Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 336
Offentligt
1274994_0001.png
1274994_0002.png
1274994_0003.png
1274994_0004.png
1274994_0005.png
1274994_0006.png
1274994_0007.png
1274994_0008.png
GR UN D - OG N ÆR H ED S N OTA T TI LF O LK ET I N GE TS E U R OP A U D V A L G
20. august 2013

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om europæi-

ske langsigtede investeringsfonde, KOM (2013) 462

1.

Resumé

Kommissionen fremsatte den 26. juni 2013 forslag til forordning om eu-ropæiske langsigtede investeringsfonde (European Long Term InvestmentFunds - ELTIF). Kommissionens formål med forslaget er at fremme mu-ligheden for fælles investeringer i langsigtede materielle og immaterielleanlægsaktiver, såsom infrastruktur og byggeri, ved at give mulighed foretablering af ELTIF’er med investorer på tværs af landegrænser indenfor EU. Målgruppen er i særdeleshed mindre forsikringsselskaber ogpensionsfonde, der ikke kan rejse tilstrækkelig kapital som enkeltinvesto-rer, samt detailinvestorer. Det foreslås, at forvaltere af ELTIF’er skalhave muligheden for at opnå et ”europæisk markedsføringspas”, hvor-med de kan markedsføre deres fonde på tværs af EU’s grænser.De berørte forvaltere er i forvejen reguleret ved direktiv om forvaltere afalternative investeringsfonde (2011/61/EU), som i dansk ret er implemen-teret i lov om forvaltere af alternative investerings fonde (FAIF-loven).Kommissionen har til hensigt, at forordningen træder i kraft umiddelbartefter endelig vedtagelse af Rådet og Europa-Parlamentet som medlovgi-ver.

2.

Baggrund

Kommissionen har på baggrund af blandt andet deres ”Grønbog om lang-sigtet finansiering af den europæiske økonomi” offentliggjort 25. marts2013 konkluderet, at adgangen til finansiering til infrastruktur-projekterspecifikt og langsigtede projekter i EU generelt ikke er tilstrækkelig.Da både infrastrukturprojekter og langsigtede projekter ofte kobles sam-men med vækstdagsordenen, og da bankfinansiering ikke forventes atblive lettere tilgængelig eller billigere efter indførelsen af nye kapital-kravsregler, søger Kommissionen igennem dette forslag at afhjælpe deleaf disse udfordringer. Det sker gennem forslag om tilpasning af kravenetil fonde, der specialiserer sig i denne type projekter samt ved at give fle-re investorer lettere adgang til at investere i denne kategori af aktiver.Der findes ikke i forvejen fælleseuropæisk eller dansk regulering målret-tet denne type af fonde med en meget lang investeringshorisont, hvorfordet eksisterende marked for disse produkter er uigennemsigtigt, ligesom
2/8
det ikke vides, hvor mange eksisterende fonde, der fokuserer på sådanneaktivtyper.

3.

