Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 356
Offentligt
1280996_0001.png
1280996_0002.png
”Systemet” bremser væksten i erhvervslivetDe fleste politikere og erhvervsfolk har en fælles ambition, nemlig at skabe vækst og arbejdsplad-ser. Der lanceres vækstplaner med forbedrede rammer og support samt penge til investering ivækst og udvikling.Intentionerne er gode og reelle og håbet er lysegrønt.Desværre har vi skabt et system, der ikke er gearet til at håndtere en vækstdagsorden og til atagere hurtigt og smidigt. I mange tilfælde overtrumfes de gode intentioner af bureaukrati og regel-sæt, der blokerer for at omsætte de gode intentioner til positiv og effektiv handling.Virksomheden Geovent i Løgstrup tæt på Viborg, oplever stor succes og et stort vækstpotentiale.Virksomheden vokser på omsætning, eksport og medarbejdere. Dette medfører et naturligt behovfor at vokse i fysisk omfang. Virksomheden har brug for at etablere en ny hal, der kan forbedre lo-gistikken i virksomheden samt muliggøre håndtering af større ordrer og kunder.I november måned 2012 gik virksomheden i gang med processen for at få etableret den nye halhurtigst muligt og efter nogle måneder lykkedes det at få den kommunale tilladelse til at gå i gangmed byggeriet. Der var en enkelt nabo, som havde indsigelser mod udbygningen, men kommunenvalgte at tildele tilladelsen på trods af denne indsigelse. Den pågældende nabo var naturligvis i singode ret til at indklage sagen for Naturklagenævnet, og dette kan man gøre for det meget begræn-sede gebyr på 500 kroner.Nummer 916 i køen…I juni måned 2013, retter virksomheden henvendelse til nævnet for at høre, hvornår man kan for-vente en afgørelse, så virksomheden kan komme videre med vækstplanerne, der forventeligt vilskabe 5-10 nye jobs inden for meget kort tid, da der er akut behov for pladsen. Hertil kommer ar-bejde til håndværkere og leverandører til byggeriet.De venlige mennesker i klagenævnet kan fortælle virksomheden, at de er nummer 916 i bunken,og at de må regne med en sagsbehandling på minimum ét år, dvs tidligst en afgørelse i sommeren2014.Man kan jo vende det om og sige, at det jo bare er en virksomhed og bare en 5-10 arbejdspladserdet drejer sig om, så hvad er problemet?Det store problem opstår, når man begynder at overveje, hvor mange af de 916 sager, der harmed erhverv og vækstmuligheder at gøre. Det er vel ikke urealistisk, at en del af sagerne har mederhvervslivet at gøre. Vi har altså skabt et system, hvor virksomheder med stort vækstpotentialebliver lagt i bunden af bunken hos en offentlig styrelse.Lad os sige at bare 100 af sagerne har erhvervsmæssig karakter, så taler vi måske om 1000 tabtearbejdspladser, der kan skabes helt for private midler uden offentlige tilskud af nogen art. Samtidigkæmper regeringen med at skabe arbejdspladser gennem store offentlige investeringer og til-skud/fradrag til private, der kan hjælpe med jobskabelse. Det er lidt tankevækkende.Der må handles..Jeg vil gerne slutte med et forslag til Erhvervs- og vækstministeriet:Sæt turbo på behandlingstiden af disse sager i alle styrelser og nævn, hvor de måtte opstå. Lav enspeciel task force, der bliver pålagt, at alle sager af erhvervsmæssig karakter skal lynbehandles.
Det kan godt være, at en privat person så må vente et par måneder ekstra for at få lov til at byggeet cykelskur, men mon ikke vi kan leve med det, hvis vi i stedet får givet tilladelser til de virksom-heder, der kan skabe eksport og beskæftigelse.Måske skal man også overveje, om adgangen til at bremse udviklingen er for nem – eller for billig.Er det rimeligt, at en virksomheds vækstplaner sættes i stå i mere end ét år, fordi én person klagerog betaler et meget lille gebyr for at få sagen behandlet. Hvis de pågældende styrelser og nævnsørger for lynbehandling af denne type sager, så kan man fastholde den nemme adgang til at kla-ge, men ellers bør det laves om.Henrik Hansen, DirektørVIBORGegnens Erhvervsråd