Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 282
Offentligt
1259353_0001.png
1259353_0002.png
1259353_0003.png
1259353_0004.png
1259353_0005.png
1259353_0006.png
1259353_0007.png
1259353_0008.png
INSPIRATIONSPUNKTER
6. juni 2013

Samråd i ERU den 6. juni 2013 – Spørgsmål AI stillet efter

ønske fra Hans Christian Schmidt (V) og Peter Juel Jensen

(V).

Spørgsmål AI:

Ministeren bedes redegøre for, hvordan Bornholms Regionskommune kandeltage i et eventuelt udbud vedrørende etablering af bedre bredbånd påBornholm, når kommunen ikke kan bruge midler fra Østkraft uden at bli-ve modregnet i bloktilskuddet.
Kun det talte ord gælder.[Indledning]Tak for invitationen til at komme herover i udvalget.Jeg er blevet bedt om at redegøre for, hvordan Born-holms Regionskommune kan deltage i et eventuelt ud-bud vedrørende etablering af bedre bredbånd på Born-holm, når kommunen ikke kan bruge midler fra Østkraftuden at blive modregnet i bloktilskuddet.[Regeringens bredbåndspolitik generelt]For at svare fyldestgørende vil jeg først sige lidt ombaggrunden for, at regeringen har fokus på bredbånd.Vi ved, at gode bredbåndsforbindelser er vigtige for atøge digitalisering og skabe ny vækst i erhvervslivet.Men det er ikke kun erhvervslivet, der er afhængig af engod digital infrastruktur.De fleste har allerede vænnet sig til, at vi kan komme ikontakt med venner og familie, se de seneste nyheder el-ler måske købe ind på nettet. Gode bredbåndsforbindel-ser spiller derfor en vigtig rolle i borgernes hverdag.
Danmark har i dag en bredbåndsdækning på linje medde bedste lande i Europa, og vi er for eksempel blandt de
2/8
tre lande i OECD, der har flest bredbåndsforbindelser iforhold til antallet af indbyggere.Den seneste bredbåndskortlægning fra december 2012viser, at 83 procent af alle danske husstande og virk-somheder i dag kan få en bredbåndsforbindelse med enhastighed på 30 megabit download pr. sekund.Ser vi på adgangen til 100 megabit download pr. sekund,så har 65 procent af alle danske husstande og virksom-heder i dag adgang til bredbåndsinfrastruktur, der kanlevere det.Året før var det kun 38 pct. af danskerne, der havde denmulighed.I samme periode er andelen af husstande og virksomhe-der, som har adgang til uploadhastigheder på 30 megabitpr. sekund steget fra 35 til 39 procent.Men der er stadig områder af landet, hvor borgere ogvirksomheder ikke har god nok dækning.Vi ønsker ikke et digitalt A og B hold. Derfor er detregeringens mål, at hele Danmark skal have en digitalinfrastruktur i verdensklasse.Konkret er det målet, at alle skal have adgang til mindst100 megabit download og 30 megabit upload pr. sekundsenest i 2020.[Regeringens udspil om bedre bredbånd og mobildækning i he-le Danmark]For at nå målet lancerede regeringen for knap to måne-der siden udspillet omBedre bredbånd om mobildæk-ning i hele Danmark.I udspillet fokuserer vi på 3 områder.For det førstegør vi det klart at det offentlige kan spilleen vigtig rolle for bedre bredbåndsdækning i hele landetgennem intelligent efterspørgsel.800 megahertz-auktionen er et godt eksempel på, atstatslige dækningskrav kan fremme bredbånd i områder,hvor dækningen ikke er tilfredsstillende.
3/8
Kravene betyder, at de 207 dårligst dækkede postnumreinden udgangen af 2015 får 10 megabit pr. sekund ople-vet dækning.Regeringen vil ligeledes ved kommende frekvensauktio-ner have fokus på at stille dækningskrav.Også kommunerne kan spille en aktiv rolle.Regeringen vil derfor give kommunerne klare rammerfor, hvordan de kan stille dækningskrav i områder meddårlig dækning, når de køber bredbånd til kommunensinstitutioner og medarbejdere.For det andetstyrker vi selskabernes vilkår for at inve-stere i bredbånd og mobilnet over hele landet.For eksempel har vi fremsat lovforslag som skal skabeklare rammer for udlejning af kommunale