Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 309
Offentligt
1267221_0001.png
1267221_0002.png
1267221_0003.png
1267221_0004.png
1267221_0005.png
1267221_0006.png
1267221_0007.png
1267221_0008.png
1267221_0009.png
1267221_0010.png
1267221_0011.png
1267221_0012.png
1267221_0013.png
Fremsat den {FREMSAT} af Annette Vilhelmsen
Forslagtil
Lov om ændring af lov om administration af forordning om op-rettelse af en europæisk gruppe for territorialt samarbejde(EGTS)1(Tilpasning af reglerne for administration af EGTS-forordningen)
§1I lov nr. 309 af 30. april 2008 om administration af forordning om oprettelse af en europæiskgruppe for territorielt samarbejde (EGTS) foretages følgende ændringer:1.Note 1 til lovens titelaffattes således:»1)I loven er medtaget visse bestemmelser fra Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.1082/2006 af 5. juli 2006 om oprettelse af en europæisk gruppe for territorialt samarbejde (EGTS)(EU-tidende nr. L 210, side 19) og visse bestemmelser fra Europa-Parlamentets og Rådets forord-ning nr. XXXXXX om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1082/2006 af 5.juli 2006 om oprettelse af en europæisk gruppe for territorialt samarbejde (EGTS), (EU-tidende nr.L XXX). Ifølge artikel 249 i EF-traktaten gælder en forordning umiddelbart i hver medlemsstat.Gengivelse af disse bestemmelser i loven er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn ogberører ikke den nævnte forordnings umiddelbare gyldighed i Danmark.«2.I§ 2, stk. 1,ændres »kan alene« til: »kan«.3.I§ 2indsættes efter stk. 1, som nyt stykke:»Stk. 2.Erhvervsstyrelsen kan godkende, at nationale, regionale og lokale myndigheder samt of-fentligretlige organer fra tredjelande og oversøiske territorier kan deltage i en EGTS med hjemsted iDanmark.«.Stk. 2–4 bliver herefter stk. 3–5.4.I§ 2, stk. 3,der bliverstk. 4,ændres »Europa-Parlamentets og Rådets forordning om Den Euro-pæiske Fond for Regionaludvikling« til: »Europa-Parlamentets og Rådets forordning om særligebestemmelser for støtte fra Den Europæiske Fond for Regionaludvikling til målet om europæiskterritorialt samarbejde.«.5.I§ 2, stk. 4,der bliverstk. 5,ændres »kan ikke registreres med hjemsted i Danmark« til: »kan kunregistreres med hjemsted i Danmark, hvis der tegnes passende forsikringer, eller stilles en garanti fraI loven er medtaget visse bestemmelser fra Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. XXXXXX om oprettelse af en europæisk gruppe forterritorielt samarbejde (EGTS)., (EU-tidende nr. L XXX. Ifølge artikel 249 i EF-traktaten gælder en forordning umiddelbart i hver medlemsstat.Gengivelse af disse bestemmelser i loven er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører ikke den nævnte forordnings umiddelbaregyldighed i Danmark.1
en bank eller et finansieringsinstitut, eller hvis EGTS’en er omfattet af en garanti fra en offentligmyndighed, eller garanti fra staten til dækning af de risici, der er forbundet med de aktiviteter, derudføres af EGTS’en.«.6.I§ 8, stk. 1,ændres »aktieselskabsloven« til: »selskabsloven«.7.I§ 8, stk. 2,ændres »aktieselskabsloven« til: »selskabsloven« og »aktieselskabslovens § 159 b«ændres til: »selskabslovens § 371«.§2Loven træder i kraft den xxxx 2014.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
1. Indledning2. Lovforslagets formål og baggrund3. Lovforslagets indhold3.1 Udvidelse af deltagerkredsen i en EGTS3.2 Begrænsning af en EGTS' opgaver3.3 Det økonomiske ansvar, der pålægges en EGTS3.4 Redaktionelle ændringer4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet6. Administrative konsekvenser for borgerne7. Miljømæssige konsekvenser8. Ligestillingsmæssige konsekvenser9. Forholdet til EU-retten10. Hørte myndigheder og organisationer11. Sammenfattende skema
