Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 7
Offentligt
1163803_0001.png
1163803_0002.png
1163803_0003.png
1163803_0004.png
1163803_0005.png
1163803_0006.png
1163803_0007.png
1163803_0008.png
1163803_0009.png
1163803_0010.png
1163803_0011.png
1163803_0012.png
1163803_0013.png
1163803_0014.png
1163803_0015.png
1163803_0016.png
1163803_0017.png
1163803_0018.png
1163803_0019.png
1163803_0020.png
1163803_0021.png
1163803_0022.png
1163803_0023.png
1163803_0024.png
1163803_0025.png
1163803_0026.png
1163803_0027.png
1163803_0028.png
1163803_0029.png
1163803_0030.png
1163803_0031.png
1163803_0032.png
1163803_0033.png
1163803_0034.png
September 2012
Effekter af fælles eksportfremstødgennemført i 2010-2011
For information on obtaining additional copies, permissionto reprint or translate this work, and all other correspondence,please contact:
DAMVAD A/SBadstuestræde 20DK-1209 Copenhagen KTel. +45 3315 7554[email protected]damvad.com
Copyright 2012, DAMVAD
EFFEKTER AF FÆLLES EKSPORTFREMSTØD GENNEMFØRT I 2010-2011| DAMVAD.COM
Indhold
1
Resumé1.1Effekter af fælles eksportfremstød gennemført i 2010-2011
1134457710101112121314151617171920212223232526272829
23
Effekter af fælles eksportfremstød i 2010 og 2011Effekter vedr. øget eksport på markedet3.13.23.33.43.53.63.7Samlede eksporteffekterEksporteffekter i forhold til fremstødenes betydningEksporteffekter i forhold til virksomhedernes eksportandelEksporteffekter i forhold til sektorEksporteffekter i forhold til markedEksporteffekter i forhold til officielt/ikke-officielt fremstødEksporteffekter i forhold til typen af fremstød
4
Effekter vedr. øget etablering4.14.24.34.44.5Øget etablering i forhold til virksomhedsstørrelseØget etablering i forhold til sektorØget etablering i forhold til markedØget etablering i forhold til officielt/ikke-officielt fremstødØget etablering i forhold til typen af fremstød
5
Effekter vedr. styrket kontakt5.15.25.35.45.5Styrket kontakt i forhold til virksomhedsstørrelseStyrket kontakt i forhold til sektorStyrket kontakt i forhold til markedStyrket kontakt i forhold til officielt/ikke-officielt fremstødStyrket kontakt i forhold til typen af fremstød
6
Betydningen af tilskud6.16.26.36.46.5Betydning af tilskud i forhold til virksomhedsstørrelseBetydningen af tilskud i forhold til sektorBetydningen af tilskud i forhold til markedBetydningen af tilskud i forhold til officielt/ikke-officielt fremstødBetydningen af tilskud i forhold til typen af fremstød
7
Bilag: Populationer og metodegrundlag
EFFEKTER AF FÆLLES EKSPORTFREMSTØD GENNEMFØRT I 2010-2011 | DAMVAD.COM
1
Resumé
I denne rapport præsenteres resultaterne af målin-gen af effekterne af fælles eksportfremstød afholdti hhv. 2010 og 2011. Målingen udgør en opdate-ring af den tidligere effektmåling fra 2008 (vedr.eksportfremstødene i 2006-2008) og målingen fra2010 (vedr. eksportfremstødene i 2008-2009).Effekter af fælles eksportfremstød gennemført i2010-2011Eksportrådet giver hvert år tilskud til mere end 100fælles eksportfremstød. Nærværende effektmålinger foretaget med afsæt i de fremstød, der er gen-nemført i perioden 2010 - 2011.Effektmålingen er gennemført som en spørgeske-maundersøgelse, der har omfattet 2.711 personer,som på vegne af en dansk virksomhed har delta-get i et fremstød i perioden 2010 til og med 2011.Med en svarprocent på 31, vurderes de fremkom-ne resultater at være pålidelige og repræsentative.Der er målt på fire forskellige typer af effekter forde deltagende virksomheder:Øget eksportEtablering på markedet for fremstødetForbedret kontakt til strategisk vigtige parter påområdetBetydningen af det tilskud som EksportrådetyderEksporteffekterDe virksomheder, som har deltaget i fremstød i2010, opnåede en gennemsnitlig eksporteffekt på1,4 mio. DKK, svarende til en samlet effekt for dedeltagende virksomheder på ca. 2,0 mia. DKK.Deltagerne i eksportfremstød i 2011 opnåede igennemsnit en eksporteffekt på 1,9 mio. DKK, sva-rende til en samlet effekt på ca. 2,5 mia. DKK. Ihele perioden skønnes således at være opnået ensamlet eksporteffekt på 4,5 mia. DKK.
Den gennemsnitlige eksporteffekt er størst for destørre virksomheder. Således har de større virk-somheder, som har deltaget i fremstød i 2010, op-nået en gennemsnitlig eksporteffekt på 2,4 mio.DKK, mens eksporteffekten for de større virksom-heder ved 2011-fremstødene, er opgjort til 2,6 mio.DKK. De tilsvarende tal for SMV’er er henholdsvis0,9 mio. DKK for deltagerne i 2010, og 1,4 mio.DKK for deltagerne i 2011.Virksomhederne, især de mindste, tillægger gene-relt fremstødene stor betydning for den eksportef-fekt de har opnået. Således har over halvdelen afSMV’erne angivet, at fremstødet har haft betydningfor de opnåede effekter i høj eller meget høj grad,mens det samme gælder for lidt over 40 pct. af destørre virksomheder.EtableringseffekterKnap hver femte af de deltagende virksomheder,som har svaret på spørgeskemaet, har siden etab-leret sig på det udenlandske marked for fremstø-det. Over halvdelen af disse har angivet, at frem-stødet havde stor eller meget stor betydning forvirksomhedens etablering, mens under 10 pct. afvirksomhederne ikke mener, at deltagelsen i frem-stødet havde betydning for etableringen.KontakteffekterDe deltagende virksomheder i eksportfremstød i2010 og 2011 har desuden for en stor dels ved-kommende opnået at styrke deres kontakt til stra-tegisk vigtige parter. Således har ca. 70 pct. afSMV’erne angivet, at de har styrket kontakten tiludenlandske virksomheder, mens knap 30 pct. harstyrket kontakten til virksomheder i Danmark. Forde større virksomheder er billedet næsten tilsva-rende, og 73 pct. af de større virksomheder harstyrket kontakten til udenlandske virksomheder,mens 27,6 pct. har styrket kontakten til virksomhe-der i Danmark.
EFFEKTER AF FÆLLES EKSPORTFREMSTØD GENNEMFØRT I 2010-2011 | DAMVAD.COM
1
Tilskuddet fra EksportrådetTilskuddet fra Eksportrådet betyder mere forSMV’erne end for de større virksomheder. Påtværs af fremstødene for de to år har ca. 80 pct. afSMV’erne angivet at tilskuddet fra Eksportrådethavde stor eller meget stor betydning for deresbeslutning om at deltage i fremstødet, mens dettilsvarende tal for de større virksomheder er 60 pct.
2
EFFEKTER AF FÆLLES EKSPORTFREMSTØD GENNEMFØRT I 2010-2011 | DAMVAD.COM
2
Effekter af fælles eksportfremstød i 2010 og 2011
Eksportrådet har mulighed for at yde tilskud til fæl-les eksportfremstød. Formålet med fælles eksport-fremstød er at give de deltagende virksomhederstørre viden om markeds- og forretningsvilkår samtat skabe kontakter til forretnings- og samarbejds-partnere på eksportmarkedet.Tilskud til fælles eksportfremstød kan søges aferhvervs- og brancheorganisationer, konsulent-virksomheder, der beskæftiger sig med eksport-rådgivning, og virksomheder på vegne af en grup-pe af danske virksomheder på minimum 5 deltage-re.Eksportrådet kan yde et tilskud på op til 50 pct. afprojektets godkendte fælles omkostninger. Virk-somhedernes betaling for at deltage i et fælles ek-sportfremstød, skal min. udgøre 50 pct. af projek-tets godkendte fælles omkostninger.I denne rapport måles effekten af virksomhedernesdeltagelse i et fælles eksportfremstød ud fra føl-gende:Øget eksport/omsætning på markedet.Øget etablering på markedet.Øget kontakt til strategiske vigtige parter påmarkedet.Effektmålingen omfatter de fremstød, som har væ-ret gennemført i 2010 og 2011. Lignende målingerer gennemført i 2008 for fremstød gennemført i2006-2007 og i 2010 for fremstød gennemført i2008-2009.Effekten måles i forhold til virksomhedsstørrelse,virksomhedernes internationaliseringsgrad, mar-ked, sektor, fremstødstype, samt officielt – ikke-officielt fremstød.