Formål og indhold

Traktatgrundlaget for forslaget er artikel 114 i Traktaten om Den Euro-pæiske Unions funktionsmåde (TEUF).Det overordnede formål med forordningen er at øge adgangen til og stør-relsen af midlerne til langsigtet finansiering på tværs af alle erhvervssek-torer. Dette kan sikres ved, at ELTIF’er er omfattet af ensartede regler ihele EU, og at investorer kan identificere investeringer af denne type.Dette forventes endvidere at skabe større tillid til investeringerne.Formålet er samtidig at give mindre investorer og detailinvestorer adgangtil at investere i ELTIF, samt at give ELTIF fonde et ”europæisk pas” forderved at skabe et fælleseuropæisk marked.Regulering af ELTIFForslaget fastsætter fælles regler for ELTIF-fonde i EU. Herunder regule-res sammensætningen af en ELTIFs portefølje således, at ELTIF’enskalinvestere mindst 70 pct. af kapitalen i investerbare aktiver (jf. næste af-snit) og resten i let omsættelige aktiver som kendt fra direktiv vedr. insti-tutter for kollektiv investering i værdipapirer (UCITS).Forslaget adskillersig fra direktivet om vedr. UCITS på to punkter. For det første indeholderforslaget ikke lempelser af reglerne for meget likvide og værdifaste akti-ver, såsom obligationer med sikkerhed i pant i fast ejendom. For det an-det giver forslaget umiddelbart ikke adgang til at benytte ELTIF som sub-fonde (fonde der har til opgave at indsamle midler til investering i en ma-sterfond) grundet spredningsreglerne.Investerbareaktiverbestårafegenkapitalellerkvasi-egenkapitalinstrumenter udstedt af en kvalificeret porteføljevirksomhed.Endvidere inkluderer dette også gældsinstrumenter såsom virksomheds-obligationer udstedt af en kvalificeret porteføljevirksomhed samt lån somELTIF’en har ydet til en kvalificeret porteføljevirksomhed. Endelig giverforslaget også mulighed for at investere i direkte ejerskab af individuellefysiskeaktiver, som kræver en startkapital på mindst 10 mio. euro.ELTIF’er vil have mulighed for at investere i alle typer aktiver, der ikkeer optaget til handel på de regulerede markeder, såfremt de opfylder be-tingelserne for at være investerbare aktiver. Dette indbefatter fx investe-ringer i infrastruktur, unoterede virksomheder og fast ejendom.Porteføljesammensætningsreglerne foreskriver herudover, at en ELTIFhøjest må investere 10 pct. af sin kapital i et individuelt aktiv eller en in-dividuel porteføljevirksomhed, samt at kravene til porteføljesammensæt-ning senest fem år efter godkendelse skal være opfyldt.
3/8
ELTIF’er må låne kontanter forudsat, at lånet svarer til højst 30 pct. afELTIF’ens kapital og tjener det formål at erhverve en andel i investerbareaktiver. Lånet skal optages i samme valuta som de aktiver, der erhvervesmed de lånte kontanter. Herudover må låneaftalen ikke indeholde be-stemmelser, der forhindrer aktiver i ELTIF’ens portefølje i at blive reali-seret eller belaster aktiver i ELTIF’ens portefølje.ELTIF’er må investere i projekter, der kan være af illikvid karakter (somfx infrastrukturprojekter). Af denne grund giver ELTIF’er ikke investo-rerne mulighed for tidlig indløsning, da det kan være vanskeligt at reali-sere værdierne i fonden før tid, særligt hvis mange investorer hurtigttrækker deres investering.En ELTIF må ikke anvende afledte finansielle instrumenter (derivater),medmindre det kun tjener det formål at afdække løbetids- og kursrisikoenved andre af ELTIF’ens investeringer. Den samlede risikoeksponeringover for en modpart til en ELTIF stammende fra OTC-derivattransaktioner eller omvendte genkøbsaftaler må højst udgøre 5 pct.af dens kapital.Hensynet til detailinvestorerØnsket om at give detailinvestorer adgang til at investere i ELTIF’erfremhæves som en mulighed for at øge mængden af kapital til rådighedfor langsigtede investeringer samtidig med, at detailinvestorerne får enøget mulighed for porteføljediversificering.Forslaget indeholder på den baggrund en række beskyttelsesmomenter,som tilsigter, at detailinvestorerne sikres bedst muligt. Fordi der ikke eradgang til tidlig indløsning, fremhæver Kommissionen, at det skal væremuligt at afhænde andele i ELTIF’er på børser, da dette vil åbne op forspecielt detailinvestorer med en kortere investeringshorisont. Ligeledes erkravene til porteføljesammensætning og diversificering i ELTIF’er tilfø-jet for at sikre detailinvestorerne bedre. Forslaget indeholder endviderekrav til udfærdigelse af prospekt og dokument med central investorinfor-mation, som følger tilgangen benyttet i forbindelse med investeringsfor-eninger (UCITS). Dokumenterne skal indeholde en nærmere specifikati-on af omkostninger forbundet med investeringen (administration, investe-ringsomkostninger mv.).Kommissionen noterer i den medfølgende konsekvensanalyse, at specieltden manglende adgang til tidlig indløsning kan begrænse antallet af de-tailinvestorer, der kan forventes at investere i disse fonde.Et ”europæisk markedsføringspas”Forslaget skaber et grænseoverskridende markedsføringspas til denne ty-pe fonde med henblik på at skabe et fælleseuropæisk marked for dennetype investeringer. Passet giver mulighed for, at fondene kan rejse kapital
4/8
på tværs af medlemsstaterne og fra alle typer af investorer. I modsætningtil reglerne i FAIF-loven, hvor det er forvalteren af alternative fonde, somopnår tilladelse til markedsføring herunder særskilt tilladelse til markeds-føring overfor detailinvestorer fødes ELTIF’erne med retten til markeds-føring overfor alle investorer. Dette vil lette forvalternes administrativebyrder, da de ikke særskilt vil skulle søge om tilladelse til markedsføringover for detailinvestorer, såfremt de ellers udelukkende forvalter alterna-tive fonde som henvender sig til professionelle investorer. Det er Kom-missionens forventning, at dette vil have den positive konsekvens, at flereforvaltere vil have interesse i at forvalte denne type af fonde, hvilket viløge konkurrencen og dermed sikre en mere omkostningseffektiv forvalt-ning af fondene.Endvidere vil et europæisk markedsføringspas øge mængden af tilgænge-lig kapital til langsigtede investeringer, da mindre investorer på tværs afmedlemslandene får lettere ved at gå sammen i store kapitalintensive pro-jekter, der er underlagt et regelsæt, som alle på forhånd vil være bekendtmed, da der med forslaget indføres fælles produktkendetegn og regule-ring. Kommissionen fremhæver, at dette vil kunne sænke investorernesressourcebehov i forbindelse med udvælgelsen af investeringsprojekter,hvilket især vil komme de mindre investorer til gode, samtidig med atdisse mindre investorer får adgang til at investere i langsigtede aktiver.