1. IndledningEuropa-Parlamentets forordning nr. XXX(EF) af xxxx om ændring af Europa-Parlamentets ogRådets forordning nr. 1082/2006/EF af 5. juli 2006 om oprettelse af en europæisk gruppe for territo-rialt samarbejde (EGTS), herefter benævnt som EGTS-forordningen, trådte i kraft den XXXX. Ihenhold til forordningen er medlemsstaterne forpligtede til at træffe passende foranstaltninger for atsikre en effektiv iværksættelse af de vedtagne ændringer.Formålet med at etablere en EGTS er at lette det grænseoverskridende samarbejde i EU mellemmyndigheder, offentligretlige organer m.v. og sammenslutninger af sådanne organer eller myndig-heder i medlemsstaterne og derigennem styrke den økonomiske og sociale samhørighed. En EGTShar status som en juridisk person i den medlemsstat, hvor den har sit hjemsted, og skal følge gæl-dende lovgivning i det pågældende land.Myndigheder og offentligretlige organer har mulighed for med en EGTS som administrativt om-drejningspunkt at etablere et strategisk samarbejde eller et konkret projekt på tværs af landegræn-serne. Som eksempel på en etableret EGTS kan nævnes et grænseoverskridende samarbejde mellem
partnere i Tyskland, Frankrig Luxemburg og Belgien. EGTS’en fungerer her som forvaltningsmyn-dighed for et Interreg-program.Der er endnu ikke etableret nogen EGTS i Danmark.
2. Lovforslagets formål og baggrundLovforslagets overordnede formål er at ændre lov nr. 309 af 30. april 2008 om administration afforordning om oprettelse af en europæisk gruppe for territorialt samarbejde (EGTS), så den danskelovgivning bliver i overensstemmelse med EU-reglerne, der er blevet ændret.Den gældende EGTS-forordning fastlægger, at EU-Kommissionen senest den 1. august 2011 skul-le forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en rapport om anvendelse af forordningen og eventueltkomme med forslag til ændringer.Det fremlagte ændringsforslag til EGTS-forordningen har baggrund i den analyse, som EU-Kommissionen har foretaget af, hvorledes anvendelsen af de gældende regler har fungeret. Æn-dringsforslaget er resultatet af en bred høring af interesserede parter, herunder medlemsstaterne,regionerne, Regionsudvalget og allerede etablerede EGTS’er – eksempelvis etableret til at varetageadministrationen af grænseoverskridende programmer.Filosofien bag forslaget til ændring af EGTS-forordningen er, at der skal være kontinuitet i for-hold til de gældende regler og grundlæggende egenskaber hos de eksisterende EGTS’er, men samti-dig er hensigten at forenkle og præcisere reglerne.Endvidere skal der åbnes mulighed for etablering af EGTS’er til administration af alle aspekter afterritorialt samarbejde og ikke primært forvaltning af programmer og projekter, der er støttet underDen Europæiske Fond for Regionaludvikling.I henhold til den nugældende forordning har medlemsstaterne mulighed for at forbyde registreringpå sit område af en EGTS, hvis medlemmer har begrænset ansvar.For at ligestille myndigheder med samme opgavevaretagelse i de forskellige lande, har der vist sigbehov for at ændre reglerne således, at medlemsstaterne ikke længere har mulighed for alene pågrund af EGTS’ens begrænsede ansvar at afslå en godkendelse.I stedet foreslås det, at medlemsstaterne kan kræve, at en EGTS, hvis medlemmer har begrænsetansvar, skal tegne en passende forsikring, eller stille en garanti fra en bank eller et finansieringsin-stitut eller være omfattet af en garanti fra en offentlig enhed eller en garanti fra medlemsstaten tildækning af de risici, der er forbundet med de aktiviteter, der udføres af EGTS’en. Endelig etablererforordningen et retsgrundlag for, at myndigheder og regioner fra tredjelande kan deltage som med-lemmer af en EGTS.Der er endnu ikke etableret nogen EGTS i Danmark.3. Lovforslagets indholdEGTS-forordningen er direkte anvendelig i Danmark. Den danske lovgivning har derfor kun tilformål i overensstemmelse med de regler, der følger af EGTS-forordningen, at fastlægge regler omdeltagelse af danske myndigheder, offentligretlige organer m.v. i en EGTS og regler om registrering,opløsning m.v. af en EGTS med hjemsted i Danmark.Flere af de regler, der fastlægges i EGTS-forordningen til forenkling og præcisering af teksten,kræver ikke ændringer af den danske lovgivning. Nedenfor er nævnt de ændringer, der er nødvendi-ge for at bringe den danske lovgivning i overensstemmelse med EU-reglerne, og som derfor foreslåsgennemført med lovforslaget.
