Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 56
Offentligt
1182646_0001.png
1182646_0002.png
1182646_0003.png
1182646_0004.png
1182646_0005.png
1182646_0006.png
1182646_0007.png
1182646_0008.png
1182646_0009.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
21. november 2012

En stærkere europæisk industripolitik for vækst og økonomisk genop-

retning - ajourføring af meddelelsen om industripolitikken

(KOM(2012)582)

1.

Resumé

Kommissionen fremsendte den 10. oktober 2012 meddelelsen ”En stærkereeuropæisk industripolitik for vækst og økonomisk genopretning - ajourfø-ring af meddelelsen om industripolitikken” (KOM(2012)582)Meddelelsen følger op på meddelelsen "En integreret industripolitik for englobaliseret verden" (KOM(2010)614), som blev vedtaget af Kommissioneni 2010 som led i Europa 2020-strategien.I meddelelsen foreslår Kommissionen en ajourført EU industripolitik base-ret på fire elementer, hhv. 1) investeringer i innovation 2) bedre markeds-betingelser 3) adgang til finansiering og kapital 4) menneskelige ressour-cer og kapitalMeddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansiellekonsekvenser.

2.

Baggrund

Kommissionen fremsendte den 10. oktober 2012 meddelelsen ”En stærkereeuropæisk industripolitik for vækst og økonomisk genopretning - ajourføringaf meddelelsen om industripolitikken” (KOM(2012)582). Meddelelsen følgerop på meddelelsen "En integreret industripolitik for en globaliseret verden"(KOM(2010)614), der blev vedtaget af Kommissionen i 2010 som led i Euro-pa 2020-strategien.

3.

