Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 300
Offentligt
1265189_0001.png
1265189_0002.png
1265189_0003.png
1265189_0004.png
1265189_0005.png
1265189_0006.png
1265189_0007.png
1265189_0008.png
1265189_0009.png
1265189_0010.png
ERHVERVS- OG
DET TALTE ORD GÆLDER
VÆKSTMINISTEREN
Samråd omhavarikommissionen, som opfølgning på sa-gen om pirateri mod rederiet ShipcraftSamrådsspørgsmål AJHvad kan ministeren fortælle om den maritime havarikommission,somministerenhar påtænkt at nedsætte i kølvandet på sagen om piraterimod rederiet Shipcraft?Samrådsspørgsmål AKHvilke overvejelser har ministeren gjort i valget mellem en maritim-havarikommission og en særlig havarikommission?[Gidselfrigivelsen]
Tak for ordet.Jeg vil gerne starte med at sige, at det var med storglæde, at jeg modtog nyheden om, at de 6 søfolk fradet danske skib LEOPARD var blevet frigivet.En gidselsituation er noget af det værst tænkelige etmenneske kankomme ud for. De 6 søfolk og deres på-rørende har været i en ganske forfærdelig situation.Heldigvis er de fri nu, og det glæder jeg mig over.En lang række spørgsmål har rejst sig i kølvandet påfrigivelsen, hvorfor vi også er her i dag.Jeg kan i øvrigt forstå, at udenrigsministeren har ori-enteret Udenrigspolitisk Nævnom sagen både før ogefter frigivelsen.
2/10
Sikkerhed til søs er mit ansvarsområde. Detomfatterogså, hvordan skibene beskytter sig mod pirater.Derer i løbet af årene taget en lang række tiltag mod pira-teri, også internationalt.Det er klart, at vi hele tiden kan lære af de forskelligesager, og jeg er helt enig i, at vi også må se på, hvadvi kan lære af denne sag.[Om Den Maritime Havarikommission]
I den forbindelse afventer vi resultatet af Den Mariti-me Havarikommissions igangværende undersøgelseaf de søsikkerhedsmæssige aspekter af forløbet op tilkapringen.For så vidt angår Den Maritime Havarikommission,såblev den opretteti 2011 ved lov om sikkerhedsun-dersøgelser til søs.Jeg vil gerne understrege, at Den Maritime Havari-kommission er en selvstændig, uafhængig enhed un-der Erhvervs- og Vækstministeriet, og derfor vælgerkommissionen også selv hvilke ulykker til søs, derkræver en nærmere undersøgelse.Havarikommissionen undersøger i gennemsnit om-kring 12 til 15 ulykker årligt.
3/10
Havarikommissionen arbejder inden for rammerne aflov om sikkerhedsundersøgelser af ulykker til søs,som implementerer EU-direktivet om undersøgelse afulykker i søtransport.Den Maritime Havarikommission er en uvildig in-stans, der i sin organisation, retlige struktur og beslut-ningstagen er uafhængig af andre parter.Formålet med Den Maritime Havarikommissions un-dersøgelser er at klarlægge årsagerne til ulykker ogandre alvorlige hændelser, så risikoen for gentagelserkan mindskes.Havarikommissionens medarbejdere har typisk enuddannelse eller erfaring fra arbejde i den maritimesektor og har derfor indsigt i og forstand på skibe.Hvis Den Maritime Havarikommission konkluderer,at der er noget at lære af forløbet op til kapringen, vilder som en del af Havarikommissionens redegørelseom sagen blive udarbejdet anbefalinger til forbedringaf søsikkerheden.Jeg vil gerne understrege, at det ikke er Den MaritimeHavarikommissions opgave at placere skyld ellerstrafansvar.
