187463_0003.png
1187463_0004.png
1187463_0005.png
1187463_0006.png
1187463_0007.png
1187463_0008.png
1187463_0009.png
Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestagers talepapir
Det talte ord gælderAnledning:ERU Samrådsspørgsmål 1
Tid og sted: Torsdag den 29. november 2012 kl. 14.10-15.30Vær. 2-080
[1. Indledning]
Tak for spørgsmålet. Jeg vil starte med at kommentereProduktivitetskommissionens debatpublikation ogderefter redegøre for effektiviseringer i den offentligesektor. Jeg vil også give eksempler på, hvordan vikonkret arbejder på at øge produktiviteten i den offentligesektor.[2. Generelt om produktivitetsudfordringen]
Danmark står over for en betydeligproduktivitetsudfordring. Vi har siden midten af 1990ernetabt terræn i forhold til en række andre lande.
Regeringens mål er, at det danske produktivitetsniveaupå sigt skal ligge tæt på toppen i OECD. Det kræver enstærk produktivitetsudvikling i hele samfundet, både ieksportvirksomhederne, i hjemmemarkedserhvervene ogi den offentlige sektor.
Produktivitetskommissionen er nedsat for at kortlæggeårsagerne til den relativt lave danske produktivitetsvækstog komme med konkrete anbefalinger til at styrkevæksten i produktiviteten.
For en måneds tid siden kom kommissionens førstedebatoplæg. Jeg synes,det er et godt oplæg.Kommissionen får med klare eksempler vist, atproduktivitet ikke bare er et abstrakt begreb.
2
Øgetproduktivitet er vejen til større forbrugsmulighederog større velfærd for den enkelte dansker.
Oplægget gør på let forståelig måde op med en rækkemyter om, at højere produktivitet vil føre til øgetarbejdsløshed og miljøforringelser.
Der er tale om et debatoplæg, hvori der ikke fremlæggeskonkrete forslag. Det er imidlertid lovende, at oplæggettager fat i en række vigtige vilkår for produktivitets-væksten, som regeringen også har opmærksomhedenrettet imod.
Det drejer sig bl.a. om viden og teknologi samt skærpetkonkurrence.[3. Produktivitet i den offentlige sektor]
Produktivitetskommissionen har i oplægget også satfokus på den offentlige sektor.
Omkring en tredjedel af de beskæftigede er ansat i denoffentlige sektor, men vi ved forholdsvis lidt omproduktiviteten i denne sektor.
Det er også teknisk vanskeligt at måleproduktivitetsvæksten i det offentlige. Danmarks Statistikarbejder i øjeblikket med en ny metode til opgørelse afproduktion og produktivitet i den offentlige sektor. Når
3
den bliver indført i statistikproduktionen – formentlig i2014 - vil den give et mere retvisende billede afudviklingen i produktiviteten i det offentlige. De foreløbigeresultater tyder på, at væksten i produktionen på særligtsundhedsområdet har været større end hidtil antaget,som følge af større produktivitetsforbedringer.
Produktivitetskommissionen skal bidrage med ny videnom produktiviteten i den offentlige sektor og komme medanbefalinger, der kan styrke den i kommuner, regioner ogstat.
I samrådsspørgsmålet henvises til et regneeksempel ikommissionens publikation. Eksemplet viser, at hvisproduktiviteten i den offentlige sektor steg med 10 pct.,så kunne vi fx nedsætte skatten med ca. 10.500 kr. årligtfor hver borger eller der kunne frigøres omkring 75.000offentligt ansatte til fx pleje af ældre, børn og syge.
Jeg synes, det er nyttigt, at kommissionen på den mådegør det nærværende, at der er håndgribelige gevinsterved at øge produktiviteten i det offentlige.