arealer til atsætte mobilmaster og antenner op.Vi har også gjort det nemmere at opsætte mobilantennergennem en ændring af planloven.Sund konkurrence er ligeledes en af forudsætningernefor at kunne nå regeringens målsætning om en digital in-frastruktur i verdensklasse.Jeg har derfor besluttet, at der skal gennemføres en bredanalyse af konkurrencen på bredbåndsområdet. Analy-sen har til formål at se på, om konkurrencevilkårene påbredbåndsområdet kan forbedres.For det tredjeforbedrer vi forholdene og gennemsigtig-heden for forbrugerne på bredbånds- og mobilmarkedet.Sammen med de nordiske og baltiske lande har vi blandtandet henvendt os til Kommissionen for at foreslå en eu-ropæisk mærkningsordning for mobiltelefoners antenne-kvalitet.Desuden vi vil lancere en mere detaljeret mobil- ogbredbåndskortlægning.Samlet indeholder udspillet 22 initiativer som skal givebedre bredbånd og mobildækning i hele Danmark.
4/8
[Bedre bredbånd på Bornholm – generelt]Ønsket om at skabe bedre dækning i hele landet er ogsågrunden til at regeringen sammen med Venstre, DanskFolkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folke-parti har besluttet at afsætte 60 millioner til hurtigt bred-bånd på Bornholm.Når vi har valgt at afsætte midler til bredbånd på Born-holm skyldes det for det første, at Bredbåndskortlægnin-gen for 2012 viste, at Bornholm ligger væsentligt underlandsgennemsnittet målt på dækningen med højhastig-hedsbredbånd.Bornholm ligger blandt andet mindst 50 procent lavereend landsgennemsnittet på hastigheder på 30 megabitdownload og derover.For det andet er der omkring 13.000 husstande og virk-somheder på Bornholm, som ikke kan få adgang tilmindst 30 megabit. Bornholm er dermed det områdemed flest husstande og virksomheder, der ikke har ad-gang til hurtigt bredbånd.Jeg er klar over, at der er andre områder, der gerne hav-de set sig selv i Bornholms sted, og jeg har også forstå-else for de ønsker, jeg hører fra andre dele af landet.For det er da rigtigt, at der er andre områder i landet,som har en dækning på niveau med eller dårligere endBornholm.Der er dog tale om mindre områder, der berører langtfærre husstande og virksomheder.Med udspillet om Bedre bredbånd og mobildækning harvi lanceret en række andre initiativer som med fordelkan benyttes i andre områder med dårlig dækning.Her tænker jeg blandt andet på, at vi skaber klare ram-mer for, hvordan kommunerne kan stille dækningskrav iområder med dårlig dækning, når de køber bredbånd tilkommunens institutioner og medarbejdere.Samtidig undersøger vi, hvordan kommunerne kan givesbedre mulighed for at fremme bredbånd, for eksempelved at stille passiv infrastruktur til rådighed.
5/8
[Bornholms Regionskommunes deltagelse i udbuddet]For mig er det vigtigt, at midlerne til bedre bredbånd påBornholm kommer så mange virksomheder og borgeretil gode som overhovedet muligt.Derfor har vi foreslået en model, som betyder, at ud-møntningen vil ske gennem et statsligt udbud. Det for-venter vi at gennemføre i efteråret 2013.Som opfølgning på Vækstplan DK fremsatte regeringeni sidste uge et lovforslag, der gør det muligt for Born-holms Regionskommune at deltage i udbuddet.Konkret kan det ske ved at regionskommunen opretter etbredbåndsselskab. Det skal være et selvstændigt selskab,der drives på kommercielle vilkår.Det er klart, at det vil kræve finansiering at lave et selv-stændigt bredbåndselskab. For mig at se er der 4 måder,det kan ske på:For det førstekan regionskommunen overføre penge fraØstkraft til det nye selskab.Det vil medføre en delvis modregning i bloktilskuddetpå 40 eller 60 procent afhængig af, hvordan regions-kommunen vælger at gøre det.For det andetkan det kommunale bredbåndselskab op-tage lån i pengeinstitutter på almindelig vis, fordi der ertale om et selvstændigt selskab, som drives kommercielt.Det vil ikke påvirke kommunens økonomi.For det tredjekan regionskommunen stille garanti for etlån i det kommunale selskab.På baggrund af høringen har regeringen valgt at udvidelovforslaget, så regionskommunen får mulighed for atstille garanti for det kommunale bredbåndsselskab.Det kan give bedre adgang til kommercielle lånemulig-heder for selskabet.Det vil heller ikke påvirke kommunens økonomi, medmindre selskabet ikke kan betale lånet tilbage.