3.1 Udvidelse af deltagerkredsen i en EGTSFremover vil ”offentlige virksomheder” som omhandlet i artikel 2, stk. 1, litra b i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/17/EF af 31. marts 2004 om samordning af fremgangsmåder-ne ved indgåelse af kontrakter inden for vand- og energiforsyning, transport samt posttjenester ogsåkunne deltage i en EGTS.Endvidere kan nationale, regionale og lokale myndigheder samt offentligretlige organer fra tredje-lande og oversøiske territorier godkendes som partnere i en EGTS.Det medfører, at der skal ske en ændring af § 2, stk. 1, og at der skal indsættes et nyt stk. 2 vedrø-rende tredjelande og oversøiske territorier.3.2 Begrænsning af en EGTS' opgaverI § 2, stk. 3, som nu bliver stk. 4, er det fastlagt, at en EGTS’ opgaver er begrænset til kun at om-fatte opgaver, der modtager bidrag fra EU, eller opgaver som kan omfattes af artikel 6 i forordnin-gen om Den Europæiske Fond for Regionaludvikling, dvs. opgaver der styrker den økonomiske ogsociale samhørighed ogsom ligger inden for rammerne af programmerne under det europæiske territorialesamarbejde.
. En tilsvarende mulighed for at begrænse en EGTS’ opgaver vil fortsat være gældende, men daforordningen erstattes af en ny forordning, der træder i kraft den 1. januar 2014, skal der ske en re-daktionel ændring i loven.3.3 Det økonomiske ansvar, der pålægges en EGTSEn EGTS med begrænset ansvar kan efter de gældende regler ikke registreres i Danmark. Dettebliver nu muligt på betingelse af, at der tegnes en passende forsikring, eller stilles en garanti fra enbank eller et finansieringsinstitut, eller at EGTS’en er omfattet af en garanti fra en offentlig enhedeller staten til dækning af de risici, der er forbundet med de aktiviteter, der udføres af EGTS’en.3.4 Redaktionelle ændringerAktieselskabsloven er blevet erstattet af selskabsloven. Det medfører, at der er behov for mindreredaktionelle ændringer i § 8, stk. 1 og 2.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for det offentlige.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.8. Ligestillingsmæssige konsekvenserLovforslaget har ingen ligestillingsmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-rettenI henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. XXXXXX om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1082/2006 af 5. juli 2006 om oprettelse af en europæiskgruppe for territorielt samarbejde (EGTS) er medlemsstaterne forpligtede til at træffe passende for-anstaltninger for at sikre en effektiv iværksættelse af forordningen senest seks måneder efter datoenfor forordningens ikrafttræden. Lovforslaget bringer den danske administration i overensstemmelsemed forordningens regler, og da forordningen trådte i kraft den XXX, er fristen på seks månederoverholdt.10. Hørte myndigheder og organisationerAdvokatsamfundet, Akademiet for de Tekniske Videnskaber (ATV), Akademikernes Centralorga-nisation (AC), A-kassen for højtuddannede i erhvervslivet, A-kassen for selvstændige (ASE), Ar-bejderbevægelsens Erhvervsråd, Beskæftigelsesministeriet, Bornholms Regionskommune, CO-industri, DANAK, Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond, DANIAmet Secretariat, Dan-marks Eksportråd, Danmarks Rederiforening, Danmarks Statistik, Danmarks Vækstråd, Dansk Ar-bejdsgiverforening (DA), Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme (DEF), DanskIndustri, Dansk Iværksætter Forening, Dansk Metal, Dansk Opfinderforening, Dansk Turismefrem-me, Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Handicaporganisationer, DanskeHavne, Danske