Formål og indhold

Formålet med Kommissionens meddelelse er at sikre en genopretning af deneuropæiske industri, således at den i 2020 udgør 20 procent af BNP mod 16procent i dag.
2/9
På denne baggrund foreslår Kommissionen en ajourført EU industripolitikbaseret på fire elementer, hhv. 1) investeringer i innovation 2) bedre mar-kedsbetingelser 3) adgang til finansiering og kapital og 4) menneskelige res-sourcer og kapital.Investeringer i innovationMed henblik på at sikre, at EU’s videnskabelige førerposition omsættes tilkonkurrencedygtige og innovative produkter opfordrer Kommissionen imeddelelsen til at øge investeringer i nye teknologier og innovation. I denforbindelse har Kommissionen udvalgt seks indsatsområder, som den menerkan bidrage til den økonomiske genopretning pabåde kort, mellemlang oglængere sigt, og som derfor bør prioriteres:avanceret fremstillingsteknologi til ren produktioncentrale støtteteknologierbiobaserede produkterbæredygtig industripolitik, byggeri og råstofferrene køretøjerintelligente net.
Særlige taskforces vil blive oprettet inden udgangen af 2012 med henblik påat fastlægge køreplaner for hver enkelt indsatsområde. De vil en gang omåretaflægge rapport til Radet(konkurrenceevne).For at sikre bedre kommercialisering af viden i EU planlægger Kommissio-nen endvidere at offentliggøre en handlingsplan vedr. efterspørgselsdrevetinnovation og en handlingsplan vedr. design i innovationspolitikken. Der-udover planlægger Kommissionen at iværksætte en uafhængig revision forat vurdere, om det europæiske standardiseringssystem kan tilpasses et miljøpræget af hurtig udvikling og bidrage til Europas strategiske interne og eks-terne målsætninger.Bedre markedsbetingelserEt velfungerende indre marked er, ifølge Kommissionen, afgørende for deneuropæiske industris konkurrenceevne. Med henblik på at forbedre det indremarkeds funktion foreslår Kommissionen at koncentrere sin indsats om ud-valgte områder, hvor der hurtigt kan opnås betydelige forbedringer, hhv.forbedring af det indre marked for varerfremme af iværksætteri i relation til det digitale indre markedbeskyttelse af intellektuelle ejendomsrettigheder ogyderligere fremme af internationaliseringen af små og mellemstorevirksomheder.
Inden for disse områder planlægger Kommissionen bl.a. at vedtage en pro-duktsikkerheds- og markedsovervågningspakke inden udgangen af 2012samt en køreplan for reform af det indre marked for varer i 2013. Derudoverplanlægger Kommissionen at iværksætte ‘fitness checks’ i olieraffinerings-sektoren og aluminiumssektoren inden udgangen af 2012 og offentliggøre
3/9
en handlingsplan for iværksætterkultur med anbefalinger til medlemsstater-ne. Endelig planlægger Kommissionen at oprette nye serviceskranke for in-tellektuelle ejendomsrettigheder og gennemføre og udvikle råstofaftaler medbl.a. Marokko og Tunesien.Adgang til finansiering og kapitalAdgangen til kapitalmarkeder og kredit udgør et stort problem for de euro-pæiske virksomheder. På den baggrund foreslår Kommissionen en rækkeforanstaltninger, som skal forbedre industriens adgang til kapital.Kommissionen foreslår bl.a. at samarbejde med EIB og EIF om at sikre ind-førelse af mere effektive finansielle instrumenter til investering af ressour-cer, som er afsat under Horizon 2020- og COSME-programmerne, ligesomder opfordres til hurtig vedtagelse af forslaget om europæiske venturekapi-talfonde.Kommissionen vil derudover oprette en enkelt portal, som giver oplysningerom, hvordan der opnås adgang til finansiering fra forskellige EU- program-mer i hvert enkelt land.Kommissionen vil endvidere se nærmere på, hvordan adgangen til finansie-ring for SMV'er og mid cap-selskaber kan lettes og diversificeres i en grøn-bog om finansiering af langsigtede investeringer i EU, som forventes frem-lagt ultimo 2012. Derudover vil Kommissionen færdiggøre sin undersøgelsevedr. skattehindringer for grænseoverskridende venturekapitalinvesteringerog evt. forelægge forslag herom.Endelig opfordrer Kommissionen medlemsstater til, inden for rammerne afstrukturfondenes nuværende programmeringsperiode, at undersøge mulig-heder for at omdirigere resterende ressourcer til de seks prioriterede indsats-områder, som er defineret I Kommissionens meddelelse.Menneskelige ressourcer og kapitalEn konkurrencedygtig og effektiv industripolitik afhænger, ifølge Kommis-sionen, også af dynamiske arbejdsmarkeder, herunder af arbejdskraftensmobilitet.Kommissionen opfordrer på den baggrund medlemsstaterne til at vedtage enambitiøs tilgang til og ambitiøse politikker for jobskabelse som en del af de-res nationale beskæftigelsesplaner.Med henblik på at matche kvalifikationer og jobs vil Kommissionen fremmeoprettelsen af europæiske sektorråd for kvalifikationer og alliancer vedrø-rende viden og sektorspecifikke færdigheder samt transformere Eu-resnetværket til et europæisk jobformidlings- og rekrutteringsværktøj. Der-udover vil Kommissionen fastlægge en kvalitetsrammefor praktikophold forat tilskynde virksomheder til at tilbyde unge praktikophold.
4/9

4.

Europa-Parlamentets udtalelser

Ikke relevant.

5.

Nærhedsprincippet

Ikke relevant.

6.

Gældende dansk ret

Ikke relevant

7.

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle kon-sekvenser.

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Meddelelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Meddelelsen har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervslivet.

10.