EFFEKTER AF FÆLLES EKSPORTFREMSTØD GENNEMFØRT I 2010-2011 | DAMVAD.COM
3
3
Effekter vedr. øget eksport på markedet
Dette afsnit præsenterer de eksporteffekter, målt iDKK, som de deltagende virksomheder i eksport-fremstødene i 2010 og 2011 har opnået.Indledningsvist opgøres de samlede eksporteffek-ter for fremstødene i perioden, fordelt på virksom-hedernes størrelse (3.1). Herefter ses på eksport-effekterne i forhold til den betydning, som delta-gerne har angivet at tilskuddet fra Eksportrådet har(3.2). Efterfølgende præsenteres resultaterne forøget eksport i forhold til en række betydende fakto-rer:Virksomhedernes eksportandel (3.3)Sektoren for fremstødet (3.4)Markedet for fremstødet (3.5)Officielle/ikke-officielle fremstød (3.6)Typen af fremstød (3.7)
3.1
Samlede eksporteffekter
I tabellen nedenfor præsenteres eksporteffekter forfremstødene afholdt i hhv. 2010 og 2011, fordeltpå SMV’er og større virksomheder. En SMV er herdefineret som værende en virksomhed med under100 ansatte og 100 mio. DKK i omsætning.Som tabellen viser, er den gennemsnitlige ek-sporteffekt størst for de større virksomheder. Såle-des har de større virksomheder, som har deltaget ifremstød i 2010, opnået en gennemsnitlig eksport-effekt på 2,4 mio. DKK, mens eksporteffekten stegtil 2,6 mio. DKK for de større virksomheder, delta-gende i fremstød i 2011.De samlede opregnede eksporteffekter for de stør-re virksomheder udgjorde i såvel 2010 som 2011,1,2 mia. DKK. For SMV’erne udgjorde de samlede
TABEL 1Samlede eksporteffekter i hhv. 2010 og 20112010Deltagere som har angivet om eksporten øges eller ejSMV’erGennemsnitlig øget eksport og forventet øget eksport*pr. deltagerPopulationSamlet effekt **Større virksom-hederDeltagere som har angivet om eksporten øges eller ejGennemsnitlig øget eksport og forventet øget eksport*pr. deltagerPopulationSamlet effekt **Deltagere som har angivet om eksporten øges eller ejTotalGennemsnitlig øget eksport og forventet øget eksport*PopulationSamlet effekt **1840,9 mio. DKK9740,9 mia. DKK1092,4 mio. DKK4261,2 mia. DKK2931,4 mio. DKK1.4002,0 mia. DKK20112181,4 mio. DKK9101,4 mia. DKK1632,6 mio. DKK4011,2 mia. DKK3811,9 mio. DKK1.4112,5 mia. DKK
Kilde: DAMVAD 2012, på baggrund af data fra Eksportrådet og spørgeskemaundersøgelse.* Den gennemsnitlige eksporteffekt er beregnet på basis af alle besvarelser i spørgeskemaet. Har en virksomhed, som ellers har gennemført spør-geskemaet, ikke svaret på spørgsmålet, er effekten angivet til 0.** Den samlede effekt er udregnet ved at opregne de gennemsnitlige effekter til populationen. Outliers er ikke inkluderet i beregningen af den gen-nemsnitlige effekt, men efterfølgende medregnet i de samlede effekter.
4
EFFEKTER AF FÆLLES EKSPORTFREMSTØD GENNEMFØRT I 2010-2011 | DAMVAD.COM
opregnede eksporteffekter i 2010, 851 mio. DKK,mens de i 2011 udgjorde 1,4 mia. DKK. De SMV’ersom deltog i eksportfremstød i 2010 opnåede engennemsnitlig eksporteffekt på 0,9 mio. DKK,mens SMV’erne i 2011 opnåede en gennemsnitligeffekt på 1,4 mio. DKK.På tværs af virksomhedsstørrelser kan eksportef-fekten for de fremstød, som Eksportrådet har ydettilskud til i 2010 opregnes til ca. 2,0 mia. DKK,mens den i 2011 udgør ca. 2,5 mia. DKK.3.2Eksporteffekter i forhold til fremstødenesbetydningI den følgende tabel opgøres eksporteffekterne forhenholdsvis SMV’er og større virksomheder, for-delt på den betydning de har angivet fremstødethar haft for den opnåede effekt, og fordelt på de toår.
Bemærk at de totale gennemsnitlige effekter i ta-bellen ikke er lig de gennemsnitlige effekter i denforudgående tabel. Dette skyldes at de virksomhe-der, som har angivet at de ikke har opnået ellerforventer at opnå, øget eksport, ikke har besvaretspørgsmålet om betydningen af fremstødet. Såle-des er der en række virksomheder, som ikke med-regnes i tabellen nedenfor.For 2010 viser tabellen, at de deltagere, som til-lægger fremstødene større betydning, har opnåeten mindre gennemsnitlig effekt, end de virksomhe-der, som angiver en lav betydning af fremstødet.Dette er gældende for såvel SMV’er som de størrevirksomheder.For 2011 er det for SMV’erne gældende, at devirksomheder som angiver at fremstødene har haft”nogen” betydning, har haft en højere gennemsnit-lig effekt, end virksomheder som har angivet atfremstødene havde en høj eller meget høj betyd-ning.
TABEL 2Gennemsnitlig øget eksport og forventet øget eksport, fordelt efter fremstødets betydning2010BetydningSMV’erAntal re-spondenterI meget højgradI høj gradI nogengradI mindregradOverhove-det ikkeTotal34333116-116Gns. ek-sporteffekt,mio. DKK1,21,21,71,5-1,3Større virksomhederAntal re-spondenter924268775Gns. ek-sporteffekt,mio. DKK3,83.08,26,63,75,3SMV’erAntal re-spondenter47564815-168Gns. ek-sporteffekt,mio. DKK1,61,53,51,1-2,12011Større virksomhederAntal re-spondenter11395115-119Gns. ek-sporteffekt,mio. DKK4,43,13,54,6-3,5
Kilde: DAMVAD 2012, på baggrund af data fra Eksportrådet og spørgeskemaundersøgelse.Note: De samlede effekter summer ikke til totalsummen grundet diskretionering, outliers og afrundinger. Bemærk at denne tabels samlede ef-fekter ikke samstemmer med effekterne i tabellen ovenfor, idet de virksomheder, som har angivet at de ikke har opnået eller forventer at opnå,øget eksport, ikke har fået spørgsmålet om betydningen af fremstødet. Således er der en række virksomheder med 0 i eksporteffekt, som ikkemedregnes i tabellen.
EFFEKTER AF FÆLLES EKSPORTFREMSTØD GENNEMFØRT I 2010-2011 | DAMVAD.COM
5
Dog har de SMV’ere, som har angivet ”i mindregrad”, en lavere effekt, end de virksomheder, somhar angivet at fremstødene havde høj eller megethøj betydning.For de større virksomheder er effekten højest forde virksomheder, som har angivet at fremstødene imindre grad havde betydning, mens den er lavestfor de virksomheder som har angivet at fremstø-dene i høj grad havde betydning.Den følgende tabel præsenterer de deltagendevirksomheders svar samlet for begge år, og fordeltpå SMV’er og større virksomheder. Som det ses,har over halvdelen af SMV’erne angivet at frem-stødet har haft betydning i høj eller meget højgrad, mens det samme gælder for lidt over 40 pct.af de større virksomheder. Samlet set angiver ca.21 pct. af virksomhederne at fremstødet havdebetydning for de opnåede effekter i meget højgrad, mens knap 32 pct. angiver at det havde be-tydning i høj grad.
