Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 231
Offentligt
SUPPLERENDE GRUND- OGNÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
17. april 2013
Rådets afgørelse om bemyndigelse af medlemsstaterne til at underteg-
ne, ratificere eller tiltræde CapeTown-aftalen fra 2012 om gennemfø-
relse af bestemmelserne i protokollen til deninternationale Torremol-
nos-konvention om fiskeskibes sikkerhed af 1977
KOM(2013) 38
Dette notat oversendes også til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksport-udvalg.Notatet er opdateret i forhold til grund- og nærhedsnotat oversendt til Folke-tinget Europaudvalg den 15. marts 2013. Ændringer er fremhævet med kur-siv.1.
Resumé
Afgørelsen bemyndiger medlemsstaterne til at ratificere Cape Town-aftalenfra 2012 om gennemførelse af bestemmelserne i protokollen til den internati-onale Torremolinos-konvention om fiskeskibes sikkerhed af 1977.Forslaget indebærer også, at medlemsstaterne ikke vil få mulighed for atanvende deres individuelle mulighed for at fravige bestemmelser om årligekontrolsyn, der er indeholdt i Cape Town-aftalen.2.
Baggrund
Kommissionen har 31. januar 2013 fremsendt forslag om bemyndigelse afmedlemsstaterne til at undertegne, ratificere eller tiltræde Cape Town-aftalenfra 2012 om gennemførelse af bestemmelserne i protokollen til den internatio-nale Torremolinos-konvention om fiskeskibes sikkerhed af 1977.Konventionen af 1977 og ændringsprotokollen af 1993 vedrører fælles interna-tionale standarder for fiskeskibes bygning og drift med henblik på at øge sik-kerheden. Reglerne er implementeret og trådt i kraft i EU. Den internationalekonvention er imidlertid aldrig trådt i kraft, fordi den ikke er ratificeret af detnødvendige antal lande.Formålet med Cape Town-afgørelsen er at sikre dette.Baggrunden for Kommissionens forslag til rådsafgørelse er, at der er et ønskeom, at den internationale konvention kan træde i kraft, idet det vil hæve sik-
2/4
kerhedsniveauet i den internationale fiskeflåde uden for EU.Herved understøt-tes den internationale regeldannelse.EU kan af juridiske årsager ikke værekontraherende part i Cape Town-aftalen, som derfor skal ratificeres af med-lemsstaterne. Da aftalen imidlertid vedrører et område, hvor EU har kompe-tence, kan medlemsstaterne førstratificere aftalen på baggrund af en rådsbe-slutning herom.Cape Town-aftalen fra 2012 medfører overordnet to ændringer i forhold tilkonventionen:For det første ændres vilkårene for, hvornår konventionen træder i kraft. MedCape Town-aftalen træder konventionen i kraft, når 22 lande med en samletflåde på mindst 3.600 fiskeskibe har ratificeret aftalen. Tidligere var kravet 15lande, men med en flåde på mindst 14.000 fiskeskibe.For det andet indebærerCape Town-aftalen et ændret synsregime.Fremoverskal der gennemføres et hovedsyn af skibene hvert 5. år med et mellemliggen-de syn hver 2,5 år. I dag er der krav om hovedsyn hvert 4. år med mellemlig-gende syn hvert andet år. Cape Town-aftalen forlænger således perioden mel-lem hovedsyn og mellemliggende syn, men samtidig indebærer Cape Town-aftalen et nyt krav om et årligt kontrolsyn på hele skibet.Aftalen gør detdesuden muligt for det enkelte land at undtage skibene fra detårlige syn, såfremt det vurderes, at dette ikke går ud over sikkerheden. Kom-missionens forslag om en rådsafgørelse lægger imidlertid op til, at denne und-tagelsesmulighed ikke kan anvendes af EU-landene.3.