4.

Europa-Parlamentets holdning

Europa-Parlamentets udtalelse til Kommissionens forslag foreligger endnuikke. Det forventes, at Europa-Parlamentet vil støtte op om Kommissio-nens forordning, da de nye regler om ELTIF'er hænger nøje sammen medEuropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/61/EU af 8. juni 2011 omforvaltere af alternative investeringsfonde. Initiativet støtter endvidere opom den fælleseuropæiske vækstdagsorden.

5.

Nærhedsprincippet

Kommissionen fremhæver, at målene for de påtænkte initiativer ikke itilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne, hvis de handler uaf-hængigt af hinanden, da der er tale om at sikre ensrettede kendetegn forELTIF’er således, at investeringsprodukter, der markedsføres som lang-sigtede investeringsfonde, har samme produktprofil på tværs af EU. Dettevil forenkle investorernes tilgang til produkterne, hvilket vil øge mulig-hederne for langsigtet finansiering af infrastrukturprojekter på tværs afEU.Kommission nævner endvidere, at den nuværende opsplitning af ELTIF-markedet betyder, at sektoren fungerer ineffektivt, da langsigtede investe-ringer i store infrastrukturprojekter på nuværende tidspunkt er forbeholdtet begrænset antal store investorer i de enkelte medlemsstater. Et fælles,europæisk regelsæt vil derfor skabe grundlaget for et fælles, konkurren-cepræget og omkostningseffektivt marked for ELTIF’er, hvor en bredere
5/8
kreds af investorer kan bidrage med finansiering, hvilket vil tjene de sam-fundsmæssige interesser i medlemsstaterne.Regeringens foreløbige vurdering er, at forslaget er i overensstemmelsemed nærhedsprincippet, idet formålet er at sikre en effektiv tilgang tillangsigtet finansiering af infrastrukturprojekter og ensartede produktken-detegn, hvilket vil gøre produkterne mere omkostningseffektive og gen-nemsigtige for investorer på tværs af EU. Det er regeringens vurdering, atdet ikke er muligt at opnå dette ved etableringen af national regulering.