4/10
[Havarikommissionens undersøgelse af LEOPARD]
Som nævnt tidligere er Havarikommissionen alleredei gang. Kommission gik lige efter frigivelsen forhalvanden måned siden i gang med en undersøgelseaf de søsikkerhedsmæssige forhold op til kapringen afLEOPARD.Det svarer i øvrigt til den måde, som Søfartsstyrelsensdaværende Opklaringsenhed undersøgte forløbet optilkapringen af det danske skibDANICA WHITE i2007.Søfartsstyrelsens Opklaringsenhed eksisterer ikkelængere og er så at sige erstattet af Den Maritime Ha-varikommission.Den Maritime Havarikommissionhar ikke hjemmelhverken i loven eller i det EU-direktiv, som loven im-plementerer, til at undersøge selve kapringen og for-løbet efter gidseltagningen.Havarikommissionen udfærdiger på baggrund af deindsamlede oplysninger en redegørelse om forløbetop til kapringen med henblik på at klarlægge de sø-sikkerhedsmæssige omstændighederaf sagen.Efter loven er der pligt til at stille al relevant informa-tion til rådighed for Havarikommissionens undersø-gelse.
5/10
Dette gælder også for de involverede personer, somHavarikommissionen ønsker at interviewe som led iundersøgelsen.Oplysninger, der afgives til Havarikommissionen, vilvære omfattet af straffelovens bestemmelse om afgi-velse af urigtig erklæring til offentlige myndigheder.Undersøgelse kan vedrøre alt fra skibets indretning ogvagthold til sejladsens forløb, samt de beslutninger,der blev truffet undervejs i forløbet op til kapringen.Formålet med undersøgelsen er således at se på, hvadman kan lære af forløbet, så skibene kan blive bedrerustede til at undgå kapringer i fremtiden.Undersøgelsen forventes at tage cirka 6 måneder. Nårarbejdet er afsluttet, vil Havarikommissionen offent-liggørederes redegørelse.Jeg vil gerne understrege, at redegørelsen bliverof-fentliggjort, og jeg vil også gerne sørge for, at denbliver oversendttil udvalget efter offentliggørelsen.Når redegørelsen foreligger, vil jegtage initiativ til etmøde med søfartens parter om sagen. Jeg vil i denforbindelse gerne drøfte med dem, om der er behovfor yderligere initiativer.
6/10
Som jeg understregede for et øjeblik siden, er det ikkeDen Maritime Havarikommissions opgave at placereskyld eller strafansvar.Spørgsmålet om, hvorvidt sagen giver anledning til enstraffesag, hører under politiet.Politiet har oplyst, at de undersøger sagen på bag-grund af to politianmeldelser om overtrædelse af sø-fartslovgivningen og straffeloven.På nuværende tidspunkt bliver sagen således bådeundersøgt af Den Maritime Havarikommission og afpolitiet.[Den Maritime Havarikommission eller en særlig undersøgelse eftersøloven?]
Samrådets andet spørgsmål handler om,hvilke over-vejelser der er gjort omkring valget mellemDen Mari-timeHavarikommission og en særlig havarikommissi-on efter søloven.Jeg kan oplyse, at muligheden for efter sølovens §482 at nedsætte en særlig havarikommission er en be-stemmelse, der stammer fra før etableringen af DenMaritime Havarikommission.
7/10
Ifølge loven kan jeg som minister nedsætte en sådansærlig havarikommission, menkun, hvis der ikke gen-nem søforklaring ved retten eller andre offentlige un-dersøgelser er skabt klarhed om årsagen til en ulykketil søs, eller hvis hensynet til søsikkerheden begrunderen endnu mere omfattende undersøgelse.
