Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 340
Offentligt
1276394_0001.png
1276394_0002.png
1276394_0003.png
1276394_0004.png
1276394_0005.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
16. august 2013
Kommissionens meddelelse om Blue Belt - et fælles søtransportom-råde, KOM(2013) 510 endelig1.Resumé
Med meddelelsen om sit Blue Belt-initiativ oplyser Kommissionen om si-ne planer for virkeliggørelsen af et indre marked uden toldbarrierer forsøtransport gennem administrative lettelser.Kommissionen vil såledestage initiativ til to tiltag, som skal forbedre vilkårerne for henholdsvisskibe i fast rutefart og skibe, som sejler mellem EU-havne og ogsåanløber havne i tredjelande.Initiativet er primært rettet mod transportmellem EU-medlemslandene, men giver ogsåmulighed for at håndteregods til og fra tredjelande. De konkrete tiltag sigter bl.a. på nedbringelseaf administrative byrder i forbindelse med toldbehandling.Meddelelsen har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige eller statsfinan-sielle konsekvenser.2.Baggrund
I 2009 påpegede Kommissionen i sin handlingsplan for ”etablering af et eu-ropæisk søtransportområde uden barrierer”, at der på toldområdet var behovfor en forenkling af formaliteter for skibe, der var i fart mellem EU-havne, hhv. lettelser for sådanne der undervejs anløber et tredjeland elleren frizone.Således vil EU-varer,der under søtransporten forlader én medlemsstatsterritorialfarvande, miste deres toldmæssige EU-status og skulleunderkastes en fornyet toldbehandling i næste havn - uanset om denne eren EU-havn. Kommissionen påpegede således, at transport af varermellem EU’s medlemsstater ad søvejen ikke fuldt ud udnytter det indremarkeds fordele, som det er tilfældet med landtransport.Med henblik på blandt andet at imødegå dette problem vedtogKommissionen forordning nr. 177/20101, hvori der blev indført mulighedfor en række forenklede toldprocedurer for skibe i såkaldt fast rutefartinden for EU’s toldområde.
1
EUT L 52 af 3.3.2010.
2/5
Ihvidbogen fra 2011 om transportsektorens fremtid2,anbefales det videreat skabe et reelt fælles europæisk transportområde, hvor alle eksisterendehindringer mellem de forskellige transportformer og grænser kommes tillivs. Der anbefales især at indføre et "Blue Belt" i havene omkringEuropa for at forenkle formaliteterne for skibe, der sejler mellem EU-havne. Sigtet hermed er at etablere et område, hvor fartøjer kan opererefrit inden for EU's indre marked med et minimum af administrativebyrder.Blue Belt er et af de tolv vækstskabende nøgleinitiativer i Kommissio-nens Akten for Det Indre Marked II, som blev offentliggjort i oktober2012. Heri udpeges Blue Belt som er nøgleinitiativmed henblik på atreducere de administrative byrder for søtransporten inden for EU til etniveau, der kan sammenlignes med niveauet for andre transportformersom luftfart, jernbanetransport og vejtransport.3.Formål og indhold
Hovedformålet med Blue Belter at forbedre søfartssektorenskonkurrenceevne ved at reducere de administrative byrder og relateredeomkostninger. Ved at gøre søtransport og nærskibsfart mere attraktivtstimuleres især beskæftigelsen, og transportsektorens indvirkning påmiljøet mindskes.Kommissionen tager derfor initiativ tilto tiltag, som skal forbedrevilkårerne for henholdsvis skibe i fast rutefart og skibe, som sejlermellem EU-havne og ogsåanløber havne i tredjelande.Konkret er der taleom toinitiativer: 1/ forbedring af den nuværende ordning for skibe i fastrutefart, jf. forordning 177/2010 samt 2/ forslag til ændring aftoldkodekset (”e-manifestet”).Jf. initiativ 1 har Kommissionen allerede foreslået en ændring af degældende gennemførelsesbestemmelser til EU’s toldkodeks3, som vilforkortesagbehandlingstiden for ansøgninger om at blive omfattet afordningen for skibe ifast rutefart. Således foreslås det, at høringsfristenmellem medlemsstaterne nedsættes fra 45 til 15 dage. Tillige harKommissionen foreslået, atoperatører, udover de medlemsstaters havne,som planlægges anløbet ved ansøgningens indgivelse, tillige skal kunneangive og få en principiel godkendelse til anløb af havne i andremedlemsstater i fremtiden.Jf. initiativ 2 bemærker Kommissionen imidlertid, at ordningen for fastrutefart kun skønnesat være til gavn for 10-15 % af søtransporten, idetstørstedelen af de skibe, der anløber EU-havne,transporterer både EU-varer og ikke-EU-varer,ligesom de ofte anløber havne i og uden for EU.23
KOM(2011) 144 endelig.Kommissionens forordning (EØF) nr. 2454/93 af 2. juli 1993 om visse gen-nemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 om indførel-se af en EF-toldkodeks, EFT L 253 af 11.10.1993, s. 1.
