Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 298
Offentligt
1264378_0001.png
En modErnE og vækstsikrEtdigital infrastrukturen moderne og fremtidssikretelektroniskelektronisk infrastruktur er grundlæggende i kampen forvækst og udvikling i landets kommuner. danmark taber desværre tempo i det digitale kapløb. På kun fem år, er dan-mark faldet fra 1.- til 8.-pladsen på den årlige digitale rangliste fra World Economic forum.Et nyligt udbud i ringkøbing-skjern illustrerer problemet. kommunen bad om en pris på, hvad det ville koste at givekommunens borgere og erhvervsliv muligheden for lynhurtig internet. der kom to bud. Energimidt ville opfyldeønsket for 68 mio. kroner. tdC ville have 840 mio. kroner. den danske model baseret på markedskræfterne skalsuppleres med en offentlig understøttelse.
Lynhurtigt bredbånd tiL heLe danmarkdanmark er ved at dele sig i et digital a- og b-hold. det er ensærlig udfordring, da hurtige internetforbindelse i stigendegrad er grundlaget for vækst og bosætning. Hvis hele dan-mark skal sikres lynhurtig internet, er følgende tiltag nød-vendige:

Regeringen en ambition om en bredbåndskapacitet på

100/30 Mbit/s i 2020.

regeringens ambitionsniveau bør hæves, så den følgergartners anbefaling fra 2009, hvor loftet var 1 gbit/s idownload i 2020.En bredbåndsmålsætning bør være et minimumskrav, såmuligheden garanteres alle danske husstande og ferie-huse på en måde, så data ikke begrænses – en såkaldtflatrate-målsætning.

Markedet investerer naturligvis der, hvor der sikres

størst afkast.

det er nødvendigt med økonomisk støtte til udrulningaf næste generations bredbånd i de områder i danmark,hvor markedet ikke kommer hurtigt nok af sig selv.• En støtteordning kan udformes på flere måder:1. Efter usa’s model, hvor en kombineret offentlig ogprivat fond, som samler licensafgifter i en pulje, sombruges til at udbrede digital infrastruktur.2. Efter svensk model, hvor der er støtte til udrulningaf højhastighedsbredbånd i landdistrikter gennemPost- og telestyrelsen.3. En statslig model, hvor staten direkte understøtteren ambitiøs udrulning af digital infrastruktur.4. En offentlig-privat samarbejdsmodel uden depone-ring5. ved at sikre en klar hjemmel i lovgivningen til atdanske kommuner kan understøtte en udrulning afnæste generations bredbånd. Eksempelvis ved gen-nem udbud at understøtte en markedsdrevet ud-rulning.6.Ved indførslen af fleksible lånemuligheder for kom-muner, der ønsker at understøtte en markedsdre-vet udrulning af næste generations bredbånd.

Passiv infrastruktur findes i stor stil i den danske jord.

En stor del af den ligger dog uudnyttet hen.

folketinget skal udvide rammerne for kommunalt ejedeforsyningsselskabers adgang til at investere i fibernet-forbindelser/passiv infrastruktur samt til at udleje over-skydende kapacitet.de kommunale forsyningsselskaber skal sidestilles medprivate forsyningsselskaber på området for digital infra-struktur.god mobiLdækning tiL heLe danmarkHele danmark kæmper med mobilhuller. i nogle områderaf landet er mobilhuller et særdeles stort problem – særligtindendørs. Her har det indflydelse på bosætning og mulighe-den for at tiltrække og fastholde virksomhederhvis hele danmark skal sikres god mobildækning,er følgende tiltag nødvendige:der indføres roaming mellem teleselskabernes netværk.den danske stat forfølger et Eu-krav om, at alle mobil-telefoner mærkes i forhold til antenne-kvalitet.der indføres en nuanceret kortlægning, der tager ud-gangspunkt i hvordan brugerne oplever dækningen, somadskiller de fire teleselskabers netværk fra hinanden, og som tager højde for, at mobiltelefoner erstatter fastnet-telefonen som den primære telefon indendørs.800 mHz-auktionen følges op af nye auktioner meddækningskrav for danmarks resterende postnumre.