Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 268
Offentligt
1254938_0001.png
1254938_0002.png
1254938_0003.png
1254938_0004.png
1254938_0005.png
1254938_0006.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
13. maj 2013

Forslag til Rådets afgørelse om den holdning, der skal indtages på

vegne af den Europæiske Union i den Internationale Søfartsorganisa-

tion (IMO) til vedtagelsen af bestemte koder og dertil knyttede æn-

dringer af konventioner

KOM(2013) 208 endelig

1.

Resumé

I FN’s søfartsorganisation (IMO) forventes der i løbet af 2013 vedtageten kode vedrørende krav til flagstaterne i forbindelse med anerkendelseog bemyndigelse af klassifikationsselskaber (RO-koden) samt en kodevedrørende flagstaternes implementering af centrale IMO instrumentersamt obligatorisk auditering heraf (III-koden). Der forventes endviderevedtaget ændringer af en række IMO konventioner med det formål at gø-re de to koders bestemmelser bindende for IMO medlemsstaterne.Kommissionen har fremsat forslag til en rådsafgørelse, der sigter på atfastlægge EU medlemsstaternes fælles holdning i forhold IMO-forslagene. Forslagets formål er endvidere at sikre, at EU-medlemslandene tager et forbehold for de dele af IMO-forslaget, somvurderes at være i strid med EU-reglerne på området, og som EU ønskeropretholdt.Forslaget til rådsafgørelse vurderes ikke at give anledning til lovæn-dring. Forslaget rejser en generel problemstilling om proceduren forfastlæggelse af EU-holdning til IMO-forslag, og om hvorvidt denne kanfå uhensigtsmæssige konsekvenser for EU-medlemslandenes gennem-slagskraft i IMO og den globale regelpåvirkning i øvrigt.

2.

Baggrund

Den 18. april 2013 fremsatte Kommissionen forslag til rådsafgørelse, dersigter på at fastlægge EU medlemsstaternes fælles holdning i forhold tilen række regelændringer, som forventes vedtaget i IMO i løbet af 2013.De forventede IMO regelændringer omfatter tre områder:For det første drejer det sig om en kode vedrørende anerkendelse og be-myndigelse af såkaldte klassifikationsselskaber (RO-koden). Koden fast-lægger de krav, som klassifikationsselskaberne skal opfylde for at kunneanerkendes og bemyndiges til at udføre syn på skibe på flagstaternes vegne.
2/6
For det andet er der tale om en kode vedrørende flagstaternes implemente-ring af IMO instrumenter (III-koden). Med koden gøres det nuværende fri-villige IMO-auditering af flagstaternes regelimplementering samtidig obli-gatorisk gennem nye bestemmelser i de relevante IMO konventioner.For det tredje ændres følgende IMO konventioner med det formål at gøre deto koders bestemmelser, herunder som nævnt det hidtil frivillige IMO-auditeringssystem, bindende for IMO medlemsstaterne:- Den internationale konvention om sikkerhed for menneskeliv på søen,1974, som ændret, samt dens 1988-protokol (SOLAS).- Den internationale konvention om forebyggelse af forurening fra ski-be, 1973 samt dens 1978- og 1997-protokoller (MARPOL).- Den internationale konvention om lastelinjer, 1966, samt dens 1988-protokol (LL 1966).- Den internationale konvention om måling af skibe, 1969 (TONNAGE1969).- Den internationale konvention om uddannelse af søfarende og vagt-hold, 1978, som ændret (STCW konventionen).- Konventionen om internationale bestemmelser til forebyggelse afsammenstød på havet, 1972, som ændret (COLREG 1972).Den Europæiske Union er ikke medlem af IMO. Kommissionen lægger påden baggrund op til, at Rådet træffer afgørelse om, at EU medlemsstaterneskal handle koordineret i alle de IMO fora, som i løbet af 2013 vil blive be-rørt af/skal forholde sig til de fremsatte ændringsforslag.Forslaget er fremsat med henvisning til TEUF artikel 199 og artikel 218,stk. 9. Kommissionen tilkendegiver i forslaget, at vedtagelsen af udkastet tilRO- og III-koderne samt ændringerne af nævnte konventioner vil være om-fattet af eksklusiv EU-kompetence, jf. TEUF artikel 3, stk. 2, for så vidtvedtagelsen af de nye, bindende internationale instrumenter kan påvirkegældende EU-regler eller ændre deres rækkevidde.Med forslaget til rådsafgørelser til fastlæggelse af fælles EU-holdning tilIMO-sager lægger Kommissionen som noget nyt op til formalisering afprocessen for EU’s IMO koordination, som indtil nu altovervejende er fore-gået på et relativt uformelt og fleksibelt grundlag mellem Rådet og Kom-missionen, i praksis via non-papers i Rådets arbejdsgruppe og sur-place iLondon. Fremover må der formentlig forventes et stigende antal sager omvedtagelse af en formel EU-holdning gennem rådsafgørelser i henhold tilTEUF artikel 218, stk. 9.Hvis der fra EU's side ikke kan nås til formel enighed om et IMO-forslag pået område, hvor EU har fuld kompetence, vil EU-medlemslandene i IMOikke kunne godkende/afvise/fremsætte ændringsforslag til eller ytre sig omIMO-forslag. Det samme vil være tilfældet, hvor der er EU-kompetence pånogle, men ikke alle elementer af et konkret IMO-forslag, men hvor det erumuligt at adskille disse elementer.
3/6
Traditionelt vedtager IMO en række ændringer i tekniske konventioner ogkoder for at sikre, at krav til skibenes bygning og udstyr mv. følger med ti-den. Dette sker typisk ved en særlig procedure, som ikke kræver en ny kon-vention, men hvor en teknisk komite vedtager ændringerne. Reglerne bliverbindende for alle kontraherende parter medmindre en vis procentdel med-lemmer modsætter sig det indenfor en nærmere angivet frist.Overgangen til den mere korrekte - men også mere omstændelige – proce-dure med vedtagelse af rådsafgørelser forudsætter, at Kommissionen alloke-rer tilstrækkeligt med mandskab og tid til at koordinere formel EU-holdningfor hele det spektrum af IMO-opgaver, som medlemslandene håndterer idag via fleksibel koordinering af EU-holdning.

