Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 24
Offentligt
1171653_0001.png
1171653_0002.png
Finanstilsynet
12. oktober 2012
lvi-ft
Lovforslag i høringFinanstilsynet har i dag sendt lovforslag om ændring af lov om finansiel virk-somhed, lov om værdipapirhandel m.v., lov om betalingstjenester og elek-troniske penge, lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og fi-nansiering af terrorisme, og forskellige andre love (Ny tilgang til håndhævel-se af solvenskrav og etablering af tilsyn med fastsættelse af referencerenterm.v.) i høring.Lovforslaget er fjerde del af det lovforslag, Finanstilsynet sendte i høringhenholdsvis den 5., 13. juli og 23. august 2012.Det overordnede formål med fjerde del af lovforslaget er at fastsætte en nytilgang til håndhævelse af solvenskrav samt tilsyn med fastsættelse af refe-rencerenter.På baggrund af erfaringerne med flere pengeinstitutters forløb og sammen-brud har Finanstilsynet gennemført en række tiltag, bl.a. en stramning afnedskrivningsreglerne. I lyset af denne stramning foreslås det som et yderli-gere tiltag at gennemføre en ny metode for beregning af solvensbehov, hvorsolvensbehovet beregnes som 8 pct. af de risikovægtede poster med tillægpå de områder, hvor det enkelte institut har særlige risici (8+-metode). Æn-dringen af metoden sker ved en ændring af vejledning om tilstrækkelig ba-siskapital og solvensbehov.En overgang til denne metode vil for nogle institutter indebære en stramningi forhold til i dag. På den baggrund vurderes det hensigtsmæssigt samtidigat sondre mellem et »hårdt« og et »blødt« krav i håndhævelsen af kapital-kravene. Overskridelse af et »hårdt« (men lavere) krav vil medføre, at Fi-nanstilsynet inddrager instituttets tilladelse, mens overskridelse af det »blø-de« (og højere) krav vil blive ledsaget af krav om iværksættelse af foran-staltninger, såsom f.eks. krav om iværksættelse af genopretningsplaner m.v.Denne mere tålmodige tilgang medfører, at institutterne får tid til at reetable-re kapitalgrundlaget og sikrer et længere tidsrum, inden Finanstilsynet skalinddrage tilladelsen. Da det er afgørende, at institutterne ikke får lov til atfortsætte i et længere tidsrum uden at iværksætte genopretning til størreskade og tab for indskyder og kreditorer m.v., foreslås det, at Finanstilsynet
2/2
kan reagere ved udstedelse af tilsynsreaktioner og i sidste ende inddrage til-ladelsen, hvis der ikke er fremdrift i kapitalgenopretningen m.v.Lovforslaget indeholder derudover - på baggrund af Erhvervs- og Vækstmi-nisteriets CIBOR-redegørelse fra september 2012 - forslag om, at der indfø-res tilsyn med fastsættelse af referencerenter.I Erhvervs- og Vækstministeriets redegørelse kunne det konstateres, atCIBOR har en række svagheder, herunder at renten ikke længere er mar-kedsbaseret, og at bankernes procedurer og egenkontrol har været util-strækkelig. Endelig var det vanskeligt at afgøre, om CIBOR har været retvi-sende eller ej i perioder tilbage i tiden.For at genskabe tilliden til referencerentesystemet, som spiller en væsentligrolle i det samlede finansieringssystem, er der derfor behov for, at der bliverstrammet op. Dette gøres blandt andet ved at gennemføre etablering af ettilsyn med fastsættelsen af de omtalte renter og ved at Finanstilsynet i denforbindelse får mulighed for at indsamle materiale til brug for det fremtidigetilsyn, som vedrører forhold, der ligger tilbage i tiden.Derudover indeholder lovforslaget en række mindre ændringer af mere tek-nisk karakter.Vi er interesserede i at modtage bemærkninger til lovforslaget, før det skalfremsættes i Folketinget. Vi skal derfor anmode om at modtage eventuellebemærkninger til lovforslagetsenest fredag den 19. oktober 2012 kl. 16.Bemærkninger bedes sendt enten pr. post til Finanstilsynet, Juridisk kontor,Århusgade 110, 2100 København Ø, eller pr. e-mail til[email protected].Spørgsmål til lovforslaget kan rettes til special-konsulent Louise Villumsen på tlf. 33 55 82 70 eller fuldmægtig JørgenBreddam på tlf. 33 55 84 50.Med venlig hilsenLouise VillumsenSpecialkonsulent