Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 371
Offentligt
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Dato: 16. september 2013
Meddelelse fra Kommissionen om digitalisering af hele indkøbsproces-
sen (ende-til-ende e-indkøb) med henblik på en modernisering af den
offentlige administration, KOM(2013) 453.
1. Resumé
Meddelelsen redegør for, hvor langt man er kommet med digitalisering afde offentlige indkøbsprocesser fra den elektroniske offentliggørelse afmeddelelser til elektronisk betaling i EU.Meddelelsen indeholder foranstaltninger i form af 10 nøgleaktioner, sombør træffes af EU og af medlemsstaterne for at kunne gennemføreovergangen til fuld digitalisering af de offentlige indkøbsprocesser.Meddelelsen har i sig selv ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle, sam-fundsøkonomiske eller administrative konsekvenser.2. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 26. juni 2013 offentliggjort en meddelelse omdigitalisering af indkøbsprocessen (ende-til-ende e-indkøb) med henblik påen modernisering af den offentlige administration.Effektiv offentlig administration er et vigtigt element i at sikre EU’skonkurrenceevne. Moderniseringen af den offentlige administration blevudpeget som et af de fem prioriterede områder i Kommissionens årligevækstundersøgelse for 2012 og 2013. Reformen af offentlige indkøb,digitaliseringen af den offentlige administration, nedbringelsen af denadministrative byrde og den øgede transparens bidrager alt sammen til merevækst.Overgangen til fuld digitalsering af de offentlige indkøbsprocesser kanmedføre betydelige besparelser, lette den strukturelle nytænkning inden forvisse områder af den offentlige administration og bidrage til mere vækst vedat åbne det indre marked og ved at fremme innovation og forenkling.
2/5
Den kan også lette de små- og mellemstore virksomheders deltagelse ioffentlige indkøb ved at reducere den administrative byrde, ved at øgetransparensen i forbindelse med forretningsmuligheder og ved at sænkeomkostningerne for deltagelse.Digitalisering af de offentlige indkøbsprocesser spiller derfor en klar rolle iforbindelse med ovennævnte prioriterede områder og kan bidrage til målenei Europa-2020-strategien om bæredygtig vækst.For at kunne drage fordel af e-indkøb og som led i moderniseringen af delovgivningsmæssige rammer for offentlige indkøb foreslog Kommissionen islutningen af 2011 at gøre faserne med e-bekendtgørelse, e-adgang tildokumenter om indkøb og e-indgivelse for obligatoriske. Kommissionen harnu vedtaget et forslag, der sigter mod at digitalisere endnu en fase afindkøbsprocessen, nemlig e-fakturering, jf. Kommissionens forslag tildirektiv om elektronisk fakturering, KOM(2013) 449.3. Formål og indhold
Medlemsstaterne spiller den centrale rolle med hensyn til at gennemføredigitalsering af de offentlige indkøbsprocesser (ende-til-ende e-indkøb), dade er nødt til at etablere realiserbare strategier til forvaltning af overgangen.De fleste strategier, som allerede er blevet etableret, indeholder ingenhandlingsplaner for driftsmæssige anliggender. Af de 22 medlemsstater,som har udarbejdet strategier for e-indkøb, har kun 8 fastsat mål forindførelsen af e-indkøb.Kommissions forslag om at gøre e-bekendtgørelse, e-adgang, e-indgivelseobligatoriske og foranstaltningerne i meddelelsen "En strategi for e-indkøb"ses som vigtige skridt i retning af at kunne udnytte de fordele, der tilbydesgennem e-indkøb.Kommissionen lister med nærværende meddelelse nøgleaktioner foryderligere at gøre det muligt at digitalisere den fulde indkøbsproces. De 10nøgleaktioner er følgende:1. Europa-Parlamentet og Rådet skal lægge sig fast på nyerammebestemmelser, der gør det obligatorisk at godtage e-fakturaer, deropfylder en ny europæisk standard.2. Den Europæiske Standardiseringsorganisation (CEN) skal udføre detnødvendige standardiseringsarbejde for at gøre det muligt at gennemførelovforslaget om e-fakturering inden for offentlige indkøb. CEN skalyderligere standardisere e-indkøb for at gøre det nemmere for de små ogmellemstore virksomheder at anvende det.