Regioner, Danske Revisorer, Danske Universiteter, Datatilsynet, Domstolsstyrelsen,DS Håndværk & Industri, Erhvervsankenævnet, Europakommissionen - Christian Aagaard, Europa-kommissionen - Frank Elholm, Fagligt Internationalt Center (FIC), Finansministeriet, Finansrådet,Finanstilsynet, Forbrugerrådet, Foreningen af erhvervsserviceleverandører, Foreningen af Rådgi-vende Ingeniører (F.R.I.), Forsikring og Pension, Forsvarsministeriet, Funktionærernes og Tjene-stemændenes Fællesråd (FTF), Godkendt teknologisk Service (GTS), HK, HORESTA, Håndværks-rådet, Ingeniørforeningen i Danmark, IT-Branchen, Justitsministeriet, KL, Klima-, Energi- og Byg-ningsministeriet, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kulturministeriet, Landbrug og Fødevarer,Landdistrikternes fællesråd, Landsforeningen af Landsbysamfund, Landsorganisationen i Danmark,Ledernes Hovedorganisation, Miljøministeriet, Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregå-ende Uddannelser, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for ligestilling ogkirke, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Patent- og Varemærkestyrelsen, Realkreditforenin-gen, Realkreditrådet, Region Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjæl-land, Region Syddanmark, Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Danmarks Godkendte Servicein-stitutter (GTS), Sammenslutningen af danske småøer, Sekretariatet for Nordsøprogrammet, Sikker-hedsstyrelsen, Skatteministeriet, Social- og Integrationsministeriet, Statens Byggeforskningsinstitut,Statsministeriet, Søfartsstyrelsen, Tekniq - Installatørernes organisation, Transportministeriet,Udenrigsministeriet, Undervisningsministeriet, VisitDenmark, VækstFonden, Vækstforum RegionBornholm, Vækstforum Region Hovedstaden, Vækstforum Region Midtjylland, Vækstforum Regi-on Nordjylland, Vækstforum Region Sjælland, Vækstforum Region Syddanmark, Økonomi- ogIndenrigsministeriet, Öresundskomiteen og 3F - Fagligt Fælles Forbund.11. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/mindre Negative konsekven-udgifterser/merudgifterØkonomiske og administrative IngenIngenkonsekvenser for det offentligeØkonomiske og administrative IngenIngenkonsekvenser for erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenserfor borgerneLigestillingsmæssigekonse-kvenserForholdet til EU-retten
IngenIngenIngen
IngenIngenIngen
I henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.XXXXXX om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets for-ordning nr. 1082/2006 af 5. juli 2006 om oprettelse af en europæ-isk gruppe for territorialt samarbejde (EGTS) er medlemsstaterneforpligtede til at træffe passende foranstaltninger for at sikre eneffektiv iværksættelse af forordningen senest seks måneder efterdatoen for forordningens ikrafttræden. Lovforslaget bringer dendanske administration i overensstemmelse med forordningensregler, og da forordningen trådte i kraft den XXX, er fristen påseks måneder overholdt.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserI bilag 1 til lovforslaget er de foreslåede ændringer sammenholdt med gældende lov. Europa-Parlamentetsog Rådets forordning nr. XXX om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1082/2006 af5. juli 2006 om oprettelse af en europæisk gruppe for territorialt samarbejde (EGTS) er optrykt som bilag 2.Til § 1Til nr. 1Note 1 til titlen i den nuværende lov ændres, så det præciseres, at gengivelser i loven af bestemmelser fraEuropa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1082/2006 af 5. juli 2006 om oprettelse af en europæiskgruppe for territorialt samarbejde (EGTS) (EU-tidende nr. L 210, side 19) og visse bestemmelser fra Euro-pa-Parlamentets og Rådets forordning nr. XXXXXX om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets for-ordning nr. 1082/2006 af 5. juli 2006 om oprettelse af en europæisk gruppe for territorialt samarbejde(EGTS), (EU-tidende nr. L XXX) udelukkende er begrundet i praktiske hensyn og berører ikke den nævnteforordnings umiddelbare gyldighed i Danmark.