3.

Formål og indhold

Formålet med forslaget til rådsafgørelse er at sikre, at EU medlemsstaternestiltrædelse af IMO ændringerne er forenelige med gældende EU-ret. Detgælder særligt i forhold til forordning (EF) nr. 391/2009 af 23. april 2009om fælles regler og standarder for organisationer, der udfører inspektion ogsyn af skibe, samt direktiv 2009/15/EF af 23. april 2009 om fælles regler ogstandarder for organisationer, der udfører inspektion og syn af skibe og forsøfartsmyndighedernes aktiviteter i forbindelse dermed.Herudover henviser Kommissionen til direktiv 2009/21/EF af 23. april 2009om opfyldelse af kravene til flagstater. Dette direktiv forpligter bl.a. EUmedlemsstaterne til, som flagstater, at gennemgå den nuværende frivilligeIMO auditering mindst en gang hvert syvende år. Det fremhæves, at denpågældende bestemmelse udløber senest den 17. juni 2017 eller på et tidli-gere tidspunkt, fastsat af Kommissionen, hvis en obligatorisk IMO- audit-ordning er trådt i kraft.Kommissionen tilkendegiver, at følgende elementer i udkastene til RO- ogIII-koderne ikke vurderes at være i overensstemmelse med de nævnte EU-retsakter:Den brede definition af ”myndighedscertifikater”, som efter udkastenetillige omfatter de tjenesteydelser og den form for certificering af skibe,som i forordning nr. 391/2009 og i direktiv 2009/15/EF er karakteriseretsom klassifikationsselskabernes egne aktiviteter af privatretlig karakter.Begrænsning af klassifikationsselskabernes pligt til at samarbejde omkontrol og certificering, således at denne pligt kun gælder inden forrammerne af nærmere afgrænsede flagstatsfællesskaber (fx EU), og ik-ke, som forudsat i forordning nr. 391/2009, på generelt og globalt plan.Begrænsning af flagstatens ret til at regulere klassifikationsselskaberneskontrol- og certificeringsaktiviteter, således at denne ret alene omfatterskibe, der fører statens eget flag, og ikke, som forudsat i forordning nr.391/2009, selskabets aktiviteter generelt og uanset flag.Begrænsning af flagstatens ret til, for så vidt angår andre landes skibe,at kræve, at klassifikationsselskaberne i sine kontrol- og certificerings-
4/6
aktiviteter anvender sikkerhedsstandarder, som går ud over de krav, derer fastsat i IMO konventionerne og de obligatoriske IMO instrumenter,hvilket de nævnte EU-retsakter omvendt giver mulighed for.Forslaget indeholder derfor udkast til bilag med beskrivelse af forbehold,som hver EU-medlemsstat skal underskrive i forbindelse med godkendel-se af IMO-reglerne. Der lægges ikke op til, at EU-reglerne herefter skaltilpasses, hvor der er modstrid, idet man fra Kommissionens side finder,at reglerne giver bedre sikkerhed og miljøbeskyttelse end IMO-reglerne.De forventede ændringer af IMO konventionerne medfører herudover ogsåetablering af en obligatorisk IMO-audit. Kommissionen ønsker med den fo-reslåede reservation, at sikre sig, at medlemsstaterne ikke er bundet af ogderfor heller ikke vil blive auditeret op i mod de konventionsbestemmelserhvor Kommissionen vurderer, at der er uoverensstemmelse med EU-retten.

