Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 267
Offentligt
1254930_0001.png
1254930_0002.png
1254930_0003.png
1254930_0004.png
1254930_0005.png
1254930_0006.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
23. maj 2013

Forslag til Rådets afgørelse om fastlæggelse af EU medlemsstaternes

holdning med henblik på vedtagelse i regi af FN’s søfartsorganisation

(IMO) af ændringer til formularer A og B i det internationale certifi-

kat om forebyggelse af olieforurening), ændringer til den særlige til-

standsvurdering, ændringer af den internationale kode for sikker

skibsdrift samt ændringer til kapitel III i den internationale konven-

tion om sikkerhed for menneskeliv på søen og koden for højhastig-

hedsfartøjer, 1994 og 2000 om adgang til eller undsætning fra lukke-

de rum

KOM(2013) 212 endelig

1.

Resumé

I FN’s søfartsorganisation (IMO) forventes der i foråret 2013 vedtagetændringer til formularer A og B i det internationale certifikat om fore-byggelse af olieforurening (IOPP-certifikatet), ændringer til den særligetilstandsvurdering (”Condition Assessment Scheme” - CAS), ændringeraf den internationale kode for sikker skibsdrift (ISM-koden) samt ændrin-ger til kapitel III i den internationale konvention om sikkerhed for menne-skeliv på søen (SOLAS-konventionen) og koden for højhastighedsfartøjer(HSC-koden). Vedtagelse af ændringer bliver bindende for de IMO-lande– herunder Danmark, der har tiltrådt de relevante IMO-konventioner ogkoder, som der ændres i, medmindre der ”protesteres” inden for en nær-mere angivet frist.Kommissionen tilkendegiver, at de pågældende IMO vedtagelser vil væreomfattet af eksklusiv EU-kompetence og har på den baggrund fremsatforslag til en rådsafgørelse, der sigter på at fastlægge EU medlemssta-ternes fælles holdning i forhold IMO-forslagene. Kommissionen vurderer,at EU medlemsstaterne samlet bør tiltræde de påtænkte IMO vedtagelser.Forslaget til rådsafgørelse vurderes ikke at give anledning til lovæn-dring. Forslaget rejser en generel problemstilling om proceduren forfastlæggelse af EU-holdning til IMO-forslag, og om hvorvidt denne kanfå uhensigtsmæssige konsekvenser for EU-medlemslandenes gennem-slagskraft i IMO og den globale regelpåvirkning i øvrigt.
2/6

2.