3/5
3. Europa-Kommissionen skal finansiere projekter, som fremmerudviklingen af interoperable e-faktureringsløsninger i Unionen (s-SENS).4. Europa-Kommissionen skal finansiere og understøtte udviklingen afinfrastruktur til fuld digitalisering af e-indkøb (herunder e-fakturering) i heleEuropa via Connecting Europe Facility (CEF).5. Medlemsstater skal etablere nationale strategier og detaljeredehandlingsplaner for digitalisering af den fulde indkøbsproces og sikregennemførelsen inden for de frister, der er fastsat i direktiverne omoffentlige indkøb og e-fakturering.6. Europa-Kommissionen iværksætter en undersøgelse, som udpeger destrategier i Europa, der er de mest vellykkede inden for e-indkøb og e-fakturering.7. Medlemsstaterne skal overveje muligheden for at anvendestrukturfondene til at finansiere uddannelse (især for de små og mellemstorevirksomheder), styrke den administrative kapacitet og opbygge infrastrukturved at inkludere disse prioriterede områder i deres driftsprogrammer efterbehov.8. Europa-Kommissionen vil offentliggøre nøgleprincipper, som skal gældefor alle e-indkøbsordninger i Europa, således at disse er kompatible med detindre marked.9. Europa-Kommissionen skal fortsætte sit arbejde inden for EU-multistakeholderforummet om e-fakturering. Europa-Kommissionen skaletablere et tilsvarende forum for e-indkøb som skal udpege yderligerestandardiseringsarbejde, koordinere europæiske og nationale initiativer ogudveksle den bedste praksis.10. Kommissionen skal også iværksætte en undersøgelse, hvor den bedstepraksis udpeges inden for området e-indkøbsværktøjer, f.eks. e-auktioner oge-kataloger.4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
4/5
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.7. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen har i sig selv ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansiellekonsekvenser.8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen har i sig selv ikke samfundsøkonomiske konsekvenser.9. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Meddelelsen har i sig selv ikke administrative konsekvenser for erhvervsli-vet.10. Høring
Forslaget har været i høring i Specialudvalget for Konkurrenceevne-, Vækst-og Forbrugerforhold med frist for bemærkninger den 15. august 2013.Der er modtaget specifikke høringssvar vedr. meddelelsen fra Danske Regio-ner og KL.Danske Regioner påpeger i deres høringssvar, at de allerede arbejder for øgetelektronisk handel i alle regioner, og at man derfor hilser EU’s overordnedeforslag om øget elektronisk handel velkommen.KL er enig i, at der med meddelelsen følger en unik mulighed for at kunnemonitorere og kontrollere i forbindelse med indkøb. Herudover finder KL detpositivt, at e-certifikater skal standardiseres, fordi det vil medvirke til at redu-cere omkostninger og besværligheder som følge af udbydernes forskelligekrav.11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre medlemslandes holdninger til meddelelsen.12. Regeringens generelle holdning
Regeringen deler Kommissionens ambition om at fremme digitalisering afhele den offentlige indkøbsproces, samt de nøgleaktioner Kommissionen viliværksætte med henblik på at nå målet.
5/5
Regeringen finder det positivt, at der sker en samtænkning af digitaliserin-gen af hele indkøbsprocessen, herved kan det fulde økonomiske effektivise-ringspotentiale ved digitaliseringen høstes. Det er i den forbindelse vigtigt,at der ikke kun fokuseres på de fordele, som de offentlige myndigheder kanfå, men også på den afsmittende effekt som denne digitalisering kan have påtværs af hele det private erhvervsliv, særligt de små- og mellemstore virk-somheder.I forhold til nøgleaktionen om et direktiv for elektronisk fakturering i offent-lige indkøb er regeringen overvejende positiv og forslaget er behandletnærmere i selvstændigt grund- og nærhedsnotat.De øvrige nøgleaktioner er i tråd med regeringens arbejde på området, sær-ligt aktionerne omkring projekter, som fremmer udviklingen afinteroperable e-faktureringsløsninger i EU (s-SENS) og understøttelsen afen infrastruktur til fuld digitalisering af e-indkøb via Connecting EuropeFaciliteten (CEF).På begge disse områder er Danmark allerede aktiv i kraft af mange årserfaringer med obligatorisk elektronisk fakturering og infrastruktur tiludveksling af fakturaer, som også tilgodeser de små og mellemstorevirksomheder (NemHandel).13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.