Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 7
Offentligt
September 2012
Effekter af Eksportrådets betalings-belagte eksportfremmeydelser i2011
For information on obtaining additional copies, permissionto reprint or translate this work, and all other correspondence,please contact:
DAMVAD Danmark A/SBadstuestræde 20DK-1209 Copenhagen KTel. + 45 33 15 75 54[email protected]damvad.com
Copyright 2012, DAMVAD Danmark
EFFEKTER AF EKSPORTRÅDETS BETALINGSBELAGTE EKSPORTFREMMEYDELSER I 2011 | DAMVAD.COM
Indhold
12
ResuméEffekter af Eksportrådets betalingsbelagte ydelser i 20112.12.22.32.42.52.62.72.8Udviklingen i Eksportrådets kunder og sagerForventet effekt på omsætningenForventede effekter i forhold til produkttyper, regioner, sektorer og sagstyperEksporteffekt i forhold til købsbeløbForventede resultater af kundernes aktiviteterOutliers betydning for eksporteffekterneVærdien af eksportrådets ydelserSamfundsøkonomiske effekter af betalingsbelagte ydelser
134568991011131314
Bilag: Populationer og metodegrundlagIntroduktion til CRM-datagrundlagetPopulation og metodegrundlag for den CRM-baserede effektmåling
EFFEKTER AF EKSPORTRÅDETS BETALINGSBELAGTE EKSPORTFREMMEYDELSER I 2011 | DAMVAD.COM
1
Resumé
I denne rapport præsenteres resultaterne af målin-gen af effekterne af Eksportrådets betalingsbelagteeksportfremmeydelser i 2011.
der, som betjenes på markederne (fra 25,2 pct. i2009 til 29,9 pct. i 2011).Det primære sigte med de årlige målinger er at
Målingen af effekter omfatter de betalingsbelagteydelser, som er faktureret i 2011. Målingen omfat-ter ikke effekter af Eksportrådets handelspolitiskeindsats, ligesom effekter af Eksportrådets gratis-ydelser og betalingsbelagte ydelser under tre timerikke er omfattet af målingen.Eksportrådet har gennemført effektmålinger af be-talingsbelagte ydelser siden 2001. For årene 2001-2007 blev målingerne udført på basis af et omfat-tende spørgeskema til samtlige danske kunder.For at forsimple proceduren, blev det i 2007 un-dersøgt, om tilsvarende resultater kunne indhentespå baggrund af de eksisterende data i Eksportrå-dets kundestyringssystem (CRM) og eksisterendetilbagemeldinger fra de løbende kundetilfreds-hedsmålinger.Resultatet af denne undersøgelse viste, at der vartilstrækkelig kongruens til at forsvare, at man over-gik til den enklere procedure, som både omkost-ningsmæssigt og administrativt indebærer en ræk-ke fordele.Målingen af effekterne af eksportrådets betalings-belagte ydelser baserer sig således på eksisteren-de data i Eksportrådets kundestyringssystem(CRM) og eksisterende tilbagemeldinger fra dekundetilfredshedsmålinger.Modsat effektmålingerne for 2007-2010, tager ef-fektopgørelserne for 2011 ikke afsæt i kunder, somer juridisk etableret i Danmark (danske kunder),men derimod alle kunder af kommerciel dansk in-teresse, herunder også udenlandsk registreredekunder. Dette skyldes en stigning i andelen af kun-
etablere et grundlag for at kunne monitorere desamlede effekter over tid, og årets effekter sam-menholdes med effekter opgjort for tidligere år.Resultaterne for tidligere målinger er derfor genbe-regnet med brug af samme metodemæssige ud-gangspunktaktiviteterne.Udviklingen i Eksportrådets ressourcer indgår ikkei analysen, og rapporten kan derfor ikke konklude-re i forhold til forholdet mellem omfanget af Ek-sportrådets ressourcer og de opnåede effekter.Hovedresultaterne fra analysen af effekterne afEksportrådets betalingsbelagte ydelser i 2011 er:At Eksportrådets ydelser i 2011 forventes atbidrage til en samlet omsætningsmæssigfremgang hos kunderne (både danske kunderog udenlandsk registrerede kunder) på 37,2mia. DKK inden for de næste tre år.Sammenlignet med de tilsvarende målinger for2009 og 2010, svarer dette til et fald på 10,6pct. i forhold til 2009-aktiviteterne og et fald på2,9 pct. i forhold til 2010-aktiviteterne.De udenlandsk registrerede kunders andel afkundegrundlaget er over perioden steget fra 25pct. i 2009 til 30 pct. i 2011.At Eksportrådets kunder i gennemsnit forven-ter en øget omsætning i forbindelse med Ek-sportrådets ydelser i 2011 på 14,9 mio. DKK,mod 10,0 mio. i 2010 og 16,1 mio. DKK i 2009.somieffektmålingenfor2011-
EFFEKTER AF EKSPORTRÅDETS BETALINGSBELAGTE EKSPORTFREMMEYDELSER I 2011 | DAMVAD.COM
1
At de kunder, der tilskriver Eksportrådets ydel-ser stor eller afgørende værdi samlet set for-venter en eksportfremgang på 17,7 mia. DKKinden for de næste tre år. 2011-målingen viserdermed, at Eksportrådets ydelser har haft af-gørende eller stor værdi for 47,6 pct. af densamlede forventede omsætningseffekt.72 pct. af kunderne vurderer, at Eksportrådetsydelser har haft en stor eller helt afgørendeværdi for, at de kan opnå det ønskede resultataf deres eksportaktivitet. Dette er en stigning iforhold til 2010 på 3 procentpoint.
