Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 51
Offentligt
INSPIRATIONSPUNKTER[D et t a lt e or d gæ l d er]
19. november 2012
Samråd i ERU den 20. november 2012 – Spørgsmål F, G og
H stillet efter ønske fra Mads Rørvig (V)
Tak for invitationen til at komme i dag.Udvalget har stillet mig tre spørgsmål om grundlaget forregeringens økonomiske politik, som jeg med glæde vilsvare på.Ad spørgsmål F:Vil ministeren redegøre for, på hvilke måder ministeren vil ændre grund-laget for sit ressort til ikke længere at være "neoliberalt", jf. artiklen ”SF-kandidat i opgør med neoliberal finanspolitik” fra Politiken den 26. sep-tember 2012?
Jeg er blevet bedt om at redegøre for, om jeg vil ændregrundlaget for mit ressort til ikke længere at være neolibe-ralt.Lad mig først og fremmest slå fast. Regeringens økonomi-ske politik er ikke neoliberal.Det, jeg har sagt, er, at vi står i en ekstraordinær situation.Danmark er aktuelt præget af den økonomiske krise i deninternationale økonomi. Det går ud over danske virksomhe-ders eksportmuligheder og dermed væksten i dansk økono-mi.
2/7
Når vi nu står i en ekstraordinær situation, kræver det, at vimå tænke på nye måder. Det er akutjob et rigtig godt ek-sempel på.Med aftalen om finansloven for 2013 fastholder vi en sundøkonomisk politik, der forbedrer de offentlige finanser ogunderstøtter vækst og beskæftigelse. Men med akutjobbenehar vi også taget nogle nye værktøjer i brug.Akutjobbene skal give en ny chance og et nyt håb for demennesker, der står til at miste dagpengene, så de ikke bli-ver hægtet af.Med aftalen om akutjob har vi iværksat en ekstraordinær,midlertidig indsats for at hjælpe ledige, der risikerer at op-bruge dagpengeretten frem mod sommeren 2013.KL, Danske Regioner, DA og regeringen har givet hinan-den håndslag på, at vi sammen forpligter os til at finde12.500 akutjob.Jeg er stolt over, at vi midt i en kan krise kan stå sammenog tænke på en ny måde. Vi skal solidarisk gennem krisen.
***
3/7
Danmark står også over for en stor, langsigtet vækstudfor-dring, som rækker ud over en bedring af de internationalekonjunkturer. Det er en hovedmålsætning for regeringen atøge beskæftigelsen på en sund og holdbar måde.Og det er derfor, jeg er så optaget af, at vi fører en offensiverhvervs- og vækstpolitik, så vi kan forbedre produktivite-ten, og styrke konkurrenceevnen og skabe grundlag forvækst og nye arbejdspladser her på den korte bane.De danske virksomheder skal have de bedst mulige vilkårfor at udvikle deres forretning. Det gælder både på områder,hvor danske virksomheder allerede i dag står stærkt, og påområder, hvor der er et potentiale for dansk erhvervsliv i atudvikle og udbrede nye teknologier og løsninger. Det er og-så baggrunden for, at regeringen har nedsat 8 vækstteams,der skal komme med anbefalinger til initiativer, der kanstyrke vækstvilkårene for danske virksomheder.Danmark har gennem en årrække haft en meget svag pro-duktivitetsvækst. Og hvis den udvikling fortsætter, vil detsætte snævre grænser både for væksten i den private vel-stand og udbygningen af den offentlige velfærd. Derfor erdet en hovedprioritet at øge produktivitetsvæksten.Udover den offensive erhvervs- og vækstpolitik har rege-ringen også nedsat en produktivitetskommission, der skal
4/7
komme med konkrete bud på, hvordan produktiviteten i bå-de den private og den offentlige sektor øges.Og samtidig arbejder regeringen koncentreret på at styrkeuddannelse og opkvalificering.