4.

Europa-Parlamentets holdning

Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 218 høres. Der forelig-ger endnu ikke en udtalelse.

5.

Nærhedsprincippet

Kommissionen har ikke i begrundelsen for forslaget taget stilling til nær-hedsprincippet. Kommissionen anfører imidlertid, at IMO regelændringernedirekte vedrører anliggender, der er omfattet af gældende EU-ret. På dettegrundlag vurderer regeringen, at nærhedsprincippet er overholdt.

6.

Gældende dansk ret

De nævnte IMO konventioner er gennemført i dansk ret via bemyndigelser ilov om sikkerhed til søs, havmiljøloven, lov om skibes besætning og lov ommåling af skibe, som er udmøntet i en række bekendtgørelser udstedt af Sø-fartsstyrelsen og Miljøstyrelsen.

7.

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Forslaget forventes alene at have begrænsede lovgivningsmæssige konse-kvenser i form af mindre tilpasninger af en række bekendtgørelser.Forslaget forventes ikke at have statsfinansielle konsekvenser. Hvis forsla-get mod forventning resulterer i statslige merudgifter, afholdes disse, jf.gældende budgetvejledning, inden for Erhvervs- og Vækstministeriets eksi-sterende ramme.

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget vurderes ikke at have administrative og økonomiske konsekvenserfor erhvervslivet.
5/6

10.

Høring

Kommissionens forslag har været til høring den 22. april 2013 med fristfor bemærkninger den 29. april 2013 og har tillige den 30. april 2011 væretdrøftet i EU-specialudvalget for skibsfartspolitiske spørgsmål.Samlet er der modtaget høringssvar fra Danmarks Rederiforening, Dan-marks Skibsmæglerforening, Danske Maritime, Dansk Erhverv og Ma-skinmestrenes Forening. Dansk Erhverv har ingen bemærkninger. DanskeMaritime og Danmarks Skibsmæglerforening forholder sig begge kritisk iforhold til EU-vedtagelser om holdning til IMO-forslag. Danske Maritimeanfører, at man kan frygte, at EU vedtagelser, der gennemfører eller be-handler internationale konventioner på det maritime område, kan fortolkessom en udvidelse eller ændring af EU’s kompetencer. Danmarks Skibs-mæglerforening beklager hertil den korte høringsfrist. Danmarks Rederifor-ening deler i en vis udstrækning Danske Maritimes bekymring og opfor-drer regeringen til meget nøje at undersøge, om der i lignende forslag erfuld EU-kompetence på hele indholdet i et givent forslag. Det vigtige måvære, at alle IMO-medlemmer fortsat kan komme med bidrag i IMO. Ma-skinmestrenes Forening pointerer generelt, at det er uhensigtsmæssigt,hvis EU-regler forvrider konkurrencen til fordel for tredjelande.

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

I forhandlingerne i Rådet har fokus hovedsagligt været på henholdsvis bilagtil afgørelsen med udkast til EU-medlemslandenes forbehold samt på detgenerelle spørgsmål om EU’s kompetence i forhold til IMO-regler og pro-ceduren for vedtagelse af en fælles EU-holdning. Den overvejende del afmedlemsstaterne, og i særlig grad lande med betydelige skibsfartsinteresser,har i den henseende generelt givet udtryk for, at EU’s hold-ning/koordination i forhold til drøftelser/vedtagelser i IMO bør fastholdes såpragmatisk og fleksibelt som muligt.På grund af sagens hastværk i forhold til kommende møder i IMO blev for-slaget vedtaget på rådsmøde (Landbrug og Fiskeri) den 13. maj 2013.

12.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen er enig i, at de påtænkte IMO vedtagelser vil udgøre et positivtbidrag til øget søsikkerhed og beskyttelse af havmiljøet, og er derfor gene-relt positivt indstillet over for forslaget.I forhold til de principielle og praktiske spørgsmål om formel fastlæggelseaf EU-holdning til IMO-forslag er regeringen enig i, at der i EU skal etable-res en fælles holdning, når bindende IMO-forslag omfatter områder, der erdækket af EU-regler, og som derfor er omfattet af EU-kompetence.Regeringen finder dog, at praksissen med udformning af forbehold, somhver EU-medlemsstat skal underskrive i forbindelse med godkendelse afIMO-reglerne, bør begrænses til det absolut nødvendige.
6/6
Regeringen finder det afgørende, at den formaliserede procedure ikke fåren negativ indflydelse på EU’s gennemslagskraft i forhold til internatio-nal regeldannelse, den globale søsikkerhed og EU’s maritime sektorskonkurrencekraft.Regeringen mener, at rammerne for forhandlinger og vedtagelser i IMObør således fortsat være tilstrækkeligt fleksible til at sikre, at de enkelte EU-landes handlekraft i IMO forbliver intakt.

13.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.