TABEL 3Respondenter og procentfordeling, fordelt efter fremstødets betydning for 2010-2011SMV’erBetydningAntal respon-denter818979312284%28,531,327,810,90,7-Større virksomhederAntal respon-denter206377239194%10,332,539,711,94,6-Alle virksomhederAntal respon-denter1011521565411478%21,131,832,611,32,3-
I meget høj gradI høj gradI nogen gradI mindre gradOverhovedet ikkeTotal
Kilde: DAMVAD 2012, på baggrund af data fra Eksportrådet og spørgeskemaundersøgelse.Note: Antallet af respondenter i hver celle summer ikke til totalsummen grundet diskretionering, outliers og afrundinger. Tilsvarende gælderpct.-fordelinger
6
EFFEKTER AF FÆLLES EKSPORTFREMSTØD GENNEMFØRT I 2010-2011 | DAMVAD.COM
3.3
Eksporteffekter i forhold til virksomhe-dernes eksportandel
3.4
Eksporteffekter i forhold til sektor
Tabel 5 på den følgende side viser eksporteffektenDet er yderligere interessant at se nærmere på deeksporteffekter som virksomhederne opnår, fordeltpå den grad af internationalisering de har i forve-jen. Her måles internationalisering som virksom-hedernes eksisterende eksportandel af omsætnin-gen.Som det ses i tabel 4 nedenfor, er der en tendenstil at de virksomheder, som i forvejen har en højereeksportandel, også opnår en større effekt af delta-gelsen i et fremstød.Det ses f.eks., at virksomheder, som ikke i forvejenhavde eksport, opnår 0,4 mio. DKK i gennemsnit ieksporteffekt i 2010, og 0,2 mio. DKK i 2011. Virk-somheder som havde mere end 50 pct. i eksport-andel, har i 2010 opnået en gennemsnitlig ek-sporteffekt på ca. 1,9 mio. DKK i gennemsnit,mens eksporteffekten for virksomheder med 50pct. + i eksportandel steg til 2,1 mio. DKK i 2011.For 2011, opnåedes den største gennemsnitligeeksporteffekt blandt virksomheder i maskinindu-strien, med en gennemsnitlig effekt på 2,3 mio.DKK, mens den laveste gennemsnitlige eksportef-fekt findes blandt IKT-virksomheder (hvor der doger få observationer), med 0,4 mio. DKK i eksportef-fekt.sat i forhold til den sektor, som fremstødet tilhører.Tabellen viser, at den gennemsnitlige eksporteffekti 2010 er størst for de fremstød, som er foregåetinden for klima- og energisektoren (frataget ”an-det”), med 2,8 mio. DKK i gennemsnitlig effekt forde deltagende virksomheder.Den gennemsnitlige eksporteffekt er lavest forvirksomheder som har været på eksportfremstødinden for servicesektoren, arkitektur samt møblerhvor den gennemsnitlige eksporteffekt var hen-holdsvis 0,2 mio. DKK, 0,5 mio. DKK og 0,5 mio.DKK.
TABEL 4Eksporteffekt i forhold til virksomhedernes eksportandel2010EksportandelAntal respondenter0 pct.1-9 pct.10-19 pct.20-29 pct.30-39 pct.40-49 pct.50 pct. +Total101825271218180293Gns. eksporteffekt,mio. DKK0,40,41,40,60,31,11,91,4Antal respondenter1129332226182423812011Gns. eksporteffekt,mio. DKK0,21,24,91,51,61,52,11,9
Kilde: DAMVAD 2012, på baggrund af data fra Eksportrådet og spørgeskemaundersøgelse
EFFEKTER AF FÆLLES EKSPORTFREMSTØD GENNEMFØRT I 2010-2011 | DAMVAD.COM
7
TABEL 5Eksporteffekt i forhold til fremstødets sektor, effekter opgjort i mio. DKK2010SektorAntal respon-denter1163346940174321211293Gns. ek-sporteffekt,mio. DKK0,52,81,31,00,50,8-1,14,30,21,4Samlet for-ventet effekt40,2905,3261,5264,883,480,4-144,5256,55,62.011Antal respon-denter2010167898425292003812011Gns. ek-sporteffekt,mio. DKK1,51,81,91,50,80,90,42,31,5-1,9Samlet for-ventet effekt135,0651,1396,2454,635,5103,24,8253,677,0-2.525
Architecture, Engineering& ConstructionClimate & EnergyEnvironment & WaterFood, Agriculture & AgroBusinessFurniture, Design & Fa-shion, textilesHealth (Life Sciences)ICT, Electronics & Soft-wareMachine IndustryAndetServiceTotal
Kilde: DAMVAD 2012, på baggrund af data fra Eksportrådet og spørgeskemaundersøgelse* De opregnede effekter er udregnet på baggrund af den gennemsnitlige eksporteffekt for virksomhederne i de nævnte sektorer, og det samledeantal deltagere i disse sektorerNote: De samlede effekter summer ikke til totalsummen grundet diskretionering, outliers og afrundinger.
Opregnes effekterne til hele populationen af virk-somheder, ses det, at der for begge år opnåsstørst samlet eksporteffekt for klima og energivirk-somhederne, hvilket både skyldes en høj gennem-snitlig eksporteffekt samt mange deltagende virk-somheder i denne sektor.Effekterne er ligeledes udregnet samlet for de toår, og kan ses i den følgende tabel. De deltagendevirksomheder i sektorerne for klima og energi samt”andet” har opnået den højeste gennemsnitligeeksporteffekt over de to år, på henholdsvis 2,1mio. DKK og 2,5 mio. DKK.Opgørelsen af de samlede opregnede effekter påtværs af de to år viser, at der, udover for klima ogenergivirksomhederne, ligeledes opnås væsentligeksporteffekt blandt virksomheder i fødevarebran-chen og blandt miljø- og vandvirksomheder.
8
EFFEKTER AF FÆLLES EKSPORTFREMSTØD GENNEMFØRT I 2010-2011 | DAMVAD.COM
TABEL 6Eksporteffekt i forhold til fremstødets sektor, effekter opgjort i mio. DKK og samlet for 2010-2011SektorArchitecture, Engineering & ConstructionClimate & EnergyEnvironment & WaterFood, Agriculture & Agro BusinessFurniture, Design & Fashion, textilesHealth (Life Sciences)ICT, Electronics & SoftwareMachine IndustryAndetServiceTotalAntal respondenter3116410115848599613211674Gns. eksportef-fekt, mio. DKK1,22,11,71,20,60,90,81,62,50,21,7Samlet forventeteffekt175,21556,4657,7719,4118,9183,636,4398,1333,55,64.536%4,237,215,717,22,84,40,99,58,00,1100
Kilde: DAMVAD 2012, på baggrund af data fra Eksportrådet og spørgeskemaundersøgelse* De opregnede effekter er udregnet på baggrund af den gennemsnitlige eksporteffekt for virksomhederne i de nævnte sektorer, og det samledeantal deltagere i disse sektorerNote: De samlede effekter summer ikke til totalsummen grundet diskretionering, outliers og afrundinger
EFFEKTER AF FÆLLES EKSPORTFREMSTØD GENNEMFØRT I 2010-2011 | DAMVAD.COM
9
3.5
Eksporteffekter i forhold til marked
3.6
Eksporteffekter i forhold til officielt/ikke-officielt fremstød
Tabellen nedenfor viser eksporteffekterne i forholdtil fremstødets marked. For de virksomheder, somhar deltaget i eksportfremstød i 2010, er den stør-ste gennemsnitlige effekt opnået i fremstød medAmerika som mål, hvor den gennemsnitligt opnåe-de eksporteffekt er 1,7 mio. DKK.Den laveste eksporteffekt er opnået for virksomhe-derne på fremstød i Mellemøsten og øvrige lande,men her er blot få respondenter repræsenteret.I 2011 er de største gennemsnitlige eksporteffekteropnået for eksportfremstød med Mellemøsten sommål, med en gennemsnitlig effekt på 3 mio. DKK.Her er dog også relativt få respondenter. Den la-veste eksporteffekt er i 2011 for virksomheder påfremstød i Amerika, med en gennemsnitlig effektpå 1,3 mio. DKK.De samlede opregnede eksporteffekter er for beg-ge år størst for de fremstød der foregår i Europa.Det skyldes, at langt de fleste deltagere i eksport-fremstød i 2010-2011, har deltaget i eksportfrem-stød i Europa.De samlede opregnede eksporteffekter er størstfor virksomhederne som har deltaget i de ikke-For deltagerne i eksportfremstød i 2011 ses et til-svarende billede. Eksporteffekten er for virksom-hederne deltagende i de ikke-officielle fremstød igennemsnit på 1,9 mio. DKK, mens den for de offi-cielle i gennemsnit udgør 1,6 mio. DKK.Tabellen viser, at de virksomheder, som har delta-get i eksportfremstød i 2010, i gennemsnit har op-nået en lidt højere eksporteffekt ved deltagelse ifremstød som ikke er officielle, frem for fremstød,som er officielle. Eksporteffekten er 1,4 mio. DKKfor de ikke-officielle fremstød, mens den udgør 1,3mio. DKK for de officielle.Tabel 8 på den følgende side fokuserer på om ek-sportfremstødet er officielt eller ikke-officielt, ogfordeler således den gennemsnitlige eksporteffektud på dette. Et officielt fremstød er defineret ved athave deltagelse af en person fra kongehuset, elleren minister.