Analysen viser samtidig en positiv sammen-hæng mellem effektens størrelse og kundensvurdering af Eksportrådets ydelse. Såledesforventer kunderne, der tilskriver Eksportrådetsydelser afgørende eller stor værdi en gennem-snitlig mereksport på 16,6 mio. DKK, mensden gennemsnitlige forventede effekt for allevirksomheder som nævnt udgør 14,9 mio.DKK.
Med afsæt i effektmålingen og i Danmarks Sta-tistiks beregninger i den makroøkonomiskemodel ADAM er de samfundsøkonomiske ef-fekter af betalingsbelagte ydelse beregnet.Beregningerne viser, at den samledenetto-effekt som er Eksportrådets bidrag til den sam-lede forventede effekt af Eksportrådets beta-lingsbelagte ydelser, forventes at bidrage til7,5 mia. DKK i 2012, svarende til en forbedringi BNP på 0,33 pct.En stigning i eksporten på 7,5 mia. DKK i 2012betyder desuden en umiddelbar medbeskæfti-gelse på knap 7.000 fuldtidsbeskæftigede,hvilket igen vil medføre en forbedring af skat-tegrundlaget med 0,24 pct.
2
EFFEKTER AF EKSPORTRÅDETS BETALINGSBELAGTE EKSPORTFREMMEYDELSER I 2011 | DAMVAD.COM
2
Effekter af Eksportrådets betalingsbelagte ydelser i 2011
Eksportrådet er Udenrigsministeriets redskab til atfremme internationaliseringen af dansk erhvervsliv.Eksportrådets bistand, som kan være gratis ellermod betaling (med eller uden tilskud), vedrørerbåde eksport, innovation og investeringer.Eksportrådets bistand omfatter bl.a. konkret råd-givning til opstart eller ekspansion på markeder,hvor Eksportrådet opererer, fremme af gunstigeinternationale rammebetingelser for dansk er-hvervsliv, deltagelse i internationale handelspoliti-ske forhandlinger mv.Eksportrådet har gennemført effektmålinger af be-talingsbelagte ydelser siden aktivitetsåret 2001.For aktivitetsårene 2001-2007 blev målingerneudført på basis af et omfattende spørgeskema tilsamtlige danske kunder.For at forsimple proceduren blev det i 2007 under-søgt, om tilsvarende resultater kunne indhentes påbaggrund af de eksisterende data i Eksportrådetskundestyringssystem (CRM) og eksisterende tilba-gemeldinger fra de løbende kundetilfredshedsmå-linger.
Modsat effektmålingerne for 2007-2010, tager ef-fektopgørelserne for 2011 ikke kun afsæt i kunder,som er juridisk etableret i Danmark (danske kun-der), men derimod alle kunder, herunder ogsåudenlandsk registrerede kunder. Dette skyldes enstigning i andelen af kunder, som betjenes på mar-kederne (fra 25,2 pct. i 2009 til 29,9 pct. i 2011).I målingen anvendes betegnelsendanske kunderfor den andel af Eksportrådets kundeportefølje,som juridisk er etableret i Danmark. Betegnelsenudenlandsk registrerede kunderanvendes sombetegnelse for den andel af Eksportrådets kunde-portefølje, der ikke er juridisk etableret i Danmark.Det primære sigte med de årlige målinger er atetablere et grundlag for at kunne monitorere desamlede effekter over tid, og årets effekter sam-menholdes med effekter opgjort for tidligere år.Resultaterne for tidligere målinger er derfor om-regnet med brug af samme metodemæssige ud-gangspunktaktiviteterne.Udviklingen i de samlede forventede effekter afsomieffektmålingenfor2011-
Resultatet af denne undersøgelse viste, at der vartilstrækkelig kongruens til at forsvare, at man over-gik til den enklere procedure, som både omkost-ningsmæssigt og administrativt indebærer en ræk-ke fordele.Målingen af effekterne af eksportrådets betalings-belagte ydelser baserer sig således på eksisteren-de data i Eksportrådets kundestyringssystem(CRM) og eksisterende tilbagemeldinger fra kun-detilfredshedsmålingerne.
eksportrådets betalingsbelagte ydelser indregnerikke udviklingen i de ressourcer, som Eksportrådetanvender herpå. Målingerne kan dermed ikke kon-kludere i forhold til forholdet mellem omfanget afEksportrådets ressourcer og de opnåede effekter.
EFFEKTER AF EKSPORTRÅDETS BETALINGSBELAGTE EKSPORTFREMMEYDELSER I 2011 | DAMVAD.COM
3
2.1
Udviklingen i Eksportrådets kunder ogsager
I tabel 1 ses også udviklingen i kundernes gen-nemsnitlige købsbeløb. Set over perioden fra 2009til 2011, er det gennemsnitlige købsbeløb stegetmed 12,6 pct. Fra 2010 til 2011, er det gennem-snitlige købsbeløb dog faldet med 9,0 pct.Fra 2010 til 2011 er det samlede antal angivelseraf effekt på omsætningen faldet med 21,5 pct. Setover perioden fra 2009 til 2011 er det samlede an-tal angivelser af effekt på omsætningen faldet med34,5 pct. Det bemærkes, at det fra juni 2010 blevmuligt for kunderne at svare ”ved ikke” på spørgs-målet om effekt på omsætningen.For det samlede antal betalende kunder gennem-førte Eksportrådet i 2011 i alt 3.838 sager, svaren-de til et fald på 6,1 pct. i det samlede antal beta-lingsbelagte sager over 3 timer i forhold til 2009.Udviklingen dækker over et fald på 7,2 pct. i 2010 iforhold til 2009, og herefter en stigning på 1,3 pct. i2011 i forhold til 2010.
