Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 274
Offentligt
1258169_0001.png
1258169_0002.png
1258169_0003.png
1258169_0004.png
NOTAT
25. januar 2013
Økonomisk status på bankpakkerne - januar 2013Den økonomiske status på bankpakkerne er aktuelt etoverskud på 11,2mia. kr.Beregningen bygger på allerede realiserede udgifter og indtægterfrem til 2012 samt forventede indtægter i 2013.Der er tale om et foreløbigt resultat. Det endelige resultat vil afhænge af,om der kommer nye tab under Bankpakke II (Kreditpakken) samt hvorgodt et resultat, der kommer ud af Finansiel Stabilitet A/S’ afvikling af deovertagne engagementer. Resultatet vil ligeledes afhænge af, hvor mangeaf de resterende statslige kapitalindskud, der indfries i løbet af året, samtantallet af ydede individuelle statsgarantier under Bankpakke IV1.BeregningsmetodeDen økonomiske status for bankpakkerne er opgjort som statens indtæg-ter fratrukket de direkte udgifter såsom statens finansieringsomkostnin-ger, kredittab og manglende rentebetaling mv. Der er ikke taget højde forhverken positive eller negative skattemæssige konsekvenser af bankpak-kerne.Begrundelsen for ikke at inkludere skatteeffekter er, at en sådan bereg-ning indebærer meget væsentlige usikkerhedsmomenter.Opgørelsen af tabte skatteindtægter for staten som følge af højere fradragi bankerne forudsætter, at alle relevante banker rent faktisk er i en positi-on, hvor de skal betale skat. For i hvert fald nogle af bankerne gælder, atde i de senere år har haft betragtelige underskud og derfor ikke umiddel-bart har kunnet udnytte de skattemæssige fradrag.Dertil kommer, at statens kapitalindskud ikke blot indebærer renteudgif-ter for kreditinstitutterne men også umiddelbart renteindtægter, når insti-tutterne placerer den modtagne kapital. Dette skyldes, at kapitalindskud-det giver mulighed for større renteindtægter, såfremt den større kapitalfører til flere udlån, end der ellers ville have været.Det skal derudover erindres, at havde bankpakkerne ikke eksisteret, varkreditinstitutternes simple kreditorer, herunder obligationsejere og ind-skydere, med stor sandsynlighed blevet påført tab. Det må antages, at endel af disse tab ville kunne fratrækkes i indkomsten hos de simple kredi-1
Der er på nuværende tidspunkt ikke ydet nogle individuelle statsgarantier under Bank-pakke IV. Der er alene givet tilsagn om ydelse af 2 garantier.
2/4
torer, hvorfor staten også i den situation ville være gået glip af skatteind-tægter.Det skal samtidig bemærkes, at såvel den generelle statsgaranti som deindividuelle statsgarantier har betydet, at kreditinstitutternes fundingom-kostninger er blevet lavere, end de alternativt ville have været. Dermedhar fradraget for finansielle omkostninger i deres skattepligtige indkom-ster været mindre, og statens skatteindtægter højere.Endelig skal det bemærkes, at var bankpakkerne ikke blevet gennemført,ville det med stor sandsynlighed have betydet flere banklukninger ogmindre udlån, hvilket ville have reduceret den økonomiske aktivitet ogdermed skatteindtægterne.Alt i alt kan det således konkluderes, at der er både positive og negativeskatteeffekter af bankpakkerne. Fælles for alle disse effekter er, at de erbehæftet med stor usikkerhed. Såvel positive som negative skatteeffekterer derfor udeladt fra beregningen.Bankpakke IFinansiel Stabilitet A/S aflagde den 4. februar 2011 regnskab for Bank-pakke I inklusive Roskilde Bank, der gik ned inden Bankpakke I. Heraffremgår det, atstatens resultatpå Bankpakke I kan opgøres til et over-skud på ca.2,5 mia. kr.Resultatet fremkommer som forskellen på den betalte garantiprovision fraden finansielle sektor på 25 mia. kr. og udgifter til afvikling af NovaBank Fyn A/S, EBH Bank A/S (inkl. Løkken Sparebank), Pantebrevssel-skabet, Finansieringsselskabet, Eik Bank Danmark, Eik Banki samt Ros-kilde Bank på 22,5 mia. kr.Statslige kapitalindskudVed udløbet af kreditpakken i 2009 var der ydet kapitalindskud for ca. 46mia. kr. fordelt på 43 institutter. Af dette beløb må de statsligekapitalindskud i Eik Banki P/F og Eik Bank Danmark A/S (i alt ca. 0,6mia. kr.), Amagerbanken (ca. 1,1 mia. kr.), Fjordbank Mors (ca. 0,4 mia.kr.), Max Bank (ca. 0,23 mia. kr.), Sparekassen Østjylland (ca. 0,3 mia.kr.) og Spar Salling Sparekasse (ca. 0,03 mia. kr.) anses som tabt,ligesom de årlige rentebetalinger fra disse institutter bortfalder. Der erendvidere tab som følge af hhv. urealiserede tab på aktier i Vestjysk Bankpå 0,19 mia. kr. samt realiserede tab på aktieposterne i Max Bank på 0,12mia. kr.2012 var det første år, hvor kapitalindskuddene kunne indfries2. Denneindfrielsesmulighed valgte Realkredit Danmark, DLR Kredit, FIH Bank,Nordfyns Bank, BRF Kredit, Spar Nord Bank (kapitalindskud ydet til denMed undtagelse af kapitalindskuddene i Danske Bank og Spar Nord Bank, der førstkan indfries i 2014.2