6.

Gældende dansk ret

For at opfylde forordningens betingelser for at kunne opnå betegnelsen”europæisk langsigtet investeringsfond” (ELTIF) skal fonden være klassi-ficeret som en alternativ investeringsfond (AIF). AIF’er er underlagt indi-rekte tilsyn i Danmark via deres forvaltere. Forvaltere af alternative inve-steringsfonde er underlagt lov om forvaltere af alternative investerings-fonde m.v. som er trådt i kraft den 22. juli 2013.Forordningen er almengyldig, og den er bindende i alle enkeltheder oggælder umiddelbart i hver medlemsstat. Forordningen vil føre til tilpas-ning af lov om forvaltere af alternative investeringsfonde samt lov om fi-nansiel virksomhed.

7.

Høring

Forordningsforslaget har været i høring i EU Specialudvalget for den finan-sielle sektor fra den 15. juli 2013 med frist til den 29. juli 2013.ErhvervsstyrelsenErhvervsstyrelsen (ERST) noterer, at forslaget indeholder en række admini-strative byrder, men at byrderne relativt til de regler associeret med FAIF ermindre.FinansrådetFinansrådet noterer, at Kommissionens forslag til forordning ikke klart spe-cificerer, hvorvidt det er muligt alene at markedsføre ELTIF’er overfor pro-fessionelle investorer, for derved at kunne reducere de krav til investorbe-skyttelse, som fonden ellers skal leve op til.Videre noterer Finansrådet, atdet ikke fremgår klart af forslaget, hvorvidt subfonde i en forening kan væreELTIF.RealkreditrådetRealkreditrådet (RR) påpeger, at reglerne for ELTIF’ers investering i likvi-de værdipapirer i forhold til diversificering reflekterer reglerne udvikletiUCITS, men ikke inkluderer visse af de lempelser, der er indarbejdet iUCITS, herunder at 5-procentsreglen (maksimal investeringsgrænse for énaktivklasse) kan undviges i forbindelse med særligt dækkede obligationerog realkreditobligationer. Dette foreslår RR korrigeret.
6/8
Dansk AktionærforeningDansk Aktionærforening (DAF) understreger, at de finder det væsentligt atprivate har adgang til at investere i ELTIF-fonde. I denne sammenhængstøtter DAF, at MiFID-reglerne tilpasses ELTIF, forudsat at investorer ikkestilles generelt ringere i denne sammenhæng.

8.

Andre landes holdninger

Der er endnu ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.

9.