I 2011 ydede Eksportrådet betalingsbelagt rådgiv-ning på tre timer eller derover til i alt 2.157 kunder,hvilket svarer til et lille fald i forhold til 2009 (på 3,2pct), men en lille stigning i forhold til 2010 (på 1,1pct.). Tabel 1 nedenfor viser udviklingen i Eksport-rådets kunder og sager i perioden fra 2009 til2011.Der er i perioden sket en ændring i kundekomposi-tionen fra 2009 til 2011, idet antallet af danskekunder er faldet med 9,2 pct., mens antallet afudenlandsk registrerede kunder er steget med14,8 pct. Ydelserne gives således i stigende gradtil kunderne på markederne.Kundekompositionen er fra 2010 til 2011 ogsåændret som følge af en betydelig stigning i antalletaf kunder, som har modtaget gratisydelser. I denneperiode er antallet af gratiskunder således stegetmed ca. 24,9 pct. Fra 2010 til 2011 er udviklingen idet samlede kundeantal således positiv.
TABEL 1Udviklingen i Eksportrådets kunder og sager, 2009-20112009-ydelserSamlet antal betalende kunderSamlet antal betalende danske kunderSamlet antal betalende udenlandsk registrerede kunderSamlet antal angivelser af effekt på omsætning**Samlet antal danske kunder med angivelse af effekt på omsætningSamlet antal sager for betalende kunderGennemsnitligt købsbeløbSamlet antal sager under tre timer samt gratisydelser*2.2281.666562673(N/A)6084.086DKK 20.955-2010-ydelser2.1341.574560562(974)4953.790DKK 25.9244.7242011-ydelser2.1571.512645441(1.039)3833.838DKK 23.5966.044
Kilde: DAMVAD 2012, på baggrund af beregninger på data fra Eksportrådet*Note: Gratisydelser blev indført i 2010, hvorfor opgørelsen ikke omfatter opgørelser heraf for 2009**Note: Fra juni 2010 blev det muligt for respondenterne til hver sag at svare ”ved ikke”. Antallet af ”ved ikke” svar er angivet i parentes.
4
EFFEKTER AF EKSPORTRÅDETS BETALINGSBELAGTE EKSPORTFREMMEYDELSER I 2011 | DAMVAD.COM
2.2
Forventet effekt på omsætningen
Set over hele perioden fra 2009 til 2011 kan faldetovervejende henføres til en nedgang i de samledeforventninger blandt de kunder, der køber ydelserfor mellem 5.000 DKK og 49.999 DKK, herundersærligt blandt de kunder, der køber ydelser formellem 5.000 DKK og 9.999 DKK.Omvendt kan der i denne periode identificeres enopgang i de samlede forventninger blandt de kun-der, der køber ydelser for mellem 2.400 DKK og4.999 DKK, ligesom der kan identificeres en op-gang i de samlede forventninger blandt de kunder,der køber ydelser for mere end 50.000 DKK.Som det også fremgår af tabellen, forventer Ek-sportrådets kunder i gennemsnit en øget omsæt-ning i forbindelse med Eksportrådets ydelser i2011 på 14,9 mio. DKK, svarende til et fald på 7,5pct. i forhold til 2009, men en stigning på 49,0 pct. iforhold til 2010.Fordelingen i antallet af kunder er også præsente-ret i tabellen. Som det fremgår stiger andelen afudenlandske kunder over tid. I 2009 udgjorde deudenlandske kunder 25 pct. af det samlede antalkunder, men andelen er steget til knap 30 pct. i2011.
I forlængelse af afslutningen på en sag fremsenderEksportrådet et tilfredshedsskema, og her spørgesbl.a. til, hvilket økonomisk resultat kunderne for-venter, at aktiviteterne vil bidrage til inden for denæste tre år. Kundernes økonomiske resultat erdermed udtryk for kombinationen af deres egenindsats og ydelsen fra Eksportrådet.Som det fremgår af tabellen nedenfor, forventesEksportrådets ydelser i 2011 at bidrage til en sam-let omsætningsmæssig fremgang hos kunderne på37,2 mia. DKK inden for de næste tre år. Sammen-lignet med de tilsvarende målinger for 2009 og2010, svarer dette til et fald på 10,6 pct. i forhold til2009 og et fald på 2,9 pct. i forhold til 2010.Bemærk, at det ikke er muligt at sammenligne ne-denstående resultater med tidligere effektopgørel-ser, idet disse alene omfatter effekter for Eksport-rådets danske kunder. Samtidig er der foretagetændring i opregningsmetoden, hvad angår græn-seværdier for outliers, jf. afsnit 2.6.
TABEL 2Gennemsnitlig og samlet forventet effekt blandt Eksportrådets kunder i 2009-2011Alle kunderGennemsnitlig forventet effektSamlet forventet effekt200916,1 mio. DKK41,6 mia. DKK201010,0 mio. DKK38,3 mia. DKK201114,9 mio. DKK37,2 mia. DKK
Fordeling af antallet af danske og udenlandske kunderDanske kunderUdenlandsk registrerede kunder
200974,9 %25,1 %
201073,7 %26,3 %
201170,1 %29,9 %
Kilde: DAMVAD 2012, på baggrund af beregninger på data fra Eksportrådet
EFFEKTER AF EKSPORTRÅDETS BETALINGSBELAGTE EKSPORTFREMMEYDELSER I 2011 | DAMVAD.COM
5
2.3
Forventede effekter i forhold til produkt-typer, regioner, sektorer og sagstyper
Opgørelserne tager her afsæt i, at Eksportrådetssamlede omsætning fra de betalingsbelagte ydel-ser i 2011 udgjorde 104,8 mio. DKK.
