Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 255
Offentligt
1252713_0001.png
1252713_0002.png
1252713_0003.png
1252713_0004.png
1252713_0005.png
1252713_0006.png
1252713_0007.png
1252713_0008.png
1252713_0009.png
1252713_0010.png
1252713_0011.png
TALEPUNKTER TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Møde i Folketingets Europaudvalg den 24. maj 2013 vedrø-rende rådsmøde (telekommunikation og søtransport) den 6.juni og den 10. juni 2013Kun det talte ord gælder.Jeg vil i dag forelægge dagsordenen for det kommenderådsmøde om telekommunikation og søtransport henholdsvisden 6. juni og den 10. juni 2013. Jeg vil forelægge 1 sag tilforhandlingsoplæg og 6 sager til orientering.[Direktiv om skibsudstyr]
Den første sag, jeg vil forelægge, er forslaget til direktiv omskibsudstyr. Sagen nævner jeg til forhandlingsoplæg.
Sagen er på rådsmødet til generel indstilling som den eneste sø-fartssag.
Kommissionen har fremsat et direktivforslag, som skal sikre enhøj og ensartet kvalitet af udstyr til skibe i det indre marked. Derer tale om en opdatering af det nuværende direktiv om skibsud-styr.
Direktivet skal sikre, at udstyr i skibe, som for eksempel red-ningsveste og redningsbåde, bliver kontrolleret og godkendt påen ensartet måde i hele EU.
2/11
Samtidig skal direktivet sikre, at EU’s udstyrsproducenter reelthar fri adgang til hele det indre marked. Udstyr godkendt i étEU land skal accepteres af de øvrige EU-lande, ligesom det erhelt almindelig praksis i det indre marked.
Forslaget er baseret på Kommissionens og medlemslandenes er-faringer med anvendelsen af det nuværende direktiv. Der erblandt andet peget på, at medlemslandene anvender direktivetforskelligt, hvilket i sidste ende går ud over både sikkerheden ogkonkurrenceevnen.
Forslaget præciserer, hvilke tekniske standarder skibsudstyr skalgodkendes efter.
Kravene skærpes til de organer, der skal godkende skibsudstyr,for at sikre en mere ensartet vurdering af skibsudstyr blandtmedlemslandene.
Derudover styrkes kontrollen af udstyr på europæiske skibe, nårde anløber en havn.
Forslaget indebærer også en styrket indsats mod kopiprodukter.Det er nødvendigt, da der i en række tilfælde er konstateret ud-styr ombord på skibe, som tilsyneladende er godkendt og mær-ket, men som i virkeligheden er kopiprodukter uden gyldig god-kendelse. Det kan i værste konsekvens forringe sikkerheden påskibene.
3/11
Derudover delegeres nogle beføjelser til Kommissionen for atsikre hurtigere og mere effektive processer og en mere ensartetgennemførelse af regler om skibsudstyr i EU.
Det drejer sig blandt andet om Kommissionens mulighed for atafvise eller godkende nationale afgørelser om bestemte produk-ters lovlighed. Eller når der opstilles kriterier for elektroniskmærkning af udstyr.
Vi forventer, at forslaget vil have en gavnlig effekt på sikkerhe-den til søs i EU, fordi det vil bidrage til en højere kvalitet afskibsudstyr.
Samtidig kan forslaget gavne både danske og europæiske ud-styrsproducenter, fordi det sikrer lige konkurrencevilkår for salgaf skibsudstyr i det indre marked.
Regeringen arbejder for, at medlemslandene i tilstrækkelig gradfårindflydelse,nårderfastsættesEU-standarderog
mærkningskrav samt justeres lister og foretages andre tekniskeopdateringer.
Det gør vi, fordi skibsfarten er et globalt erhverv. Det er derforvigtigt for både den europæiske og danske skibsfartsinternationale konkurrenceevne og sikkerheden til søs, at krav tilskibsudstyr i videst muligt omfang er globale.
På den baggrund kan regeringen støtte forslaget.
4/11
[Net- og informationssikkerhedsdirektivet]
Den første sag, jeg vil nævne til orientering, er net- og informa-tionssikkerhedsdirektivet.
Sagen er på rådsmødet til orienterende debat og en fremskridts-rapport.
Forslaget har til formål at højne sikkerheden i de digitale tjene-ster og elektroniske netværk, som vi er afhængige af.