TABEL 7Eksporteffekt i forhold til region, effekter opgjort i mio. DKK2010MarkedAntal respon-denter304820465293Gns. eksportef-fekt, mio. DKK1,71,21,41,01,01,4Samlet forven-tet effekt237,6287,91.334,036,05,22.011Antal respon-denter517420911363812011Gns. eksportef-fekt, mio. DKK1,31,41,93,01,71,9Samlet forven-tet effekt253,6470,51.410,593,362,52.525
AmerikaAsienEuropaMellemøstenØvrigeTotal
Kilde: DAMVAD 2012, på baggrund af data fra Eksportrådet og spørgeskemaundersøgelseNote: De samlede effekter summer ikke til totalsummen grundet diskretionering, outliers og afrundinger.
10
EFFEKTER AF FÆLLES EKSPORTFREMSTØD GENNEMFØRT I 2010-2011 | DAMVAD.COM
TABEL 8Eksporteffekt fordelt på om fremstødet er officielt eller ej2010TypeAntal re-spondenter15278293Gns. eksportef-fekt, mio. DKK1,31,41,4Samlet for-ventet effekt101,31.9382.011Antal re-spondenter473343812011Gns. eksportef-fekt, mio. DKK1,61,91,9Samlet for-ventet effekt2502.1222.525
OfficieltIkke-officieltTotal
Kilde: DAMVAD 2012, på baggrund af data fra Eksportrådet og spørgeskemaundersøgelseNote: De samlede effekter summer ikke til totalsummen grundet diskretionering, outliers og afrundinger
officielle fremstød, hvilket primært skyldes at der,som ovenfor nævnt, er afholdt flest af disse, menligeledes at eksporteffekten er højere for de ikke-officielle fremstød.3.7Eksporteffekter i forhold til typen affremstødEndelig fordeles eksporteffekten af deltagelse ieksportfremstød i 2010 og 2011 på typen af frem-stød. Ved type forstås den måde hvorpå fremstø-det er arrangeret, og der kan f.eks. være tale omen messe, kontaktmøder, etc.Ses nærmere på eksportfremstødene i 2010, visertabellen nedenfor, at de deltagere som deltager i
messer opnår den højeste eksporteffekt i gennem-snit, med 1,4 mio. DKK, mens mindre gennemsnit-lige effekter opnås for seminar/kontaktmøder ogfremstød arrangeret på anden vis.For deltagerne i 2011, er den gennemsnitlige ek-sporteffekt størst for fremstød afholdt som semi-nar/kontaktmøder, med en gennemsnitlig effekt på2,2 mio. DKK. Eksporteffekten er her mindst forfremstød afholdt som messer, med en gennemsnit-lig effekt på 1,6 mio. DKK.De samlede opregnede effekter er på trods af la-vest gennemsnitlig effekt størst for fremstød, der erafholdt som messer i 2010, idet de fleste fremstødi 2010 og 2011 er afholdt som messer.
TABEL 9Eksporteffekten i forhold til typen af fremstød2010TypeDelegationsbesøgi DanmarkMesseSeminar / kon-taktmøderAndetTotalAntal re-spondenter-2194621293Gns. eksportef-fekt, mio. DKK-1,41,20,11,4Samlet forven-tet effekt-1.352344,47,02.011Antal re-spondenter2726884-3812011Gns. eksportef-fekt, mio. DKK2,11,62,2-1,9Samlet forven-tet effekt240,71.465657-2.525
Kilde: DAMVAD 2012, på baggrund af data fra Eksportrådet og spørgeskemaundersøgelseNote: Antallet af respondenter og de samlede effekter summer ikke til totalantallet/totalsummen grundet diskretionering, outliers og afrundinger..
EFFEKTER AF FÆLLES EKSPORTFREMSTØD GENNEMFØRT I 2010-2011 | DAMVAD.COM
11
4
Effekter vedr. øget etablering
I dette afsnit ses på resultaterne af spørgeskemaeti forhold til de effekter som respondenterne harangivet at fremstødene har haft/forventes at få, iform af øget etablering på markedet for fremstø-det. Disse effekter sættes i forhold til en rækkebetydende faktorer som i afsnittet ovenfor, i formaf:Virksomhedernes størrelse (4.1)Fremstødets sektor (4.2)Fremstødets marked (4.3)Officielle/ikke-officielle fremstød (4.4)Typen af fremstød (4.5)
4.1
Øget etablering i forhold til virksomheds-størrelse
I tabellen nedenfor præsenteres et overblik overantallet af deltagere, som har angivet at have op-nået øget etablering på markedet for fremstødet,fordelt på om fremstødet har været udslagsgiven-de herfor, samt på virksomhedsstørrelse. Tabellener vist samlet for 2010 og 2011, da kun få af virk-somhederne i begge år har etableret sig på deudenlandske markeder.I alt 98 SMV’er og 32 større virksomheder har op-nået, eller forventer at opnå, etablering på detudenlandske marked. Det svarer til 19 pct. af devirksomheder, som har besvaret spørgeskemaet.Mere end halvdelen af SMV’erne har angivet atfremstødene har været udslagsgivende i meget højeller høj grad for etableringen, mens kun få harangivet, at det ikke har haft betydning. Blandt destørre virksomheder har ca. 30 pct. angivet atfremstødet var udslagsgivende i meget høj ellerhøj grad. Samlet set har over halvdelen af virk-somhederne angivet at fremstødet var udslagsgi-
Tabellerne i dette afsnit viser således antallet afvirksomheder, som har angivet, at de har opnåeteller forventer at opnå en etableringseffekt, samthvilken andel disse virksomheder udgør, ud af devirksomheder, som har angivet at de deltog i frem-stød med det formål at opnå øget etablering.
TABEL 10Etableringseffekten i forhold til virksomhedernes størrelseBetyd-ningI megethøj gradI høj gradI nogengradI mindregradOverho-vedetikkeI altSMV’erAntal respondenter2730267898%27,630,626,57,18,1100Større virksomhederAntal respon-denter19144432%3,128,143,812,512,5100Alle virksomhederAntal respon-denter2839401112130%21,530,030,88,59,2100
Kilde: DAMVAD 2012, på baggrund af data fra Eksportrådet og spørgeskemaundersøgelse. 130 deltagere har angivet at etableringen er øget,eller forventes øgetNote: Blot få af de deltagende virksomheder har etableret sig på de udenlandske markeder, hvorfor tabellen ikke er opdelt på år*Betydning = De respondenter som har svaret at fremstødet var udslagsgivende ”I meget høj grad” = 5, 1 = ”Overhovedet ikke”.
12
EFFEKTER AF FÆLLES EKSPORTFREMSTØD GENNEMFØRT I 2010-2011 | DAMVAD.COM
vende for en opnåede etablering på eksportmar-kedet i meget høj eller høj grad.4.2Øget etablering i forhold til sektor
For 2011, er der samlet set flere som har opnåetetablering på de udenlandske markeder, og flest afdisse virksomheder kommer fra life science bran-chen, hvor også den højeste andel af virksomhe-der, som opnåede etablering, findes.
