Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 311
Offentligt
1267657_0001.png
1267657_0002.png
1267657_0003.png
Værløse, den 21. juni 2013
Kære Kim Andersen.

Monopollignende tilstande i r ammeudbud for universiteter.

Med henvisning til telefonsamtale 19. juni 2 013 sendes her en beskrivelse af pro blematikkenved det store rammeudbud vedrørende laboratorier, stinkskabe m ed tilhørende rumautomatik,udført af BY GST.Konklusionen på udfaldet af rammeudbuddet er således,at en 100 % danskejet virksomhed, somaltid har været førende på sit felt, ikke kan byde på store offentlige byggerier. Og det er vel atmærke en offentlig instans, der alene har besluttet dette. Gældende lovgivning og almindeligpraksis er helt ændret og almindelig sund konkurrence er her tilsidesat…..og hvordan mon den irammeaftalen krævede innovatio n vil udvikle sig?Netavent A/ S har gennem hele processen, m en uden held, forsøgt at bremse og få adskilt denmeget uheldige kobling mellem to helt forskellige pro dukter, som indgår i rammeaftalen.Den fastholdte kobling kunne svare til, at en bilproducent skulle medtage en campingv ogn i sinpris, og at bilproducenten tvinges til at vælge en bestemt model campingvogn selvom, der fin-des en masse campingvogne på markedet, som passer på bilens krog.En sådan ko bling mellem to helt forskellige produkter vil være helt uhørt. Ingen er vist i tvivlom at bil og campingv ogn er to helt forskellige produkter, som kan kombineres frit af kunderneog hvor der til stadighed er en sund konkurrence mellem producenterne af biler og en tilsva-rende sund konkurrence mellem producenterne af campingvogne. At de to produkter skal passesammen er indlysende for en hver o g koblingen er for længst standardiseret, så ingen behøvertænke på om de to produkter passer sammen.

Tidligere klag er:

Klage til EU kommissio nen gennem vores brancheforening Dansk Ventilation fremsendt FØR af-gørelse af rammeudbuddet.Telefonsamtale med den ansvarlige jurist ho s BYGST, Michael Jacobsen, som indrømmede atsituationen var uheldig, men som ikke ville ændre på rammeudbuddet.Brev fra vores brancheforening til BYGST. Ubesvaret!

Inventar til labor atori er: ( bilen)

Ved ny bygning af laboratorier og ved renovering af eksisterende laboratorier indkøbes normaltalt inventar i en selvstændig entreprise. Inventar omfatter møblement så som borde, opbeva-ringsskabe, overskabe, stinkskabe, aftræksskabe, punktsug etc. Producenter af møblementet ereksperter i at designe helheder, så laboratorier fremstår som funktionelle, flotte helheder. Sto-re leverandører på det danske marked er L abmodul, Zystm og Labflex; men der findes m angeandre leverandører i hele Europa. En del af inventaret skal tilsluttes bygningens ventilationssy-stem så skadelige stoffer suges væk af sikkerhedshensyn. Det drejer sig om meget store luft-mængder, som vil skabe store undertryk, hv is ikke der tilføres erstatningsluft. I hvert rum in-stalleres derfor et ”styresystem”, som sikrer at der tilføres en indblæst luftmængde svarendetil den udsugede luftmængde.

Styresystemer til laboratorier : (cam pingvog nen)

Netavent A/ S har siden 1989 udviklet o g pro duceret ovenstående styresystemer i tæt samarbej-de med bygherrer, rådgivende ingeniører og entreprenører både indenfor og udenfor Danmarksgrænser. Vores produkter udvikles ud fra egne ideer, men i høj grad også ud fra hvad m arkedetønsker. Disse styresystemer har, som en selvfølge, altid kunnet tilsluttes/ påby gges markedetsforskellige typer inventar (svarende til eksemplet med campingvo gnen tilkoblet bilen).Udvikling af sty resystemer er en lang kostbar og krævende proces. En kompetence som kun fåvirksomheder mestre. Netavent A/ S er en af disse virksomheder. P å vores adresse i Hareskovbyer opbygget testfaciliteter og showroom, som jævnligt besø ges af bygherrer, rådgivere o g en-treprenører. I vores showroom står inventar fra forskellige leverandører, netop for at vise atmøbel og styresystem er to forskellige produkter.

