Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 317
Offentligt
1268498_0001.png
1268498_0002.png
1268498_0003.png
1268498_0004.png
1268498_0005.png
1268498_0006.png
1268498_0007.png
1268498_0008.png
1268498_0009.png
A1
Økonomi-redegørelse
og
indenrigsminister
Margrethe
Vestagers
Anledning:
Forelæggelse af dagsordenen for ECOFIN 9. juli2013
IndledningJeg vil først forelægge ECOFIN den 9. juli, hvor alle punkter er tilorientering.
Jeg vil derefter orientere om aftalen om genopretning og afviklingaf nødlidende kreditinstitutter, som faldt på plads efter et par langenætters forhandlinger i slutningen af juni.
Punkt 1. vedr. Kommissionens præsentation af den fællesafviklingsmekanisme og punkt 6. vedr. meddelelse om tidsplan forMTO-tilpasningoginvesteringsklausuliStabilitets-og
Vækstpagten er taget af dagsorden.
Kommissionen ventes at præsentere sit forslag til den fællesafviklingsmekanisme efter ECOFIN (formentlig d. 10. juli).
2. Det litauiske formandskabs ECOFIN-arbejdsprogramArbejdsprogrammet for Litauens formandskab præsenteres pårådsmødet. ECOFIN vil fortsat prioritere arbejdet med tiltag, deradresserer gældskrisen og understøtter finansiel stabilitet samtvækst og jobskabelse. Afslutning af forhandlingerne om EU’sbudget for 2014 er også en vigtig prioritet.
det
økonomisk-politiskemed
områdeDels
prioritererformandskabetarbejdet
finanspolitikken.
Stabilitets- og Vækstpagten, herunder vurderingen af tiltagene i demange lande, som fik reviderede henstillinger i juni, og delsimplementering af den såkaldte two-pack (som jeg kommer tilbagetil om lidt). I slutningen af året præsenteres Kommissionens næstevækstundersøgelse, der udgør startskuddet til det europæiskesemester i 2014 som formandskabet også fokuserer på.
Derbliverogså en omfattende dagsorden vedrørende finansielregulering, herunderdet videre arbejde med banksamarbejdet medfokus på forslaget om den fælles afviklingsmekanisme for lande idet fælles tilsyn. Andre prioriteter er enighed med Europa-Parlamentetomreguleringenafmarkederforfinansielle
instrumenter [MiFID/MiFIR]og direktivet om genopretning ogafvikling af kreditinstitutter [BRRD].
Hovedprioriteten
skatteområdetDels
bliverstyrketafdet
automatiskreviderede
informationsudveksling.
vedtagelse
rentebeskatningsdirektiv. Og dels arbejdet med ændring afdirektivet om administrativt samarbejde, der skal sikre en EU-ramme om den styrkede automatiske informationsudveksling påeuropæisk og globalt plan.
Allelande ventes at støtte prioriteringen i arbejdsprogrammet.
2
3: Opfølgning på Det Europæiske Råd 27.-28. juni 2013Det seneste topmøde havde som hovedtemaer bekæmpelse afungdomsarbejdsløshed,finansieringaføkonomienogdet
europæiske semester. Der blev også kort gjort status overarbejdet vedr. en styrket ØMU og bankunionen. På det kommendeECOFIN ventes en opfølgning på nogle af de økonomiske emner.
DER havde bl.a. en diskussion af, hvordan man kan fremmeinvesteringer og adgang til kapital i EU, særligt for små ogmellemstore virksomheder. Der var særlig fokus på EIB’s rolle.Viskal i den kommende tid se nærmere på forskellige modeller forfinansielle instrumenter, der kan øge EIB’s investeringsmulighedertil gavn for små og mellemstore virksomheder.
Der var også på DER generel tilslutning til de landespecifikkeanbefalinger, der nu formelt skal vedtages på det kommendemøde i ECOFIN. Det afslutter et vellykket europæisk semester for2013. Der var også enighed om, at sund finanspolitik og vækst- ogjobskabelse går hånd i hånd, og at der er behov for øget fokus påstrukturreformer, der bl.a. styrker landenes konkurrenceevne.