Muligheden for at nedsætte en særlig havarikommis-sion er altså noget, som jeg har hjemmel i lovgivnin-gen.Men jeg kan oplyse, at muligheden for at nedsæt-te en sådan ikke har været benyttet efter oprettelsen afSøfartsstyrelsens Opklaringsenhed i 1990.I praksis er det i dag Den Maritime Havarikommissi-on, som erstattede Søfartsstyrelsens Opklaringsenhedi 2011, der undersøger årsagen til ulykker til søs.Den Maritime Havarikommission er som nævnt gået igang med en undersøgelse af de søsikkerhedsmæssigeaspekter af forløbet op til kapringen. Det er i ud-gangspunktet det samme, som det en særlig havari-kommission skulle undersøge.Havarikommissionen gik i gang med sin undersøgelsefor halvanden måned siden. Derudover bliver sagensom nævnt også undersøgt af politiet.
8/10
Jeg kan til orientering oplyse, at muligheden for atnedsætte en særlig havarikommission kun har væretbenyttet ved én enkelt ulykke.Det skete i 1981 – altså før oprettelsen af Søfartssty-relsens Opklaringsenhed – da redningsbåden RF2 for-liste ud for Hirtshals, i forbindelse med eftersøgnin-gen af overlevende fra en fiskekutter, der var forlisttidligere samme dag.[Øvrige tiltag – ændring af lov om søfarendes ansættelsesforhold]
Jeg vil gerne slutte af med at sige, at jeg synes, det ervigtigt, at sagen bliver belyst grundigt. Det håber jegogså at jeg har givet udtryk for.I regeringen tager vi pirateri yderst alvorligt, hvilketbetyder at vi allerede har taget en række konkrete ini-tiativer på området.Det er sket i forlængelse afdrøftelsen i efteråret medsøfartens parter om behovet for nye initiativer til be-kæmpelse af pirateri og beskyttelse af de søfarende.Jeg vil gerne fremhæve den ændring af lov om søfa-rendes ansættelsesforhold, som Folketinget vedtogden 28. maj.Lovændringen indebærer flere forbedrin-ger af de søfarendes rettigheder i forbindelse med pi-rateri, og hvis de bliver taget som gidsler.
9/10
Helt konkret betyder det, at rederen ikke kan opsigesøfarende, der holdes som gidsel i forbindelse med pi-rateri. Afledt heraf vil der være en forpligtigelse til atudbetale løn til den søfarende i hele gidselperioden.Lovændringen indebærer endvidere, at søfarende, derhar siddet som gidsler, efter frigivelsen har ret til frihjemrejse for rederens regning. Det betyder også, atde søfarendes nærmeste pårørende kan få tilskud, hvisde som følge af gidseltagningen savner forsørgelse.Lovændringen har også skærpet rederens forpligtigel-ser i forhold til forebyggelse, forberedelse og håndte-ring af sørøverisituationer.[Fortsat dansk piratindsats]
Danmark er en stor søfartsnation, og derfor er piraterinoget, vi fortsat skal bekæmpe.Problemet har et sådant omfang og alvor, at det ikkekan bekæmpes af et enkelt land alene. Vi skal derforsammen med andre lande fortsætte indsatsen, så pira-terne sættes under konstant pres, uanset hvor i verdende opererer.Somaliske pirater har gennem lang tid været underpres. Antallet af kapringer og angreb er faldet mar-kant.
10/10
Der er en høj grad af international enighed om, at det-te skyldes den internationale militære tilstedeværelse,skibenes efterlevelse af de internationale anbefalingerfor at beskytte sig mod piratangreb, brug af bevæbne-de vagter ogkapacitetsopbygning i regionen.[Afslutning]
Pirateri er en problemstilling flere steder på kloden.Jeg har foreksempel i forrige uge drøftet pirateri iMalacca-strædet ved Malaysia, Singapore og Indone-sien med min kollega fra Singapore.Vi fortsætter således kampen mod pirateri flere stederi verden. Og vi søger hele tiden at lære af de erfarin-ger, vi gør os.Når Den Maritime Havarikommissions redegørelseforeligger, vil vi have får vi et klarere billede af, omder er behov for yderligere opfølgning efter LEO-PARDs kapring.