Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 54
Offentligt
1182631_0001.png
1182631_0002.png
1182631_0003.png
1182631_0004.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
19. november 2012

Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det

Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget: Blå

vækst, mulighederne for bæredygtig vækst i den maritime økonomi

KOM (2012) 494 final

1.

Resumé

I september 2012 vedtog Kommissionen en meddelelse om blå vækst ogmulighederne for bæredygtig vækst i den maritime økonomi. Målet er ativærksætte et fælles initiativ med deltagelse af medlemsstater, regioner ogalle relevante parter for at frigøre den blå økonomis potentiale.

2.

Baggrund

Kommissionen har ved KOM (2012) 494 final af 13. september 2012 frem-sendt meddelelse om ”Blå vækst, mulighederne for bæredygtig vækst i denmaritime økonomi”. Meddelelsen er modtaget i dansk sprogversion den 1.oktober 2012.I en undersøgelse iværksat af Kommissionen i 2010 beskrives flaskehalse,som hindrer den fulde udnyttelse af den blå økonomis vækstpotentiale,såsom mangel på relevante kvalifikationer, manglende adgang til risikovilligkapital, usammenhængende havdata, miljømæssige udfordringer ogvanskelige planlægningsprocesser.Kommissionen har udledt fem områder med vækstpotentiale: Hav- ogkystturisme, akvakultur, vedvarende havenergi, havets mineralressourcersamt blå bioteknologi. Områderne er blevet analyseret mere indgående medhenblik på at finde frem til foranstaltninger, der kan øge vækst ogbeskæftigelse. Kommissionen vil for hver af de fem områder undersøgepolitiske løsningsmodeller og overveje yderligere initiativer.

3.

Formål og indhold

Med meddelelsen ønsker Kommissionen at fremskynde gennemførelsen afEU’s integrerede havpolitik og sætte gang i en proces, som skal sætte denblå økonomi højt på medlemsstaternes, regionernes, virksomhedernes ogcivilsamfundets dagsorden.
2/4
Det beskrives i meddelelsen, hvordan medlemsstaterne og EU's politikkerallerede nu understøtter den blå økonomi, og der udpeges specifikkeområder, hvor målrettede foranstaltninger kan sætte yderligere skub iudviklingen. Der vil derefter blive iværksat en række initiativer, som skaludforske og udvikle vækstpotentialet på disse områder. Arbejdet kommer tilat omfatte følgende:-En vurdering af mulighederne for at give erhvervslivet denødvendige stabile rammevilkår til at investere i vedvarendehavenergi med udgangspunkt i de rammer, der er opstillet som led iden strategiske energiteknologiplan. Målet er at udarbejde enmeddelelse om vedvarende havenergi i 2013.Et samarbejde med medlemsstaterne om at udvikle den bedstepraksis og i fællesskab udarbejde strategiske retningslinjer forakvakultur i EU til vedtagelse i 2013.En vurdering af, hvordan hav- og kystturismen kan bidrageyderligere til den økonomiske vækst og sikre bedre arbejdsforhold,samtidig med at den bliver mere miljømæssigt bæredygtig. Der vilblive udarbejdet en konsekvensanalyse og en meddelelse i 2013.En vurdering af, hvordan europæisk erhvervsliv kan blive merekonkurrencedygtigt, når det gælder udvinding af mineraler frahavbunden, og hvordan det bedst kan sikres, at sådanne aktiviteterikke hindrer kommende generationer i at nyde godt af disse indtil nuurørte økosystemer. Der vil blive udarbejdet en konsekvensanalyseog en meddelelse i 2014.En vurdering af den blå bioteknologis muligheder for at udnyttehavenes biologiske mangfoldighed. Der vil blive udarbejdet enkonsekvensanalyse og en meddelelse i 2014.
-
-
-
-
På hvert af disse områder begynder vurderingen af muligheder med enrække konsultationer af medlemsstaterne, erhvervslivet og andre relevanteinteresseparter, således at der udarbejdes en fælles strategi, der kan fremmeden blå økonomis evne til at bidrage positivt til Europas økonomiskefremtid og samtidig beskytte havmiljøet.

