Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 60
Offentligt
KæreErhvervs- og vækstminister Annette VilhelmsenkæreErhvervs-, Vækst- og EksportudvalgFaaborg d. 21. november 2012
Mit spørgsmål (bilag 364) var rettet til Erhvervs- og vækstministeren for at få en tilkendegivelse fraministeren og udvalget om, hvordan Betalingsringen gennem Storebælt påvirker såvel de danskesom udenlandske turisters adfærd i Danmark, og hvordan en bibeholdelse eller afskaffelse afbroafgiften fremadrettet positivt (eller negativt) skulle kunne påvirke det danske erhvervsliv.Det var derfor ikke en redegørelse fra Transportministeriet, jeg søgte, det svar har jeg jo fået8.3.2012. og nu igen 15.11.2012. Det var en analyse af virkninger og visioner jeg spurgte efter.Ministeriet og udvalget udarbejder jo løbende analyser om konkurrencedygtige vækstvilkår ogarbejder for en regional vækstpolitik, der skal bidrage til vækst og erhvervsudvikling i heleDanmark, derfor må der også skabes større mulighed for ligevægt i adgangen til danske lokaliteterindenfor såvel handel industri som turisme.Kunne det måske være en ide, at undersøge om det ville gavne f.eks. vores turisme oginfrastruktur (udenfor København/Sjælland) at omlægge broafgiften og i stedet indføre enmotorvejsafgift, så alle brugere (også udlændinge) er med til at betale?Færgeforbindelserne Spodsbjerg–Tårs, Bøjden-Fynshav og Mols–Linien tænkes naturligvis medsom motorvejsfærger (betalingsfri), dog kun med samme antal sejladser som i dag.Jeg imødeser derfor et svar på dette fra ministeren og udvalget.
Med venlig hilsenMogens Bang – PedersenFrydensbergvej 215600 Faaborg