Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 58
Offentligt
Notat
5. november 2012
/mlm-dep
Forordning om europæiske fonde for sociale iværksættere
Med henblik på at skabe et velfungerende indre marked og forbedre ad-gangen til kapital for socialøkonomiske virksomheder har Kommissionenfremsat et forslag til en forordning om europæiske sociale iværksætter-fonde.Det foreslås, at forvaltere af europæiske sociale iværksætterfonde, derforvalter europæiske sociale iværksætterfondes porteføljer, hvis samledeforvaltede aktiver ikke overstiger en tærskelværdi på 500 mio. euro, fårmulighed for at opnå et ”europæisk markedsføringspas”, hvormed de kanmarkedsføre deres fonde på tværs af EU.Forslaget er en del af Kommissionens ”Initiativ for socialt iværksætteriog blev fremlagt sammen med et forordningsforslag om europæiske ven-turekapitalfonde.Baggrund
Kommissionen fremlagde den 7. december 2011 forslag til forordning omeuropæiske sociale iværksætterfonde, KOM (2011) 862. Forslaget er et afnøgleinitiativerne i Akten for Det Indre Marked I og er desuden et af deoverordnede mål i Europa 2020-strategien.Formålet med forslaget er at lette sociale iværksættervirksomheders ad-gang til finansiering og derigennem skabe bæredygtig vækst og innovati-on. Sociale virksomheder forsøger at opnå sociale resultater, men driverderudover generelt forretning som andre virksomheder. De sociale virk-somheders sociale målsætning hænger nært sammen med et stærkt fokuspå bæredygtig eller inklusiv udvikling og imødegåelse af sociale udfor-dringer i hele EU. Det understreges i forslaget, at der er tale om en frivil-lig ordning.For en stor dels vedkommende finansieres de sociale virksomheder vedhjælp af tilskud fra stiftelser, private eller den offentlige sektor. En bære-dygtig vækst forudsætter imidlertid, at virksomhederne kan investerebredt og har adgang til alternative finansieringskilder. Kommissionenønsker således med forslaget at fremme denne type iværksætteres vækstved at lette adgang til private midler via sociale iværksætterfonde. Kom-missionens forslag indeholder derfor et ”europæisk markedsføringspas”for sociale iværksætterfonde, der betyder, at når en social iværksætter-fond opfylder forordningens krav, kan forvalteren af den sociale iværk-sætterfond opnå et markedsføringspas, således at forvalteren frit kan
2/2
markedsføre denne fond i hele EU. Et væsentligt krav er, at en stor del afden sociale iværksætterfonds investeringer (70 pct. af investorernes ind-skudte kapital samt ikke-indkaldte forpligtede kapital (kapitaltilsagn))skal investeres i aktiver, som er kvalificerede investeringer1.Forslaget vil have mindre lovgivningsmæssige konsekvenser og forventesikke at have statsfinansielle konsekvenser.Sagen var på dagsordenen for rådsmødet den 20. februar 2012 til politiskdrøftelse. Under det danske EU-formandskab indgik Rådet en uformel før-stelæsningsaftale med Europa-Parlamentet om forslaget om sociale investe-ringsfonde. Det cypriotiske formandskab forventer en formel aftale indenudgangen af 2012.For mere detaljeret information om forordningen, henvises til samlenotatvedrørende rådsmødet (konkurrenceevne) den 20. februar 2012.
dvs. egenkapitalinstrumenter, som udstedes af ikke noterede SME'er og erhverves affonden direkte fra de pågældende SME'er (eller efter omstændighederne disses moder-selskaber), jf. art. 3. Erhvervelse af kapitalandele fra eksisterende investorer m.v. i for-bindelse med sekundære transaktioner opfylder således ikke forordningens krav til kva-lificerede investeringer.
1