UBST (nu BYGST) r am meudbud:

I 2011 udarbejdes af BYGST materiale vedr. indkø b af laboratorieudstyr, stinkskabe med tilhø -renderumautomatik. I materialet beskrives at Staten har givet en ekstrabevillig på kr.6.000.000.000 til nyby gning o g renovering af laboratorier. Materialet er alene bestemt til in-ventarleverandører, o g hele prisen (som skal fastholdes i 5 år), skal gives af inventarlev erandø -ren.

Udbuddets i ndhol d:

Gennem hele processen med prækvalifikation og den endelige tilbudsgivning beskrives, atstinkskabe skal leveres med styresystem og at det øvrige styresystem i et rum skal indeholdes itilbuddet. Som option skal styresystemer i rum uden stinkskabe også indeholdes i tilbuddet. Enefter vores mening helt absurd kobling som aldrig tidligere har været anvendt i Danmark.

Gældende norm:

Det, der gør det endnu mere absurd er, at BYGST fastholder et krav om at et stinkskab skal te-stes og godkendes som en samlet enhed, hvilket er en af to muligheder i den gældende stink-skabsnorm DS/EN 14175, del 6. Den anden mulighed, som står beskrevet tydeligt i normens ind-ledning er, at en kunde først kan indkøbe sit stinkskab og derefter vælge styresystem. I dettetilfælde skal styresystemet opfylde krav, so m tydeligt er beskrevet i normen.
Side 2

Bekymrende besl utni ng:

En yderligere (og aldrig tidligere set) absurditet er, at BYGST fastholder at inventarleverandø -ren skal vælge et og kun et styresystem til sit stinkskab og at stinkskab og sty resystem, somovenfor nævnt, skal testes og godkendes som en samlet enhed. Hvis den valgte leverandør afstyresystemet stopper sit virke inden for de 5 år, skal inventarleverandøren foretage en nysamlet test, med et nyt styresystem.En af årsagerne til ovenstående er, at et stinkskab skal fremstå som en designmæssig helhed.Men, her er det vigtigt at forstå, at 99 % af styresystemet i et laboratorium er placereret skjultoven på stinkskabe, o ver nedhængte lofter, på tekniketager m.v. De eneste synlige komponen-ter er et betjeningspanel og en personføler monteret på stinkskabet.

Afgørelsen:

Absurditeten er, at indkøb af styresystem aldrig i processen har været underlagt en selv stændigpris- og kvalitetsvurdering. Prisen skulle indeholdes i inventarleverandørens tilbudsgivning.Vores pris og kvalitet har således aldrig været selvstændigt vurderet af de, der har afgjortrammeudbuddet.Netavents sty resystem kunne sagtens have været fremvist og bedømt under denne pro ces, meninventarpro ducenterne var pålagt kun at anvende et og kun et sty resystem under fremvisnin-gen.Afgørelsen er faldet ud på en sådan måde, at de to inventarleverandører, der er prækvalifice-rede til rammeaftalen, Labflex o g Zystm , begge har anvendt samme styresystem. Et styresy-stem fra Labvent Controls. Det bety der at Labvent Control nu har monopol på levering af styre-systemer til projekter, hvor BYGST anvender rammeaftalen. Et af disse projekter er den nyeMærsk bygning på Panum Instituttet (Panum tårnet) som netop er udbudt og om ikke så længeudby des den nye Niels Bohr Science Park.Vi håber på at få koblingen mellem inventar og styresystem brudt nu, så vi kan konkurrere ogforhåbentlig vinde ordrer på de store nye offentlige projekter, der fastholder Danmark so m enførende nation inden for det biovidenskabelige område.Hjælp os venligst med dette.Med venlig hilsen

NETAVENT A/S

Jesper M idtgaard
Side 3