Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 44
Offentligt
Sammenslutningen
af
uafhængige
økonomiske
rådgiveres
bemærkninger
til
”Rapport
om
mulighederne
for
at
styrke
uvildig
rådgivning”,
august
2012
Skal
bankerne
have
monopol
på
rådgivningen?
Det
Radikale
Venstre
stillede
den
4.marts
et
forslag
til
folketingsbeslutning
om
uvildig
rådgivning
i
finansielle
sager
(B144).
Formålet
er
at
øge
konkurrencen
og
gennemsigtigheden
på
området
og
gøre
det
muligt
for
forbrugerne
at
fravælge
rådgivning
i
bankerne
til
fordel
for
andre
udbydere
af
rådgivning
i
finansielle
sager.
Forslaget
må
utvivlsomt
ses
i
sammenhæng
med
finanskrisen
fra
2008.
Som
opfølgning
hertil
opfordrede
Folketingets
Erhvervsudvalg
den
daværende
regering
til
at
udarbejde
en
rapport
om
spørgsmålet.
Rapporten
er
udarbejdet
af
Erhvervs
og
vækstministeriet
(”Rapport
om
muligheden
for
at
styrke
uvildig
rådgivning”,
august
2012).
Der
forventes
fremlagt
forslag
til
lov
om
uafhængig
rådgivning
i
begyndelsen
af
2013.
Uafhængig
finansiel
rådgivning
er
i
hastig
udvikling
i
Danmark.
Antallet
af
uafhængige
økonomiske
rådgivere
er
fortsat
begrænset,
men
især
voksende
efter
starten
på
finanskrisen
fra
2008.
Væksten
skyldes
bl.a.
en
stigende
forbrugerefterspørgsel
efter
et
reelt
alternativ
til
den
rådgivning
der
ydes
af
pengeinstitutterne
(banker
og
realkreditinstitutter),
hvor
kunderne
ofte
synes
at
opleve
rådgivningen
mere
som
produktsalg
end
en
egentlig
rådgivning.
De
uafhængige
økonomiske
rådgiver
har
(endnu)
ikke
et
egentligt
formaliseret
samarbejde,
men
koordinerer
deres
fælles
interesser
i
Sammenslutningen
af
uafhængige
økonomiske
rådgivere.
Det
gælder
også
ved
analysen
af
Erhvervs-·‐
og
vækstministeriets
rapport.
Repræsentanter
for
sammenslutningen
blev
hørt
under
udarbejdelsen
af
rapporten,
men
må
desværre
konstatere,
at
de
synspunkter
repræsentanter
for
de
uafhængige
rådgivere
fremførte
ikke
er
medtaget
i
rapporten.
Det
betyder,
at
rapporten
mangler
balance
med
dens
overdrevne
hensyntagen
til
de
synspunkter
der
blev
fremført
af
banker
og
realkreditinstitutter.
Denne
mangel
på
balance
tjener
ikke
forbrugernes
interesse.
Til
illustration
tjener
at
Realkreditinstitutterne
har
skruet
voldsom
op
for
priserne
(bidragssatser
og
kursskæring)
de
sidste
par
år.
Sideløbende
skærer
man
i
pengeinstitutterne
ned
på
antallet
af
medarbejdere,
og
ønsker
generelt
en
større
automatisering
bl.a.
i
forbindelse
med
nytegning
af
lån,
i
et
forsøg
på
at
blive
mere
omkostningseffektive.
Det
styrker
sandsynligvis
ikke
kvaliteten
af
den
rådgivning
der
bliver
ydet
i
pengeinstitutterne.
Om
prisen
på
den
rådgivning
som
forbrugerne
modtager
i
pengeinstitutterne
og
som
dels
betales
af
bidragssatserne
er
steget
proportionelt
med
den
generelle
stigning
i
prisen
på
realkreditlån
er
ikke
til
at
sige,
da
adgangen
til
data
på
området
er
stærk
begrænset,
qua
den
meget
begrænsede
prisgennemsigtighed
på
området.