I det nedenstående ses nærmere på etableringsef-fekterne af eksportfremstødene, sat i forhold til densektor fremstødet tilhører. Herudover vises ande-len af virksomheder i sektoren blandt deltagerne,som har opnået eller forventer at opnå, etablering.Som det også fremgik ovenfor, er der i de enkelteår, generelt få virksomhederne som deltager i ek-sportfremstød, med det formål at etablere sig pådet udenlandske marked. For alle sektorer gælderderfor, at resultaterne er opgjort på et stærkt be-grænset grundlagt. Resultaterne skal derfor tolkesmed stor varsomhed.For 2010 indikeres dog, at flest af de virksomhedersom har opnået etablering, tilhører fødevaresekto-ren eller møbelindustrien, mens den højeste andelaf virksomheder, som opnår etablering tegner til atvære virksomheder i life science branchen.TABEL 11Etableringseffekt i forhold til fremstødets sektor2010SektorAntal deltagere som haropnået etableringseffekt671212555Andel*40 pct.54 pct.80 pct.67 pct.100 pct.-Antal deltagere somhar opnået etable-ringseffekt111415-18752011Andel*52 pct.67 pct.83 pct.-90 pct.-
Climate & EnergyEnvironment & WaterFood, Agriculture & AgroBusinessFurniture, Design & Fashi-on, textilesHealth (Life Sciences)Total
Note: Antallet af respondenter og de samlede effekter summer ikke til totalantallet/totalsummen grundet diskretionering, outliers og afrundinger*Andelen udtrykker andelen af deltagere som har opnået etableringseffekt, set i forhold til antallet af deltagere som har angivet, om der er opnåetetableringseffektKilde: DAMVAD 2012, på baggrund af data fra Eksportrådet og spørgeskemaundersøgelse
EFFEKTER AF FÆLLES EKSPORTFREMSTØD GENNEMFØRT I 2010-2011 | DAMVAD.COM
13
4.3
Øget etablering i forhold til marked
Det ses altså, at den geografiske afstand til detfremmede marked, ikke nødvendigvis har en storbetydning, i forhold til etableringseffekterne affremstødene.
I dette afsnit præsenteres effekterne af fremstøde-ne for øget etablering, sat i forhold til verdensdelenfor det land som eksportfremstødet foregår på.Fremstødene dækker Amerika (nord, mellem ogsyd), Asien, Europa og Mellemøsten.Som det ses af nedenstående tabel 12, indikererresultaterne, at den højeste andel af positive etab-leringseffekter i 2010 forekommer vedr. fremstød iAmerika. 75 pct. af de virksomheder, som har an-givet at etablering var formålet med fremstødether, har således opnået en positiv etableringsef-fekt. De tilsvarende procenter for fremstødene iAsien og Europa er 71 pct. og 54 pct.For fremstødene i 2011 udviser fremstødene i Asi-en den højeste andel af positive etableringseffek-ter, og 78 pct. af de virksomheder, som har angivetat etablering var formålet med fremstødet her, haropnået en positiv etableringseffekt. De tilsvarendeprocenter for fremstødene i Amerika og Europa er71 pct. og 70 pct. I absolutte tal, er der for beggeår opnået flest etableringer i Europa, hvor flestfremstød også er afholdt.
TABEL 12Etableringseffekten i forhold til fremstødets region2010MarkedAntal deltagere somhar opnået etable-ringseffekt6123255Andel*75 pct.71 pct.54 pct.-Antal deltagere somhar opnået etable-ringseffekt102137752011Andel*
AmerikaAsienEuropaTotal
71 pct.78 pct.70 pct.-
*Note: Andelen udtrykker andelen af deltagere som har opnået etableringseffekt, set i forhold til antallet af deltagere som har angivet, om der eropnået etableringseffektKilde: DAMVAD 2012, på baggrund af data fra Eksportrådet og spørgeskemaundersøgelse
14
EFFEKTER AF FÆLLES EKSPORTFREMSTØD GENNEMFØRT I 2010-2011 | DAMVAD.COM
4.4
Øget etablering i forhold til officielt/ikke-officielt fremstød
udslagsgivende for virksomhedens etablering påmarkedet er steget.Således angiver 46 pct. af virksomhederne somdeltog på fremstød i 2010 og har opnået etableringat fremstødet var udslagsgivende i meget høj ellerhøj grad, mens det tilsvarende tal for deltagerne i2011 er 57 pct. Samlet for perioden har 123 delta-gere i ikke-officielle fremstød opnået etablering, og52 pct. af disse angiver at fremstødet i meget højeller høj var udslagsgivende herfor, mens 31 pct.angiver ”i nogen grad”.
Dette afsnit ser nærmere på etableringseffektenopnået ved deltagelse i fremstød, opdelt på officiel-le og ikke-officielle fremstød. Et officielt fremstød ersom tidligere nævnt defineret ved at have deltagel-se af en person fra kongehuset, eller en minister.Deltagerne har angivet om fremstødet var ud-slagsgivende for den opnåede etableringseffekt,på en skala fra 1-5, hvor 5 = ”I meget høj grad”, og0 = ”Overhovedet ikke”.Angivelserne fra virksomhederne viser, at der ikkeer store forskelle på tværs af virksomheder somhar deltaget i officielle og ikke-officielle fremstød.Dog skal det bemærkes at blot få af de deltagendevirksomheder, som har opnået etablering, ellerforventer at få det, har deltaget i officielle fremstød.Derfor præsenterer tabellen nedenfor blot resulta-ter for virksomhederne som har deltaget i de ikke-officielle fremstød.Tabellen viser, at andelen af virksomheder som imeget høj eller høj grad angiver at fremstødet varTABEL 13
Etableringseffekt for deltagere på ikke-officielle fremstød fordelt på om fremstødet var udslagsgivende2010BetydningAntal respon-denter1311194653%24,520,835,87,511,31002011Antal respon-denter1426196570%20,037,127,18,67,1100I altAntal respon-denter2737381011123%22,030,130,98,18,9100
I meget høj gradI høj gradI nogen gradI mindre gradOverhovedet ikkeTotal
Kilde: DAMVAD 2012, på baggrund af data fra Eksportrådet og spørgeskemaundersøgelse*Betydning = De respondenter som har svaret at fremstødet var udslagsgivende ”I meget høj grad” = 5, 1 = ”Overhovedet ikke”
EFFEKTER AF FÆLLES EKSPORTFREMSTØD GENNEMFØRT I 2010-2011 | DAMVAD.COM
15
4.5
Øget etablering i forhold til typen affremstød
etablering således at fremstødet var udslagsgiven-de i meget høj eller høj grad, mens det tilsvarendetal for deltagerne i 2011 steg til 61 pct. Samlet for2010-2011 har 58 pct. af de deltagende virksom-heder på messer, som har opnået eller forventer atopnå etablering, angivet at fremstødet var ud-slagsgivende i meget høj eller høj grad.
Etableringseffekterne for de deltagende virksom-heder er yderligere fordelt på fremstødets type,dvs. om der er tale om seminarer, delegationsbe-søg, etc.Imidlertid medfører de relativt få angivelser af etab-leringseffekt at effekterne ikke kan opdeles på alletyper af fremstød. Således har f.eks. kun få af devirksomheder, som har opnået eller forventer atopnå, etablering på det udenlandske marked, del-taget i delegationsbesøg. Det samme gør sig gæl-dende for ”andre” typer af fremstød.Flest af de virksomheder, som har opnået ellerforventer at opnå, etableringseffekt, har deltaget imesser eller seminar/kontaktmøder. Den følgendetabel fordeler deltagerne på messers angivelser afom fremstødet var udslagsgivende.Blandt disse, angiver størstedelen at deltagelsen ifremstød har været udslagsgivende for deres etab-lering på markedet. I 2010 angiver 54 pct. af dedeltagende virksomheder i messer som har opnåetTABEL 14
Etableringseffekt for deltagere på messer fordelt på om fremstødet var udslagsgivende2010BetydningAntal respon-denter129123339%30,823,130,87,77,71002011Antal respon-denter1119152249%22,438,830,64,14,1100I altAntal respon-denter2328275588%26,131,830,75,75,7100
I meget høj gradI høj gradI nogen gradI mindre gradOverhovedet ikkeTotal
Kilde: DAMVAD 2012, på baggrund af data fra Eksportrådet og spørgeskemaundersøgelse*Betydning = De respondenter som har svaret at fremstødet var udslagsgivende ”I meget høj grad” = 5, 1 = ”Overhovedet ikke”
16
EFFEKTER AF FÆLLES EKSPORTFREMSTØD GENNEMFØRT I 2010-2011 | DAMVAD.COM
5
Effekter vedr. styrket kontakt
I dette afsnit ses på resultaterne af spørgeskemaeti forhold til de effekter som respondenterne harangivet at fremstødene har haft/forventes at få, iform af styrket kontakt til, eller dialog med, strate-gisk vigtige parter på markedet for fremstødet. Dis-se effekter sættes, som i de øvrige afsnit, i forholdtil en række betydende faktorer, i form af:5.1Virksomhedernes størrelse (5.1)Fremstødets sektor (5.2)Fremstødets marked (5.3)Officielle/ikke-officielle fremstød (5.4)Typen af fremstød (5.5)Styrket kontakt i forhold til virksomheds-størrelseDen nedenstående tabel 15 fordeler kontakteffek-terne på om virksomhederne er SMV’er eller ikke-SMV’er, og på hvilke virksomheder og myndighe-der, der er skabt kontakt til.Som det ses i tabellen, opnåede de større virk-somheder i 2010 generelt en højere kontakteffekt
end SMV’erne. Således har knap 73 pct. af destørre virksomheder i 2010 opnået kontakt medvirksomheder i udlandet, mens det for SMV’ernesvedkommende er ca. 60 pct.Tilsvarende har de større virksomheder i højeregrad opnået øget kontaktskabelse med offentligemyndigheder i udlandet, samt med virksomheder iDanmark. Blot få af såvel de større virksomhedersom SMV’erne opnår øget kontakt med myndighe-der i Danmark.For 2011 er billedet omvendt. Således har flestSMV’er opnået øget kontaktskabelse med virk-somheder i udlandet og med virksomheder i Dan-mark, mens lidt flere større virksomheder har op-nået øget kontakt med danske myndigheder.Opnåelsen af øget kontaktskabelse med offentligemyndigheder i udlandet er ens for de to grupper,med ca. 20 pct. af virksomhederne, som opnårdette.