Høring

Meddelelsen har været i høring i Specialudvalget for Konkurrenceev-ne, Vækst og Forbrugerspørgsmål. I den forbindelse er der indkommet føl-gende bemærkninger:Danske Maritime er enig i, at der er behov for en stærkere industrisektor iEuropa til sikring af vækst og beskæftigelse, i det en styrket europæisk in-dustrisektor vil kunne genere øget vækst og beskæftigelse og dermed bidra-ge til at Europa kommer ud af den nuværende økonomiske krise.Danske Maritime er endvidere enig i, at industripolitikken i Europa bør fo-kusere på øgede investeringer, bedre adgang til finansiering, øget uddannel-se, et velfungerende Indre Marked og større åbenhed på de internationalemarkeder. Sidstnævnte fokusområde er af stor betydning for Danske Mari-times medlemsvirksomheder, da den væsentligste del af danske værfter ogmaritime udstyrsproducenters produktion eksporteres til vækstområder udenfor EU.Danske Maritime anser de fokus-, prioritets og indsatsområder, som Kom-missionen skitserer i meddelelsen som områder, der sigter på at skabe gene-relle rammevilkår for den europæiske industri uden at ville fremhæve en en-kelt industrigren. Denne linje kan Danske Maritime tilslutte sig.
5/9
Danske Maritime er endvidere enig i, at de prioriteringer, der fokuseres på iden nye meddelelse ikke erstatter den igangværende opdatering af Lea-derShip 2015 strategien for den fremtidige maritime produktion i Europa,men supplerer den reviderede LeaderShip-strategi.Blandt de initiativer, Kommissionen oplister i meddelelsen, har Danske Ma-ritime umiddelbart størst interesse i de initiativer, der fremmer udvikling afgrønne og energieffektive transportformer; åbner de internationale marke-der, herunder sikrer bedre håndhævelse af europæiske virksomheders IPR;sikrer bedre adgang til kapital og øget uddannelse samt afdækker de fremti-dige uddannelses- og kompetencebehov.Fsva. de fremtidige uddannelses- og kompetencebehov bemærker DanskeMaritime, at det for øjeblikket overvejes at oprette et ”European SectorSkills Council” inden for skibsbygning og maritime service- og udstyrspro-duktion, hvilket Danske Maritime støtter.DI hilser overordnet meddelelsen velkommen og deler opfattelsen af, at enstærk industriel base med konkurrencedygtige virksomheder er en forudsæt-ning for en genopretning af bæredygtig vækst og beskæftigelse i Danmarkog Europa.Industrien kan, ifølge DI, tilvejebringe teknologier og løsninger, der møderde europæiske og globale udfordringer som ressourceknaphed, lavvækst,manglende konkurrencekraft og et aldrende samfund. DI ser derfor med stortilfredshed på, at Kommissionen forsøger at skabe et tiltrængt politisk fokuspå en integreret og bedre koordineret europæisk industripolitik.DI bemærker, at der med meddelelsen snarere er tale om en evolution enden revolution af industripolitikken. Meddelelsen peger således på en rækkeallerede kendte værktøjer til udvikling af en moderne europæisk industripo-litik – eksempelvis nødvendigheden af et velfungerende indre marked, bedremarkedsadgang, adgang til finansiering og en bedre tilpasning af kvalifika-tionsgrundlaget til industriens behov.DI lægger generelt vægt på, at der skabes så målbare og gennemsigtige re-sultater som muligt i forbindelse med Kommissionens fremtidige arbejde forat reducere de administrative byrder i EU. DI anbefaler i den forbindelse, atKommissionen indarbejder følgende principper for Smart Regulation i for-bindelse med ajourføringen af industripolitikken i EU:-
Der bør anvendes en mere transparent tilgang i forvaltningen af policy-dagsordenen vedrørende smart regulation, hvor alle forslag til regelfor-enkling bliver synliggjort og søgt ændret til gavn for de mindre og mel-lemstore virksomheder i EU.Relevante stakeholders som f.eks. virksomheder, eksperter og erhvervs-organisationer bør i højere grad involveres i forbindelse med identifika-
-
6/9
tion og efterfølgende reduktion af de administrative byrder i EU-lovgivningen.-
High Level Group of Independent Stakeholders on Administrative Bur-dens bør i den forbindelse tildeles en central placering i det fremtidigearbejde med Smart Regulation og bør fungere som medlemslandeneskontrolorgan for, at alle uhensigtsmæssige byrder i EU-lovgivningenbliver påpeget og efterfølgende behandlet i Kommissionen.
Konkret foreslår DI, at der tilføjes en kvantitativ målsætning om et nettore-duktionsmål for reduktion af administrative byrder med 25 pct. inden 2020.En målrettet indsats for at reducere de administrative byrder er, ifølge DI,med til at forbedre konkurrenceevnen, hvorfor det bør være en prioritet, somKommissionen bør inkludere i forbindelse med ajourføringen af industripo-litikken i EU.Derudover vil DI opfordre Kommissionen til at udvide ex-post evalueringerog fitness checks af eksisterende lovgivning til andre områder end blot olie-raffinerings-sektoren og aluminiumssektoren. Samtidig ser DI også gerne, atKommissionen intensiverer udbredelsen afcompetitiveness-proofingkon-ceptet.DI opfordrer til, at regeringen aktivt arbejder for, at EU’s budget for 2014-2020 understøtter vækst- og beskæftigelsesfremmende politiker inden forindustrien og andre væsentlige sektorer.DI anerkender de seks prioriterede områder, som der refereres til i medde-lelsen, som vigtige horisontale