Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 335
Offentligt
1274991_0001.png
1274991_0002.png
1274991_0003.png
1274991_0004.png
1274991_0005.png
1274991_0006.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
23. august 2013
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelseaf et EU-program til støtte for særlige aktiviteter i forbindelse medregnskabsaflæggelse og revision for perioden 2014-2020, KOM(2012) 782Dette notat er tillige oversendt til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eks-portudvalg.1.ResuméKommissionen har den 19. december 2012 fremsat forslag om oprettelse afet EU-program til støtte for særlige aktiviteter i forbindelse med regn-skabsaflæggelse og revision for perioden 2014-2020. Forslaget skal sikreen fornyelse af det eksisterende støtteprogram, der dækker perioden 1. ja-nuar 2010 - 31. december 2013.Støtten kan ydes via driftstilskud til Den Europæiske Rådgivende Regn-skabsgruppe (EFRAG) og International Financial Reporting StandardsFoundation (IFRS Foundation) inden for regnskabsområdet og til PublicInterest Oversight Board (PIOB) inden for revisionsområdet.Det overordnede formål med medfinansieringen er at forbedre vilkårenefor det indre markeds funktion ved at støtte en transparent og uafhængigudvikling af standarder indenfor international regnskabsaflæggelse ogrevision.2.BaggrundKommissionen har den 19. december 2012 fremsat forslag om oprettelse afet EU-program til støtte for særlige aktiviteter i forbindelse med regn-skabsaflæggelse og revision for perioden 2014-2020 (KOM(2012) 782).Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 og skal behandlesefter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådettræffer afgørelse med kvalificeret flertal.Forslaget skal sikre en fornyelse af det eksisterende støtteprogram, derdækker perioden 1. januar 2010 - 31. december 2013. Det eksisterendeprogram blev etableret af Europa-Parlamentet og Rådet i 2009 ved afgø-relse nr. 716/2009/EF.
2/6
Det overordnede formål med støtteprogrammerne er at forbedre vilkårenefor det indre markeds funktion ved at støtte en transparent og uafhængigudvikling af standarder indenfor international regnskabsaflæggelse og re-vision.De oprindelige støttemodtagere var International Accounting StandardsCommittee Foundation (IASCF), Den Europæiske Rådgivende Regn-skabsgruppe (EFRAG) og Public Interest Oversight Board (PIOB) samtde såkaldte tilsynsudvalg; Commitee of European Securities Regulators(CESR), Committee of European Banking Supervisors (CEBS) og Com-mittee of European Insurance and Occupational Pensions Supervisors(CEIOPS).Programmet gav også mulighed for at medtage en ny eller erstatte en hid-tidig støttemodtager.De europæiske tilsynsmyndigheder, der blev etableret i 2010, overtogbl.a. ansvarsområderne fra de tidligere tilsynsudvalg. Derfor har nærvæ-rende forordningsforslag til formål at forlænge EU’s medfinansiering tilat omfatte de resterende støttemodtagere, nemlig IFRS Foundation (somer retssuccessoren for IASCF), EFRAG og PIOB.Såvel den eksisterende støtte som den foreslåede støtte til IFRS Founda-tion, EFRAG og PIOB ydes som driftstilskud.Den samlede finansieringsramme for det eksisterende 4-årige program erpå 38,7 mio. EUR, mens den samlede finansieringsramme for forslagets7-årige program er godt 58 mio. EUR i løbende priser.IFRS Foundationer en paraplyorganisation for International AccountingStandards Board (IASB) og IFRS Interpretation Committee, der udarbej-der de internationale regnskabsstandarder, IFRS, og de tilhørende for-tolkninger. Disse standarder og fortolkninger har siden 2005 været plig-tigt at anvende i alle koncernregnskaber fra børsnoterede virksomheder iEU, jf. forordning nr. 1602/2002/EF.I henhold til forordningen er der i EU etableret en godkendelsesmeka-nisme for de enkelte regnskabsstandarder og fortolkninger med et tekniskog et politisk niveau. Det tekniske niveau udgøres af en regnskabstekniskkomité, EFRAG, jf. nedenfor. Det politiske niveau i godkendelsesmeka-nismen udgøres af et regnskabskontroludvalg, The Accounting Regulato-ry Committee (ARC), bestående af medlemsstaternes repræsentanter.Regnskabskontroludvalget skal i overensstemmelse med forskriftsproce-duren med kontrol (efter den gamle afgørelse om komitologi, jf.1999/468/EF) høres samt rådgive og bistå Kommissionen, der godkenderde enkelte regnskabsstandarder.EFRAGer en privat organisation oprettet i 2001 med det formål at forsy-ne Kommissionen med teknisk ekspertise inden for regnskabsaflæggelse.
