Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 331
Offentligt
1274162_0001.png
1274162_0002.png

Redegørelse om modeugen og besøgstal

Tidligere på ugen er der i artikler i Berlingske Tidende blevet rejst tvivl ommodeugens besøgstal og om Danish Fashion Institutes integritet og ansvar i denforbindelse. Vi finder ikke, at sagen er blevet udlagt korrekt eller fyldestgørende, ogderfor fremsendes denne redegørelse for de faktiske forhold og tal vedr. optælling afmodeugens besøgende mv.Danish Fashion Institute modtager efter hver modeuge besøgstal fra modemesserne;CIFF, CIFF Kids, Gallery og Vision (tidligere også CPH Kids og Terminal-2, som ikkelængere eksisterer). Messebesøg tælles efter samme metode som messer over heleEuropa benytter og betyder konkret, at en gæst, der går gennem dørene en dagtæller 1 gang, og hvis samme person går gennem dørene næste dag tæller personenigen. Denne metode er den gængse optællingsmetode, som anvendes af messerover hele Europa og bevirker, at messer internationalt kan sammenligne størrelsemed hinanden.Således har messebesøgstallene under Copenhagen Fashion Week de seneste år setsåledes ud:
NB:Danish Fashion Institute har ikke haft mulighed for at kontrollere tallene, men må acceptere dembaseret tillid til messernes professionalisme.
Messebesøgstallene indeholder således grundet optællingsmetoden dobbeltgængere.På den baggrund har Danish Fashion Institute derfor vurderet, at når det samledebesøgstal på messerne i gennemsnit ligger på ca. 64.000 er det nærmere 50.000professionelle, der har besøgt modeugen. De 50.000 er således et skøn, baseret på64.000 messebesøg fratrukket ca. 20.000 gengangere og tillagt ca. 6.000 øvrigeprofessionelle, som deltager i modeugens mange andre aktiviteter fx de mangeshowrooms, aktiviteter i detailhandlen, national/international presse mv.
Et skøn er naturligvis behæftet med usikkerhed, ligesom når politiet skønner antalpersoner ved en demonstration eller en gadefestival, men besøgstallet har ikkeværet afgørende for modeugens vigtighed for erhvervet, byen eller været grundlagfor den støtte som Københavns Kommune giver til modeugen. Derfor har DanishFashion Institute ikke tidligere vurderet, at tallene skulle undersøges nærmere, mendet vil vi gøre nu.Derfor har vi aftalt med Wonderful Copenhagen, at de fremtidigt skal hjælpe til atsikre en mere præcis beregningsmetode for optællingen af messebesøg samt afvurderingen af modeugens øvrige professionelle besøgende.Danish Fashion Institute har naturligvis en forpligtelse til at kommunikere tydeligtom tallenes fremkomst og hvad de dækker over. Den diskussion, der er opståetviser, at den kommunikation ikke har været tilstrækkelig tydelig indtil nu, ogbaggrunden for disse tal vil derfor blive præciseret i fremtiden.

Offentlig støtte af Copenhagen Fashion Week

Københavns Kommune støtter Copenhagen Fashion Week (under Danish FashionInstitute) årligt med 1,1 mio. DKK – således 550.000 kr. pr halvårlige modeuge.Støtten er givet på baggrund af at modeugen dels har et fokus på at få flerevækstlagsvirksomheder til at holde show og blive synlige i modeugen, dels for atmodeugen har fokus på at forbedre forholdene for modeller i forhold til sundhed ogetik samt at Copenhagen Fashion Week sørger for, at der er en lang rækkeaktiviteter som er åbne for borgerne under modeugerne, og således kører detparallelle program Copenhagen Fashion FESTIVAL med hundredevis af aktiviteter forfolket.

Øvrig Baggrund: Modeugens aktører og roller

Den Erhvervsdrivende Fond Danish Fashion Institute står bag paraplyorganisationenfor modeugen og driver non-profit selskabet Copenhagen Fashion Week somvaretager fx kommunikation og koordinering, herunder modeshows, events, presse,service, transport samt inddragelse af borgerne og byen i Copenhagen FashionFestival m.m.Modeugen består desuden af en række private aktører, som varetager denkommercielle del af modeugen, nemlig modemesserne, der servicerer ca. 2.000udstillende modebrands og de dertilhørende indkøbere: Bellacenteret arrangerermessen CIFF og CIFF Kids, Gregersen Communication arrangerer messen Gallery iForum, Exhibition Professionals arrangerer messen Vision i Lokomotivværkstedet. Fra2010-2012 fandtes også endnu en børnemesse CPH Kids i Tap 1.Med venlig hilsen
Eva Kruse, direktørDanish Fashion Institute og Copenhagen Fashion WeekFor yderligere information kontakt[email protected]eller 70203068.