Tabel 3 nedenfor viser de samlede forventede ef-fekter af Eksportrådets ydelser i 2011, fordelt påprodukttyper, regioner, sektorer og sagstyper.Tabellen viser også andelen af Eksportrådets sam-lede omsætning fra de betalingsbelagte ydelser i2011 for de forskellige produkter, regioner, sekto-rer og sagstyper.I forhold til omsætningen dominerer de vesteuro-pæiske,nordamerikanskeognordøstasiatiskemarkeder. Set i forhold til andel af omsætningenhar det nordøstasiatiske marked (Kina, Japan,Mongoliet, Nordkorea, Sydkorea og Taiwan) denstørste andel (24,2 pct.).
TABEL 3Forventede effekter i 2011 i forhold til produkttyper, regioner, sektorer og sagstyperRegionerVesteuropaRusland og SNGNordafrika/MellemøstenNordamerikaLatinamerikaNordøstasienASEANSydasienAustralasienAfrikaAndel afomsætn.34,4 %6,7 %3,8 %10,7 %6,0 %22,3 %6,5 %5,9 %2,1 %1,5 %Andel afeffekter18,6 %11,2 %20,5 %2,8 %4,7 %24,2 %7,9 %10,0 %0,2 %N/ASektorerArchitecture, Engineering &ConstructionClimate & EnergyDefenceEnvironment & WaterFood, Agriculture & Agro Busi-nessFurniture, Design & Fashion,TextilesHealth (Life Sciences)ICT, Electronics & SoftwareMachine IndustryServiceTransport & Logistics (Maritime)ProdukttyperGeneral Public AffairsKommercielle besøg og møde-programmerMarkedsanalyserPartnersøgningerAnsættelse og public relationsØvrig kommerciel assistanceInnovationsserviceØvrige produkterAndel afomsætn.10,5 %11,6 %9,2 %15,2 %13,6 %16,7 %7,7 %15,5 %Andel afeffekter60,2 %4,4 %1,3 %1,5 %7,7 %11,3 %2,4 %11,3 %Kilde: DAMVAD 2012, på baggrund af beregninger på data fra Eksportrådet
Andel afomsætn.7,7 %18,4 %1,8 %6,6 %11,8 %11,4 %13,8 %11,0 %6,1 %8,7 %2,7 %Andel afomsætn.
Andel afeffekter5,9 %68,0 %1,4 %3,9 %2,7 %2,1 %6,1 %2,3 %1,5 %4,1 %2,0 %Andel afeffekter2,0 %1,0 %1,0 %98,0 %
SagstyperEksportstart pakkerEksportstart pakkerEksportstart Vækst pakkerØvrige sager
6
EFFEKTER AF EKSPORTRÅDETS BETALINGSBELAGTE EKSPORTFREMMEYDELSER I 2011 | DAMVAD.COM
Ydelserne til kunder vedr. det nordafrikanske mar-ked og Mellemøsten udgør en mindre del af om-sætningen, men en relativ stor del af de samledeforventede effekter (20,5 pct. imod en andel af om-sætningen på 3,8 pct).Set i forhold til sektorer, kan en betydelig andel af2011-omsætningen henføres til sager for kunderinden for klima og energi, kunder inden for sund-hed (Life Sciences), ligesom kunder inden forlandbrug, møbel, design, tekstil og IKT samlet setandrager en betydelig del af omsætningen fra2011-ydelserne. Set i forhold til de samlede forven-tede effekter, udgør ydelserne vedr. klima ogenergi, den absolut største andel (68,0 pct.).Som det også fremgår af tabellen, står opgaverinden for Global Public Affairs (bl.a. myndigheds-kontakt herunder sager inden for handelshindrin-ger) for 60,2 pct. af den samlede effekt, mod enomsætningsandel på 10,5 pct. Omvendt tegnerpartnersøgninger sig for 15,2 pct. af 2011-omsætningen, men blot for 1,5 pct. af effekten.Indholdet af opgaverne og kundegrundlaget varie-rer meget på tværs af sektorer, regioner og pro-dukter. Således udføres en typisk Global PublicAffairs-opgave i højere grad for virksomheder, derallerede er etableret på et marked, mens partner-søgninger typisk ydes til mindre virksomheder,som endnu ikke er etableret på markedet, og hvorstørrelsen på den forventede effekt alt andet ligevil være mindre.Ligeledes er der markeder, hvor andelen af småog mellemstore virksomheder (SMV’er) er store,mens andre markeder domineres af større spillere.Også inden for sektorer er der forskelle i SMV-andelen, idet de store kunder i højere grad domi-nerer inden for Klima og Energi end inden for ek-
sempelvis ”Furniture, Design & Fashion”, hvor derer relativt mange SMV’er.Eksportstartpakker tilbydes kun til SMV’er, og for-målet er, som navnet indikerer, at hjælpe virksom-heder i gang på markedet. Størrelsen af effektenfor Eksportstartpakker skal derfor ses i det per-spektiv.Der er i målingen ikke foretaget opgørelser af om-sætningen for tidligere år, hvorfor der i målingenikke er foretaget sammenligninger med tidligere år.
