Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 239
Offentligt
1244704_0001.png
1244704_0002.png
1244704_0003.png
1244704_0004.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
22. april 2013

Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning

om flerårig finansiering af Det Europæiske Agentur for Søfartssikker-

heds(EMSA) tiltag til bekæmpelse af forurening fra skibe og havforu-

rening forårsaget af olie- og gasanlæg

KOM(2013)174 endelig.

1. Resumé

Det Europæiske Agentur for Søfartssikkerheds (EMSA) blev oprettet i 2002og fik i 2004 overdraget opgaver inden for bekæmpelse af havforureningfra skibe i 2004. I 2006 fastsatte Kommissionen en flerårig finansiering afagenturets tiltag til bekæmpelse af forurening fra skibe i perioden fra 2007til 2013 på 154 mio. €1. Med ændring af EMSA-forordningen i januar 2013fik EMSA hertil overdraget nye opgaver på området for forureningsbe-kæmpelse i forhold til havforurening, der forårsages af olie- og gasanlæg.Nærværende forslag har til formål at fastlægge finansiering agenturets til-tag til bekæmpelse af forurening fra skibe of olie- og gasanlæg for perio-den fra 2014 til 2020 inden for rammerne af den samlede aftale for denflerårige finansielle ramme for EU’s budget for 2014-2020. Med forslagetfastsættes finansieringsrammen for perioden 1. januar 2014 til 31. decem-ber 2020 til 160,5 mio. €. Der er således tale om en stigning på 6,5 mio. €fordelt over en syvårig periode. Bevillingen er primært begrundet i en for-længelse af det eksisterende EU-beredskab af olieoprensningsfartøjer.De år-lige bevillinger godkendes af budgetmyndigheden som led i EU’s budgetfor-handlinger.Forslagethar ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøkonomi-ske eller administrative konsekvenser for Danmark.

2. Baggrund

Kommissionen har den 9. april 2013 fremsendt forslag til Rådet om forord-ning om flerårig finansiering af EMSA’s tiltag til bekæmpelse af forureningfra skibe og havforurening forårsaget af olie- og gasanlæg. Forslaget erfremsat med hjemmel i traktatens(TEUF) artikel 100, stk. 2, og det skal be-handles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.EMSA blev oprettet i 2002 og fik i 2004 overdraget opgaver inden for be-kæmpelse af havforurening fra skibe. I 2006 fastsatte Kommissionen enForordning nr. 2038/2006 af 18. december 2006 om flerårlig finansiering af EMSA’s til-tag til bekæmpelse af forurening fra skibe, og om ændring af forordning nr. 1406/2002 .1
2/4
flerårig finansiering af agenturets tiltag til bekæmpelse af forurening fraskibe i perioden fra 2007 til 2013 på 154 mio. €.Med ændring af forordning nr. 100/2013 om oprettelse af EMSA blev agen-turets opgaver på området for olieforureningsbekæmpelse udvidet til også atomfatte havforurening forårsaget af olie- og gasanlæg. Ligeledes vil det ek-sisterende satellitovervågningssystem, CleanSeaNet, nu også overvåge om-fang og miljøpåvirkninger af olieforurening til søs, forårsaget af olie- oggasanlæg. Endelig er den geografiske dækning udvidet til at omfatte departnerlande, som er omfattet af den europæiske naboskabspolitik, og tillande, der deltager i ParisMoU om havnestatskontrol.Agenturets tiltag på området er i overensstemmelse med handlingsplanerne fra2004 og 2007 om beredskab og bekæmpelse af olieforurening:-Operativ bistand, hvor EMSA efter anmodning fra en medlemsstat stillersupplerende oliebekæmpelsesmidler, såsom satellitbilleder, miljøskibe ogudstyr, til rådighed for medlemsstatens oliebekæmpelsesaktiviteter vedforurening fra skibe og olie- og gasanlæg.Indsamling, analyse og formidling af information, bedste praksis, teknik-ker og innovation inden for bekæmpelse af olieforurening.Samarbejde og koordinering samt videnskabelig og teknisk bistand tilmedlemsstaterne og Kommissionen i forbindelse med aktiviteter inden forrammerne af Unionens civilbeskyttelsesordning, den Internationale Sø-fartsorganisation (IMO) og relevante regionale aftaler mellem kyststaterom at yde gensidig bistand i tilfælde af forureningsulykker til søs.
-
-

3. Formål og indhold

Nærværende forslag har til formål at fastlægge finansiering af EMSA’s ak-tiviteter for perioden fra 2014 til 2020 inden for rammerne af den samledeaftale for den flerårige finansielle ramme for EU’s budget for 2014-2020.Med forslaget til forordning fastsættes finansieringsrammen for perioden 1.januar 2014 til 31. december 2020 til 160,5 mio. €. Der er således tale om enstigning på 6,5 mio. € fordelt over en syvårig periode. De årlige bevillingergodkendes af budgetmyndigheden inden for det finansielle overslag som led iEU-budgetforhandlingen.Kommissionen angiver, at EMSA’s støtte, fx i form af træning, til lande, somer omfattet af den europæiske naboskabspolitik, bør finansieres over EU’s ek-sisterende programmer for disse lande og derfor ikke indgå i den flerårlige fi-nansielle ramme.EMSA-bestyrelsen, hvor bl.a. Danmark deltager, vil løbende føre tilsyn meddet faktiske behov med henblik på tilpasning af de årlige finansielle forpligtel-ser. EMSA vil i sin årsberetning redegøre for den finansielle gennemførelse afden flerårlige ramme.
3/4

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF art. 100, stk. 2, høres efter denalmindelige beslutningsprocedure. Der foreligger endnu ikke en udtalelse. Da-to for plenarforsamlingens behandling kendes ikke.

5. Nærhedsprincippet

Det er regeringens opfattelse, at forslaget overholder nærhedsprincippet, dakoordinerede EU-tiltag i form af fælles olieoprensningsfartøjer kan skabe enmerværdi for de enkelte medlemslande.

6. Gældende dansk ret

Der er ikke danske regler på området.

7. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser

Forslaget har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrativekonsekvenser udover indvirkningen på EU’s budget. Forslaget medfører enudgift på EU’s budget på 160,5 mio. EUR i perioden. Danmark betaler ca.to procent af EU’s budget.

8. Samfundsøkonomiske konsekvenser

Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.

9. Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet.

10. Høring

Forslaget har været sendt i skriftlig høring i Specialudvalget for Skibsfarts-politiske spørgsmål fra den 9. til den 16. april 2013, hvor søfartserhvervetsparter er repræsenteret.Der er modtaget høringssvar fra Erhvervsstyrelsen, Danske Maritime, Dan-ske Havne og Søfartens Ledere.Erhvervsstyrelsen, Danske Havne og Søfartens Ledere havde ingen be-mærkninger.Danske Maritime har ingen konkrete bemærkninger til forslaget, som deforstår som budgetteknisk. Danske Maritime opfordrer dog til, at der i for-slaget indbygges fleksibilitet, så en mulig reduktion af omkostninger ikkeforhindres af en rammebeslutning.

11. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.

12. Regeringens foreløbige generelle holdning

4/4
Regeringen er positiv overfor forslaget. Regeringen vil dog arbejde for, at derikke bør gives en ensidig budgetgaranti i forordningen, men at budgetmyndig-hedens ret til at prioritere på baggrund af en behovsvurdering fastholdes.

13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.