Forslag til Rådets afgørelse om fastlæggelse af EU medlemsstaternes
holdning med henblik på vedtagelse i regi af FN’s søfartsorganisation
(IMO) af ændringer til formularer A og B i det internationale certifi-
kat om forebyggelse af olieforurening), ændringer til den særlige til-
standsvurdering, ændringer af den internationale kode for sikker
skibsdrift samt ændringer til kapitel III i den internationale konven-
tion om sikkerhed for menneskeliv på søen og koden for højhastig-
hedsfartøjer, 1994 og 2000 om adgang til eller undsætning fra lukke-
de rum
KOM(2013) 212 endelig
1.
Resumé
I FN’s søfartsorganisation (IMO) forventes der i foråret 2013 vedtagetændringer til formularer A og B i det internationale certifikat om fore-byggelse af olieforurening (IOPP-certifikatet), ændringer til den særligetilstandsvurdering (”Condition Assessment Scheme” - CAS), ændringeraf den internationale kode for sikker skibsdrift (ISM-koden) samt ændrin-ger til kapitel III i den internationale konvention om sikkerhed for menne-skeliv på søen (SOLAS-konventionen) og koden for højhastighedsfartøjer(HSC-koden). Vedtagelse af ændringer bliver bindende for de IMO-lande– herunder Danmark, der har tiltrådt de relevante IMO-konventioner ogkoder, som der ændres i, medmindre der ”protesteres” inden for en nær-mere angivet frist.Kommissionen tilkendegiver, at de pågældende IMO vedtagelser vil væreomfattet af eksklusiv EU-kompetence og har på den baggrund fremsatforslag til en rådsafgørelse, der sigter på at fastlægge EU medlemssta-ternes fælles holdning i forhold IMO-forslagene. Kommissionen vurderer,at EU medlemsstaterne samlet bør tiltræde de påtænkte IMO vedtagelser.Forslaget til rådsafgørelse vurderes ikke at give anledning til lovæn-dring. Forslaget rejser en generel problemstilling om proceduren forfastlæggelse af EU-holdning til IMO-forslag, og om hvorvidt denne kanfå uhensigtsmæssige konsekvenser for EU-medlemslandenes gennem-slagskraft i IMO og den globale regelpåvirkning i øvrigt.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget forventes ikke at have væsentlige administrative og økonomiskekonsekvenser for erhvervslivet.10.
Høring
Kommissionens forslag har været til høring den 22. april 2013 med fristfor bemærkninger den 29. april 2013 og har tillige den 30. april 2011 væretdrøftet i EU-specialudvalget for skibsfartspolitiske spørgsmål.Samlet er der modtaget høringssvar fra Danmarks Rederiforening, Dan-marks Skibsmæglerforening, Danske Maritime, Dansk Erhverv og Ma-skinmestrenes Forening. Dansk Erhverv har ingen bemærkninger. DanskeMaritime og Danmarks Skibsmæglerforening forholder sig begge kritisk iforhold til EU-vedtagelser om holdning til IMO-forslag. Danske Maritimeanfører, at man kan frygte, at EU vedtagelser, der gennemfører eller be-handler internationale konventioner på det maritime område, kan fortolkessom en udvidelse eller ændring af EU’s kompetencer. Danmarks Skibs-mæglerforening beklager hertil den korte høringsfrist. Danmarks Rederifor-ening deler i en vis udstrækning Danske Maritimes bekymring og opfor-drer regeringen til meget nøje at undersøge, om der i lignende forslag erfuld EU-kompetence på hele indholdet i et givent forslag. Det vigtige måvære, at alle IMO-medlemmer fortsat kan komme med bidrag i IMO. Ma-skinmestrenes Forening pointerer generelt, at det er uhensigtsmæssigt,hvis EU-regler forvrider konkurrencen til fordel for tredjelande.11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
I forhandlingerne i Rådet har fokus hovedsagligt været på IOPP-certifikatetsamt indsnævring af referencer til HSC-koden samt på det generellespørgsmål om EU’s kompetence i forhold til IMO-regler og proceduren forvedtagelse af en fælles EU-holdning.Den overvejende del af medlemsstaterne, og i særlig grad lande med bety-delige skibsfartsinteresser, har i den henseende generelt givet udtryk for, atEU’s holdning/koordination i forhold til drøftelser/vedtagelser i IMO børfastholdes så pragmatisk og fleksibelt som muligt.På grund af sagens hastværk i forhold til kommende møder i IMO blev for-slaget vedtaget på rådsmøde (Landbrug og Fiskeri) den 13. maj 2013.12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er enig i, at de påtænkte IMO vedtagelser vil udgøre et positivtbidrag til øget søsikkerhed og beskyttelse af havmiljøet, og er derfor gene-relt positivt indstillet over for forslaget.