Sideløbende
har
pengeinstitutterne
udviklet
et
stadigt
stigende
antal
og
varianter
af
finansielle
produkter
i
markedet
for
realkreditlån,
med
stigende
kompleksitet
for
brugerne
til
følge.
Dette
er
medvirkende
til
at
forbrugerne
i
endnu
højere
grad
end
tidligere,
er
afhængige
af
finansiel
rådgivning,
som
kan
guide
forbrugeren,
ikke
bare
i
forhold
til
produktvalg,
men
også
i
forhold
til
hvilken
udbyder
der
er
optimal
for
den
enkelte
forbruger.
Vi
støtter
derfor
en
kommende
lovgivning
på
området
for
uafhængig
rådgivning.
Forslagets
intentioner
om
at
sikre
forbrugerne
adgang
til
mere
uafhængig
finansiel
rådgivning
støtter
vi
op
om
og
er
i
forlængelse
heraf
enige
i,
at
regulering
fra
myndighederne
i
form
af
en
tilladelsesordning
for
disse
har
betydning
for
tilliden
hos
forbrugerne
og
udviklingen
af
en
sund
uafhængig
finansiel
rådgivnings-·‐branche.
Såfremt
man
ønsker
at
styrke
forbrugernes
stilling
er
der
dog
ikke
kun
behov
for
en
øget
regulering
af
den
uafhængige
rådgivning,
men
en
generel
åbning
af
markedet
for
finansiel
rådgivning.
I
den
kommende
lovgivning
på
området
vil
en
opdeling
af
rådgivning
hhv.
lånesags
gebyr
derfor
være
essentielt.
Åbner
man
ikke
op
for
dette
marked
gennem
en
opsplitning
af
gebyrerne,
vil
langt
størstedelen
af
forbrugerne
situation
ikke
forbedres,
idet
pengeinstitutternes
de-·‐facto
monopol
på
rådgivning,
vil
blive
fastholdt.
En
opsplitning
i
gebyrer
for
rådgivning
hhv.
låntagning,
vil
kunne
styrke
de
uafhængige
rådgivere
som
branche,
i
det
dette
vil
give
mulighed
for
at
der
kan
konkurreres
på
lige
og
fair
vilkår
med
pengeinstitutternes.
Vigtigere
endnu,
vil
en
opdeling,
og
den
deraf
afledte
større
gennemsigtighed
i
den
pris
forbrugerne
betaler
for
rådgivningen
i
pengeinstitutterne,
kunne
genindføre
pris
som
et
konkurrenceparameter
hos
udbyderne
af
finansielle
produkter.
Ikke
bare
på
rådgivningen
i
forbindelse
med
optagelsen
af
realkreditlån,
men
også
på
bidragssatser
og
gebyrer
generelt.
Ydermere
vil
en
opdeling
kunne
sikre
en
mere
”neutral”
rådgivning
såfremt
rådgivning
og
produktsalg
adskilles.
Medlem
af
advokatrådet,
advokat
Henrik
Høbner
udtaler
i
den
sammenhæng:
”Vores
tilgang
til
det
her
er,
at
produktsalg
og
rådgivning
ikke
hører
sammen.
Det
må
være
sådan
at
en
forbruger,
som
søger
rådgivning,
ikke
risikerer
at
få
skjult
salg
ind
over.
Rådgiver
er
en
titel,
man
bruger,
når
man
tjener
kundens
interesser
og
ingen
andres”.
De
af
pengeinstitutterne
ansatte
rådgivere
oplever
selv
problemet
i
deres
møde
med
forbrugerne.
28%
af
landets
bankrådgivere
har
inden
for
det
seneste
år
oplevet
en
interessekonflikt
mellem
at
skulle
sælge
bankens
produkter
og
give
deres
kunder
en
god
rådgivning.
Derudover
viser
den
af
Finansforbundet
udarbejdede
undersøgelse
at
21%
af
bankrådgiverne
har
personlige
salgsmål,
og
78%
af
dem
har
inden
for
det
sidste
år
deltaget
i
interne
salgskonkurrencer.
