Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 319
Offentligt
1269201_0001.png
1269201_0002.png
1269201_0003.png
1269201_0004.png
1269201_0005.png
Til adressaterne på høringslisten
10. juli 2013/ERST

Høring vedrørende forslag til ny lov om erhvervsdrivende fonde,

samt ændringer i årsregnskabsloven

Erhvervsstyrelsen har udarbejdet vedhæftede forslag til ny lov om er-hvervsdrivende fonde, samt en række deraf afledte ændringer i årsregn-skabsloven. Lovforslaget forventes fremsat i oktober 2013.Forslaget er udarbejdet i forlængelse af Erhvervsfondsudvalgets rapportaf 18. december 2012 om fremtidens regulering af erhvervsdrivendefonde.Gældende regler om erhvervsdrivende fondeI Danmark har de erhvervsdrivende fonde siden 1985 været reguleret aflov om erhvervsdrivende fonde. Folketinget vedtog denne lov samtidigmed lov om fonde og visse foreninger på baggrund af et udvalgsarbejde,jf. Betænkning om fonde, nr. 970/1982.I 2009 vedtog et bredt flertal i Folketinget en grundlæggende reform afselskabslovgivningen, således at der for aktie- og anpartsselskaber er enny og moderniseret lovgivning.Lov om erhvervsdrivende fonde bygger på en række punkter på den tid-ligere selskabslovgivning, og den gennemførte reform af selskabsregule-ringen har derfor affødt et naturligt behov for at se nærmere på, hvilkenbetydning selskabsreformen har i forhold til reglerne for erhvervsdriven-de fonde. Samtidig har udviklingen generelt betydet et øget fokus på an-svarlighed, åbenhed og god virksomheds- og ledelseskultur. Det gælderf.eks. i forhold til corporate governance (god selskabsledelse), hvorbørsnoterede selskaber i dag følger en række principper omkring godselskabsledelse.Derudover har der i de seneste par år været rejst spørgsmål vedrørendegennemsigtigheden og tilsynet med de erhvervsdrivende fonde, herunderrammerne for ledelsen, dens sammensætning og uafhængighed.Endelig er det vigtigt for vækst- og erhvervsudvikling i Danmark, atfondsmodellen også i fremtiden anses for attraktiv.Det er på denne baggrund regeringens hensigt at gennemføre en moder-nisering af lov om erhvervsdrivende fonde.
ERH VERVSS TYRELSE N
Dahlerups PakhusLangelinie Allé 172100 København Ø
Tlf.Fax
35 29 10 0035 46 60 01
CVR-nr 10 15 08 17E-post[email protected]
www.erst.dk
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
2/5
Til forberedelse heraf har der i 2012 været nedsat et udvalg, der fik tilopgave at se på den gældende lovgivning for de erhvervsdrivende fondemed henblik på, at udvalget skulle komme med forslag til en modernise-ring af erhvervsfondslovgivningen. Udvalget afgav sin rapport til er-hvervs- og vækstministeren den 18. december 2012.Udvalget har i sin rapport lagt til grund, at det med den danske fonds-model er lykkedes at bevare og udvikle en række af de største danskevirksomheder med deraf følgende aktivitet og hovedsæde i Danmark.Det var afgørende for udvalget, at en gennemgang af lovgivningen forfondene tager udgangspunkt heri, og at erhvervsfondsmodellen ogsåfremover vil være attraktiv. Udvalget har lagt vægt på at udarbejde enhensigtsmæssig opdateret og moderniseret lovgivning og har foreslået etsæt anbefalinger for god fondsledelse i de erhvervsdrivende fonde.Det foreliggende lovforslag bygger på Erhvervsfondsudvalgets rapportog sammenfattende indebærer lovforslaget:en modernisering af lovgrundlaget for erhvervsdrivende fonde på linje medselskabslovgivningenÅbenhed om fondens aktiviteter og uddelingerØget krav til ledelsen af fondene samt anbefalinger for god fondsledelseØget krav til oplysning om vederlag i årsregnskabetØget krav til revisors rolle og flere redskaber med henblik på styrket fonds-tilsyn.
Lovforslaget indeholder desuden en række tekstmæssige ændringer ogtilpasninger til selskabsloven, men indeholder også en række materielleændringer. De vigtigste materielle ændringer er oplistet nedenfor.