Men jeg vil også minde om, at det ikke er så ligetil at løfteproduktiviteten i det offentlige med 10 pct. Produktivitets-kommissionen har da heller ikke skrevet, atproduktiviteten i den offentlige sektor umiddelbart kanøges med 10 pct. Og hvis det var muligt, er det heller
4
ikke givet, i hvilket omfang gevinsten kan og skalomsættes til skattelettelser eller forbedret kvalitet i denoffentlige sektor.[4. Regeringens initiativer]
Jeg ser frem til Produktivitetskommissionensanbefalinger – de kommer om et års tid. Men regeringensidderikke på hænderne og venter på anbefalingerne.Regeringen har med 2020-planen fastlagt et mål for engennemgribende modernisering af den offentlige sektor.Der skal frigøres 5 mia. kr. ved at få mere ud af deressourcer, der i dag anvendes i stat, kommuner ogregioner.Hermed har vi givet os selv og de offentligt ansatte enambitiøs opgave med at forbedre produktiviteten.[5. Tre konkrete eksempler]
Vi vil løse opgaven ved at modernisere på en rækkeområder, og jeg vil trække nogle stykker frem her.For det første skal vi af med unødig regulering afprocesser og detaljer og have vendt den offentligearbejdsindsats i en retning, hvor den arbejder efter klaremål.
5
Regeringen planlægger en systematisk og dybdegåendegennemgang af den eksisterende lovgivning, hvor viområde for område vil lede efter muligheder forforenklinger.For det andet skal vi fortsætte digitaliseringen af denoffentlige sektor. Der har siden 2001 været et fintsamarbejde mellem kommuner, regioner og staten omdigitalisering, og vi er nået langt.Som et centralt element i den fællesoffentligedigitaliseringsstrategi for 2011-2015arbejder vi videremed en målsætning om, at 80 pct. af al relevantkommunikation mellem borgere og virksomheder skalvære digital i 2015.De næste år vil det gradvist blive obligatorisk for borgereat anvende digitale selvbetjeningsløsninger.Der er lagt en såkaldt bølgeplan, hvor forskelligeansøgninger, anmeldelser og henvendelser til detoffentlige bliver gjort obligatorisk digitale for borgeren.Vi er ganske langt på området, og på lørdag den 1.december træder første bølge af digitale løsninger i kraft.Det betyder, at borgerne fremover skal bruge digitaleløsninger, når de fx skal skrive deres barn op tildaginstitutionsplads eller ansøge om sundhedskort.
6
I november 2014 bliver det obligatorisk for borgerne atmodtage breve fra det offentlige digitalt i stedet for ipostkassen. I økonomiforhandlingerne før sommerferienblev vi enige om, at alene denne del frigør 721 mio. kr. iårlige effektiviseringsgevinster i det offentlige fra 2015.For det tredje arbejder vi sammen med KL og DanskeRegioner på en digitaliseringsreform af velfærds-områderne, der kan indgå i økonomiforhandlingerne for2014.Med reformen vil vi gøre det muligt, at det offentlige kanforbedre produktiviteten ved at øge anvendelsen afteknologi og digitalisering i den primærevelfærdsproduktion.Det er ikke nyt, at man anvender teknologi i detoffentlige. Det har præget udviklingen påsundhedsområdet i de sidste mange år, og den øgedeanvendelse af ny teknologi har resulteret i bedre ogbilligerebehandlinger i mange sammenhænge.Det nye med reformen er, at vi nu skal arbejde megetseriøst med at høste produktivitetsgevinsterne ved enøget anvendelse af teknologi på velfærdsområderne.Som eksempel på produktivitetsforbedringer på detteområde kan jeg nævne, at vi allerede iøkonomiaftalenmed KL og Danske Regioner før
7
sommerferien har indgået aftale om øget udbredelse aftelemedicin.Det omfatter fx anvendelse af telemedicin til monitoreringaf kroniske patienter med sår som følge af blandt andetdiabetes. På dette område er det aftalt, at teknologienved fuld indfasning i 2017 frigør 307 mio. kr. årligt ieffektiviseringsgevinster i kommuner og regioner.Disse tre nedslag viser, at moderniseringen af denoffentlige sektor spænder vidt.[6. Afrunding]
Det kræver et langt sejt træk at få løftet produktiviteten.Det gælder både i den private og offentlige sektor.Jeg ser frem til det videre arbejde med at øgeproduktiviteten og håber, der kommer mange gode ideerpå bordet.Jeg vil minde om, at Produktivitetskommissionen den 12.december afholder en konference i Fællessalen her påChristiansborg om ”Ledelse, Motivation og Produktivitet iden Offentlige Sektor”.Tak for ordet, som jeg nu vil give videre til erhvervs- ogvækstministeren.
8
9