Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 247
Offentligt
1247372_0001.png
1247372_0002.png
1247372_0003.png
1247372_0004.png
1247372_0005.png
1247372_0006.png
1247372_0007.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Forslag om ændring af rådsforordning 1225/2009 om beskyttelse

mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Euro-

pæiske Fællesskab, og rådsforordning 579/2009 om beskyttelse mod

subsidieret indførsel fra lande, der ikke er medlem af Det Europæi-

ske Fællesskab (”de handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter”),

KOM(2013) 192

Notatet sendes tillige til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg.

1.

Resumé

Kommissionen har den 10. april 2013 fremsat et forordningsforslag omændring af Rådets forordning om beskyttelse mod dumpingimport fralande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab, og Rådetsforordning om beskyttelse mod subsidieret indførsel fra lande, der ikke ermedlem af Det Europæiske Fællesskab (”de handelspolitiske beskyttel-sesinstrumenter”), KOM(2013) 192.Formålet med Kommissionens forslag er at gennemføre en moderniseringaf Unionens handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter med henblik påat tilpasse disse til udviklingen i de internationale handelsmønstre og deneuropæiske økonomis behov. Forslaget fokuserer på følgende overordnedetemaer:-Øget transparens og forudsigelighed i Kommissionens undersøgelsergennem tidligere underretning til virksomhederne om, hvad der sker ide konkrete sager.Metoder til håndtering af trusler fra tredjelande om gengældelse modEU-virksomheder, der indgiver klage til Kommissionen om dumpningeller subsidiering.Effektivisering af reglerne ved kun at anvende én af to mulige toldsatserved omgåelse, eller når der er konstateret strukturelle fordrejningeraf råvarepriserne, og hvis der er tale om subsidiering.Forbedring af eksisterende praksis i forbindelse med periodebundneundersøgelser om udløb eller forlængelse ved tilbagebetaling af told,som er opkrævet under en udløbsundersøgelse, der fører tilophævelse af foranstaltningerne.Kodificering af praksis, der har rod i afgørelser truffet af EU-Domstolen eller WTO igennem de senere år.ingenlovgivningsmæssigeellerstatsfinansielle
-
-
-
-
Forslaget harkonsekvenser.
2/7

2.

Baggrund

EU's regler for anvendelse af de handelspolitiske beskyttelsesinstru-menter har stort set været uændrede siden gennemførelsen af resultaternefra Uruguay-runden af multilaterale handelsforhandlinger, der trådte ikraft den 1. januar 1995.I 2006/2007 iværksatte Kommissionen et forsøg på en reform, der blevpræsenteret i en grønbog. Drøftelserne dengang viste, at holdningerne tilemnet var for forskellige til, at et resultat kunne nås. Folketinget blevorienteret om grønbogen ved grundnotat oversendt den 21. december2006.Efterfølgende har kommissær De Gucht i en høring i Europa-Parlamentets Udvalg om International Handel (INTA) i januar 2010udtalt, at de handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter efter hansopfattelseburderevideresefterafslutningenafDoha-frihandelsforhandlingerne, der gennemføres i WTO's regi. Disseforhandlinger har stået i stampe i nogle år, og den multilaterale WTO-ramme for de handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter ser ikke ud til atblive ændret inden for en overskuelig fremtid.Kommissionen har derfor gennemgået den måde, hvorpå EU'shandelspolitiske beskyttelsesinstrumenter fungerer, med det formål atajourføre dem.Kommissionen har den 10. april 2013 fremsat et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EF)1225/2009 om beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke ermedlemmer af Det Europæiske Fællesskab, og Rådets forordning (EF)579/2009 om beskyttelse mod subsidieret indførsel fra lande, der ikke ermedlem af Det Europæiske Fællesskab (”de handelspolitiske beskyttel-sesinstrumenter”), KOM(2013) 192 endelig. Forslaget er oversendt tilRådet den 16. april 2013 i dansk sprogudgave.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 207 og skal behandles afEuropa-Parlamentet og Rådet efter den almindelige lovgivningsprocedure iTEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.Den medfølgende meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet ommodernisering af de handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter,KOM(2013) 191, uddyber forslagets baggrund, formål, juridiske rammeog indhold.

3.