Lovens anvendelsesområde

a) Der indsættes en definition på erhvervsdrivende fonde.b) Det kodificeres, hvad der forstås ved en uafhængig bestyrelse.c) Det kodificeres, at væsentlige gavegivere sidestilles med stifter.d) Betegnelserne ”erhvervsdrivende fond”, ”erhvervsfond” og for-kortelsen ”ERF” beskyttes.

Stiftelse og kapital

a) Kodificering af muligheden for at stifte med regnskabsmæssigtilbagevirkende kraft, samt indførelse af mulighed for stiftelsermed virkning frem i tid.b) Hjemsted og revisor skal fremover ikke fremgå af vedtægten.c) Der indføres regler om efterfølgende erhvervelser fra stifter ellervæsentlige gavegivere.d) Der indføres mulighed for at undlade vurderingsberetning vedindskud af særlige aktiver/indskud.e) Der indføres mulighed for at forhøje grundkapitalen ved overfø-relse af overskud eller frie reserver, der er opstået eller blevet fri-gjort i regnskabsåret.
3/5
f) Der indføres mulighed for, at fondsmyndigheden kan henstille tilbestyrelsen at overveje at gennemføre en kapitalnedsættelse, hvisfondens grundkapital står i klart misforhold til fondens formål ogaktiviteter.g) Anmeldelsesfristerne i loven ændres fra henholdsvis 3 månederog 4 uger til fremover altid at være 2 uger.

Ledelse

a) Der indføres forbud mod, at et datterselskab udpeger medlemmer tilfondens bestyrelse.b) Forbud mod at direktør i et datterselskab kan være formand eller næst-formand i fondsbestyrelsen.c) Muligheden for, at fondsmyndigheden kan tillade at hverv som besty-relsesformand og direktør i fonden, ophæves, således at dette forbudfremover bliver absolut, samt kodificering af at det også gælder næst-formanden i bestyrelsen.d) Kodificering af at bestyrelsen skal varetage fondens formål og interes-ser.e) Administrators funktion omtales fremover i loven, ligesom det præci-seres, at administrator ikke er en direktør, og honoraret skal særskiltfremgå af årsrapporten.f) Kodificering af forbud mod, at bestyrelsen i stifterselskab udgør flertal-let af fondsbestyrelsen.g) Indførelse af mulighed for at fondsmyndigheden kan give påbud til be-styrelsen om at afskedige fondens direktør.h) Bestyrelsen skal fremover forholde sig til Anbefalinger for god Fonds-ledelse, herunder om uafhængighed (som foreslås indført for erhvervs-drivende fonde).i) Fondene skal fremover i ledelsesberetningen, eller eventuelt på dereshjemmeside, forholde sig til et sæt Anbefalinger for god Fondsledelse,der udstedes af en ny særlig komite.j) Krav om forretningsorden indføres for bestyrelsen.

Revisors funktion

a) Der indføres krav om et årligt årsregnskabsmøde, hvor revisorsom udgangspunkt har pligt til at deltage.b) Revisor kan fremover anmode om at få indkaldt til bestyrelses-møde på lige fod med bl.a. direktion og fondsmyndighed.c) Hvis revisor udpeges i henhold til vedtægten, kan en sådan ud-pegningsret fremover alene gælde op til 7 år fra fondens stiftelse.d) Revisor vælges som udgangspunkt fremover af bestyrelsen for etår ad gangen på fondens årsregnskabsmøde.e) Revisor skal redegøre for årsagen til hvervets ophør, hvis fratræ-delsen eller ophøret skyldes uoverensstemmelser mellem besty-relsen og revisor, og dette gælder også, hvis revisor fratræder vedhvervets ophør. Bestyrelsen skal ligeledes redegøre herfor.f) Der indføres mulighed for, at fondsmyndigheden kan udpegemedrevisor.
4/5
g) Revisors pligt til at underrette fondsmyndigheden ændres fra”kan” til ”skal”, og pligten ændres fra at vedrøre ”væsentlige”overtrædelser til at vedrøre ”ikke uvæsentlige” overtrædelser.