Baggrund

Den 19. april 2013 fremsatte Kommissionen forslag til rådsafgørelse, dersigter på at fastlægge EU medlemsstaternes fælles holdning i forhold tilen række regelændringer, som forventes vedtaget i FN’s søfartsorganisa-tion (IMO) i foråret 2013. Forslaget er fremsat med henvisning til TEUFartikel 100 og artikel 218, stk. 9.De forventede IMO vedtagelser omfatter følgende:Formularer A og B til skibes internationale certifikat om forebyggelseaf olieforurening (IOPP-certifikatet). De to formularer angiver i dag,om et skib er udstyret med udstyr til afbrænding af olieslam og andetaffald samt denne ordnings kapacitet. Kapacitetsangivelsen har givetanledning til praktiske problemer i forbindelse med havnestatskontrolaf skibene. Der er derfor i IMO enighed om, at formularerne fremoverkun bør indeholde oplysning om, hvorvidt et skib har det pågældendeudstyr, men ikke kapaciteten.Den særlige tilstandsvurdering (ConditionAssessment Scheme- CAS),som fastlægger rammerne for intensiverede syn af ældre skibe. For synaf ældre bulkskibe og olietankere er der udviklet en særlig kode (En-hanced Survey Programme Code – ESP-koden),som specificererhvorledes disse intensiverede syn afholdes. CAS referer til ESP-koden,og den kommende revision af CAS gennemføres for at referere til denseneste version af ESP-koden, som blev vedtaget i november 2011.Den internationale kode for sikker skibsdrift (ISM-koden). Foranledi-get af en række erfaringer, hvor rederier har haft vanskeligheder medat sikre en effektiv gennemførelse af ISM-koden, har EU's medlems-lande stillet forslag om præciseringer i ISM-koden og de tilknyttedevejledninger. Ændringerne skal sikre, at rederiledelsen i større omfanger opmærksom på sit ansvar, for at (alle) delelementer i dets sikker-hedsstyringssystem følges, herunder at underleverandører anvender ogfølger det overordnede system, og at skibene bemandes under hensyn-tagen til deres operationelle virke.Kapitel III i den internationale konvention om sikkerhed for menne-skeliv på søen (SOLAS-konventionen) samt koden for højhastigheds-fartøjer (HSC-koden). Ændringerne tager sigte på, at besætningsmed-lemmer med opgaver, der medfører adgang til lukkede rum eller und-sætning fra sådanne rum, skal deltage i en øvelse i adgang til og und-sætning fra lukkede rum, som skal afholdes om bord på skibet mindsten gang hver anden måned. Derudover lægger ændringerne op til atspecificere kravene til og planlægning af disse øvelser.Kommissionen tilkendegiver i forslaget, at vedtagelsen vil være omfattet afeksklusiv EU-kompetence, jf. TEUF artikel 3, stk. 2, for så vidt vedtagelsenaf de nye, bindende internationale instrumenter kan påvirke gældende EU-regler eller ændre deres rækkevidde.Med forslaget til rådsafgørelser til fastlæggelse af fælles EU-holdning tilIMO-sager lægger Kommissionen nu som noget nyt op til formalisering af
3/6
processen for EU’s IMO koordination, som indtil nu altovervejende er fore-gået på et relativt uformelt og fleksibelt grundlag mellem Rådet og Kom-missionen, i praksis via non-papers i Rådets arbejdsgruppe og sur-place iLondon. Fremover må der formentlig forventes et stigende antal sager omvedtagelse af en formel EU-holdning gennem rådsafgørelser i henhold tilTEUF artikel 218, stk. 9.Hvis der fra EU's side ikke kan nås til formel enighed om et IMO-forslag pået område, hvor EU har fuld kompetence, vil EU-medlemslandene i IMOikke kunne godkende/afvise/fremsætte ændringsforslag til eller ytre sig omIMO-forslag. Det samme vil være tilfældet, hvor der er EU-kompetence pånogle, men ikke alle elementer af et konkret IMO-forslag, men hvor det erumuligt at adskille disse elementer.Traditionelt vedtager IMO en række ændringer i tekniske konventioner ogkoder for at sikre, at krav til skibenes bygning og udstyr mv. følger med ti-den. Dette sker typisk ved en særlig procedure, som ikke kræver en ny kon-vention, men hvor en teknisk komite vedtager ændringerne. Reglerne bliverbindende for alle kontraherende parter medmindre en vis procentdel med-lemmer modsætter sig det indenfor en nærmere angivet frist.Overgangen til den mere korrekte - men også mere omstændelige – proce-dure med vedtagelse af rådsafgørelser forudsætter, at Kommissionen alloke-rer tilstrækkeligt med mandskab og tid til at koordinere formel EU-holdningfor hele det spektrum af IMO-opgaver, som medlemslandene håndterer idag via fleksibel koordinering af EU-holdning.

3.

Formål og indhold

Formålet med forslaget til rådsafgørelse er at sikre, at EU medlemsstaternekan tiltræde de forventede IMO vedtagelser. Kommissionen vurderer i denhenseende, at de påtænkte IMO vedtagelser er omfattet af eksklusiv EU-kompetence med følgende henvisninger:1. Kontrol af IOPP-certifikatet og de tilknyttede formularer A og Ber reguleret af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2009/16/EF af 23. april 2009 om havnestatskontrol. De foreslåedeændringer vil have konsekvenser for rækkevidden af direktivetsartikel 13, stk. 1.2. CAS er reguleret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning(EF) nr. 530/2012 af 13. juni 2012 om fremskyndet indfasning afkrav om dobbeltskrogs- eller tilsvarende design for olietankskibemed enkeltskrog. Ændringerne skønnes at ville præjudicere kom-mende ændringer af forordningen.3. ISM-koden og de tilknyttede vejledninger er reguleret ved Euro-pa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) nr. 336/2006 af 15.februar 2006 om gennemførelse af den internationale kode forsikker skibsdrift i Fællesskabet og ophævelse af Rådets forord-ning (EF) nr. 3051/95. Ændringerne vurderes at ville påvirke denversion af ISM-koden, som er gennemført ved forordningen.
4/6
4. Ændringerne af SOLAS-konventionens kapitel III samt af HSC-koden vurderes – uden at dette konkretiseres nærmere – at villehave direkte effekt i forhold til Europa-Parlamentets og Rådets di-rektiv 2009/45/EF af 6. maj 2009 om sikkerhedsregler og -standarder for passagerskibe.Kommissionen vurderer samtidig, at de påtænkte IMO vedtagelser vil ud-gøre et positivt bidrag til øget søsikkerhed og beskyttelse af havmiljøet, atde er forenelige med den anførte EU-ret, og at de derfor bør tiltrædes. DenEuropæiske Union er imidlertid ikke medlem af IMO. Kommissionen læg-ger på den baggrund op til, at Rådet træffer afgørelse om, at EU medlems-staterne skal handle koordineret i de IMO fora, som i løbet af 2013 vil bliveberørt af/skal forholde sig til de fremsatte ændringsforslag.

4.

Europa-Parlamentets holdning

Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 218 høres. Der forelig-ger endnu ikke en udtalelse.

5.