EFFEKTER AF EKSPORTRÅDETS BETALINGSBELAGTE EKSPORTFREMMEYDELSER I 2011 | DAMVAD.COM
7
2.4
Eksporteffekt i forhold til købsbeløb
de næste 3 år. Herfra kommer de 18,0 mia. DKKfra de kunder, der har købt ydelser for mere end50.000 DKK.Figuren nedenfor viser også, at Eksportrådets sa-ger i 2011 er fordelt nogenlunde jævnt på de for-skellige intervaller for købsbeløb.
Figuren nedenfor viser at de gennemsnitlige for-ventede effekter af eksportsatsningerne blandt Ek-sportrådets kunder i 2011 generelt er stigendemed købsbeløbet.Blandt de kunder, der har købt enkeltvise ydelserfor mindre end 5.000 DKK er effekten således 4,1mio. DKK i gennemsnit, mens den for de kunder,der har købt enkeltvise ydelser for mere end50.000 DKK, er 39,9 mio. DKK i gennemsnit.Som det ses trækker sager med et købsbeløb påmere end 50.000 DKK den gennemsnitlige forven-tede effekt op. Det er også blandt disse kunder, atdet største bidrag til den samlede omsætningsef-fekt kommer. Den samlede forventede omsæt-ningseffekt er som nævnt på 37,2 mia. DKK over
Set over perioden fra 2009 til 2011, er andelen afsager med et købsbeløb på mellem 2.400 DKK og4.999 DKK steget med ca. 3 procentpoint, ligesomandelen af sager med et købsbeløb på mere end50.000 DKK er steget med ca. 3 procentpoint.For de øvrige intervaller er andelen af sager faldet.Dette gælder især for sager på mellem 5.000 DKKog 9.999 DKK, hvor andelen er faldet med ca. 3procentpoint.
FIGUR 1Forventede effekter blandt Eksportrådets kunder i 2011, fordelt på købsbeløb (enkeltvise køb) samt for-deling af sager i forhold til købsbeløb-2.400-4.999DKK10,04,11,94,11,418,97,46,53,239,918,020,030,040,050,02.400-4.999DKK0%10%20%22%30%
5.000-9.999DKK
5.000-9.999DKK
16%
25.000- 10.000-50.000+ 49.999 24.999DKKDKKDKK
25.000- 10.000-49.999 24.999DKKDKK
18%
23%
50.000+DKK
21%
Gennemsnitlig forventet effekt (mio. DKK)Samlet forventet effekt (mia. DKK)Fordeling af sager (pct.)Kilde: DAMVAD 2012, på baggrund af beregninger på data fra Eksportrådet
8
EFFEKTER AF EKSPORTRÅDETS BETALINGSBELAGTE EKSPORTFREMMEYDELSER I 2011 | DAMVAD.COM
2.5
Forventede resultater af kundernes akti-viteter
2.6
Outliers betydning for eksporteffekterne
Outliers er i målingen defineret som sager, hvorI tilfredshedsskemaet bedes kunderne også angivederes forventninger til resultaterne af deres samle-de aktiviteter.I 2011 var de tre mest forventede resultater afkundernes aktivitet som følge af Eksportrådets bi-stand ”øget eksport” med 66,1 pct., ”Generel vi-den” med 43,3 pct. samt at skabe ”kontakter” med28,6 pct. Disse typer af resultater har også væretde mest dominerende i de foregående år.Set over en treårig periode er andelen af kunder,som forventer øget eksport, faldet med 25,1 pct. Tilgengæld er andelen af kunder, som forventer ataktiviteterne vil skabe kontakter, steget med 26,2pct.Metoden er taget i anvendelse med henblik på atsikre mere robuste og ensartede grænseværdierog dermed sikre mere robuste og sammenligneligeresultater på tværs af årene.den angivne effekt ligger mere end tre standardaf-vigelser fra gennemsnittet. Outliers indgår såledesikke i opregningen af effekterne af gennemsnittet.I denne rapport beregnes outlierværdierne på bag-grund af data fra det aktuelle år og to tidligere år.Dermed anvendes data fra en treårig periode til atdefinere grænseværdier for de enkelte købsstrata.
FIGUR 2Forventede resultater blandt Eksportrådets kunder, 2009, 2010 og 201170,0%60,0%50,0%40,0%30,0%20,0%10,0%0,0%InnovationGenerel videnKonsolideringOmkostningsreduktionKontakterØget eksportNye medarbejdereUdflytning66,1%53,5%49,5%
43,4%43,1%41,0%
28,6%31,4%36,1%
25,7%21,6%17,7%
16,3%11,4%15,1%
9,4%7,3%7,6%
6,2%4,7%6,1%
2009
2010
2011
Kilde: DAMVAD 2012, på baggrund af beregninger på data fra Eksportrådet
5,8%3,7%3,5%9
EFFEKTER AF EKSPORTRÅDETS BETALINGSBELAGTE EKSPORTFREMMEYDELSER I 2011 | DAMVAD.COM
Såfremt de forventede effekter fra en given outliervurderes at være realistiske, lægges effekten fradenne outlier dog efterfølgende til den samledeeffekt efter opregning. Effekten fra disse outliersindgår dermed i de samlede og endeligt opgjorteforventede effekter.