indsatsområder. Dog vil DI generelt advareimod en udifferentieret strategi, hvor alle medlemslande skal satse på desamme prioriterede områder i deres industripolitik.DI stiller sig meget positivt overfor Kommissionens intention om at oprettesåkaldtetask forces,der skal hjælpe til med at fastlægge køreplaner for deforskellige prioriterede områder.DI støtter endvidere målsætningen om, at industrien på europæisk niveauskal svare til 20 pct. af BNP. Dog må målet ikke anvendes til at favorisereenkelte sektorer, og samtidig skal landespecifikke forskelle tages med i be-tragtning. Således bemærker DI, at fremstillingsindustrien i 2010 udgjorde23 pct. af den danske BNP.DI mener, at Kommissionen bør intensivere arbejdet med at forbedre, for-enkle og håndhæve den eksisterende lovgivning frem for at foreslå ny.Fsva. standardisering er det DI’s opfattelse, at det nu er op til standardise-ringsorganisationerne selv at implementere de nye retningslinjer vedtagetifm. Standardiseringspakken. DI finder således ikke at der er behov for, at
7/9
Kommissionen tager initiativ til en revurdering af systemet inden for denærmeste år.Fsva. sikkerhed og forsvar er DI enige i, at der kan opnås yderligere frem-skridt.Fsva. iværksætteri deler DI Kommissionens analyse af, at der befinder sig etstort vækstpotentiale i at få flere nystartede virksomheder ind i et vækstfor-løb samt modvirke den stigmatisering af konkurser, der finder sted i euro-pæiske lande ved at effektivisere processerne inden for ejerskifte og kon-kursprocedurer. Dog kan DI være bekymrede for, at Kommissionen alenefokuserer på iværksættere inden for IT.DI er skeptisk over for at udvide Enterprise Europe Networks (EEN) kom-petenceområde til at omfatte uddannelse og oplysning omkring etableringenaf en on-lineforretning.Fsva. intellektuelle ejendomsrettigheder, deler DI overordnet Kommissio-nens opfattelse af, at intellektuelle ejendomsrettigheder er en forudsætningfor, at virksomheder investerer i forskning og udvikling. Nye initiativer børifølge DI være baseret på grundige undersøgelser udført i samarbejde mederhvervslivet.DI er enig i, at målet for EU skal være en ambitiøs handels- og investerings-dagsorden, der tager afstand til protektionisme og i stedet er funderet påprincipperne gensidighed og håndhævelse. Derfor ser DI store muligheder i,at der udvikles en omfattende international investeringspolitik, et råstofdi-plomati og arbejdes for en grøn handelsaftale.Fsva. adgang til finansiering, arbejder DI for, at EU’s budget for 2014-2020understøtter et varieret og fleksibelt sæt af kapitalinstrumenter til gavn formindre og mellemstore virksomheder i EU. DI vægter særligt opbygningenaf et effektivt marked for mezzaninkapital i regi af det nye COSME-program af følgende grunde:---
Det kan udgøre et effektivt alternativ til egenkapital for virksomhed-sejere, der ikke ønsker at udvande deres ejerforhold.Det kan udgøre en alternativ finansieringskilde for virksomheder,der har vanskeligheder ved at rejse kapital til nye investeringer.Det kan udgøre en sikkerhed for yderligere lån fra den finansiellesektor, idet virksomheder med en forbedret soliditet i højre grad kanopnå en højere gearing effekt.
DI er ydermere positiv overfor, at Den Europæiske Investeringsbank (EIB)tilføres nye midler med henblik på at øge den samlede lånekapacitet. DI op-fordrer i den forbindelse til, at EIB’s ansøgningsprocedurer og generelle in-formation rettet mod potentielle formidlere af eksempelvis SMV-lån udfor-mes så simpelt og overskueligt som muligt.
8/9
LO støtter målet om at genindustrialisere Europa og hæve industriens andelaf BNP fra 16 pct. til 20 pct. i 2020.LO hilser initiativet vedr. hurtigere overgang fra forskningsstadiet til mar-kedsføring indenfor rammerne for energieffektive bygninger velkommen.LO bemærker, at de i forbindelse med arbejdet i et erhvervspanel for grønomstilling har foreslået, at der laves en mulighed for erfaringsudvikling mel-lem medlemslandene vedr. affaldshåndtering, og finder at Kommissionensforslag ligger i tråd hermed.LO er enig i, at det er nødvendigt at gøre en indsats for at sikre, at der er detilstrækkelige færdigheder til stede hos arbejdsstyrken, så de kan påtage sigmorgendagens job. Der er, ifølge LO, grund til at antage, at det i de flestemedlemslande ikke er nye kvalifikationer, der er brug for men i højere gradopgradering og videreuddannelse. LO finder, at vekseluddannelsessystemet,som man blandt andet kender det i Danmark, giver en mulighed for hurtigtat få ny viden fra uddannelsesinstitutionerne ud på virksomhederne og virk-somhedernes behov med tilbage i skoleforløbet.LO finder, at det er nødvendigt at sikre, at rammebetingelser er på plads, såder gives den tryghed, der fremmer private investeringer.LO finder endvidere, at det er afgørende, at arbejdsmarkedets parter inddra-ges i indsatsen vedr. fremme af ”omstilling af arbejdspladser”.LO opfordrer til, at Kommissionens meddelelse om industripolitik følges opaf konkrete tiltag, ikke mindst tiltag for at fremme det indre marked for va-rer.Afslutningsvis spørger LO til, hvor pengene til tiltagene skal komme fra.LO mener i den forbindelse, at det er vigtigt, at de EU-lande, der har luft inationalbudgettet, foretager offentlige investeringer.