4.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentets udtalelser foreligger endnu ikke.

5.

Nærhedsprincippet

Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en med-delelse fra Kommissionen.
3/4

6.

Gældende dansk ret

Meddelelsen har ingen konsekvenser for dansk ret.

7.

Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser

Meddelelsen har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekven-ser.

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Meddelelsen har ingen samfundsøkonomiske konsekvenser.

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Meddelelsen medfører ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet.

10.

Høring

Meddelelsen har været sendt i høring i Skibsfartspolitisk Specialudvalg. Der ermodtaget høringssvar fra Danske Regioner, Danmarks Rederiforening ogHORESTA.Danske Regioner er enig i, at maritime styrkepositioner kan bidrage tilvækst mange steder i Europa, lige fra metropolområder til yderområder.Danske Regioner finder, at Kommissionens meddelelse udgør en fornuftigramme for udvikling af relevante EU-initiativer.Danmarks Rederiforening bemærker, at søtransport kun indgår meget spo-radisk i Kommissionens meddelelse om blå vækst, og præciserer, at skibs-fart og vækstinitiativerne relateret til den maritime klynge i øvrigt behandlesandetsteds af EU (søfartsstrategien frem mod 2018). Meddelelsen skal der-for ikke anses som en ny politik på skibsfartsområdet, men derimod som etsupplement til de igangværende initiativer for at skabe maritim vækst i denmaritime klynge.HORESTA er overordnet enig i meddelelsens synspunkter, da man synes, atmeddelelsen formår at inddrage både hensyn til industri, miljø og turisme-potentialer i den maritime økonomi. Man finder det positivt, at Kommissio-nen ser det vækst- og beskæftigelsespotentiale, der ligger i turismen gene-relt, herunder kystturismen. HORESTA anser det for vigtigt, at man i heleEU tager hensyn til miljøet i de kystnære zoner. Idet man anser det for ind-lysende, at forurenede kystområder er langt mindre attraktive for turister, erdet samtidig vigtigt, at miljøhensyn ikke bliver så restriktive, at de begræn-ser turismeerhvervet i at udfolde sig.

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

4/4
Andre medlemsstaters holdning til meddelelsen er ikke kendt. Dog bemær-kes det, at indholdet i meddelelsen overordnet bakkes op af den vedtagneLimassol-erklæring om vækst og beskæftigelse i de maritime erhverv, somhar fundet bred opbakning blandt medlemsstaterne. Limassol-erklæringenblev vedtaget på uformelt ministermøde i oktober 2012 og danner baggrundfor rådskonklusioner om vækst og beskæftigelse i de maritime erhverv, somforventes vedtaget i Rådet (Generelle Anliggender) i december 2012.

12.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen forholder sig umiddelbart positivt til Kommissionens meddelel-se om blå vækst. Regeringen er generelt af den opfattelse, at de initiativer,der fra Kommissionens side er blevet fremsat inden for rammerne af den in-tegrerede havpolitik, har været positive, og anser de i meddelelsen nævn-te fem fokusområder for at være i tråd med disse initiativer.Regeringen finder dog, at der også er andre vækstområder i den blå økono-mi, som ikke på samme måde er fremhævet. Ikke mindst viser danske ana-lyser, at der er et vækstpotentiale på skibsfartsområdet, også når det drejersig om specialsegmenter i forbindelse med offshore-relaterede aktivitetersåsom bygning af havvindmølleparker. Ligeledes vil omstillingen til de sta-digt stigende miljø- og klimakrav medføre efterspørgsel efter grønne løsnin-ger, som EU virksomheder kan levere, og hvor der således kan skabes ar-bejdspladser. Regeringen arbejder med disse spørgsmål i forbindelse medden kommende Vækstplan for Det Blå Danmark.Regeringen vil på den baggrund sende vækstplanen for Det Blå Danmark tilKommissionen til inspiration, når den er offentliggjort.

13.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaud-valg.