Ad spørgsmål G:Vil ministeren redegøre for, på hvilken måde ministeren vil gøre sineberegninger uafhængig af ADAM modellen, jf. artiklen ”Vilhelmsen vilsende finansministerens regnemaskine til eftersyn” på information.dk den10. oktober 2012?
Jeg er også blevet bedt om at redegøre for, om jeg vil gøreberegningerne uafhængig af ADAM-modellen.Lad mig sige det helt klart, så vi kan få ryddet misforståel-serne af vejen. Jeg har ingen ønsker om at gøre ministerier-nes beregninger uafhængige af økonomiske modeller.Økonomiske modeller er vigtige redskaber i ministeriernesarbejde med blandt andet vurderingen af de økonomiskekonsekvenser af fx den økonomiske politik. Ministerierneskal give den fagligt bedst mulige rådgivning og vurderingaf politiske forslag.Vi politikere foretager den politiske prioritering ud fra demålsætninger, vi lægger vægt på. Der har været meget fo-kus på modellerne. En økonomisk model er et redskab ogikke en facitliste. Det vigtige er, hvordan vi prioriterer poli-tisk.
5/7
Med aftalen om finansloven for 2013 fastholder vi en sundøkonomisk politik, der forbedrer de offentlige finanser ogunderstøtter vækst og beskæftigelse. Som jeg nævnte tidli-gere, tager vi med akutjobbene også nogle nye værktøjer ibrug. Målet med akutjobbene er at give en ny chance og etnyt håb for de mennesker, der står til at miste dagpengene,så de ikke bliver hægtet af.
Ad spørgsmål H:Hvilke konkrete initiativer vil ministeren iværksætte på baggrund af, atministeriet overgår til at bruge en grøn regnemaskine, jf. artiklen ”Vil-helmsen vil sende finansministerens regnemaskine til eftersyn” på infor-mation.dk den 10. oktober 2012?
Jeg er sluttelig blevet bedt om at redegøre for, om jeg viliværksætte konkrete initiativer for at fremme en mere ”grønregnemaskine”.Det er en udfordring at belyse økonomiens samspil medmiljø- og naturressourcer. Det er også et emne, der diskute-res løbende i de internationale, økonomiske samarbejdsor-ganisationer. Der er fx kommet nye FN-retningslinjer forgrønne nationalregnskaber.Grønne nationalregnskaber er siden blevet omsat i EU til enforordning for medlemslandene for i første omgang at tilve-jebringe nationalregnskabstal for luftforurening.
6/7
Danmarks Statistik har valgt at gå videre og forsøge athjælpe udviklingen af data på vej for andre miljøindikato-rer, fx på vandområdet. Danmark må gerne være med til atlevere state-of-the-art grønne statistikker.Redegørelsen om vækst og konkurrence sætter også fokuspå ressourceeffektivitet og grøn omstilling. Danmark er gå-et foran ved at fokusere på vedvarende energi, effektiviserevores energiforbrug og ved at udnytte og genanvende res-sourcerne i vores affald.Som en fjerde ting kan jeg nævne projektvurderinger afkonkrete grønne projekter, især på energi- og klimaområ-det. Men problemstillingen handler faktisk om vurdering afalle initiativer med en lang tidshorisont.Regeringen fører en ansvarlig politik, hvor vi blandt andettager hensyn til den verden, vi efterlader vores børn og bør-nebørn. Det betyder, at der i vurdering af initiativer skalvære et balanceret hensyn mellem effekter her og nu og degevinster, der ligger længere ude i fremtiden.Regeringen lagde allerede med regeringsgrundlaget op til,at der skal indføres tilpassede retningslinjer for beregning afsamfundsøkonomisk rentabilitet af projekter, herunder mil-jø- og energiprojekter. Det arbejde er som sagt i gang. Ogjeg forventer, at vi inden længe kan forelægge en opdateret
7/7
vejledning for udarbejdelsen af samfundsøkonomiske kon-sekvensanalyser.