6/8
For det fjerdekan det kommunale selskab deltage i detkommende statslige udbud og dermed have mulighed forat få 60 millioner kroner i tilskud.De fire muligheder kan selvsagt kombineres.På den baggrund mener jeg, at der er en reel mulighedfor, at Bornholms Regionskommune kan deltage i detkommende udbud.I høringen har Bornholms Regionskommune da også gi-vet udtryk for, at der med lovforslaget åbnes en mulig-hed for, at kommunen kan deltage i det statslige udbud.Med hensyn til spørgsmålet om hvorfor Bornholms Re-gionskommune ikke kan trække penge ud af Østkraftuden modregning, så er Østkraft som kommunalt elsel-skab underlagt reglerne i elforsyningsloven.Elforsyningsloven giver ikke kommunale elselskaberhjemmel til at engagere sig i bredbånd, da det ikke ansesfor at være en del af elforsyningen eller har nær tilknyt-ning til elforsyningsvirksomhed.Regeringen ønsker ikke at lempe reglerne, da det vil gi-ve mulighed for, at midler fra el og varmeforsyningsak-tiviteter kan kanaliseres over i anden aktivitet, for ek-sempel udrulning af bredbånd, uden om reglerne ommodregning.Hensynet er at beskytte el-kunderne, så midler betalt afelkunderne også anvendes til el-relaterede aktiviteter.Samtidig vil en ændring af modregningsreglerne skabepræcedens. Der er indtil nu ikke eksempler på tilfælde,hvor staten har undtaget for modregning i kommunaleindtægter fra deres forsyningsvirksomheder.Endelig må det forventes, at en fravigelse fra modreg-ningsreglerne vil udløse kritik fra de kommuner, somhar privatiseret deres kommunale elselskaber, og som al-lerede i den forbindelse er blevet modregnet i bloktil-skuddet.[Den konkrete udmøntning af midlerne]Og hvordan skal vi så udmønte de 60 mio. kr., som erafsat til bredbånd på Bornholm?
7/8
Som nævnt foreslår vi at gøre det gennem et statsligt ud-bud. Vi har allerede hørt mange ønsker til indholdet afudbuddet.Hvordan udbuddet præcis skal se ud, glæder jeg mig tilat drøfte nærmere med aftalepartierne bag vækstplanen.Der er mange hensyn udbuddet skal varetage, som ikkenødvendigvis trækker i samme retning:Der er for eksempel hensynet til, at så mange borgere ogvirksomheder som muligt får gavn af udbuddet.Der er også hensynet til at udrulle fremtidssikret bred-bånd med høj hastighed.Og der er hensynet til hvor hurtigt, vi kan rulle bredbåndud på Bornholm.Der er mange måder, man kan skrue et udbud sammenpå, hvilket jeg som sagt vil drøfte i den kreds, hvor viudmønter midlerne i Vækstplan DK.[Opsummering]Lad mig derfor slutte med at opsummere:Regeringen har fokus på, at hele landet får adgang tilhurtigt bredbånd.Med udspillet om Bedre bredbånd og mobildækning ihele Danmark har vi taget initiativ til en bred indsats forat forbedre mobil- og bredbåndsdækningen, så målet kannås.Bornholm er dog et særligt tilfælde, hvor vi har 13.000husstande og virksomheder med dækning, der ligger væ-sentlig under landsgennemsnittet.Derfor har regeringen sammen med partierne bagVækstplan DK valgt at afsætte 60 millioner kroner til atforbedre bredbåndsdækningen på Bornholm.Hvordan midlerne præcis skal udmøntes, vil jeg drøftemed aftalepartierne bag vækstplanen.
8/8
Med det lovforslag til ændring af teleloven, der er frem-sat i folketinget, giver vi Bornholms Regionskommunemulighed for at deltage i udbuddet.Det er min opfattelse, at det er en reel mulighed, vi gi-ver, som jeg også har redegjort for i dag.Tak for ordet.