2
3/4
tidligere Sparbank) og Danmarks Skibskredit at benytte sig af. Indfrielseaf kapitalindskud vil reducerer renteindtægterne de kommende år. Det er iberegningen teknisk antaget, at alle de institutter, der kan indfri i 20133,vil gøre det midt på året.Med renteindtægter på 11,42 mia. kr. i perioden 2009-2013 giver det etforeløbigt resultat for de statslige kapitalindskud på8,42 mia. kr.Individuelle statsgarantierSom led i Kreditpakken blev det besluttet, at Finansiel Stabilitet A/Skunne yde individuelle statsgarantier. Pr. 31. december 2010 havde 50institutter foretaget udstedelser for i alt 193 mia. kr. med individuelstatsgaranti. Efterfølgende har staten haft tab på de individuellestatsgarantier i Amagerbanken og Fjordbank Mors. Tabene kan dog ikkeopgøres endeligt endnu, men kan maksimalt udgøre 2,75 mia. kr.Som led i Bankpakke IV blev det besluttet, at staten kan yde en medgift iforbindelse med den såkaldte udvidede medgiftsordning. Medgiften kanmaksimalt svare til statens forventede tab på de individuellestatsgarantier, hvis det nødlidende institut alternativt var blevet afvikletunder Bankpakke III. I denne forbindelse har staten ydet en medgift tildatterselskaber under Finansiel Stabilitet A/S i forbindelse med købet afdele af Max Bank og Sparekassen Østjylland4. Medgiften i forbindelsemed Max Bank anslås til 0,45 mia. kr. Medgiften kan blive både større ogmindre, dog maksimalt 0,82 mia. kr. svarende til det maksimale tab på deindividuelle statsgarantier i Max Bank, hvis Max Bank var blevet afvikletefter Bankpakke III. Det anslås, at medgiften i forbindelse medSparekassen Østjylland bliver på 0,08 mia. kr. Denne medgift kanimidlertid ligeledes blive såvel større som mindre, men dog maksimalt0,2 mia. kr.Som led i Bankpakke IV blev det, udover den udvidede medgiftsordning,besluttet at indføre en ny statslig garantiordning. På nuværende tidspunkter der givet tilsagn til 2 banker om en sådan garanti, hvoraf det ene til-sagn forventes at blive udnyttet inden for den nærmeste fremtid. Dennegarantiprovision er derfor medregnet i den forventede garantiprovisionfor 2013.Det foreløbelige resultat for de individuelle statsgarantier anslås – medindregning af garantiprovision i 2013 – til0,27 mia. kr5.
Alle undtagen Danske Bank og Spar Nord Bank.Spar Salling Sparekasse havde ikke en individuel statsgaranti, og fremgår derfor kun afregnskabet for de statslige kapitalindskud.5Det beregnede provenuet for 2012 og 2013 er lavere end antaget i Finanslovsforslagetfor 2013, da der er sket mange førtidsindfrielser.4
3
3
4/4
Statens skønnede resultat på bankpakkerne 2008-2013, opgjort januar 2013.Mia. kr.
Resultat af Bankpakke I
6
2,50
Statslige kapitalindskudNettorenteindtægter (Renter på statslige kapitalindskud fratrukket de statslige fundingomk.)20092010201120122013I alt nettorenteindtægterUrealiseret tab på aktieposten i Vestjysk Bank A/S, opgjort ultimo 2012Realiseret tab på aktier i Max BankKapitalindskud Eik BankerneKapitalindskud AmagerbankenKapitalindskud Fjordbank MorsKapitalindskud Max Bank (der ikke er konverteret)Kapitalindskud Sparekassen ØstjyllandKapitalindskud Spar Salling SparekasseI alt tabt på de statslige kapitalindskudResultat af de statslige kapitalindskudIndividuelle statsgarantierGarantiprovision til og med 2011Garantiprovision for 2012Garantiprovision for 2013Indtægter i altTab på individuelle statsgarantierIndividuel statsgaranti Amagerbanken (84 pct. dividende)Individuel statsgaranti Fjordbank Mors (85 pct. dividende)Medgift ved Max Bank (under Bankpakke IV)7Medgift ved Sparekassen Østjylland (under Bankpakke IV)8Udgifter i altResultat af individuelle statsgarantierResultat i alt
1,003,012,882,482,0511,420,190,120,621,110,400,230,300,033,008,42
2,191,030,333,55
Maks. 2,12Maks. 0,630,450,083,280,2711,18
Inkl. Roskilde BankTabet kan både blive større og mindre. Dog kan tabet maksimalt blive 0,82 mia. kr. svarende til det maksimale tab påde individuelle statsgarantier i Max Bank, hvis banken blev afviklet efter Bankpakke III.8Tabet kan både blive større og mindre. Dog kan tabet maksimale blive 0,2 mia. kr. svarende til det maksimale tab på deindividuelle statsgarantier i Sparekassen Østjylland, hvis banken blev afviklet efter Bankpakke III.7
6
4