Hvad angår ØMU’en, skal man frem mod DER i decemberfortsætte arbejdet med de aftalte elementer. Kommissionen vilsominput til dette arbejde offentliggøre en meddelelse om den socialedimension af ØMU’en og et konkret lovgivningsforslag vedr.forhåndskoordinering af reformer.
DER gentog, at ØMU-arbejdetvil bygge på eksisterende processerog være åbent for ikke-eurolande. Hovedprioriteten på kort sigt erat færdiggøre det styrkede banksamarbejde. Vi vil fra dansk sideforsat indgå åbent og konstruktivt i drøftelserne og må afvejefordele og ulemper for Danmark ved de enkelte forslag.
3
4: Udvidelse af euroområdet med LetlandDer var på ECOFIN den 21. juni enighed om, at Letland opfylderkriterierne for optagelse i euroen. Eurolandene vedtog enhenstilling til ECOFIN om at vedtage Kommissionens forslag omLetlands optagelse pr. 1. januar 2014.
Stats-
og
regeringscheferne
har
efterfølgende
tiltrådt
Kommissionens forslag på DER den 27.-28. juni.
ECOFIN vil derfor på det kommende møde træffe den formellebeslutning om Letlands optagelse i eurosamarbejdet.
Der skal også træffes en række tekniske beslutninger, særligtvedrørende den endelige omregningskurs mellem euroen og denlettiske valuta, lat.
Regeringen støtter forslaget om optagelse af Letland i euroen pr.1. januar 2014 og ønsker Letland tillykke.
4
5. Implementering af two-pack’en (Adfærdskodeks ogdelegeret retsakt)Two-packen er trådt i kraft 30. maj og der ventes enighed blandteurolandene om en adfærdskodeks for two-pack’en. Samtidigventes eurolandene at være enige om at støtte Kommissionensdelegerede retsakt om eurolandenes styrkede rapportering underproceduren for uforholdsmæssigt store underskud (EDP).
Den nye adfærdskodeks og den delegerede retsakt præcisererden praktiske udmøntning af two-packens bestemmelser. Detgælder særligt:-bestemmelser om overvågning af eurolande i EDP-proceduren og eurolande i finansielle vanskeligheder,---koordineringen af eurolandenes årlige finanslovsprocesserkoordinering af udstedelse af gæld i eurolandene, ogbestemmelseromuafhængigeøkonomiskerådog
makroøkonomiske prognoser i eurolandene.
Eurolande med en henstilling skal fremover aflevere rapporter omefterlevelse af deres henstillingerog skal også udarbejde etsåkaldt’økonomiskpartnerskabsprogram’idetår,hvor
henstillingen vedtages. Det skal redegøre for hvilke strukturellereformer, der skal bidrage til at sikre efterlevelse af henstillingen.Two-pack’en indfører også øget overvågning af lande i finansiellevanskeligheder.
Two-pack’en indfører også en fælles tidslinje for eurolandenesfremlæggelse af budgetplaner og finanslovsforslag den 15.oktober og endelig vedtagelse af finansloven den 31. december.Adfærdskodeksenindeholderenvejledendetidsplanvedr.
processen for budgetplaner og konkrete retningslinjer til strukturog tabeller i landenes budgetplaner.
5
Two-pack’en forpligter eurolandene til at etablere uafhængigeøkonomiske råd på linje med DØR i Danmark. Rådene skal bl.a.overvågelandenesefterlevelseafderesmellemfristede
budgetmål (MTO).
Endelig indfører two-packen koordinering af gældsudstedelser ieurolandene,og adfærdskodeksenfastsætterderfor hvilke
oplysninger, der skal leveres forud for optagelse af yderligereoffentlig gæld i de enkelte eurolande.
Regeringen
støtter
principielt
adfærdskodeksen
og
Kommissionens delegerede retsakt, selv om Danmark ikke eromfattet.