Derudover ønsker man at sikre et ensartet og højt niveau afnet- og informationssikkerhed på tværs af medlemslandene iEU. Dette skyldes internettets grænseoverskridende karakter.
De centrale elementer i forslaget er:Etablering af et nyt samarbejdsnetværk i EU på områdetEtablering af en national kompetent myndighed i hvert EUlandKrav til offentlige myndigheder og en række private aktørervedrørende sikkerhedsforanstaltninger og anmeldelsespligtved sikkerhedshændelser.
Regeringen støtter overordnet Kommissionens forslag og støt-ter, at der fastlægges et minimumniveau for netsikkerheden påtværs i EU.
Det er vigtigt for regeringen, at der sikres en fornuftig grænse-dragning i forhold til spørgsmål af national sikkerhedsmæssig
5/11
karakter. Herunder at de enkelte medlemslande sikres maksi-mal inddragelse i fastsættelsen af krav i henhold til forslaget
Regeringen vil i forhandlingerne lægge vægt på, at sikkerheds-krav til offentlige myndigheder og markedsaktører sker i over-ensstemmelse med de sikkerhedskrav til teleudbyderne, somallerede stilles i dag på EU-niveau.
Vi er i den helt indledende fase af forhandlingerne, så jeg vilkomme tilbage med sagen her i udvalget på et senere tids-punkt.[E-signatur og elektronisk identifikation]
Den næste sag, jeg vil nævne til orientering, er forordningenom e-signatur og elektronisk identifikation.
Sagen har tidligere været forelagt udvalget til orientering den 7.december 2012.
Forslaget er på rådsmødet til en fremskridtsrapport ogudveksling af synspunkter.
Siden vedtagelsen af det eksisterende e-signaturdirektiv i 1999 erder sket en markant teknologisk udvikling samt en øgetglobalisering og erfaringerne har vist, at direktivet ikke har haftden fornødne effekt til at fremme elektroniske transaktioner iEU.
6/11
Forslaget har derfor til formål at skabe de nødvendige juridiske,tekniske og organisatoriske rammer for problemfrie elektronisketransaktioner på tværs af grænserne i EU.
Dette skal medvirke til at øge effektiviteten af offentlige ogprivateonlinetjenester,e-handelogandreelektroniske
transaktioner.
Forslaget fastlægger bestemmelser for gensidig anerkendelseog accept af elektroniske identiteter ligesom det fastlægger enjuridisk ramme for elektroniske signaturer og relaterede elek-troniske tillidstjenester. I Danmark fungerer NemID som e-signatur og elektronisk identifikation.
Regeringen støtter overordnet forslagets ønske om at fremmeelektroniske identitetsanordninger og elektroniske signaturer iEU.
Større tillid til elektroniske identiteter og elektroniske signa-turer vil, efter regeringens opfattelse, kunne bidrage til meree-handel og digital kommunikation mellem myndigheder ogborgere i EU.
Herved skulle det gerne blive nemmere for virksomheder ogborgere at udnytte mulighederne i det indre marked.
7/11
Der er tale om et meget teknisk forslag som fortsat behandlesi EU på ekspertniveau, så vi vil få lejlighed til at drøfte sagenigen her i udvalget på et senere tidspunkt.[Retningslinjer for transeuropæiske telenet]
Den næste sag, jeg vil nævne til orientering, er retningslinjer fortranseuropæiske telenet.
Sagen har tidligere været forelagt udvalget til orientering den 7.december 2012 og til forhandlingsoplæg den 25. maj 2012. Jegvil derfor gøre det kort.
Sagen er på rådsmødet til en fremskridtsrapport. Regeringen erfortsat positiv over for forslaget.
Siden forslaget blev forelagt udvalget til forhandlingsoplæg erder indgået en budgetaftale i Rådet for perioden 2014-2020. Detbetyder for dette forslag, at der forventes afsat omkring 7,6milliarderkronertilinitiativerinformations-og
kommunikationsområdet.
Den endelige beløbsstørrelse vil afhænge af EU’s endeligebudget for perioden, der som bekendt ikke er endelig vedtagetendnu, da forhandlingerne med Europa-Parlamentet pågår.
Det forventede budget er lavere end Kommissionens oprindeligeforslag, hvorfor det forventes, at Kommissionen vil præsentereet revideret forslag inden længe.