Formål og indhold

3/7
Formålet med Kommissionens forslag er at gennemføre en moderniseringaf de handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter, antidumping og antisubsi-diebestemmelserne.Det foreslås på ovenstående baggrund at ændre antidumpingforordningenog antisubsidiegrundforordningen for at gøre indførelsen af disseforanstaltninger mere gennemsigtige, forudsigelige og effektive.Med henblik på mere genemsigtighed og forudsigelighed foreslås, at deberørte parter skal underrettes om indførelsen af midlertidigeforanstaltninger to uger forud herfor, og at foranstaltningerne ikke kanindføres i den pågældende periode. Parterne skal videre have etsammendrag af de betragtninger, der ligger til grund for hensigten om atindføre foranstaltningerne med mulighed for at fremsætte bemærkningertil beregningen af dumping- og skadesmargenen. Når det besluttes ikke atindføre midlertidige foranstaltninger, men at fortsætte undersøgelsen, skalde berørte parter også underrettes herom to uger forud for fristen forindførelsen af foranstaltningerne.For så vidt angår de ikke sjældent forekommende trusler om retalieringfra berørte tredjelande mod EU-producenter, der agter at indgive enantidumping- og/eller antisubsidieklage, foreslås, at Kommissionen påmistanke herom skal kunne indlede en undersøgelse ex officio (dvs. afegen drift). Videre foreslås, at det gøres obligatorisk for EU-producenterat samarbejde i forbindelse med denne procedure.Ved anvendelse af de to beskyttelsesinstrumenter skal Kommissionenefter de gældende regler altid anvende den laveste af to mulige toldsatser,enten dumping/subsidiemarginen eller et lavere niveau, hvis et sådantlavere niveau er tilstrækkeligt til at afhjælpe den skade, der er påført EU-erhvervsgrenen.Af hensyn til instrumenternes effektivitet foreslås det, at reglen omanvendelse af den laveste toldsats ikke skal anvendes i situationer, hvorden urimelige praksis er regeringsdrevet, dvs. i antisubsidiesager.Kommissionen anfører, at subsidiering fra tredjelandes regeringer er etvoksende problem, og at i nogle tilfælde kan fordelen ved at anvendereglen om den lavere told tilskynde regeringer til at fortsætte med at ydesubsidier til deres erhvervsdrivende.Kommissionen foreslår desuden, at den lavere toldsatsregel ikke skalanvendes i tilfælde, hvor tredjelande søger at manipulere priserne påråvarer til skade for EUs producenter. Dette gælder for anvendelse afbåde antidumping- og antisubsidieinstrumenterne.Med henblik på at forbedre praksis foreslås at tilbagebetale told, som eropkrævet under en udløbsundersøgelse, hvis denne fører til ophævelse afforanstaltningerne.
4/7
Endelig foreslås det på en række områder at indarbejde praksis, der harrod i afgørelser truffet af EU-Domstolen eller WTO igennem de senereår, i forordningerne. Det gælder definitionen af EU-erhvervsgrenen,konsekvenserne for eksporterende producenter, for hvilke der i enoprindelig undersøgelse ikke eller kun i minimalt omfang er konstateretdumping, hvordan der tages hensyn til ændrede omstændigheder iforbindelse med en genoptaget/fornyet undersøgelse, behandlingen afforretningsmæssigt forbundne virksomheder i forbindelse medantiomgåelsesundersøgelser, vilkårene for registrering af indførsel oggrundlaget for udvælgelse af en stikprøve af EU-producenter.

4.

Europa-Parlamentets udtalelser

Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet. Forslagetforventes behandlet i Udvalget for International Handel (INTA).

5.

Nærhedsprincippet

Forslaget hører under Unionens enekompetence. En vurdering afnærhedprincippet er derfor ikke relevant.

6.

Gældende dansk ret

Der er ingen dansk lovgivning for området.

7.

Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser

En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige eller væsentli-ge statsfinansielle konsekvenser.

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

En vedtagelse af forslaget, som det foreligger, vurderes ikke at få væsent-lige samfundsøkonomiske konsekvenser. Hvis forslaget vedtages med få,men væsentlige modifikationer, f.eks. fastholdelse af anvendelsen afprincippet om den mindre told, jf. pkt. 11, sidste punktum og pkt. 12, vilgennemførelsen af disse sager blive mere gennemsigtige og måske inde-bære færre foranstaltninger. Dette vil være til gavn for dansk erhvervsliv.

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

En vedtagelse af forslaget vurderes på det foreliggende grundlag ikke at fåvæsentlige administrative konsekvenser for erhvervslivet.

10.

