Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 55
Offentligt
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
19. november 2012
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om harmonise-
ring af medlemsstaternes love om markedsføring af radioudstyr,
KOM(2012)584
Notatet oversendes tillige til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportud-valg.1.
Resumé
Kommissionen har den 17. oktober 2012 fremsat forslag om harmoniseringaf medlemsstaternes love om markedsføring af udstyr. Forslaget skal erstat-te det nuværende direktiv 1999/5/EF om radio- og teleterminaludstyr(R&TTE-direktivet).Forslaget omhandler markedsføring og ibrugtagning af radioudstyr i EUog lægger op til forenkling på området blandt andet ved ikke længere atomfatte radioudstyr alene indrettet til at kunne modtage. Der er i forslagetlagt særlig vægt på at forbedre overholdelsen af kravene i direktivet, hvilketskal ske gennem krav om registrering af visse produktkategorier. Visse for-pligtelser for producenter bortfalder med henblik på at lette den admini-strative byrde.Endelig er der med forslaget sket en tilpasning til de nye lovgivningsmæssi-ge rammer for markedsføring af produkter samt til traktaten om Den Euro-pæiske Unions Funktionsmåde og forordningen om Kommissionens udøvel-se af gennemførelsesbeføjelser.Europa-Parlamentets holdning til forslaget foreligger endnu ikke. For-slaget vil medføre en ændring af lov om radio- og teleterminaludstyr ogelektromagnetiske forhold samt tilhørende bekendtgørelser.2.
Baggrund
Kommissionen har den 17. oktober 2012 fremsat forslag til direktiv omharmonisering af medlemsstaternes love om markedsføring af radioudstyr.Forslaget er oversendt til Rådet den 17. oktober 2012 i dansk sprogversion.Forslaget skal erstatte det eksisterende R&TTE-direktiv 1999/5/EF og er entilpasning til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse 768/2008/EF af 9.juli 2008 om fælles rammer for markedsføring af produkter.
2/7
Direktivet fra 1999 indeholder obligatoriske væsentlige krav til beskyttel-se af brugernes sundhed og sikkerhed, elektromagnetisk kompatibilitet(EMC) og krav til at undgå forstyrrelser af radiofrekvenser. Kommissio-nens forslag ændrer ikke fundamentalt på denne tilgang, men gennemfø-rer en tilpasning til de nye lovgivningsmæssige rammer for markedsfø-ring af produkter. Desuden adresseres nogle af de uhensigtsmæssigheder iforhold til håndhævelse og anvendelsesområde, som erfaringerne gennemdet eksisterende direktivs levetid har vist.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 26 (indre marked) ogTEUF artikel 114 (harmonisering af lovgivning) og skal behandles efter denalmindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgø-relse med kvalificeret flertal.3.
Formål og indhold
Forslaget til direktiv skal erstatte det eksisterende R&TTE-direktiv1999/5/EF, som er blevet ændret væsentligt flere gange. Da forslaget med-fører yderligere ændringer, har Kommissionen af hensyn til gennemsigtig-heden valgt at erstatte direktivet.Forslaget til direktivet fastlægger regelsættet for markedsføring og ibrug-tagning af radioudstyr i EU. Anvendelsesområdet for direktivforslaget er så-ledes ændret, idet det kun omfatter udstyr, der tilsigtet udsender signalerved hjælp af radiofrekvenser, uanset om dette tjener et kommunikations-formål eller ej. Udstyr, som ikke længere vil være omfattet af direktivet,vurderer Kommissionen, er passende reguleret under anden lovgivning.Titlen ændres således fra at være et direktiv om radio- og teleterminaludstyrtil ”Direktivom harmonisering af medlemsstaternes love om markedsføringaf radioudstyr”.Overordnet har forslaget til formål at forbedre overholdelsen af kravene idirektivet og øge alle berørte parters tillid til de lovgivningsmæssigerammer.Desuden ønsker Kommissionen med forslaget at sikre en tydeliggørelsesamt forenkling af lovgivningen på området.Endelig skal forslaget sikre en bedre integration med anden EU-lovgivning, navnlig forordning nr. 182/2011 om Kommissionens udøvel-se af gennemførelsesbeføjelser og med traktaten om Den EuropæiskeUnions Funktionsmåde (TEUF). Herudover er der med forslaget sket entilpasning til de nye lovgivningsmæssige rammer om markedsføring af pro-dukter i lighed med de andre produktdirektiver.Forbedret overholdelse af krav samt nye væsentlige kravI forhold til det eksisterende direktiv indeholder forslaget en række tiltag,der skal bidrage til forbedret overholdelse af kravene i direktivet. Således
3/7
