Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 299
Offentligt
1264625_0001.png
1264625_0002.png
1264625_0003.png
Fra:Jørn Erik Nielsen [mailto:[email protected]]Sendt:25. juni 2013 16:51Emne:udbud af praktisk og personlig hjælp i København
Erhvervs-vækst og eksportudvalgetJeg henvendte mig i marts om udbud i DK. Det gjorde så ingen forskel.Nu rammer det så min virksomhed – min vækst.Kopi:Kære Helle og alle jeg har stødt på i udbudsprocesser gennem tiden.Nu har jeg på alle måder gennem det seneste år forsøgt at påvirke beslutningstagere i forhold til udbud ikommunalt og statslig regi. Jeg må erkende det ikke er lykkedes at få resultater ud af det. Nu har jeg såmodtaget denne henvendelse fra Helle vedr. udbud omkring vores borgere. Med høringssvaret herunderkaster jeg håndklædet i ringen. Det er slut med udbud i stat og kommune for det giver ikke mening. Det erikke i vores borgeres interesse at gennemføre dette udbud, og ændre noget borgerne stort set er tilfredsemed.Høringssvar vedr. udbud af praktisk hjælp og personlig pleje i København:Jeg vil gerne klage over kommunen planlægger at gennemføre udbud af personlig og praktisk hjælp. Jegpåtænker at videresende dette høringssvar til borgerrepræsentationen, kommunalbestyrelsen,interessenter og medier.Jeg har meget svært ved at se, hvordan udbuddet respekterer den enkelte borgers individuelle ønsker ogflukter med kommunalbestyrelsens vejledninger og servicelovens bestemmelser. Borgernes hjælp skaltilrettelægges med modtageren og kommunalbestyrelsen skal sikre den enkeltes individuelle ønsker ogbehov. Der vil således med dette udbud ikke være tale om borgers FRIT VALG mulighed. Der er ikke eneneste af vores borgere der ønsker at få en ny hjemmehjælper, og de vil slet ikke tvinges til det. Sådan erdet hos de fleste leverandører. Kommunen fratager borgere nogle muligheder og forringer deresvalgmuligheder og den fleksibilitet der er i dag. I dag har borgere 10 eller flere leverandører at vælgeimellem. Tillige konkurrerer de forskellige leverandører indbyrdes for at tiltrække borgere. Vi leverer f. eks.gratis vinduespolering 2x pr. år, og borgere kan vælge tilkøbsydelser. Fremover vil de have 2 muligeleverandører og det er en væsentlig forringelse. Som udbuddet er sat op nu, er det udelukkende de storeleverandører, der har mulighed for at deltage. Små og mindre virksomheder repræsenterer over 95% af densamlede leverandørmasse, og dermed vil det kun være de resterende 5% af leverandørerne der kan deltagei det opsatte udbud. Der er således ikke tale om ligeværdig konkurrence. Derudover påvirker udbuddet ikkeden kommunale leverandørs muligheder, i samme grad som de private leverandører, og dermed gøres derforskel på kommunale og private leverandører i en konkurrencesituation. Det er ikke rimeligt. At oprette etkonsortium er en mulighed, men alt andet lige starter man ikke en forretning for at gå sammen med andre.Det derfor man kalder det selvstændig virksomhed.Udover ovennævnte stilles der i udbudsproceduren krav til leverandørerne. De udmunder i nogleminimumskriterier som også automatisk tynder ud i leverandørmassen. Bl. a. skal tilbudsgiver have enomsætning inden for praktisk og personlig hjælp på 2 mill. kr. og allerede der falder en masse væk. Vistartede sidste år og har 15 borgere, så vi kan ikke være med. Ledelsen skal have mindst 3 års erfaring medlevering af denne type opgaver. Nystartede virksomheder har heller ikke en chance for at deltage, så på dether område kan der ikke være iværksættere. Der er kun plads til de store i det her udbud.