2.7
Værdien af eksportrådets ydelser
I Eksportrådets kundetilfredshedsundersøgelse an-modes kunderne om at vurdere værdien af Ek-sportrådets ydelser i forhold til deres mulighederfor at opnå de forventede resultater.Tidligere års angivelser peger i retning af, at Ek-sportrådets ydelser generelt har en ganske storbetydning. Således viste resultaterne fra 2009 og2010 for de danske kunder, at omkring to tredjede-le af kunderne mente, at Eksportrådets ydelserhavde afgørende eller stor værdi.For 2011 viser tabellen nedenfor, at 72 pct. af kun-derne vurderer, at Eksportrådets ydelser har haften stor eller helt afgørende værdi for, at de kanopnå det ønskede resultat af deres eksportaktivi-tet. Tilsvarende viser tabellen, at 2 pct. mener, atEksportrådets ydelse ikke har haft en værdi.Med afsæt i disse oplysninger fra Eksportrådetskunder er det muligt at foretage en opgørelse afomfanget af de forventede økonomiske resultaterinden for de næste tre år, for de kunder, som til-skriver Eksportrådets ydelser afgørende eller storværdi for mulighederne for, at opnå de forventederesultater.
I 2011-målingen udgør effekten fra outliers 14,1pct. af de samlede forventede effekter, svarende til5,3 mia. DKK. Til sammenligning udgjorde effektenfra outliers i 2010-målingen 16,9 mia. DKK (sva-rende til 44,3 pct. af 2010-effekterne), mens effek-ten fra outliers i 2009-målingen udgjorde 5,8 mia.DKK (svarende til 14,0 pct. af 2009-effekterne).Outliers har dermed mindre betydning for total-effekterne i 2011-målingen, end det er tilfældet i2010-målingen,målingen.mensbetydningeni2011-målingen er på niveau med betydningen i 2009-
TABEL 4Værdien af Eksportrådets ydelser for kunderne, 2009-2011VærdiAfgørende værdiStor værdiNogen værdiMindre værdiIngen værdiAndel, 200918,5 %47,4 %24,2 %7,3 %2,6 %Andel, 201021,3 %47,3 %25,1 %4,0 %2,4 %Andel, 201126,3 %45,7 %21,1 %4,9 %2,0 %
Kilde: DAMVAD 2012, på baggrund af beregninger på data fra Eksportrådet
10
EFFEKTER AF EKSPORTRÅDETS BETALINGSBELAGTE EKSPORTFREMMEYDELSER I 2011 | DAMVAD.COM
Beregningerne heraf viser, at den gennemsnitligeforventede effekt for kunderne, der tilskriver Ek-sportrådets ydelser afgørende eller stor værdi, ermarkant større end gennemsnittet.Således forventer kunderne, der tilskriver Eksport-rådets ydelser afgørende eller stor værdi en gen-nemsnitlig mereksport på 16,6 mio. DKK. Til sam-menligning er den gennemsnitlige forventede ef-fekt for alle virksomheder 14,9 mio. DKK. De gen-nemsnitlige forventede effekter er altså ca. 12 pct.højere for kunderne, der tilskriver Eksportrådetsydelser afgørende eller stor værdi.De kunder, der tilskriver Eksportrådets ydelser af-gørende eller stor værdi, står også for en ganskebetydelig del af den samlede forventede effekt.Således forventer disse kunder en samlet effekt på17,7 mia. DKK.
2.8
Samfundsøkonomiske effekter af beta-lingsbelagte ydelser
Denne del af analysen præsenterer den sam-fundsøkonomiske effekt af Eksportrådets beta-lingsbelagte ydelser. Beregningerne er foretagetgennem Danmarks Statistiks makroøkonomiskemodel ADAM i tæt samarbejde med DanmarksStatistik.Som det fremgår af tabellen nedenfor, forventesden samledenetto-effekt,som er Eksportrådetsbidrag til den samlede forventede effekt af Eksport-rådets betalingsbelagte ydelser, at bidrage til 7,5mia. DKK i 2012.Opgørelsen er baseret på en række væsentligeforhold:For det førsteskal den samlede effekt i 2012ses i lyset af, at målingerne af de forventedeeffekter af de betalingsbelagte ydelser på kun-dernes omsætning opgøres over en treårig pe-riode.For det andet– og som følge af ovenstående– skal den samlede forventede effekt i 2012ses i lyset af effektopgørelserne for de beta-lingsbelagte ydelser i 2009 og 2010.Det samlede bidrag fra Eksportrådet er såle-des opgjort ved at sammenlægge de tidligereeffektopgørelser (målinger af effekter fra ydel-ser i 2009 og 2010) med den aktuelle effekt-opgørelse for 2012.I alle opgørelser anvendes det metodegrund-lag, som ligger til grund for den aktuelle må-ling.
EFFEKTER AF EKSPORTRÅDETS BETALINGSBELAGTE EKSPORTFREMMEYDELSER I 2011 | DAMVAD.COM
11
For det tredjeskal den samlede forventedeeffekt i 2012 ses i forhold til Eksportrådets bi-drag til den samlede forventede effekt (nettoef-fekt).Eksportrådets bidrag til den samlede forvente-de effekt er opgjort ud fra kundernes angivel-ser af værdien af Eksportrådets ydelser i for-hold til de forventede resultater.Ved ”afgørende værdi” antages Eksportrådetsbidrag at udgøre 50 pct. af den forventede ef-fekt. Ved ”stor værdi” antages Eksportrådetsbidrag at udgøre 25 pct. af den forventede ef-fekt. Ved øvrige angivelser antages Eksportrå-dets bidrag at udgøre 0 pct.