Ændring omfatter alene en tilføjelse af EGTS-ændringsforordningen.Til nr. 2Indtil nu har en EGTS alene kunnet bestå af medlemsstater, regionale og lokale myndigheder, offentligret-lige organer og sammenslutninger af disse.Offentligretlige organer er i EGTS-forordningen defineret i henhold til artikel 1, stk. 9, andet afsnit i Eu-ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/18/EF af 31. marts 2004 om samordning af fremgangsmåderneved indgåelse af offentlige vareindkøbskontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge-og anlægskontrakter.Med ændringsforordningen vil ”offentligretlige organer” også omfatte ”offentlige virksomheder” somomhandlet i artikel 2, stk. 1, litra b i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/17/EF af 31. marts 2004om samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter inden for vand- og energiforsyning,transport samt posttjenester.Deltagerkredsen er endvidere udvidet med deltagere fra tredjelande og oversøiske territorier. Her er detogså kun nationale, regionale og lokale myndigheder samt offentligretlige organer, der kan blive medlem afen EGTS..Det foreslås derfor at »kan alene« i§ 2, stk. 1ændres til »kan« og der indsættes et nytstk. 2,jf. bemærk-ningerne til nr. 3, så den danske lovgivning bliver i overensstemmelse med EU-reglerne.Til nr. 3EU-Kommissionen har gennemført en analyse vedrørende de indhøstede erfaringer om, hvorledes anven-delsen af de gældende regler har fungeret. Analysen, der har været i en bred høring blandt interesseredeparter, herunder medlemsstaterne, regionerne, Regionsudvalget og allerede etablerede EGTS’er, har vistbehov for, at deltagerkredsen bliver udvidet med deltagere fra tredjelande og oversøiske territorier. Her erdet også kun nationale, regionale og lokale myndigheder samt offentligretlige organer, der kan blive med-lem af en EGTS..I lovforslaget foreslås derfor indsat et nytstk. 2,som giver hjemmel til, at der også kan etableres en EGTSi Danmark med medlemmer fra tredjelande og oversøiske territorier.Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
Til nr. 4De foreslåede ændringer i§ 2, stk. 3,der bliverstk. 4,er af teknisk karakter.I EGTS-forordningen artikel 7, stk. 3, er der åbnet mulighed for, at medlemsstaterne kan begrænse de op-gaver, en EGTS kan udføre uden finansielt bidrag fra Fællesskabet. Sådanne opgaver skal dog som mini-mum omfatte de samarbejdsrelationer, der i strukturfondsperioden 2007- 2013 er beskrevet i artikel 6 i Eu-ropa-Parlamentets og Rådets forordning om Den Europæiske Fond for Regionaludvikling, det vil sige opga-ver, som styrker den økonomiske og sociale samhørighed, og som ligger inden for rammerne af program-merne under det europæiske territoriale samarbejde.I den nye strukturfondsperiode fra 2014-2020 er det europæiske territoriale samarbejde reguleret i enselvstændig forordning – Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. XXX/2013/EF af XXX om be-stemmelser for støtte fra Den Europæiske Fond for Regionaludvikling til målet om europæisk territorialtsamarbejde.Den foreslåede lovændring er derfor alene en tilpasning af den