8/11
Regeringen vil fortsat forfølge den linje i forhandlingerne somudvalget gav mandat til i maj 2012, men hvis Kommissionenfremsætter et helt nyt forslag, vil vi vende tilbage til udvalgetefter de almindelige procedurer.[Infrastrukturforordningen]
Den næste sag, jeg vil nævne til orientering, er infrastrukturfor-ordningen.
Sagen er på rådsmødet til en fremskridtsrapport.
Formålet med forslaget er at skabe de nødvendige organisatori-ske rammer og instrumenter til at reducere omkostninger for-bundet med udrulning af højhastighedsbredbånd i hele EU.
Forslaget vil åbne op for yderligere deling af eksisterende fysiskinfrastruktur på tværs af forskellige sektorer og øge koordinerin-gen af gravearbejde.
Der lægges op til, at det skal være muligt for netoperatører at fåadgang til infrastruktur, der vil kunne anvendes til at udbredehøjhastighedsbredbånd. Der er tale om alt lige fra kabelkasser tilkloakrør.
Forslaget lægger op til, at sådan adgang og anvendelse aftalesmellem parterne på fair og rimelige vilkår og betingelser. Dissevilkår og betingelser angår blandt andet pris, vurdering af dispo-nibel plads, sikkerhed og en række andre objektive kriterier. Der
9/11
lægges op til at eventuelle tvister håndteres af den nationale til-synsmyndighed på teleområdet.
Dertil foreslår Kommissionen, at alle nybyggerier og bygninger,der gennemgår større renoveringer, gøres klar til højhastigheds-bredbånd.
Regeringen er overordnet positiv over for forslaget, som på fleremåder er i tråd med de initiativer, der indgår i regeringens udspilom ”Bedre bredbånd og mobildækning i hele Danmark”.
Regeringen vil i forhandlingerne arbejde for, at initiativer til ud-rulning af højhastighedsbredbånd ikke utilsigtet begrænser ellerødelægger eksisterende konkurrencemarkeder.
Forslaget er endnu meget tidligt i forhandlingsforløbet, hvorforvi vil få lejlighed til at drøfte sagen igen på et senere tidspunkther i udvalget.[Tilgængeligheden af offentlige organers websteder]
Den næste sag, jeg vil nævne til orientering, er forslaget tildirektiv om tilgængeligheden af offentlige organers websteder.
Sagen er på rådsmødet til en fremskridtsrapport.
Forslagets formål er at indføre en fælleseuropæisk standard forweb-tilgængelighed,baseretanerkendte internationale
retningslinjer, samt i højere grad end tidligere at forpligtehjemmesider på bestemte områder til at overholde disse krav.
10/11
Regeringen støtter forslagets ønske om at fremme tilgængelig-heden af offentlige myndigheders hjemmesider.
Dette er i overensstemmelse med målsætningen i regeringensfællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-2015 om, at of-fentlige selvbetjeningsløsninger skal være let tilgængelige forpersoner med funktionsnedsættelse.
Regeringen støtter på den baggrund fælles regler på områdetpå tværs af EU.
Regeringen mener, at forslaget kan modvirke fragmentering,øge konkurrencen og forhåbentlig derigennem skabe bedremarkedsforhold, billigere webtilgængelighed og flere tilgænge-lige websteder for personer med funktionsnedsættelse.
Igen en sag jeg vil vende tilbage med her i udvalget på et sene-re tidspunkt.[Europas Digitale Dagsorden]
Den sidste sag, jeg vil nævne til orientering, er Europas DigitaleDagsorden.
Sagen er på rådsmødet til politisk drøftelse.
Drøftelsen skal ses som opvarmning til den forventede temadrøf-telse af den digitale dagsorden på Det Europæiske Råd i oktober.
11/11
Det er fra formandskabets side endnu ikke endeligt fastlagt, hvaddrøftelsen vil fokusere på, men fra regeringens side er vi genereltoptaget af:At vi sammen forfølger de mål der er sat i den digitale dags-orden for Europa.At man fra dansk side arbejder for at sikre udviklingen af etvelfungerende Digitalt Indre Marked.At man fra dansk side tilskynder til lige adgang og tilgænge-lighed for alle personer, herunder også personer med funkti-onsnedsættelser.