Fondsmyndighed

a) [Erhvervsstyrelsen bliver som udgangspunkt fondsmyndighed forsamtlige nye erhvervsdrivende fonde. Fonde medhovedformålunder justitsministerens forretningsområde vil dog have Civilstyrelsensom fondsmyndigheden. Dette gælder også hvis fonden har flere lige-stillede formål, der ikke hører under samme minister.Samtidig fore-
slås en overgangsordning for eksisterende fonde stiftet senest den31. december 1984. der har Civilstyrelsen som fondsmyndighedDen endelige udformning af bestemmelsen vedr. fondsmyndighed, skerefter drøftelser mellem Erhvervs- og Vækstministeriet og Justitsmini-steriet]
b) Fondsmyndigheden får øget mulighed for at afsætte bestyrel-sesmedlemmer (kriteriet ”klart uegnet” ændres til ”uegnet”).c) Det kodificeres, at Civilstyrelsen skal samtykke ved formålsæn-dringer, ændring af uddelingsbestemmelser og likvidation.d) Der indføres hjemmel til at udstede påbud til bestyrelsen vedovertrædelse af fondens vedtægt.e) Fondsmyndigheden kan give bestyrelsen påbud om at forholdesig til Anbefalingerne for god Fondsledelse.

Kapitalafgang, herunder uddeling

a) Kodificering af at der ikke må foretages uddeling til væsentligegavegivere.b) Der indføres mulighed for at uddele midler i form af optjentoverskud og frie reserver, som er opstået eller blevet frigjort iregnskabsåret (under iagttagelse af visse sikkerhedsgarantier).c) Legatarfortegnelser skal fremover indsendes til fondsmyndighe-den.d) Fristen for kreditorernes anmeldelse af krav nedsættes fra 3 må-neder til 4 uger.e) Ikke krav om erklæring fra revisor ved nedsættelse af grundkapi-talen til dækning af underskud (ledelsens ansvar).f) Afskaffelse af revisorerklæring om, at der er dækning for fon-dens bundne reserver efter gennemførelsen af kapitalnedsættel-sen, ved kapitalnedsættelser til uddeling.g) Krav om tilbagebetaling af uretmæssige uddelinger, lån e.l. medrenter, medmindre modtageren er i god tro (bestyrelsen kan såblive ansvarlige).h) Der skal i ledelsesberetningen i årsrapporten eller på en hjemme-side medtages en redegørelse for fondens uddelingspolitik, lige-som de foretagne uddelinger skal opdeles i en række hovedkate-gorier.

Opløsning

5/5
a) De hidtil ved bekendtgørelse fastsatte regler om kapitalnedsæt-telse og opløsning flyttes til loven.

Fusion, spaltning og sammenlægning

a) De hidtil ved bekendtgørelse fastsatte regler om fusion af er-hvervsdrivende fonde (og helejede datterselskaber) flyttes til lo-ven.b) Der indføres en forenklet procedure for fusioner.c) Mulighed for sammenlægning af erhvervsdrivende og ikke-erhvervsdrivende fond kodificeres i loven.

Ændringer i årsregnskabsloven

a) Krav om angivelse af vederlag til bestyrelse og direktion, samtnærtstående hertil, gælder for alle erhvervsdrivende fonde, uansetregnskabsklasse.b) Der indføres et oplysningskrav i årsregnskabsloven om nærtstå-ende parter, der medfører, hvis f.eks. et bestyrelsesmedlem mod-tager andre former for vederlag end bestyrelseshonorar, skal detmed i årsrapporten.Erhvervsstyrelsen skal anmode om eventuelle bemærkninger til lovfors-laget.Bemærkningerneskalsendestilmailadressen”Hoe-[email protected]”,

senest den 21. august 2013 kl.

15.00.

Eventuelle spørgsmål kan rettes til Kontorchef Lars Bunch på 2248 5988eller Kontorchef Jytte Heje Mikkelsen på 3529 1350.
Med venlig hilsenErhvervsstyrelsen