danske lovgivning til de nye EU-regler.Til nr. 5I henhold til den oprindelige EGTS-forordning har medlemsstaterne mulighed for at forbyde registreringpå sit område af en EGTS, hvis medlemmer har begrænset ansvar. Under hensyn til beskyttelse af en EGTS’kreditorer har Danmark i den nugældende lov benyttet sig af denne mulighed. Det er således i lovens § 2,stk. 4, fastlagt, at ” En EGTS, hvor et eller flere medlemmer har begrænset ansvar, jf. artikel 12, stk. 2, iforordning om oprettelse af en europæisk gruppe for territorialt samarbejde (EGTS), kan ikke registreresmed hjemsted i Danmark.”I medlemsstaterne er der forskel på, hvilken ansvarspådragelse de nationale lovgivninger giver tilladelsetil - selv for offentlige myndigheder. For at ligestille myndigheder med samme opgavevaretagelse i de for-skellige lande, har der vist sig behov for at ophæve adgangen til at tillade at medlemsstaterne ikke behøverat godkende en EGTS med begrænset hæftelse. I stedet er der i EGTS-ændringsforordningen indsat en be-stemmelse om, at medlemsstaterne kan kræve, at en EGTS, hvis medlemmer har begrænset ansvar, skaltegne en passende forsikring eller stille en garanti fra en bank eller et finansieringsinstitut eller være omfat-tet af en garanti fra en offentlig enhed eller en garanti fra medlemsstaten til dækning af de risici, der er for-bundet med de aktiviteter, der udføres af EGTS’en.For at bevare beskyttelsen af en EGTS’ kreditorer foreslås der i stedet indsat en bestemmelse om, at enEGTS med begrænset ansvar kun kan registreres med hjemsted i Danmark, hvis der tegnes en passendeforsikring eller stilles en garanti fra en bank eller et finansieringsinstitut, eller hvis EGTS’en er omfattet afen garanti fra en offentlig myndighed eller en garanti fra staten til dækning af de risici, der er forbundet medde aktiviteter, der udføres af EGTS’en.Til nr. 6Den foreslåede ændring i§ 8, stk. 1,er af teknisk karakter. Bl.a. til erstatning af aktieselskabsloven vedtogFolketinget i 2009 en samlet lov for aktie- og anpartsselskaber (selskabsloven), jf. lovbekendtgørelse nr.322 af 11. april 2011om aktie- og anpartsselskaber (selskabsloven) med senere ændringer.Det foreslås, at »aktieselskabsloven« ændres til »selskabsloven«. Dermed bringes ordlyden i EGTS-loveni overensstemmelse med gældende ret.Til nr. 7I§ 8, stk. 2,foreslås »aktieselskabsloven« ændres til »selskabsloven« og »aktieselskabslovens § 159 b«ændret til »selskabslovens § 371«. Ordlyden af selskabslovens § 371 er den samme som i aktieselskabslo-
vens § 159 b. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til nr. 6.Til § 2Loven træder i kraft den XXX 2014.EGTS-ændringsforordningen fastsætter i artikel 2 overgangsbestemmelser for allerede etablerede EGTS’er,men da der indtil nu ikke er registreret en EGTS i Danmark, er det ikke nødvendigt at medtage nogle afdisse i dette lovforslag.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov nr. 309 af 30. april 2008 om ad-ministration af forordning om oprettelseaf en europæisk gruppe for territorieltsamarbejde (EGTS) foretages følgendeændringer:
Note 1 til lovens titel1)I loven er medtaget visse bestemmel-ser fra Europa-Parlamentets og Rådetsforordning nr. 1082/2006/EF af 5. juli2006 om oprettelse af en europæiskgruppe for territorialt samarbejde(EGTS), (EU-tidende nr. L 210, side19). Ifølge artikel 249 i EF-traktatengælder en forordning umiddelbart i hvermedlemsstat. Gengivelse af disse be-stemmelser i loven er således udeluk-kende begrundet i praktiske hensyn ogberører ikke den nævnte forordningsumiddelbare gyldighed i Danmark.