TABEL 15Kontakteffekt i forhold til virksomhedernes størrelse2010KontakttyperSMV’erAntaldeltagereVirksomheder i udl.Offentlige myndighe-der/institutioner i udl.Virksomheder i DKOffentlige myndighe-der/institutioner i DKI alt112215114188Andel*59,6 %11,2 %27,1 %7,4 %68,0 %Større virksomhederAntaldeltagere8726368120Andel*72,5 %21,7 %30,0 %6,7 %78,3 %SMV’erAntaldeltagere177426821221Andel*80,1 %19,0 %30,8 %9,5 %85,1 %2011Større virksomhederAntaldeltagere125354423170Andel*73,5 %20,6 %25,9 %13,5 %81,2 %
Kilde: DAMVAD 2012, på baggrund af data fra Eksportrådet og spørgeskemaundersøgelseNote: Respondenterne har haft mulighed for at angive flere svar, hvorfor tabellen ikke summer til 100 vertikalt*Note: Andelen udtrykker andelen af deltagere som har angivet en positiv kontakteffekt, set i forhold til antallet af deltagere som har angivet omkontakten er øget eller ej
EFFEKTER AF FÆLLES EKSPORTFREMSTØD GENNEMFØRT I 2010-2011 | DAMVAD.COM
17
Den følgende tabel fordeler svarene fra virksom-hederne på virksomhedsstørrelse og for begge årsamlet.Som det ses, angiver ca. 70 pct. af SMV’erne at dehar styrket kontakten til udenlandske virksomhe-der, mens knap 30 pct. har styrket kontakten tilvirksomheder i Danmark.For de større virksomheder er billedet næsten til-svarende, og 73 pct. af de større virksomheder harstyrket kontakten til udenlandske virksomheder,mens 27,6 pct. har styrket kontakten til virksomhe-der i Danmark.
TABEL 16Kontakteffekt, virksomhedernes svarfordelingSMV’erKontakttyperAntal re-spondenter2896311935409%70,715,429,18,6-Større virksomhederAntal re-spondenter212618031290%73,121,027,610,7-Alle virksomhederAntal respon-denter50112419966699%71,717,728,59,4-
Virksomheder i udl.Offentlige myndighe-der/institutioner i udl.Virksomheder i DKOffentlige myndighe-der/institutioner i DKI alt
Kilde: DAMVAD 2012, på baggrund af data fra Eksportrådet og spørgeskemaundersøgelseNote: Respondenterne har haft mulighed for at angive flere svar, hvorfor tabellen ikke summer til 100 vertikalt
18
EFFEKTER AF FÆLLES EKSPORTFREMSTØD GENNEMFØRT I 2010-2011 | DAMVAD.COM
5.2
Styrket kontakt i forhold til sektor
Tabellen viser også, at for deltagerne på fremstød i2011 blev den højeste kontakteffekt opnået forvirksomheder i Life Science branchen, og her op-nåede knap 97 pct. af de deltagende virksomhederen øget kontaktskabelse.Den laveste grad af kontaktskabelse var for virk-somhederne i maskinindustrien, hvor 63 pct. afvirksomhederne opnåede øget kontaktskabelsesom følge af deltagelsen i eksportfremstød.
Den følgende tabel sætter fokus på kontakteffek-ten i forhold til fremstødets sektor, og undersøgerdermed, om der er forskelle i opnåelsen af styrketkontakt til relevante parter, på tværs af sektorernefor fremstødene.Tabellen viser, at den højeste kontakteffekt i 2010blev opnået for deltagere på fremstødene under”Environment & Water” og ”Climate & Energy”,med henholdsvis ca. 84 pct. og ca. 79 pct. af del-tagerne, som her opnåede øget kontaktskabelse.Den laveste kontaktskabelse opnåedes i møbelin-dustrien, med knap 36 pct. af deltagerne som herangav en positiv effekt.
TABEL 17Kontakteffekt i forhold til fremstødets sektor2010SektorAntal deltagere som harangivet en positiv kon-takteffekt773365314-24-222Andel*53,8 %79,1 %83,7 %74,6 %35,9 %-75,0 %-72,1 %2011Antal deltagere som harangivet en positiv kon-takteffekt113636416291218326Andel*73,3 %85,7 %87,8 %85,4 %85,7 %96,7 %63,2 %90,0 %83,4 %
Architecture, Engineering & ConstructionClimate & EnergyEnvironment & WaterFood, Agriculture & Agro BusinessFurniture, Design & Fashion, textilesHealth (Life Sciences)Machine IndustryOtherTotal
*Note: Andelen udtrykker andelen af deltagere som har angivet en positiv kontakteffekt, set i forhold til antallet af deltagere som har angivet omkontakten er øget eller ejKilde: DAMVAD 2012, på baggrund af data fra Eksportrådet og spørgeskemaundersøgelse
EFFEKTER AF FÆLLES EKSPORTFREMSTØD GENNEMFØRT I 2010-2011 | DAMVAD.COM
19
5.3
Styrket kontakt i forhold til marked
Tabellen viser ligeledes, at kontakten og dialogenmed virksomheder og myndigheder er styrket, ogandelen af virksomheder som opnår øget kontakter stigende.
Den følgende tabel viser kontakteffekterne i forholdtil fremstødets geografiske lokalisering. Fremstø-dene dækker Amerika (nord, mellem og syd), Asi-en, Europa og Mellemøsten.For deltagerne på eksportfremstød i 2010, er derden højeste andel af deltagere, som opnår øgetkontakt, på fremstødene i Amerika, hvor 80 pct. afdeltagerne opnår øget kontakt og dialog medudenlandske og indenlandske parter. Flest frem-stød har foregået på europæiske markeder, og detstørste antal deltagere, som har opnået øget kon-taktskabelse findes ligeledes her.For fremstødene afholdt i 2011, ses den højesteandel af deltagere som opnår øget kontaktskabel-se, for fremstødene afholdt i Mellemøsten, hvoralle 11 deltagere, som har svaret på spørgsmålet,har opnået en positiv effekt. Også i 2011 er flestfremstød afholdt i Europa, og også flest deltagerehar her opnået øget kontaktskabelse.
TABEL 18Kontakteffekten i forhold til fremstødets region2010RegionAntal deltagere som har angiveten positiv kontakteffekt2436155--222Andel*80,0 %72,0 %71,8 %--72,1 %2011Antal deltagere som har angiveten positiv kontakteffekt47721671129326Andel*87,0 %90,0 %80,3 %100 %76,3 %83,4 %
AmerikaAsienEuropaMellemøstenØvrigeTotal
*Note: Andelen udtrykker andelen af deltagere som har angivet en positiv kontakteffekt, set i forhold til antallet af deltagere som har angivet omkontakten er øgetKilde: DAMVAD 2012, på baggrund af data fra Eksportrådet og spørgeskemaundersøgelse
20
EFFEKTER AF FÆLLES EKSPORTFREMSTØD GENNEMFØRT I 2010-2011 | DAMVAD.COM
5.4
Styrket kontakt i forhold til officielt/ikke-officielt fremstød
Nedenfor præsenterer tabellen forskellene i opnå-else af en styrket kontakt til vigtige parter, fordeltpå henholdsvis officielle/ikke-officielle fremstød.Som det ses, har 50 pct. af de virksomheder somhar deltaget i officielle fremstød i 2010 opnået øgetkontakt med strategisk vigtige parter, mens ca. 73pct. af virksomhederne på de ikke-officielle frem-stød, har opnået øget kontakt. Der er altså opnåetfærre kontakt- og dialog-effekter i forbindelse medde officielle fremstød end de ikke-officielle frem-stød.Det samme billede gør sig gældende for fremstø-dene i 2011, hvor kontakteffekten for de officiellefremstød dog er steget væsentligt, således at 70pct. af deltagerne opnår positiv kontaktskabelse.Andelen er dog ligeledes steget for de ikke-officielle fremstød, og her opnår ca. 85 pct. af del-tagerne en positiv kontakteffekt.