indføres der med artikel 5 en mulighed for at kræve registrering af vissekategorier af radioudstyr, som har en lav grad af overensstemmelse medkravene. Pågældende udstyr foreslås registreret i et centralt system, førdet markedsføres.Kommissionen foreslås tillagt beføjelser til vedtagelse af delegerede rets-akter, der specificerer disse radioudstyrskategorier på baggrund af oplys-ninger fra medlemsstaterne hvert andet år.Endvidere indføres der mulighed for at stille krav om, at udstyr skal kun-ne fungere med tilbehør samt, at der i forhold til softwaredefineret radio-udstyr kan stilles krav om, at softwaren ikke skal kunne ændres, så radio-udstyret ikke længere opfylder de væsentlige krav.Regelforenkling og begrænsning af den administrative byrdeForslaget tager sigte på at tydeliggøre direktivets anvendelsesområde ogfjerne administrative byrder for virksomheder og myndigheder ved atskabe øget frekvensfleksibilitet og lette de administrative procedurer iforbindelse med frekvensanvendelsen.Kommissionen angiver desuden, at det i nogle tilfælde er vanskeligt atfastslå, om et produkt er omfattet af det eksisterende R&TTE-direktiv.Navnlig er det nødvendigt i forbindelse med produkter, der opstår somfølge af teknologiske fremskridt og er vanskelige at kategorisere, at iden-tificere kategorier af produkter, der falder ind under eller ikke falder indunder definitionen af radioudstyr. Forslaget lægger derfor op til en klarereafgrænsning af anvendelsesområdet ikke mindst i forhold til anden relate-ret lovgivning.Forslagene til tydeliggørelse og forenkling består blandt andet af:Den nye definition af radioudstyr i artikel 2, stk. 1, medfører en klarafgrænsning af anvendelsesområdet i forhold til direktiv 2004/108/EF(EMC-direktivet)Rene modtagerenheder og udstyr, som er tilsluttet fastnettet, vil ikkelængere være omfattet af direktivet, men er fortsat omfattet af EMC-direktivet (2004/108/EF) og lavspændingsdirektivet (2006/95/EF) el-ler, afhængigt af deres spænding, af EMC-direktivet og det generelleproduktsikkerhedsdirektiv (2001/95/EF).
Endvidere foreslås ophævet en række forpligtelser og krav, som kan med-føre lettelser i den administrative byrde for virksomhederne:Kravet om at underrette om markedsføring af udstyr, som anvenderfrekvensbånd, der ikke er harmoniseret i hele EU (nuværende artikel6, stk. 4), ophæves.Forpligtelsen til at anbringe en identifikation for udstyrsklassen påproduktet (nuværende bilag VII, punkt 5) ophæves.
4/7
Kravet om anbringelse af CE-mærkning på brugervejledningen (nu-værende bilag VII, punkt 3) ophæves.Krav, som skal støtte konkurrencen på markedet for terminaludstyr(nuværende artikel 4, stk. 2, og artikel 7, stk. 3-5), er fjernet fra tek-sten til direktivet. Lignende krav gælder i medfør af direktiv om kon-kurrence på markederne for teleterminaludstyr (2008/63/EF).
Tilpasning til anden EU-lovgivningMed forslaget tilpasses området for markedsføring af radioudstyr til denye lovgivningsmæssige rammer om markedsføring af produkter, jf. af-gørelse nr. 768/2008/EF af 9. juli 2008 om fælles rammer for markedsfø-ring af produkter. Afgørelsen har ikke direkte juridisk virkning, men fun-gerer som en værktøjskasse i relation til udarbejdelse af ny lovgivning ogrevision af eksisterende EU-lovgivning.Forslaget er bragt i overensstemmelse med afgørelsen og indeholder såle-des en række centrale bestemmelser om forpligtelser for de erhvervsdri-vende (dvs. fabrikanter, fabrikanters bemyndigede repræsentanter, impor-tører og distributører), krav til produktets sporbarhed (identifikation afproduktet/den erhvervsdrivende), krav til indhold i producentens overens-stemmelseserklæring, der ledsager produktet, krav til udformning af CE-mærkningen, detaljerede krav til bemyndigede organer m.v., en harmoni-seret beskyttelsesklausulprocedure samt beskrivelse af de faste modulerfor overensstemmelsesvurdering.Forslaget er endvidere en tilpasning til traktaten om Den Europæiske Uni-ons Funktionsmåde og til forordning nr. 182/2011 om Kommissionensudøvelse af gennemførelsesbeføjelser. Procedurerne for udøvelse af gen-nemførelsesbeføjelser og delegerede beføjelser er fastsat i artikel 44 (ud-valgsprocedure) og 45 (udøvelse af delegationen). Kommissionen fore-slår fastlæggelse af radioudstyrsklasser i forhold til grænseflader i hen-hold til rådgivningsproceduren, som efter det eksisterende direktiv skerefter det, som svarer til den nuværende undersøgelsesprocedure. Endvide-re foreslås det at anvende delegerede beføjelser i forhold til artikel 3, stk.3, om de væsentlige krav, artikel 4 om tilvejebringelse af information omoverensstemmelse for softwaredefineret radio samt de i artikel 5 nævntekrav om registrering af radioudstyr i nogle kategorier.4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF art. 294 høres. Der foreliggerendnu ikke en udtalelse. Direktivforslaget vil blive behandlet af Europa-Parlamentets Udvalg om det Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse(IMCO).5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nær-hedsprincippet. Ifølge Kommissionen går forslaget ikke ud over, hvad der
5/7
er nødvendigt for at sikre formålet med direktivet og det indre markedsfunktion.Formålet med direktivet er ifølge Kommissionen at sikre, at radioudstyrpå markedet opfylder kravene vedrørende et højt beskyttelsesniveau forsundhed og sikkerhed, elektromagnetisk kompatibilitet og effektiv fre-kvensudnyttelse således, at skadelig interferens undgås, samtidig med, atdet sikres, at det indre marked fungerer. Dette finder Kommissionenbedst kan gøres på EU-plan frem for, at de enkelte medlemslande på egenhånd fastsætter en række lignende regler. Kommissionen finder ikke, atde foreslåede regler går ud over, hvad der er formålet med reglerne.Regeringen vurderer på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippeter overholdt.6.