1.Note 1 til lovens titel affattes således:»1)I loven er medtaget visse bestemmel-ser fra Europa-Parlamentets og Rådetsforordning nr. XXXXXX om ændringaf Europa-Parlamentets og Rådets for-ordning nr. 1082/2006 af 5. juli 2006om oprettelse af en europæisk gruppefor territorielt samarbejde (EGTS),(EU-tidende nr. L XXX). Ifølge artikel249 i EF-traktaten gælder en forordningumiddelbart i hver medlemsstat. Gengi-velse af disse bestemmelser i loven ersåledes udelukkende begrundet i prakti-ske hensyn og berører ikke den nævnteforordnings umiddelbare gyldighed iDanmark.«
§ 2, stk. 1.En EGTS kan alene bestå afmedlemsstater, regionale og lokalemyndigheder, offentligretlige orga-ner og af sammenslutninger af disse.
2.I§ 2, stk. 1,ændres »kan alene« til:»kan«.3.I§ 2indsættes efter stk. 1, som nytstykke:»Stk. 2.Erhvervsstyrelsen kan god-kende, at nationale, regionale og lokalemyndigheder samt offentligretlige or-ganer fra tredjelande og oversøiske ter-ritorier kan deltage i en EGTS medhjemsted i Danmark.«.
Stk. 2–4 bliver herefter stk. 3–5.
§ 2, stk. 3.Uden finansielt bidrag fraDet Europæiske Fællesskab kan de op-gaver, der tillægges en EGTS, kun om-fatte de typer af samarbejde, der er op-ført i artikel 6 i Europa-Parlamentets ogRådets forordning om Den EuropæiskeFond for Regionaludvikling.
4.I§ 2, stk. 3,der bliverstk. 4,ændres»Europa-Parlamentets og Rådets for-ordning om Den Europæiske Fond forRegionaludvikling« til: »Europa-Parlamentets og Rådets forordning omsærlige bestemmelser for støtte fra DenEuropæiske Fond for Regionaludvik-ling til målet om europæisk territorialtsamarbejde.«.
§ 2, stk. 4.En EGTS, hvor et eller fleremedlemmer har begrænset ansvar, jf.artikel 12, stk. 2, i forordning om opret-telse af en europæisk gruppe for territo-rialt samarbejde (EGTS), kan ikke regi-streres med hjemsted i Danmark.
5.I§ 2, stk. 4,der bliverstk. 5,ændres»kan ikke registreres med hjemsted iDanmark« til: »kan kun registreres medhjemsted i Danmark, hvis der tegnespassende forsikringer, eller stilles engaranti fra en bank eller et finansie-ringsinstitut, eller hvis EGTS’en er om-fattet af en garanti fra en offentlig myn-dighed, eller garanti fra staten til dæk-ning af de risici, der er forbundet medde aktiviteter, der udføres afEGTS’en.«.
§ 8, stk. 1.Bestemmelserne om likvida-6.I§ 8, stk. 1,ændres »aktieselskabslo-tion, tvangsopløsning og konkurs i ak-ven« til: »selskabsloven«.tieselskabslovens kapitel 14 gældermed de nødvendige afvigelser, der føl-ger af en EGTS’ særlige karakter.
§ 8, stk. 2.Træffer Erhvervs- og Sel-skabsstyrelsen afgørelse efter reglerne iaktieselskabslovens kapitel 14, finderaktieselskabslovens § 159 b anvendelse.
7.I§ 8, stk. 2,ændres »aktieselskabslo-ven« til: »selskabsloven« og »aktiesel-skabslovens § 159 b« ændres til: »sel-skabslovens § 371«.
§2Loven træder i kraft den xxxx 2014