TABEL 19Kontakteffekt fordelt på om fremstødet er officielt eller ej2010Officielt/ikke-officieltAntal deltagere som har an-givet en positiv kontakteffekt7215222Andel*50,0 %73,1 %72,1 %2011Antal deltagere somhar angivet en positivkontakteffekt35291326Andel*70,0 %85,3 %83,4 %
OfficieltIkke-officieltTotal
*Note: Andelen udtrykker andelen af deltagere som har angivet en positiv kontakteffekt, set i forhold til antallet af deltagere som har angivet omkontakten er øgetKilde: DAMVAD 2012, på baggrund af data fra Eksportrådet og spørgeskemaundersøgelse
EFFEKTER AF FÆLLES EKSPORTFREMSTØD GENNEMFØRT I 2010-2011 | DAMVAD.COM
21
5.5
Styrket kontakt i forhold til typen af frem-stød
Endeligt opdeles effekterne for styrket kontakt ogdialog med vigtige parter på hvilken type fremstø-det er. Fremstødene afholdes typisk som delegati-onsbesøg af udenlandske gæster i Danmark, mes-ser eller seminar/kontaktmøder.Som den følgende tabel viser, er der for deltagernei eksportfremstød i 2010 opnået den højeste andeldeltagere med positiv kontaktskabelse for fremstødafholdt som messer, hvor ca. 78 pct. af deltagernehar opnået en positiv kontakteffekt.For deltagerne på fremstød i 2011, er den højesteandel af deltagere med positiv kontakteffekt ogsåopnået for deltagerne på messer, hvor knap 85pct. af deltagerne har opnået øget kontakt medvirksomheder og myndigheder, i ind- og udland.
TABEL 20Kontakteffekten i forhold til typen af fremstød2010TypeAntal deltagere som har angi-vet en positiv kontakteffekt-183296222Andel*-77,9 %63,0 %30,0 %72,1 %2011Antal deltagere som har angi-vet en positiv kontakteffekt2522971-326Andel*80,6 %84,8 %80,0 %-83,4 %
Delegationsbesøg i DKMesseSeminar/kontaktmøderAndetTotal
*Note: Andelen udtrykker andelen af deltagere som har angivet en positiv kontakteffekt, set i forhold til antallet af deltagere som har angivet omkontakten er øgetKilde: DAMVAD 2012, på baggrund af data fra Eksportrådet og spørgeskemaundersøgelse
22
EFFEKTER AF FÆLLES EKSPORTFREMSTØD GENNEMFØRT I 2010-2011 | DAMVAD.COM
6
Betydningen af tilskud
I dette afsnit ses nærmere på den betydning dethavde for deltagernes beslutning om at deltage ieksportfremstødet, at der blev ydet tilskud fra Ek-sportrådet.Deltagernes vurdering af tilskuddets betydningsættes i forhold til en række betydende faktorersom i afsnittene ovenfor, i form af:6.1Virksomhedernes størrelse (6.1)Fremstødets sektor (6.2)Fremstødets region (6.3)Officielle/ikke-officielle fremstød (6.4)Typen af fremstød (6.5)Betydning af tilskud i forhold til virksom-hedsstørrelseFor eksportfremstødene i 2010 viser tabellen, attilskuddet betyder mere for SMV’er end for de stør-re virksomheder, da SMV’erne angiver en gen-nemsnitlig betydning på 4,2, mens de større virk-
somheder angiver en gennemsnitlig betydning på3,6. Tabellen viser også, at især langt flere SMV’ertillægger tilskuddet meget stor betydning, end destørre virksomheder.For fremstødene i 2011 viser tabellen det tilsva-rende billede: Tilskuddet fra Eksportrådet betydermere for SMV’erne end det gør for de større virk-somheder.
TABEL 21Betydning af tilskuddet i forhold til virksomhedernes størrelse2010Virksom-hedsstør-relseSMV’erAntal deltageresom har angi-vet en positivbetydning*753720-9321464,2832723,6Gns.betyd-ningStørre virksomhederAntal deltageresom har angi-vet en positivbetydning*192417-61001814,2Gns.betyd-ningSMV’erAntal deltageresom har angi-vet en positivbetydning*905719-9421093,7Gns.betyd-ning2011Større virksomhederAntal deltageresom har angi-vet en positivbetydning*294124-Gns.betyd-ning
Meget storbetydningStor betyd-ningNogen be-tydningMindre be-tydningIngen be-tydningVed ikkeI alt
Kilde: DAMVAD 2012, på baggrund af data fra Eksportrådet og spørgeskemaundersøgelse
EFFEKTER AF FÆLLES EKSPORTFREMSTØD GENNEMFØRT I 2010-2011 | DAMVAD.COM
23
Den følgende tabel fordeler virksomhedernes an-givelser af den betydning som tilskuddet har, sam-let for de to år.For SMV’erne har tilskuddet for ca. halvdelen afvirksomhederne en meget stor betydning, mensknap 30 pct. angiver at tilskuddet havde stor be-tydning, for de opnåede effekter. Således har altsåknap 80 pct. af SMV’erne angivet at tilskuddethavde stor eller meget stor betydning for deresbeslutning om at deltage i fremstødet.For de større virksomheder har tilskuddet i lidtmindre grad betydning for deres beslutning om atdeltage. Dog ses det, at ca. 60 pct, af de størrevirksomheder angiver at tilskuddet havde stor ellermeget stor betydning.
TABEL 22Betydning af tilskuddet, virksomhedernes svarfordelingVirksomhedsstørrel-seSMV’erAntal re-spondenter16594391513326%50,628,812,04,64,0100Større virksomhederAntal re-spondenter486541177178%27,036,523,09,63,9100Alle virksomhederAntal respon-denter213159803220504%42,331,515,96,34,0100
Meget stor betydningStor betydningNogen betydningMindre betydningIngen betydningI alt
Kilde: DAMVAD 2012, på baggrund af data fra Eksportrådet og spørgeskemaundersøgelse
24
EFFEKTER AF FÆLLES EKSPORTFREMSTØD GENNEMFØRT I 2010-2011 | DAMVAD.COM
6.2
Betydningen af tilskud i forhold til sektor
pct. af virksomhederne i såvel sektorerne Andresom Life Sciences i 2010 har angivet at tilskuddethavde stor eller meget stor betydning. For 2011,har mere end 80 pct. af virksomhederne i sekto-rerne Andre, maskinindustri, møbelindustri og LifeSciences angivet, at tilskuddet havde stor ellermeget stor betydning.