Det bør i denne sammenhæng bemærkes, at virk-somhedernes køb af ydelser ikke er modregnet ide samfundsøkonomiske beregninger. I 2011 køb-te virksomhederne ydelser for ca. 105 mio. DKK.Eftersom der i effektberegningerne ikke skelnesmellem danske og udenlandske kunder, kan desamfundsmæssige effekter korrigeres for de købteydelser for ca. 105 mio. DKK. Konsekvensen i for-hold til BNP betyder, at den samfundsmæssigeeffekt bliver ca. 105 mio. DKK mindre.Det er derimod vanskeligere at sige noget om denkonkrete effekt på beskæftigelsesniveau. Det skyl-des, at det er vanskeligt at omsætte 105 mio. DKKtil beskæftigede, da det vil være forskelligt fra sek-tor til sektor og fra virksomhed til virksomhed.Usikkerheden om konsekvensen for beskæftigel-sen betyder, at det også er usikkert at sige nogetom konsekvensen på skatteprovenuet.Endvidere bemærkes, at de samfundsøkonomiskeberegninger antager, at respondenternes angivel-ser af omsætningseffekter udelukkende vedrørereksport, selvom virksomhedernes angivelser gårpå forventninger til øget omsætning, som følge afydelserne fra eksportrådet.
Med afsæt i disse opgørelser og Danmarks Stati-stiks beregninger i den makroøkonomiske modelADAM, medfører en stigning i eksporten på 7,5mia. DKK, umiddelbart en forbedring i BNP på 0,33pct., svarende til 5,2 mia. DKK.En stigning i eksporten på 7,5 mia. DKK, betyderherudover umiddelbart en merbeskæftigelse påknap 7.000 personer, hvilket er med til at øge skat-tegrundlaget med 0,24 pct. Det er i målingen ikkeundersøgt, om ovenstående svarer til en stigningeller et fald i forhold til tidligere.
TABEL 5Samfundsøkonomiske effekter i 2012 af betalingsbelagte ydelser fra 2011, faste priser (2005 - priser)2009-ydelserSamlet forventet effektEksportrådetsnetto-bidrag
tilden samlede forventede effektØget BNP i 2012Øget beskæftigelse i 2012Øget skatteprovenu i 201241,6 mia. DKK5,8 mia. DKK---2010-ydelser38,3 mia. DKK8,3 mia. DKK---2011-ydelser37,2 mia. DKK8,3 mia. DKK---I alt117,1 mia. DKK22,4 mia. DKK(7,5 mia. DKK i 2012)5,2 mia. DKK(0,33 %)6.957 personer(0,26 %)1,9 mia. DKK(0,24 %)
DAMVAD, 2012 på baggrund af beregninger hos Danmarks Statistik
12
EFFEKTER AF EKSPORTRÅDETS BETALINGSBELAGTE EKSPORTFREMMEYDELSER I 2011 | DAMVAD.COM
Bilag: Populationer og metodegrundlag
Introduktion til CRM-datagrundlagetEksportrådet har gennemført effektmålinger af be-talingsbelagte ydelser siden aktivitetsåret 2001.For aktivitetsårene 2001-2007 blev målingerneudført på basis af et omfattende spørgeskema tilsamtlige danske kunder.For at forsimple proceduren, blev det i 2007 un-dersøgt, om tilsvarende resultater kunne indhentespå baggrund af de eksisterende data i Eksportrå-dets kundestyringssystem (CRM) og eksisterendetilbagemeldinger fra de løbende kundetilfreds-hedsmålinger. Resultatet af denne undersøgelseviste, at der var tilstrækkelig kongruens til at for-svare, at man overgik til den enklere procedure,som både omkostningsmæssigt og administrativtindebærer en række fordele.
CRM-databasens opbygning og strukturen i kunde-tilfredshedsskemaet medfører en række ramme-sættende forhold for CRM-baserede effektmålin-ger:Samme virksomhed kan have modtaget mereend én ydelse inden for en måleperiode.Samme virksomhed kan derfor optræde medflere sager i databasen, hvorfor samme virk-somhed også kan have modtaget og besvaretmere end ét kundetilfredshedsskema.Den enkelte sag kan være sammensat af flereydelser. Således kan nogle sager indeholderflere ydelser, mens andre sager blot kan inde-holde én ydelse.Eventuelle kreditnotaer optræder som selv-stændige sager. Således findes der ingen di-rekte kobling mellem en sag og en given kre-ditnota.Værdien af ydelsen opgøres på ydelsesniveau,hvor virksomhederne angiver effekten af ydel-sen på en skala fra ”Ingen værdi” til ”Afgøren-de værdi”.Virksomhederne kan undlade at besvare kun-detilfredshedsskemaet. CRM-databasen kanderfor indeholde sager uden besvarelser afkundetilfredshedsskemaet.Strukturen i kundetilfredshedsskemaet medfø-rer, at det samlede forventede økonomiske re-sultat i form af øget omsætning angives påvirksomhedsniveau, mens det forventede re-sultat af virksomhedens aktiviteter samt værdi-en af ydelsen for virksomheden angives påsagsniveau.I den CRM-baserede effektmåling opgøres effek-ten af Eksportrådets eksportfremmeindsats somdet samledeforventedeøkonomiske resultat i formaf øget omsætning inden for de næste tre år, somfølge af kundernes aktiviteter i året før målings-tidspunktet.