Gældende dansk ret
Det gældende direktiv er implementeret i dansk lovgivning ved:7.
Bekendtgørelse nr. 823 af 03/07/2007 af lov om radio- og teletermi-naludstyr og elektromagnetiske forholdBekendtgørelse nr. 27 af 10/01/2007 om radio- og teleterminaludstyrog elektromagnetiske forholdBekendtgørelse nr. 237 af 30/3/2000 om bemyndigede organer.Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for tilpasning af den rele-vante danske lovgivning, der implementerer bestemmelserne i det gæl-dende direktiv.Det vurderes, at forslaget ikke vil få væsentlige statsfinansielle konse-kvenser.Kommissionen har anslået, at realiseringen af direktivforslaget vil kunnenødvendiggøre en investering på 300.000 euro og en årlig vedligeholdel-sesomkostning på 30.000 euro. Dette er dog foreneligt med den indevæ-rende og flerårige finansielle ramme for EU’s budget.8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Tilpasningen af direktivet vurderes overordnet at ville medføre positivesamfundsøkonomiske konsekvenser. Ensretning af terminologien i lov-givningen og forpligtelserne for de økonomiske operatører vil forenklereglerne og give mere klare vilkår for både myndigheder og økonomiskeoperatører. Myndighedernes markedsovervågning forventes at blive mereeffektiv og målrettet, da det vil blive nemmere for myndighederne at pla-cere ansvaret for eventuel manglende overholdelse af reglerne. Et mere
6/7
effektivt system for markedsovervågning vil i sidste ende gavne borger-ne, da det vil give færre farlige produkter på markedet.9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Direktivforslaget forventes på kort sigt at indebære let øgede administra-tive byrder i forbindelse med erhvervsdrivendes omstilling til de nye for-pligtelser.På længere sigt er det dog forventningen, at forslaget vil medføre admini-strative lettelser for erhvervslivet blandt andet ved, at definitionerne ogforpligtelserne ensrettes, og at reglerne i direktivet gøres enklere og klare-re. Det vil gøre det lettere for virksomhederne at sætte sig ind i og over-holde reglerne.10.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for Konkurrence-evne, Vækst og Forbrugerspørgsmål med frist den 1. november 2012.Der er modtaget høringssvar fra DI ITEK.DI ITEK finder blandt andet, at de foreslåede regler skaber usikkerhedom, hvilke krav der kommer til at gælde for hvilke virksomheder og pro-dukter, herunder hvilke typer radioudstyr, der er omfattet af direktivet.Endvidere efterlyser DI ITEK en vejledning, som beskriver, hvordanvirksomheder skal informere medlemsstater og Kommissionen om, hvor-vidt de påtænkte kombinationer af radioudstyr og software er i overens-stemmelse med de væsentlige krav i artikel 3.DI ITEK er skeptisk for så vidt angår det foreslåede centrale registre-ringssystem, idet DI ITEK er bekymrede for, at dette vil være en admini-strativ byrde.DI ITEK finder det positivt, at der er tale om en forenkling af reglerne omoverensstemmelseserklæring.11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er en forventning om, at de fleste medlemsstater generelt er positiveoverfor forslaget, idet forslaget blandt andet indebærer en ensretning afproduktlovgivningen. De øvrige medlemsstaters holdning til forslaget ken-des dog ikke endnu.
7/7
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positivt indstillet over for initiativer, der kan styr-ke det indre markeds funktionsmåde, da det indre marked har en afgøren-de betydning for vækst og velfærd i EU.Regeringen støtter derfor introduktionen af harmoniserede definitioner ogprocedurer for fællesskabslovgivningen på dette område og finder det væ-sentligt at få bestemmelserne i afgørelse 768/2008/EF implementeret i denrelevante sektorlovgivning.Endvidere anerkender regeringen, at der generelt i EU kan være behov forat forbedre overholdelsen af kravene i direktivet og derved øge berørte par-ters tillid til de lovgivningsmæssige rammer under hensyn til, at det ikkemedfører væsentligt øgede administrative byrder.13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.