Den følgende tabel sætter fokus på betydningen aftilskuddet som Eksportrådet yder, i forhold til frem-stødets sektor, og undersøger dermed, om der erforskelle i opfattelsen af vigtigheden af tilskuddet,på tværs af sektorer.Den gennemsnitlige betydning af tilskuddet ses ikolonnen yderst til højre, for hvert af de to år. Herses det, at betydningen af tilskuddet i 2010 vurde-redes højest for virksomheder i sektorerne Andreog Health (Life Sciences), mens det i 2011 varvirksomheder i sektorerne Andre, maskinindustrienog life sciences, som angav den største betydning.Tabellen viser også hvor stor en andel af deltager-ne i hver sektor, som har angivet at tilskuddet harhaft en positiv betydning. Det ses f.eks. at ca. 90
TABEL 23Betydning af tilskud i fht. fremstødets sektor2010SektorAntal deltagere somhar angivet en posi-tiv betydning*6462649311624107218Andel**46,2 %68,7 %61,9 %69,0 %70,5 %88,9 %75,0 %90,9 %70,0 %69,9 %Gns. be-tydning3,43,93,83,94,04,43,94,54,23,9Antal deltagere somhar angivet en posi-tiv betydning*13705267934241702902011Andel**61,9 %64,8 %73,2 %76,1 %81,8 %81,0 %83,0 %85,0 %-73,4 %Gns. be-tydning3,93,74,04,04,04,34,24,6-4,0
Architecture, Engineering& ConstructionClimate & EnergyEnvironment & WaterFood, Agriculture & AgroBusinessFurniture, Design & Fa-shion, textilesHealth (Life Sciences)Machine IndustryOtherServiceTotal
Noter:*Positiv betydning = De respondenter som har svaret ”Meget stor betydning” eller ”Stor betydning”. 5 = meget stor betydning, 1 = ingen betydning** Andelen udtrykker andelen af deltagere som har angivet en positiv betydning af tilskuddet fra EksportrådetKilde: DAMVAD 2012, på baggrund af data fra Eksportrådet og spørgeskemaundersøgelse
EFFEKTER AF FÆLLES EKSPORTFREMSTØD GENNEMFØRT I 2010-2011 | DAMVAD.COM
25
6.3
Betydningen af tilskud i forhold til mar-ked
Den følgende tabel 24 viser betydningen af til-skuddet i forhold til fremstødets geografiske lokali-sering. Opdelingen på geografi følger fordelingenfra ovenstående tabeller i rapporten.Tabellen viser, at for eksportfremstødene i 2010 erdet deltagerne i Amerika, som har angivet den hø-jeste betydning af tilskuddet og også udviser denhøjeste andel af deltagere, som har angivet enpositiv betydning af tilskuddet.For fremstød afholdt i 2011, er den højeste andelaf deltagere som tillægger tilskuddet stor eller me-get stor betydning angivet blandt deltagere påfremstød i Mellemøsten, hvor dog kun få har delta-get.Den laveste andel er her til gengæld blandt delta-gerne i Amerika, og her er den gennemsnitlige be-tydning også faldet, i fht. deltagerne i 2010.
TABEL 24Betydning af tilskud i fht. fremstødets region2010RegionAntal deltagere somhar angivet en posi-tiv betydning*2337150--218Andel**79,3 %71,2 %68,5 %--69,9 %Gns. be-tydning4,13,93,9--3,9Antal deltagere somhar angivet en posi-tiv betydning*35581639252902011Andel**64,8 %69,9 %78,0 %81,8 %65,8 %73,4 %Gns. be-tydning3,73,94,14,13,74,0
AmerikaAsienEuropaMellemøstenØvrigeTotal
Noter:*Positiv betydning = De respondenter som har svaret ”Meget stor betydning” eller ”Stor betydning”. 5 = meget stor betydning, 1 = ingen betydning** Andelen udtrykker andelen af deltagere som har angivet en positiv betydning af tilskuddet fra EksportrådetKilde: DAMVAD 2012, på baggrund af data fra Eksportrådet og spørgeskemaundersøgelse
26
EFFEKTER AF FÆLLES EKSPORTFREMSTØD GENNEMFØRT I 2010-2011 | DAMVAD.COM
6.4
Betydningen af tilskud i forhold til offici-elt/ikke-officielt fremstød
I det følgende sættes betydningen af tilskuddet fraEksportrådet i forhold til om fremstødet er officielteller ikke-officielt. Et officielt fremstød er som tidli-gere nævnt defineret ved at have deltagelse af enperson fra kongehuset, eller en minister.Tabel 25 viser, at tilskuddet i 2010 har haft en hø-jere betydning for de virksomheder som har delta-get i de fremstød som ikke er officielle, hvor dengennemsnitlige betydning er angivet til 4,0 af 5,mens betydningen i gennemsnit er 3,6 for virk-somhederne, som har deltaget i de officielle frem-stød.For deltagerne på fremstød i 2011, er den gen-nemsnitlige betydning af tilskuddet på de officiellefremstød faldet, mens den er steget marginalt forde ikke-officielle. Således er det igen for de ikke-officielle, at den største gennemsnitlige betydningaf tilskuddet fra Eksportrådet findes.
TABEL 25Betydningen af tilskud i fht. om fremstødet er officielt eller ej2010TypeAntal deltageresom har angivetom tilskuddet harbetydning7211218Gns. be-tydning3,64,04,0Antal deltageresom har angivetom tilskuddet harbetydning252652902011Gns.betydning3,44,14,0
Andel
Andel
OfficieltIkke-officieltTotal
50,0 %70,8 %69,9 %
50,0 %76,8 %73,4 %
Noter:*Positiv betydning = De respondenter som har svaret ”Meget stor betydning” eller ”Stor betydning”. 5 = meget stor betydning, 1 = ingen be-tydning** Andelen udtrykker andelen af deltagere som har angivet en positiv betydning af tilskuddet fra EksportrådetKilde: DAMVAD 2012, på baggrund af data fra Eksportrådet og spørgeskemaundersøgelse
EFFEKTER AF FÆLLES EKSPORTFREMSTØD GENNEMFØRT I 2010-2011 | DAMVAD.COM
27
6.5
Betydningen af tilskud i forhold til typenaf fremstød
Endeligt fordeles deltagernes besvarelser for til-skuddets betydning på hvilken type fremstødet var,og den nedenstående tabel viser dette. Fremstø-dene afholdes typisk som delegationsbesøg afudenlandske gæster i Danmark, messer eller se-minar/kontaktmøder.For eksportfremstødene i 2010 er det de deltagere,som har deltaget i fremstød afholdt som andet endmesser, seminar/kontaktmøder eller delegations-besøg, som har angivet den højeste betydning aftilskuddet fra Eksportrådet, ligesom også den hø-jeste andel (ca. 82 pct.) har angivet positiv betyd-ning.For 2011, angives den største gennemsnitlige be-tydning af tilskuddet blandt deltagerne på messer,og også den højeste andel af deltagere med angi-velse af positiv betydning af tilskuddet, findes fordenne gruppe.
TABEL 26Betydningen af tilskud i fht. typen af fremstød2010TypeAntal deltageresom har angivetom tilskuddet harbetydning-1692619218Gns.betydning-71,6 %56,5 %82,6 %69,9 %-4,03,64,44,0Antal deltageresom har angivetom tilskuddet harbetydning1921257-2902011Gns.betydning3,74,13,7-4,0
Andel
Andel
Delegationsbesøg iDKMesseSeminar/kontaktmøderAndetTotal
61,3 %77,9 %63,3 %-73,4 %
Noter:*Positiv betydning = De respondenter som har svaret ”Meget stor betydning” eller ”Stor betydning”. 5 = meget stor betydning, 1 = ingen betydning** Andelen udtrykker andelen af deltagere som har angivet en positiv betydning af tilskuddet fra EksportrådetKilde: DAMVAD 2012, på baggrund af data fra Eksportrådet og spørgeskemaundersøgelse
28
EFFEKTER AF FÆLLES EKSPORTFREMSTØD GENNEMFØRT I 2010-2011 | DAMVAD.COM
7
Bilag: Populationer og metodegrundlag
Grundpopulationen for målingen udgøres af devirksomheder og personer, som har deltaget i ek-sportfremstød medfinansieret af Eksportrådet, viaordningen for fælles eksportfremstød, fra 1. januar2010 til 31. december 2011, og dækker derfor entoårig periode. Det samlede antal deltagere fordenne periode udgør 2.711 deltagere.Respondenterne er inviteret til at deltage i spørge-skemaundersøgelsen via e-mail, hvor responden-ten har fået en invitation med oplysning om formå-let med undersøgelsen og en specifikation af hvil-ket fremstød der var tale om, på hvilke datoerfremstødet foregik, samt navnet på den arrange-rende virksomhed. Spørgeskemaundersøgelsenblev igangsat 21. marts 2012 og der blev herefterudsendt påmindelser til de respondenter, somendnu ikke havde deltaget. Spørgeskemaunder-søgelsen blev afsluttet onsdag d. 11. april 2010.Blandt de 2.711 deltagere, returneredes 292 e-mailinvitationer, fordi e-mail adressen enten var inaktiv,forkert eller på anden vis ikke kunne leveres tilmodtageren. Således udgør stikprøven i alt 2.419deltagende virksomheder, svarende til ca. 90 pct.af grundpopulationen.I alt gennemførte 706 deltagere fra virksomheder-ne spørgeskemaet, resulterende i en svarprocentpå 30 pct.
EFFEKTER AF FÆLLES EKSPORTFREMSTØD GENNEMFØRT I 2010-2011 | DAMVAD.COM
29
Badstuestræde 20DK-1209 Copenhagen KTel. +45 3315 7554Essendrops gate 3N-0368 OsloTel. +47 970 43 85930EFFEKTER AF FÆLLES EKSPORTFREMSTØD GENNEMFØRT I 2010-2011 | DAMVAD.COM