Høring

Forslaget har været i høring i Handelspolitisk Specialudvalg i udvidet kreds,der ud over relevante ministerier omfatter organisationer og NGOér.
5/7
Der er modtaget høringssvar fra Dansk Erhverv, DI og Landbrug og Føde-varer.Dansk Erhverv er enig i behovet for at modernisere de to handelspolitiskebeskyttelsesinstrumenter, men er generelt skeptisk overfor brugen heraf,fordi det sjældent er i det bredere erhvervsliv og forbrugernes interesse,og fordi anvendelsen modvirker handelspolitikkens vigtige bidrag tilvækst og beskæftigelse gennem understøttelse af fremkomsten af globaleværdikæder.Dansk Erhverv støtter forslag, der sikrer større gennemsigtighed, og somgiver virksomhederne bedre tid til at fremskaffe information. Det findesligeledes positivt, at man agter at iværksætte en procedure, der tilladervirksomheder at reagere på varslet foreløbig told, men finder den foreslå-ede frist på to uger for kort.Dansk Erhverv er bekymret for den foreslåede styrkelse af Kommissio-nens ret til selv at iværksætte undersøgelser og anfører, at der er risiko forat denne mulighed vil blive anvendt protektionistisk og medføre et unø-digt højt antal sager, uden at det er blevet tilfredsstillende godtgjort, atproblemet er reelt for en større del af EUs industri, således som det gene-relt er krævet i de gældende regler. Dansk Erhverv er således af den op-fattelse, at undersøgelser kun skal indledes på baggrund af en klage fraproducenter, der repræsenterer mindst 25 % af branchen.DI er overordnet set positivt indstillede overfor Kommissionens forslag.Dog udtrykkes der bekymring for konsekvenserne af de foreslåede be-grænsninger i reglen om anvendelse af den lavere toldsats. DI påpeger, atstraftolden fortsat bør fastsættes på et niveau, der er tilstrækkeligt til atfjerne skadevirkningen for europæiske producenter, uanset om dette ni-veau er lavere en dumping-/subsidiemarginen.DI udtrykker støtte til de af Kommissionens forslag, der er rettet mod atlette de administrative byrder for virksomheder, der deltager i Kommissi-onens antidumping- og/eller antisubsidieundersøgelser, idet man dog på-peger, at det kan vise sig svært at designe processen på en måde, somopfylder dette formål. DI efterspørger, at der ydes en særlig indsats for atrealisere intentionerne, herunder gennem inddragelse af virksomheder,der har konkrete erfaringer på området.Landbrug og Fødevarer (L&F) finder det positivt, at der er fremsat etforslag om modernisering, men bemærker, at det i højere grad burde hav-de taget højde for EU-virksomhedernes deltagelse i den globale værdikæ-de. Der burde være lagt mere vægt på vurderingen af fællesskabets inte-resse ved beslutninger om anvendelse af instrumenterne.L&F finder dog, at forslaget er rimeligt balanceret, men udtrykker betæn-kelighed ved forslaget om obligatorisk medvirken for berørte virksomhe-der i forbindelse med Kommissionens gennemførelse af ex officio under-
6/7
søgelser på baggrund af mistanke om trussel om retaliering mod virk-somheder, der kunne tænkes at klage.L&F kan ikke støtte forslaget om opgivelse af reglen om anvendelse afden lavere told i subsidiesager eller ved en strukturel skævvridning aftilgangen til råvarer. L&F finder, at instrumentet dermed kan anvendesprotektionistisk ved at indføre en straftold, der går ud over, hvad der ertilstrækkeligt for at fjerne den økonomiske skade for EU’s producenter.L&F er generelt kritisk overfor indførelse af foranstaltninger, der mind-sker gennemsigtigheden, f.eks. overfor muligheden for registrering afimport i specifikke sager med henblik på mulig retroaktiv indførelse aftold og overfor forslag om, at definitionen af størstedelen af EU’s industriikke længere skal fastsættes til mindst 25 % af EU samlede produktiongenerelt, men fastlægges fra sag til sag.

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Kommissionens forslag forventes at blive mødt med samme kritiske hold-ning, som Kommissionens grønbog i 2006/07 blev mødt med. Flere med-lemslande forventes at kritisere det for ikke at tage tilstrækkeligt hensyn tilbehovet for lettere at kunne anvende instrumenterne som beskyttelse modurimelig konkurrence fra tredjelande og for ikke at modsvare andre landesprotektionistiske indretning og anvendelse af de to instrumenter. Flere andremedlemslande ventes at mene, at forslaget ikke i tilstrækkeligt omfang øgergennemsigtighed og åbenhed i procedurerne, at ex officio undersøgelser kanmindske gennemsigtigheden, at det rummer risiko for øget toldbelastning,for øgede administrative byrder for producenterne og for ikke i tilstrækkeliggrad at tage hensyn til EUs overordnede interesser i vurderingen af, om der ide konkrete sager skal pålægges ekstratold.

12.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen kan generelt set tilslutte sig hensigten med forslaget. Det erpositivt, at procedurerne for vedtagelse og forlængelse eller ophør af deenkelte sager bliver mere gennemskuelige og effektive. Dette vil være tilfordel for dansk erhvervsliv. Regeringen vil dog forholde sig kritisk over foreffektiviseringsforslag, der mindsker gennemsigtigheden og øger virksom-hedernes omkostninger og administrative byrder, og regeringen vil underforhandlingerne arbejde for, at ændringer heller ikke fører til en mindrehandelsliberal anvendelse af de to beskyttelsesinstrumenter.Regeringen vil under forhandlingerne om forslaget også arbejde for, at hen-syntagen til forbrugernes og handlens interesser kommer til at indgå medstørre vægt i vurderingen af, om indførelse af antidumping- og/eller anti-subsidietold faktisk er i Unionens interesse.

13.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

7/7
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.