Målingen af effekterne af eksportrådets betalings-belagte ydelser baserer sig således på eksisteren-de data i Eksportrådets kundestyringssystem(CRM) og eksisterende tilbagemeldinger fra dekundetilfredshedsmålinger.I forlængelse af afslutningen på en sag, spørgesEksportrådets kunder om deres forventninger tilresultaterne af virksomhedens aktiviteter, som hartil formål at øge eksporten. Kundetilfredshedsske-maet forholder sig både til en angivelse afhvilketresultat der forventes, samthvor stortresultatetforventes at være omsætningsmæssigt i de føl-gende tre år.Virksomhedernes besvarelser lagres i Eksportrå-dets CRM-database, der således indeholder infor-mationer om alle eksportrådets kunder, de enkeltesager og virksomhedernes angivelser af forvent-ningerne til resultaterne af virksomhedens aktivite-ter.
EFFEKTER AF EKSPORTRÅDETS BETALINGSBELAGTE EKSPORTFREMMEYDELSER I 2011 | DAMVAD.COM
13
Grundet det begrænsede antal observationer iCRM-databasen stratificeres data for virksomhederudelukkende på baggrund af købsbeløb. På bag-grund af de gennemsnitlige effekter inden for denenkelte kategori af købsbeløb opregnes effektenpå omsætningen for virksomheder til populations-niveau på baggrund af antallet af virksomheder ipopulationen i den pågældende kategori.I CRM-baserede effektmålinger opgøres endvidereden gennemsnitlige forventede effekt pr. virksom-hed. De angivne effekter på omsætningen aggre-geres på virksomhedsniveau, hvorefter den gen-nemsnitlige angivne effekt pr. virksomhed, kan for-deles på forskellige kategorier af købsbeløb.
Population og metodegrundlag for den CRM-baserede effektmålingAntallet af kunder og sager for danske og uden-landske kunder udgør hovedpopulationer for ef-fektmålingerne. Nedenfor gives et overblik overmålingernes øvrige populationer, herunder antalletaf udsendte og besvarede tilfredshedsskemaer,samt antallet af besvarelser på udvalgte spørgs-mål.I 2010 blev der udsendt tilfredshedsskemaer til99,2 pct. af sagerne, mens det tilsvarende tal for2011 udgjorde 98,6 pct., svarende til et fald på 0,6procentpoint. I 2011 blev der opnået en svarpro-cent på 39,5 pct. på de tilfredshedsskemaer, derblev udsendt til Eksportrådets kunder, hvilket visesi figuren nedenfor. I 2010 blev der opnået en svar-procent på 45,6 pct. Der er således sket et mindrefald i besvarelsesprocenten sammenlignet med2010.
FIGUR 3Svarprocenter for Eksportrådets kunder i 2011100,0%90,0%80,0%70,0%60,0%50,0%40,0%30,0%20,0%10,0%0,0%Besvaret tilfredshedsskema Angivet forventet resultat af Angivet omsætningseffekteffekt20102011Angivet værdi af ydelser45,6%39,5%32,8%29,5%95,0% 95,0%99,0% 99,1%
Kilde: DAMVAD 2012, på baggrund af beregninger på data fra Eksportrådet
14
EFFEKTER AF EKSPORTRÅDETS BETALINGSBELAGTE EKSPORTFREMMEYDELSER I 2011 | DAMVAD.COM
Omfanget af angivelser i tilfredshedsskemaet afeffekt på omsætningen har stor betydning for må-lingens grundlag. I 2011 var der i alt 441 angivel-ser på sager for Eksportrådets kunder. Sammen-lignet med 2010 er det et markant fald, da der i2010 var i alt 585 angivelser på sager for Eksport-rådets kunder.Tabellen nedenfor viser en oversigt over udvalgtedelpopulationer i 2011-målingen. Tabellen viser, atder i alt er 3.838 sager fordelt på 2.157 kunder.Blandt de godt 3.838 sager er der udsendt 3.783tilfredshedsskemaer, som er det denne målingbygger på. Det betyder også, at der er 55 sager,hvor der ikke er udsendt et tilfredshedsskema.Tabellen viser desuden antallet af besvarelser, derangiver forventet resultat af ydelsen, effekt på om-sætning og værdien af ydelsen. Opgørelserne afdelpopulationerne omfatter sager efter datarens-ning og omfatter outliers.
Summen af antallet af kunder, der har modtagethhv. ikke modtaget tilfredsskema, overstiger opgø-relsen af det unikke antal kunder, da den enkeltekunde kan have flere sager, og da det kan fravæl-ges at udsende et tilfredshedsskema på den enkel-te sag. For nogle kunder gælder derfor, at de bådehar modtaget og ikke har modtaget et tilfredsheds-skema.
TABEL 6Udvalgte delpopulationer for 2011 målingenAntal kunderAntalIkke tilsendt tilfredshedsskemaTilsendt tilfredshedsskemaBesvaret tilfredshedsskemaAngivet forventet resultat af aktiviteterAngivet effekt på omsætningAngivet værdi af ydelser2.157462.134998962372998Antal sager3.838553.7831.4941.4194411.480
Kilde: DAMVAD 2012, på baggrund af beregninger på data fra Eksportrådet
EFFEKTER AF EKSPORTRÅDETS BETALINGSBELAGTE EKSPORTFREMMEYDELSER I 2011 | DAMVAD.COM
15
Badstuestræde 20DK-1209 Copenhagen KTel. +45 3315 7554Essendrops gate 3N-0368 OsloTel. +47 970 43 85916EFFEKTER AF EKSPORTRÅDETS BETALINGSBELAGTE EKSPORTFREMMEYDELSER I 2011 | DAMVAD.COM