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Det forventes, at der generelt vil være opbakning til meddelelsen fra de øvrigeEU medlemsstater.

12.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen hilser overordnet set Kommissionens meddelelse velkommen.Regeringen er enig i, at europæisk industri har en central rolle at spille ift. atskabe vækst og jobs i Europa. Regeringen støtter målet om, at der skal skeen genoplivning af den europæiske industri og skabes flere produktionsar-bejdspladser i Europa.Regeringen kan generelt støtte meddelelsens fire hovedelementer, hhv.
9/9
----
investeringer i innovationbedre markedsbetingelseradgang til finansiering ogmenneskelige ressourcer og kapital.
Regeringen anerkender, at Kommissionens seks prioriterede indsatsområderkan bidrage til industriel og økonomisk genopretning. Bl.a. kan centralenøgleteknologier bidrage til at knytte forskning, innovation og markederbedre sammen og dermed fungere som drivkraft for bæredygtig vækst ogjobskabelse.Det er regeringens opfattelse, at EU's industripolitik bør sikre bedre ramme-vilkår for europæisk industri via et velfungerende indre marked samt ved atstyrke vækstvilkårene på områder, hvor europæisk industri har særlige styr-ker og potentiale. Dermed lettes overgangen til et grønt, konkurrencedygtigtog digitalt Europa. Regeringen opfordrer derfor til implementering af eksi-sterende lovgivning med henblik på at sikre et velfungerende indre marked,samt vedtagelse af de resterende vækstinitiativer i Akten for det Indre Mar-ked I og de nye vækstinitiativer i Akten for det Indre Marked II.Regeringen noterer sig, at Kommissionen påtænker at indlede en evalueringaf det europæiske standardiseringssystem i 2013. I den forbindelse synesKommissionen i flere tilfælde i meddelelsen at fokusere på hurtig udviklingaf standarder. Regeringen kan i udgangspunktet støtte dette, men bemærkersamtidig at dette ikke må kompromittere en gennemsigtig og inklusiv udvik-lingsproces for europæiske standarder. Samtidig opfordrer regeringen til, atman til stadighed tænker på standardisering som et markedsdrevet redskab,så nye standarder har den fornødne efterspørgsel i markedet.Regeringen er enig i, at adgang til finansiering er en af hovedudfordringernefor europæiske virksomheder, herunder særligt små og mellemstore virk-somheder. Regeringen opfordrer i den sammenhæng til at undersøge mulig-hederne for at gøre eksisterende finansieringsmuligheder såsom strukturfon-dene og EIB lettere tilgængelige og mere synlige, især for små og mellem-store virksomheder. Derudover opfordrer regeringen til hurtig vedtagelse oggennemførelse af COSME- og Horison2020-programmerne.

13.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været fremlagt for Folketingets Europaudvalg.