3/6
I begyndelsen rådgav EFRAG hovedsageligt Kommissionen om, hvorvidten international regnskabsstandard eller fortolkning, der skulle vedtages iUnionen, opfylder de tekniske godkendelseskriterier. EFRAG har herud-over gradvist påtaget sig rollen med proaktivt at gøre sin indflydelse gæl-dende hos IASB i forbindelse med udarbejdelsen af standarder.PIOBer en nonprofit organisation, der betjener en række forskellige ak-tører: Lovgivere (f.eks. Europa-Parlamentet og nationale lovgivere), re-gulatorer og tilsynsførende for finansmarkederne, herunder revisionstil-synsorganer, nationale organer, der udarbejder regnskabs- og revisions-standarder, revisorer og revisionsbranchen generelt, aktører, der udarbej-der regnskaber (virksomheder), brugere af regnskaber (f.eks. investorer,analytikere, forskere, leverandører og akademikere). PIOB har til opgaveat garantere, at korrekt behandling, tilsyn og transparens overholdes ved-rørende indhold, udarbejdelse og vedtagelse af internationale standarderfor revisorer inden for rammerne af IFAC (Den Internationale Revisor-sammenslutning).De vigtigste partnere i PIOB er en tilsynsgruppe (the Monitoring Group),som repræsenterer de internationale regulatorer og institutioner, og deninternationale revisorsammenslutning (International Federation of Ac-countants - IFAC), der er det private organ, som repræsenterer revisorerpå verdensplan. Medlemmer i Monitoring Group er Kommissionen,IOSCO (Den Internationale Børstilsynsorganisation), BCBS (Baselkomi-téen for Banktilsyn), IAIS (Den Internationale Forsikringstilsynsorganisa-tion) og Verdensbanken.3.Formål og indholdForslagets overordnede formål er at forbedre vilkårene for det indre mar-keds funktion ved at støtte en transparent og uafhængig udvikling af stan-darder indenfor international regnskabsaflæggelse og revision.Programmet omfatter aktiviteter, der har til formål at udvikle eller tilve-jebringe input til udarbejdelsen af standarder, anvende, vurdere ellerovervåge standarder eller føre tilsyn med processen for udarbejdelse afstandarder for at medvirke til gennemførelsen af EU-politikker inden forregnskabsaflæggelse og revision.Efter forslaget kan der via driftstilskud ydes støtte til Den EuropæiskeRådgivende Regnskabsgruppe (EFRAG) og International Financial Re-porting Standards Foundation (IFRS Foundation) inden for regnskabsom-rådet og til Public Interest Oversight Board (PIOB) inden for revisions-området.Kommissionen har beføjelse til at vedtage delegerede retsakter for atvælge nye støttemodtagere eller erstatte eksisterende modtagere.Finansieringsrammen for gennemførelsen af forordningen i perioden2014-2020 er ifølge forslaget godt 58 mio. EUR i løbende priser. Den
4/6
samlede finansieringsramme pr. år for de tre organisationer er på et lidtlavere niveau end den nuværende medfinansiering fra EU.4.Europa-Parlamentets udtalelserForslaget har endnu ikke været drøftet i Europa-Parlamentet. Forslaget be-handles i Økonomi- og Valutaudvalget (ECON).5.NærhedsprincippetDet er Kommissionens vurdering, at forordningsforslaget er i overens-stemmelse med nærhedsprincippet. Kommission fremhæver i den forbin-delse, at EU-programmet giver mulighed for at medfinansiere aktiviteter,der indgår i og fremmer EU's politik inden for regnskabsaflæggelse ogrevision. Målsætningerne bag forslaget kan ikke i tilstrækkelig