Formål og indhold
Med Kommissionens forslag til rådsafgørelse bemyndiges medlemsstaterne tilat ratificere Cape Town-aftalen fra 2012 om gennemførelse af bestemmelsernei protokollen til den internationale Torremolinos-konvention om fiskeskibessikkerhed af 1977.I Kommissionens forslag til rådsafgørelse lægges der som nævnt op til, atmedlemslandene ikke kan anvende muligheden for at fravige kravet om det år-lige kontrolsyn. En vedtagelse af rådsafgørelsen vil således medføre et øgetantal syn på fiskeskibe.4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 218 høres. Der foreliggerendnu ikke en udtalelse.5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i sit forslag, at ændringerne til Torremolinos-protokollen fra 1993 hører under EU's kompetence, idet protokollen er omsat i
3/4
EU-lovgivningen ved Rådets direktiv 97/70/EF af 11. december 1997 (fiske-skibsdirektivet).Det bemærkes endvidere, at Torremolinos-konventionen skal sikre et for-bedret sikkerhedsniveau i den internationale fiskeskibsflåde udenforEU.Konventionens og EU's målsætninger om fiskeskibes sikkerhed vurde-res bedst at kunne opfyldes via en indsats på internationalt niveau end afmedlemsstaterne alene.Nærhedsprincippet vurderes på denne baggrund at være overholdt.6.
Gældende dansk ret
Torremolinos-protokollen af 1993 er gennemført i dansk ret via det såkaldte fi-skeskibsdirektiv 97/70/EF i Meddelelser fra Søfartsstyrelsen E.7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have statsfinansielle konsekvenser. Hvis forslagetmod forventning resulterer i statslige merudgifter, afholdes disse jf. gældendebudgetvejledning inden for Erhvervs- og Vækstministeriets eksisterende ram-me.Forslaget forventes at have begrænsede lovgivningsmæssige konsekvenser viaen mindre ændring af bekendtgørelse nr. 18 af 11. januar 2011 om betaling forsyn af skibe, da der med forslaget lægges op til, at der skal gennemføres et år-ligt kontrolsyn. Gennemførelse af et sådant årligt kontrolsyn forventes at blivefinansieret via brugerbetaling.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes at haveadministrative og økonomiske konsekvenser for er-hvervslivet, for så vidt angår den del af forslaget, der indebærer, at der skalgennemføres et årligt kontrolsyn. Disse syn forventes ligesom andre lovpligti-ge syn at skulle finansieres via brugerbetaling.Afhængig af omfanget af synetforventes omkostningen pr. syn at blive i størrelsesordenen 5.000 kr., og der erca. 110 skibe i Danmark, som vil være omfattet af det årlige syn.Desuden vilder være individuelle omkostninger mht. klargøring til syn mv.En mindre del af erhvervets merudgift til nye årlige syn vil dog modsvares af,at der samtidig indføres en længere periode mellem de nuværende lovpligtigehovedsyn og mellemliggende syn, der i dag er brugerfinansierede.10.
Høring
4/4
Kommissionens forslag er sendt til høring i EU-specialudvalget vedr. skibs-fartspolitiske spørgsmål med frist for bemærkninger den 8. marts 2013.Der er modtaget høringssvar fra Dansk Erhverv og Danmarks Fiskerifor-ening.Dansk Erhverv har ingen bemærkninger til forslaget.Danmarks Fiskeriforening ser ikke behov for yderligere syn af fiskefartøjer.Danmarks Fiskeriforening vil derfor anbefale, at Danmark arbejder for atændre Kommissionens forslag, således at undtagelsesmuligheden for det år-lige kontrolsyn, som findes i Cape-Town-aftalen, også vil blive indarbejdet iEU’s bestemmelser.11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Et flertal af landene i Rådet forventes at støtte forslaget, som fremlagt afKommissionen.12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er overvejende positiv over for forslaget om at bemyndige med-lemsstaterne til at tiltræde Cape Town-aftalen, så konventionen kan træde ikraft internationalt.Ikrafttrædelse af den internationale konvention kan væ-remed til at hæve sikkerhedsniveauet i den internationale fiskeflåde uden forEU.Regeringen vil dog arbejde for at sikre, at medlemslandene fortsat har mu-lighed for at fravige bestemmelser om årlige kontrolsyn, der er indeholdt iCape Town-aftalen.Indførelse af et årligt syn vurderes kun at have en megetbegrænset effekt på sikkerheden for danske fiskeskibe og deres besætning, ogdet vurderes ikke at stå mål med de omkostninger, det giver erhvervet.13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grund- og nærhedsnotat er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 15.marts 2013.