3/5
Kommissionen ønsker derfor også at indføre et værktøj, der gør detlettere at indberette de oplysninger om fx varernes toldmæssige status,som rederierne skal meddele toldmyndighederne.Et elektronisk ladningsmanifest (”e-manifestet”) med oplysninger omvarernes toldmæssige status anses således af Kommissionen for at være etpraktisk instrument, som kan bidrage til at opnå yderligere administrativelettelser for søtransporten for fartøjer, der anløber havne både i EU og itredjelande. Når e-manifestet indgives i en EU-havn, vil varernes EU-status blive angivet, og hvis denbekræftes, vil der ikke længere værebehov for toldkontrol af varerne,udover stikprøvekontrol.Varer, som lastes i havne uden for EU, er i sin udgangsposition ikke-EU-varer og vil være anført som sådanne på e-manifestet. Hvis et fartøjanløber en havn i et tredjeland mellem to EU-havne, vil varerne, somforbliver ombord, bevare den status, som de havde, da de forlodindladningshavnen i EU.Kommissionen forventer at komme med sit konkrete forslag om et e-manifest ved udgangen af 2013 gennem et forslag om ændring af degældende gennemførelsesbestemmelser til toldkodeksen. Kommissionenforventer, at ændringerne vil kunne være implementeret imedlemslandene i juni 2015.Med meddelelsen anmoder Kommissionen om Europa-Parlamentets ogRådets opbakning samt omsøfartserhvervets deltagelse i arbejdet med detekniske aspekter, således at Blue Belt-initiativet kan realiseres.Medlemsstaternes told- og søfartsmyndigheder anmodes ligeledes om atfortsætte og styrke deres indbyrdes samarbejde, da kun en fælles indsatskan få Blue Belt til at fungere og – som det hedder i Akten for Det IndreMarked II – skabe reelle virkninger i praksis.4.Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om meddelelsen.5.Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, da der er tale om enmeddelelse.6.Gældende dansk ret
Ikke relevant, da der er tale om en meddelelse.7.Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv nogen lovgivningsmæssige eller statsfinan-sielle konsekvenser.
4/5
Det kan ikke afvises, at initiativerne, som nævnes i meddelelsen, kan havekonsekvenser, herunder ressource- og it-mæssige omkostninger (udviklingog drift), hvis de efterfølgende udmøntes i en retsakt. I givet fald vil der bli-ve taget konkret stilling til konsekvenserne i en særskilt EU-beslutningsprocedure for disse forslag.8.Samfundsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke samfundsøkonomiske konsekvenser.9.Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Meddelelsen har ikke administrative og økonomiske konsekvenser for er-hvervslivet.10.Høring
Kommissionens meddelelse har været sendt i høring den 9. juli 2013 iSkibsfartspolitisk Specialudvalg og i Specialudvalget for Konkurrence-evne, Vækst og Forbrugerspørgsmålmed frist for bemærkninger den 30.juli 2013.Dansk Aktionærforening, Dansk Metal og Søfartens Ledere har ingen be-mærkninger.Bilfærgernes Rederiforening, Rederiforeningen af 2010 og DanmarksRederiforening mener, at Kommissionens initiativer er tilfredsstillende ogi tråd med erhvervets anbefalinger. Desuden bemærkes det, at danske re-derierhar været involveret i projektet fra dets opstart, ideten betydelig an-delaf det samlede antal tilmeldte skibe i projektets 1. fase er indmeldt afdanske rederier.Dansk Erhverv støtter initiativer, der sigter mod at nedbringe erhvervsli-vets administrative omkostninger og få samhandelen til at fungere smidi-gere, og dermed også den foreliggende meddelelse.DI hilser meddelelsen velkommen, idet initiativer, der kan reducere ad-ministrative byrder og fremme international handel, generelt er anbefalel-sesværdige. På søfartsområdet vil den samfundsøkonomiske betydning afet sådant tiltag være relativt større for Danmark, som dermed vil få enkonkurrencefordel. Der er et stærkt behov for at gennemføre det indremarked for søtransport, og DI ser frem til, at de specifikke initiativergennemføres snarest muligt. Der kan endda være behov for at fremskyndeprocessen, idet Blue Belt og e-manifestet kan være nogle af de tiltag, somkan afbøde de øgede omkostninger for erhvervet som følge af de kom-mende, skærpede regler om indhold af svovl i skibsbrændstof.11.Generelle forventninger til andre landes holdninger
5/5
De andre medlemsstaters holdning til meddelelsen er endnu ikke kendt.12.Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt tiltag, som bidrager til gennemførelsen af et vel-fungerende indre marked, herunder også inden for søfart.Regering er enig med Kommissionen i, at potentialet for det indre markedfor søtransporten endnu ikke er blevet indfriet, og at nedbringelse af admi-nistrative byrder kan bidrage til at fjerne barriererne herfor. De to planlag-teinitiativer om at forbedre vilkårerne for skibe i fast rutefart ogudarbejdelsen af et e-manifest for skibe hilses derfor velkomment.Regeringen bemærker endvidere, at forsøg har vist, at de teknologiske for-udsætninger for overvågning af skibe undervejs mellem EU-havnealleredeer tilstede.Disse erfaringer bør der bygges videre på i det kommende arbej-de med implementering af Blue Belt-initiativet.Endelig finder regeringen, at opfølgende lovgivningsmæssige forslag i vi-dest muligt omfang bør spejle tilgangen i FN’s søfartsorganisation, IMO,for at sikre europæiske virksomheders globale konkurrenceevne.13.Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaud-valg.