Regeringens foreløbige holdning

Regeringen støtter Kommissionens forslag til forordning om europæiskelangsigtede investeringsfonde.Regeringen finder det positivt, at der med forslaget indføres et fælles re-gelsæt på fondsniveau, som øger gennemsigtigheden og sikrer bedre ad-gang til kapital for langsigtede investeringer i Europa, da dette vil bidragepositivt til samfundsøkonomien i medlemsstaterne via skabelse af vækstog beskæftigelse bl.a. i en række sektorer, som stadig er berørt af efter-dønningerne fra den økonomiske krise.Det er endvidere positivt, at forslaget giver mindre institutionelle investo-rer øget adgang til langsigtede investeringer, da disse således i større gradkan få samme diversifikations- og omkostningsfordele, som større institu-tionelle investorer allerede opnår via deres størrelse. Dog finder regerin-gen ikke, at reglerne vedrørende diversifikation i investering af midlerne iELTIF’en i tilstrækkelig grad tager hensyn til visse instrumenters karak-teristika, såsom kreditkvalitet og likviditet, herunder realkreditobligatio-ner, hvilket kan være hensigtsmæssigt i en kortere eller længere periode.Regeringen bemærker, at ELTIF’er kan forventes at blive omfattet af reg-lerne specificeret i MiFID vedr. investorbeskyttelseskrav. GrundetELTIF’ernes grundlæggende egenskaber kan der være risiko for, at vær-dipapirhandlere, der yder investeringsrådgivning efter MiFID-reglerne,som udgangspunkt vil anse ELTIF’er for ikke at være egnede til detail-kunder, hvilket må forventes at betyde, at dette segment de-facto forme-nes adgang til produktet. Da dette ses som uhensigtsmæssigt, vil regerin-gen arbejde for, at MiFID-direktivets investorbeskyttelseskrav tilpassestil netop investeringer i ELTIF’er, sådan at detail-investorer kan sikres enreel adgang til disse investeringsprodukter.Endvidere vil regeringen ar-bejde for, at dokumentet med central information skal indeholde oplys-ninger om den planlagte levetid for fonden, samt tidspunktet for hvornåren investor tidligst kan anmode om indløsning af sine andele.Endeligt er det regeringens opfattelse, at kravet om, at en ELTIF skal opfyl-de kravene til porteføljesammensætning senest fem år efter godkendelse, erfor kort en periode set i forhold til fondenes langsigtede formål. Regeringenfinder det derfor hensigtsmæssigt at forlænge denne periode således, at fon-dene i højere grad har mulighed for at træffe velovervejede investeringsbe-
7/8
slutninger og bidrage med finansiering til projekter over en længere årræk-ke.

10. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Forslaget til forordningen om ELTIF’er skal ses i sammenhæng medAIFMD-direktivet (2011/61/EU) som er implementeret i dansk lov gen-nem lov om forvaltere af alternative investeringsfonde mv. som regulererforvaltere af alternative investeringsfonde herunder forvaltere afELTIF’er.Forordninger skal efter EU-retten ikke implementeres i national lovgiv-ning og bliver umiddelbart gældende i dansk ret. Der kan imidlertid fore-komme tilpasning af dansk lovgivning på visse områder. I forslagets nu-værende form vil der være behov for enkelte ændringer i lov om finansielvirksomhed samt i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v.Ændringerne vil hovedsageligt være konsekvensrettelser.Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser.Forslaget medfører nye tilsynsopgaver, herunder at føre tilsyn medELTIF’er. Eventuelle øgede ressourcer i Finanstilsynet finansieres vianye gebyrer på ELTIF’er der bliver underlagt FAIF-regimet.

11. Samfundsøkonomiske konsekvenser

Forslaget kan have positive samfundsøkonomiske konsekvenser. Kom-missionen ønsker med forslaget at øge mængden af kapital, der er til rå-dighed for langsigtede investeringer i EU og samtidig skabe et effektivtog gennemsigtigt marked for langsigtede investeringsfonde.En forbedring af adgangen til kapital for langsigtede investeringsfonde kanbidrage positivt til vækst og beskæftigelse i medlemslandene samtidig med,at de kan bidrage til en øget risiko diversifikation for mindre institutionelleinvestorer samt detailinvestorer, som i dag ikke har adgang til sådanne inve-steringer.Endvidere forventes forslaget at medføre en mere omkostningseffektiv ad-ministration af fondene, da forslaget vil øge gennemsigtigheden og konkur-rencen om administration og forvaltning af de langsigtede investeringsfon-de.

12. Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget medfører i sig selv begrænsede administrative konsekvenser forerhvervslivet, da forvaltere af alternative investeringsfonde allerede erunderlagt FAIF-regimet.Det forventes, at de administrative byrder i forbindelse med forvaltning afdenne type AIF’er vil blive reduceret med forslaget, da AIF’er som om-fattes af forordningen fremadrettet vil blive reguleret under et mindre om-
8/8
fattende regime end under FAIF-loven, hvilket bl.a. gør sig gældende iforhold til markedsføring overfor detailinvestorer, hvor forvalteren ikkevil skulle søge om særskilt markedsføringstilladelse, som under FAIF-loven.

13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.