grad op-fyldes på medlemsstatsniveau, hvorfor der efter Kommissionens vurde-ring er behov for at gennemføre det på EU-plan.Regeringen vurderer på den baggrund, at forslaget er i overensstemmelsemed nærhedsprincippet.6.Gældende dansk retDe internationale regnskabsstandarder, IFRS (med tilhørende fortolknin-ger, IFRIC), har siden 2005 været pligtige at anvende i alle koncernregn-skaber fra børsnoterede virksomheder i EU, jf. forordning nr.1602/2002/EF.Forordningen giver desuden medlemsstaterne mulighed for at tillade ellerkræve, at børsnoterede virksomheders årsregnskaber også aflægges efterIFRS. Endelige giver forordningen mulighed for, at medlemsstaterne kantillade eller kræve, at andre virksomheders koncernregnskab og/eller års-regnskab også aflægges efter IFRS. På denne baggrund er det i årsregn-skabsloven valgt at lade det være valgfrit for alle ikke-finansielle virk-somheder, om de vil vælge at anvende IFRS eller lovens almindelige be-stemmelser. Ikke-finansielle børsnoterede virksomheder har dog pligt tilat anvende IFRS i årsregnskabet, i det omfang der ikke aflægges koncern-regnskab. De finansielle virksomheder skal, uanset om de er børsnoteredeeller ej, udarbejde årsregnskabet i overensstemmelse med det særskiltedanske IFRS-kompatible regelsæt.De internationale revisionsstandarder er ikke gennemført i dansk lovgiv-ning. Efter god revisionsskik finder revisionsstandarderne imidlertid anven-delse i den udstrækning, de ikke er i strid med dansk ret.Det 8. direktiv om lovpligtig revision (2006/43/EU) giver imidlertid Kom-missionen adgang til at godkende, at revisionsstandarderne skal gælde i EU.Lov om godkendte revisorer og revisionsvirksomheder indeholder derfor enbemyndigelse til at vedtage revisionsstandarderne i dansk ret.7.Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenserForslaget skønnes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
5/6
Finansieringsrammen for perioden 2014-2010 udgør i alt godt 58 mio.EUR, som er fordelt med 32,2 mio. EUR til IFRS Foundation, 23,5 mio.EUR til EFRAG og 2,3 mio. EUR til PIOB. Danmark bidrager med ca. 2pct. til EU’s budget, hvilket svarer til ca. 1,2 mio. EUR.8.Samfundsøkonomiske konsekvenserEU’s medfinansiering af driften af de tre organisationer skal sikre, at dis-se støttemodtagere har adgang til entydig, stabil, diversificeret, sund ogtilstrækkelig finansiering, hvilket medfører, at de kan varetage deres op-gaver i offentlighedens interesse på en uafhængig og effektiv måde.Herved forventer Kommissionen, at medfinansieringen bidrager til måle-ne om at sikre sammenlignelighed og transparens i forbindelse med virk-somhedsregnskaber i hele Unionen, til den globale harmonisering afstandarderne for regnskabsaflæggelse ved at fremme den internationaleaccept af IFRS-standarder og til at fremme konvergensen og de internati-onale revisionsstandarder af høj kvalitet i alle medlemsstater. Program-met forventes også at bidrage til Europa 2020-strategien ved at styrke detfælles marked for finansielle tjenesteydelser og kapital, ligesom det bi-drager til strategiens eksterne dimension.9.Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervsli-vet.10.HøringForslaget har været i skriftlig høring i EU-specialudvalget for konkurrence-evne, vækst og forbrugerspørgsmål med frist for afgivelse af høringssvarden 12. august 2013.Der er modtaget høringssvar fra Akademikerne, FSR – danske revisorer ogDansk Aktionærforening.Akademikerne har ikke bemærkninger til forslaget.FSR – danske revisorer er enig i forslaget. Foreningen anfører, at der er sto-re samfundsøkonomiske og erhvervsmæssige fordele ved en fortsat interna-tional harmonisering og højnelse af standarden for regnskabsaflæggelse ogrevision, og at forslaget sikrer EU – og dermed erhvervsliv og andre interes-segrupper i Europa – en passende international indflydelse og rolle.Dansk Aktionærforening finder det vigtigt, at der er bred tillid til de gæl-dende regler for regnskaber og revision, hvorfor alle typer investorer ogregnskabsbrugere bør være inddraget i programmet. Kommissionen bør der-for opfordres til at arbejde for, at de private investorer og regnskabsbrugere– gennem deres organisation EuroFinUse - inddrages i arbejdet i de eksiste-rende organisationer, EFRAG, IFRS Foundation og PIOB, eller ved etable-
6/6
ring af en eller flere nye organisationer. Dansk Aktionærforening kan pådenne baggrund tilslutte sig forslaget.11.Generelle forventninger til andre landes holdningerForslaget er indledningsvis blevet drøftet på et arbejdsgruppemøde i Rådetden 12. juli 2013, hvor der generelt blev udtrykt opbakning til en fortsatmedfinansiering af IFRS Foundation, EFRAG og PIOB.Flere medlemsstater spurgte ind til forholdet til det igangværende arbejdemed at se på anbefalinger til, hvordan EU’s rolle i processen med at udar-bejde regnskabsstandarder af høj kvalitet1kan styrkes. Den endelige rapportforventes at foreligge i november 2013.Kommissionen var enig i, at timingen for forslaget ikke var optimal, men aten hurtig beslutning om den fortsatte medfinansiering er vigtig for ikke atafbryde den eksisterende finansiering af de tre organisationer. Kommissio-nen var dog villig til at drøfte længden af budgetperioden.12.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter anvendelsen af internationale standarder på regnskabs-og revisionsområdet. Regeringen støtter derfor forlængelsen af medfinan-sieringen af driften af de tre internationale organisationer, da dette er med tilat sikre en stabil og bred finansiering af de centrale organisationer på regn-skabs- og revisionsområdet og dermed en transparent og uafhængig udvik-ling af standarder inden for regnskabsaflæggelse og revision.Regeringen støtter en hurtig vedtagelse af forslaget, så det kan få virkningfra 2014. Herved sikres en kontinuerlig medfinansiering af de tre organisa-tioner.Det igangværende arbejde med at se på anbefalinger til en styrket EU-rolle iprocessen med at udarbejde regnskabsstandarder af høj kvalitet indebæreren usikkerhed om niveauet for støtten til EFRAG. Regeringen kan på dennebaggrund støtte et eventuelt kompromisforslag, der dækker en kortere peri-ode end den foreslåede 7-årige budgetperiode.13.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forlagt for Folketingets Europaudvalg.
1
Kommissær Barnier har udpeget Mr. Philippe Maystadt, tidligere præsident for DenEuropæiske Investerings Bank og tidligere finansminister i Belgien til at lede dette ar-bejde. Arbejdet er bl.a. igangsat på baggrund mødet i ECOFIN i november 2012, hvorministrene bekræftede støtten til brugen af IFRS, men understregede behovet for at styr-ke EU’s stemme i processen med udarbejdelse af IFRS.