Nærhedsprincippet

Kommissionen har ikke i begrundelsen for forslaget taget stilling til nær-hedsprincippet. Kommissionen anfører imidlertid, at IMO regelændringernedirekte vedrører anliggender, der er omfattet af gældende EU-ret. På dettegrundlag vurderer regeringen, at nærhedsprincippet er overholdt.

6.

Gældende dansk ret

De nævnte retsgrundlag er gennemført i dansk ret på følgende måde:1. IOPP Certifikatet er reguleret ved Meddelelser fra Søfartsstyrel-sen B, kapitel XXI (lastskibe med en tonnage over 400, olietank-skibe med en tonnage over 150 og passagerskibe i internationalfart), Meddelelser fra Søfartsstyrelsen D, kapitel XXI (passager-skibe i nationalfart) samt Meddelelser fra Søfartsstyrelsen E Kapi-tel XXI (fiskeskibe med en tonnage 400).2. CAS er reguleret ved Meddelelser fra Søfartsstyrelsen B kapitelXXI.3. ISM-koden er implementeret i EU via en forordning, og i danskret er der derfor alene gennemført tilknyttede straffebestemmelser.Dette er sket ved Søfartsstyrelsens tekniske forskrift nr. 1 af 8. fe-bruar 2007.4. HSC koden er reguleret ved Meddelelser fra Søfartsstyrelsen B ikapitel X.

7.

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansiellekonsekvenser. Hvis forslaget mod forventning resulterer i statslige merud-gifter, afholdes disse, jf. gældende budgetvejledning, inden for Erhvervs- ogVækstministeriets eksisterende ramme.
5/6

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Forslaget forventes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget forventes ikke at have væsentlige administrative og økonomiskekonsekvenser for erhvervslivet.

10.

Høring

Kommissionens forslag har været til høring den 22. april 2013 med fristfor bemærkninger den 29. april 2013 og har tillige den 30. april 2011 væretdrøftet i EU-specialudvalget for skibsfartspolitiske spørgsmål.Samlet er der modtaget høringssvar fra Danmarks Rederiforening, Dan-marks Skibsmæglerforening, Danske Maritime, Dansk Erhverv og Ma-skinmestrenes Forening. Dansk Erhverv har ingen bemærkninger. DanskeMaritime og Danmarks Skibsmæglerforening forholder sig begge kritisk iforhold til EU-vedtagelser om holdning til IMO-forslag. Danske Maritimeanfører, at man kan frygte, at EU vedtagelser, der gennemfører eller be-handler internationale konventioner på det maritime område, kan fortolkessom en udvidelse eller ændring af EU’s kompetencer. Danmarks Skibs-mæglerforening beklager hertil den korte høringsfrist. Danmarks Rederifor-ening deler i en vis udstrækning Danske Maritimes bekymring og opfor-drer regeringen til meget nøje at undersøge, om der i lignende forslag erfuld EU-kompetence på hele indholdet i et givent forslag. Det vigtige måvære, at alle IMO-medlemmer fortsat kan komme med bidrag i IMO. Ma-skinmestrenes Forening pointerer generelt, at det er uhensigtsmæssigt,hvis EU-regler forvrider konkurrencen til fordel for tredjelande.

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

I forhandlingerne i Rådet har fokus hovedsagligt været på IOPP-certifikatetsamt indsnævring af referencer til HSC-koden samt på det generellespørgsmål om EU’s kompetence i forhold til IMO-regler og proceduren forvedtagelse af en fælles EU-holdning.Den overvejende del af medlemsstaterne, og i særlig grad lande med bety-delige skibsfartsinteresser, har i den henseende generelt givet udtryk for, atEU’s holdning/koordination i forhold til drøftelser/vedtagelser i IMO børfastholdes så pragmatisk og fleksibelt som muligt.På grund af sagens hastværk i forhold til kommende møder i IMO blev for-slaget vedtaget på rådsmøde (Landbrug og Fiskeri) den 13. maj 2013.

12.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen er enig i, at de påtænkte IMO vedtagelser vil udgøre et positivtbidrag til øget søsikkerhed og beskyttelse af havmiljøet, og er derfor gene-relt positivt indstillet over for forslaget.
6/6
I forhold til de principielle og praktiske spørgsmål om formel fastlæggelseaf EU-holdning til IMO-forslag er regeringen enig i, at der i EU skal etable-res en fælles holdning, når bindende IMO-forslag omfatter områder, der erdækket af EU-regler, og som derfor er omfattet af EU-kompetence.Regeringen det afgørende, at den formaliserede procedure ikke får en ne-gativ indflydelse på EU’s gennemslagskraft i forhold til international re-geldannelse, den globale søsikkerhed og EU’s maritime sektors konkur-rencekraft.Regeringen mener, at rammerne for forhandlinger og vedtagelser i IMObør fortsat være tilstrækkeligt fleksible til at sikre, at de enkelte EU-landeshandlekraft i IMO forbliver intakt.

13.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.