Udbuddet vil på én gang sætte en stopper for de fleste nuværende mindre leverandørers forretning, og demindre leverandører der udelukkende leverer praktisk hjælp eller personlig hjælp vil blive tvunget til atlukke. Dette uagtet der i alle målinger er stor tilfredshed med disse leverandører, som tilmed leverer størretilfredshed end kommunen kan præstere. Som udbuddet er sat op, vil det hindre små og mindre lokalevirksomheder at deltage selvstændigt i udbuddet. Det er konkurrenceforvridende og det vil koste lokalearbejdspladser. Kommunen vil gerne konkurrenceudsætte opgaven her, men det er kommunen selv derfastlægger prisen som det er nu.Det er enkelt at sætte udbuddet op, så selv meget små virksomheder kan deltage. Man kunne have deltpersonlig og praktisk hjælp op, som det er i dag. Man kunne vælge 20 leverandører pr. lokalområde(distrikt). Man kunne dele distrikterne op i postnumre for at gøre distrikterne mindre. Man kunnebegrænse deltagelse til maksimalt 2 distrikter, for at opnå en større konkurrence, en flerhed afleverandører, og dermed mindre afhængighed. Der er et utal af muligheder at bruge, og selv om mansnakker med kommunen om det, har det ingen virkning.Dette udbud er allerede tilrettelagt så kun de færreste kan deltage. Det har ikke nogetkonkurrencemoment i sig, og det henvender sig udelukkende til de eksisterende leverandører med over 3års erfaring. Resultatet er givet på forhånd.Desværre er det kendetegnende for de fleste kommunale og statslig udbud. Det er ikke for SMV (små ogmindre virksomheder). Alle kommunale og statslige udbud tager kortsigtet udgangspunkt i at volumenautomatisk giver en mindre pris. Så det lige meget, med etik, kvalitet, eller hvem eller hvad det går ud over.Både i forhold til modtagere eller brugere af ydelser, og i forhold til leverandører.Med venlig hilsenJørn Erik NielsenSanitern RengøringFacility ServiceEgensevej 252770 KastrupFra:Helle Kruse Wichmann [mailto:[email protected]]Sendt:21. juni 2013 14:39Emne:
Kære alle,
Sundheds- og Omsorgsforvaltningen og Socialforvaltningen i Københavns Kommune påtænker atgennemføre et lokalområde opdelt udbud af personlig og praktisk hjælp, jf. servicelovens § 83.I den forbindelse sender Københavns Kommune udkast til det samlede udbudsmateriale i høring.Materialet er vedhæftet denne mail, og vil ligeledes være at finde på udbud.dk når det er tekniskmuligt.Formålet med høringen er at modtage relevante inputs til kvalificering af materialet fra relevanteparter forud for, at udbuddet gennemføres. Vi vil herefter vurdere, hvorvidt høringssvarene giveranledning til ændringer i kravspecifikationen.
Da der er tale om et udkast til udbudsmaterialet, skal I være opmærksomme på, at der er enkeltepunkter, der endnu ikke er endeligt afklarede.Materialet, der sendes i høring, er:Udkast til udbudsbetingelserUdkast til kravspecifikationUdkast til tilbudsliste med tilhørende bilagUdkast til kontrakt med tilhørende bilagUdbuddet forventes gennemført fra cirka 1. oktober 2013. Høringssvar behandles som fortroligtmateriale, dog med respekt for aktindsigtsreglerne. Høringssvar vil ikke blive offentliggjort.Høringsparterne får ikke svar på evt. spørgsmål hverken under eller efter høringen. Såfremthøringsparterne har spørgsmål, der ønskes besvaret, skal spørgsmålene stilles i tilbudsperioden.I bedes i høringssvaret præcist angive, hvilket dokument og hvilken side i dokumentet, jeresbemærkninger relaterer sig til.Frist for høringssvar erd. 4. juli kl. 10.00.Høringssvar skal sendes til nedenstående mail:[email protected]og[email protected]Følgende har modtaget udbudsmaterialet til høring:
DSR-KøbenhavnDSR-SUFFOA-KøbenhavnFOA-SUFDIÆldrerådBrugerrådHandicaprådAlle godkendte private leverandører af personlig og praktisk hjælp i Københavns Kommune
Bedste hilsner

Helle Kruse Wichmann

Team hjemmepleje og aktivitet_______________________________KØBENHAVNS KOMMUNESundheds- og OmsorgsforvaltningenCenter for OmsorgSjællandsgade 40H, 3. sal, rum 4282200 København NTelefonEmail+45 3530 3505[email protected]