Ønsker
man
fra
politisk
side,
at
højne
forbrugerbeskyttelsen
og
sikre
en
sund
konkurrence
på
markedet
for
finansiel
rådgivning
og
realkreditlån,
vil
en
opsplitning
altså
være
et
vigtigt
skridt
i
den
rigtige
retning
og
den
markedsøkonomiske
bedste
måde
at
løse
den
manglende
konkurrencesituation
på
markedet
for
finansiel
rådgivning.
Vi
ønsker
selvsagt
ikke
at
de
uafhængige
økonomiske
rådgivere
skal
konkurrere
med
pengeinstitutterne
på
deres
kerneydelser
som
ind-·‐
og
udlån,
betalingsformidling
og
boliglån.
Vi
ønsker
udelukkende
fair
og
lige
konkurrencevilkår
når
det
kommer
til
muligheden
for
at
tilbyde
forbrugerne
rådgivning.
Vores
vurdering
er
at
større
markedsandel
på
rådgivningsområdet
for
de
uafhængige
rådgivere,
vil
lede
til
en
større
priskonkurrence
generelt.
Dette
vil
være
I
tråd
med
det
politiske
initiativ
som
forslaget
udsprang
af,
og
I
øvrigt
ligge
I
tråd
med
begge
politiske
fløjes
ønske
om
at
sikre
forbrugerne
bedre
finansiel
rådgivning
og
mere
konkurrence.
Samtidig
vil
det
være
en
naturlig
forsættelse
af
den
politiske
linje
man
har
anlagt
I
“Lov
om
forsikringsformidling”,
samt
det
for
nyligt
præsenterede
politiske
udspil:
”Styrket
konkurrence
til
gavn
for
Danmark”.
”Lov
om
forsikringsformidling”
har
netop
haft
som
mål
at
sikre
uafhængighed
mellem
udbyder
af
det
finansielle
produkt
og
en
evt.
rådgiver,
I
et
ønske
om
at
højne
forbrugerbeskyttelsen.
De
forhindringer
som
pengeinstitutterne
oplister
i
forbindelse
med
en
sådan
opsplitning,
som
gengivet
i
”Rapport
om
mulighederne
for
at
styrke
uvildig
rådgivning”,
er
efter
vores
vurdering
ikke
substantielle
i
forhold
til
de
fordele
en
sådan
opsplitning
vil
medføre.
Derudover
er
den
skatterabat,
som
pengeinstitutterne
kan
tilbyde
deres
kunder
konkurrenceforvridende.
Skatterabatten
opstår
qua
det
forhold
at
renter
og
bidragssatsen
(og
dermed
den
indirekte
pris
for
den
modtagne
rådgivning)
berettiger
til
et
fradrag,
som
det
ikke
er
muligt
for
de
uafhængige
rådgivere
at
tilbyde
deres
kunder.
En
grundig
gennemgang
af
argumentation
for
en
opsplitning
samt
kommentarer
til
rapportens
indhold
generelt
kan
findes
i
vedlagte
uddybende
bemærkninger
udarbejdet
af
Sammenslutningen
af
uafhængige
finansielle
rådgivere
.
En
kommende
lovgivning
om
uafhængig
rådgivning
i
finansielle
sager
vil
være
et
skridt
til
at
styrke
forbrugerbeskyttelsen,
øge
konkurrencen
og
regulere
markedet
for
økonomisk
rådgivning.
Loven
vil
kunne
klargøre
kravene
til
egnethed
og
hæderlighed,
forsikring
og
kompetencer
hos
de
enkelte
rådgivere.
Endvidere
skal
loven
præciserer
forskellene
mellem
selvstændige
rådgivere
og
uafhængige
rådgivere,
gennem
en
beskyttelse
af
begrebet
”uafhængig”
i
forbindelse
med
finansiel
rådgivning.
Sammenslutningen
af
uafhængige
økonomiske
rådgivere
hilser
en
kommende
lov
velkommen
under
forudsætning
af
at
den
skaber
reelle
og
lige
konkurrenceforhold
på
markedet
for
finansiel
rådgivning
og
bryder
med
den
delvise
monopolstilling
på
området,
som
de
traditionelle
finansielle
institutioner
har
i
dag.