6
7: Forberedelse af G20-møde den 19.-20. juli 2013ECOFIN skal vedtage en fælles EU-holdning til G20-mødet forøkonomi- og finansministre samt centralbankchefer 19.-20. juli.EU vil være repræsenteret ved det litauiske EU-formandskab ogKommissionen.
G20-mødet vil fokusere på den økonomiske situation, G20-landenes mellemfristede finanspolitiske strategier, styrket finansielregulering og tilsyn samt reformer af IMF. Styrket internationaltskattesamarbejde forventes også drøftet.
Jeg forventer at ECOFIN når til enighed om en fælles EU-holdningtil G20-mødet, der afspejler at:EU har taget vigtige skridt mod økonomisk genopretning, isæriformafdifferentieredefinanspolitiske konsolideringer,
strukturreformer, ECB-tiltag til reparation af et fragmenteretfinansielt marked samt arbejdet med bankunionen.især USA og Japan bør tage konkrete skridt til at håndterederes finanspolitiske udfordringer, og at udviklede G20-landebør forpligte sig til at nedbringe gældskvoterne efter 2016.G20 fastholder en ambitiøs finansiel reguleringsdagsorden.IMF opfordres til at fremlægge forslag, som kan dannegrundlag for en balanceret aftale om IMF’s kvoteformel,forankret i IMF’s egne organer.Samt at der er ved at blive opnået bred internationalopbakningtilennyglobalstandardforautomatisk
informationsudveksling, og at den bør tage højde for EU’sstandarder på området.
Regeringen
vil
kanen
fælles
EU-holdning
med
disse
hovedelementer.
7
ECOFIN 21. og 26. juni 2013: Aftalen om genopretning ogafvikling af nødlidende kreditinstitutterDet seneste ECOFIN den 21. juni blev forlænget med en ekstrasession den 26. juni for at afslutte forhandlingerne om direktivetom genopretning og afvikling af nødlidende kreditinstitutter(BRRD). Jeg er tilfreds med, at det lykkedes at opnå en aftale, såforhandlingerne med Europa-Parlamentet kan komme i gang, ogvi kan få omsat direktivet til virkelighed.
Indholdet af aftalen ligger godt set fra et dansk perspektiv: nemligat rulle principperne bag Bankpakke III ud til resten af EU. MedRådets kompromis lægges der således op til, at det somudgangspunkt er institutternes ejere og deres usikrede kreditorer,der skal bære omkostningerne, når et institut bliver nødlidende –såkaldt ”bail-in” (i modsætning til ”bail-out”, hvor statsfinanserneog dermed skatteborgerne betaler). Det styrker danske finansielleinstitutioners konkurrenceevne.
Der vil være en vis fleksibilitet til at afvige fra hovedreglen om bail-in, men det vil være under stramme betingelser og være klartindhegnet. Man skal således altid gennemføre et betydeligtminimum af bail-in, før man kan få lov at rekapitalisere et institutmed midler fra fx de krisehåndteringsfonde, som skal finansieresaf sektoren selv.Den indhegnede fleksibilitet er vigtig for at sikre, at konkurrencenmellem banker i det indre marked ikke bliver en konkurrence om,hvem der kommer fra de mest generøse lande, der kan yde destørste implicitte statsgarantier til deres banker.
8
Som jeg har redegjort for her udvalget, har vi også været nødt tilat gå på kompromis på enkelte punkter for at opnå det goderesultat. Direktivet indebærer indførelse af indskyderpræference,som er noget nyt herhjemme, og som vi helst havde væretforuden, men som vi kan leve med. Desuden gives landene enovergangsordning, så man kan iværksætte bail-in-reglerne fire årefterden planmæssige ikrafttrædelse af direktivet primo 2014. Detville vi gerne have fremskyndet.
Det ændrer dog ikke på, at kompromiset på ECOFIN var et godtresultat, og som gør EU lidt mere dansk.
9