Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 227
Offentligt
1239285_0001.png
1239285_0002.png
1239285_0003.png
1239285_0004.png
1239285_0005.png
1239285_0006.png
1239285_0007.png
SUPPLERENDE GRUND- OGNÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Forslag til direktiv om tilgængeligheden af offentlige organers webste-

der

1. Resumé

Europa-Kommissionen har den 3. december 2012 offentliggjort forslag til di-rektiv om tilgængeligheden af offentlige organers websteder. Formålet med di-rektivforslaget er at støtte medlemsstaterne i gennemførelsen af deres nationa-le forpligtelser om webtilgængelighed og deres forpligtelser i medfør af FN’skonvention om rettigheder for personer med handicap, for så vidt angår of-fentlige organers websteder. Direktivforslaget har videre til formål, gennemharmonisering af tilgængelighedskravene på europæisk niveau, at føre til bed-re markedsforhold, flere arbejdspladser, billigere webtilgængelighed og fleretilgængelige websteder.De centrale tiltag er krav om, at de enkelte medlemsstater:træffer nødvendige foranstaltninger for at sikre, at minimum 12 kon-krete typer af offentlige organers websteder er tilgængelige, jf. euro-pæiske standarder på området senest pr. 31. december 2015,træffer foranstaltninger for at fremme anvendelsen af kravene om web-tilgængelighed på alle andre offentlige organers websteder,løbende overvågning af de berørte websteders overensstemmelse medtilgængelighedskravene, og årlig afrapportering om resultaterne heraf,samt om øvrige foranstaltninger angående tilgængeligheden af offent-lige organers websteder.

2. Baggrund

Forslaget til direktivet om tilgængeligheden af offentlige organers webstederer baseret på TEUF artikel 114 om harmonisering af medlemsstaternes lovgiv-ninger vedrørende det indre markeds funktion og den frie bevægelighed fortjenesteydelser.Forslaget skal vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet efter den almindeligelovgivningsprocedure, jf. traktatens artikel 294. Rådet træffer afgørelse medkvalificeret flertal.
2/7
Baggrunden for forslaget er, at Europa-Kommisionen i en årrække har haftsom mål, at offentlige organers websteder skal overholde relevante interna-tionale standarder for webtilgængelighed. Således har Kommissionen senesteksplicit opfordret hertil i bl.a. handlingsplanen for e-forvaltning 2011-2015(KOM(2010) 743), samt i Kommissionens digitale dagsorden for Europa(KOM(2010) 245), hvor 2015 blev anført som konkret mål for, hvornår denoffentlige sektors websteder bør være tilgængelige.Tidligere har medlemsstaterne, bl.a. i ministerdeklarationen om e-inklusion,vedtaget i Riga den 11. juni 2006, ligeledes sat mål for tilgængeligheden af of-fentlige hjemmesider. Målsætningerne er imidlertid ikke blevet realiseret i no-gen medlemslande. Mens adskillige medlemslande har indført krav om web-tilgængelighed, henviser disse, på trods af en veletableret international stan-dard på området, ofte til forskellige versioner og overholdelsesniveauer.Der er således opstået en situation, hvor tidligere målsætninger ikke er blevetrealiseret, samt hvor markedet for tilgængelige webløsninger i Europa er ble-vet fragmenteret som følge af uharmoniserede regler og standarder på områ-det.

3. Formål og indhold

Webtilgængelighed har at gøre med de principper og teknikker, man skaltage højde for, når man udvikler websteder, for at gøre indhold tilgængeligtfor alle brugere, særligt brugere med handicap.Ved at ratificere De Forenede Nationers konvention om rettigheder forpersoner med handicap har flertallet af medlemsstaterne og Unionen vedkonventionens indgåelse forpligtet sig til at sikre, at personer medfunktionsnedsættelser på lige fod med andre har adgang til bl.a.informations- og kommunikationsteknologi, og til at træffe passendeforanstaltninger til at fremme adgangen for personer medfunktionsnedsættelser til nye informations- og kommunikationsteknologierog systemer, herunder internettet.Det internationale webkonsortium W3C offentliggjorde i 2008 andenudgave af den internationale de facto standard på området, Web ContentAccessibility Guidelines (WCAG), og denne blev i november 2012 vedtagetaf den internationale standardiseringsorganisation ISO som standardISO/IEC 40500:2012.Der er i dag implementeret forskellige nationale tiltag påwebtilgængelighedsområdet i 21 ud af de 27 medlemslande i EU. På trods aftilstedeværelsen af en etableret international standard er der imidlertid
3/7
meget forskellig praksis på tværs af medlemslandene, herunder anvendelseaf forskellige udgaver af den etablerede standard, eller i form af alternativeretningslinjer defineret på nationalt niveau.Kommissionen lægger i begrundelsen for direktivforslaget således vægt på,at den fragmenterede tilgang på tværs af medlemslandene bl.a. hæmmerkonkurrencen på markedet for udvikling af tilgængelige løsninger. Det gørsituationen for myndigheder og erhvervsaktører usikker, når der fx skaludvikles grænseoverskridende ydelser.Med direktivforslaget vil Kommissionen derfor sikre en indbyrdestilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelservedrørende tilgængeligheden af offentlige organers websteder for allebrugere, særligt brugere med funktionsnedsættelser. Konkret vilKommissionen stille krav om, at 12 typer af offentlige organers webstedergøres tilgængelige, jf. europæiske standarder på området senest pr. 31.december 2015. De 12 typer er at opfatte som en minimumsliste, som deenkelte medlemslande opfordres til at udvide med flere websteder pånationalt plan.De 12 typer af websteder, som Kommissionen foreslår at gøre obligatorisktilgængelige, er følgende, som for størstedelens vedkommende er at betragtesom selvbetjeningsløsninger, hvor borgeren kan betjene sig selv i kontaktenmed den offentlige sektor:1)2)3)Indkomstskat: Selvangivelse og årsopgørelse.Arbejdsformidlingskontorers jobsøgningstjenester.Socialsikringsydelser: Arbejdsløshedsunderstøttelse, børnepenge,udgifter til lægebehandling og medicin (godtgørelse eller direktebetaling) og uddannelsesstøtte.Personlige dokumenter: Rejsepas og kørekort.Indregistrering af køretøjer.Ansøgning om byggetilladelse.Politianmeldelse, fx af tyveri.Offentlige biblioteker, f.eks. kataloger og søgeværktøjer.Anmodning om og levering af fødsels- og vielsesattester.Tilmelding til universiteter og højere læreanstalter.Anmeldelse af flytning.Sundhedsrelaterede ydelser: Interaktiv rådgivning om, hvilketjenester der tilbydes, onlinetjenester for patienter og aftaler.
4)5)6)7)8)9)10)11)12)
4/7
Som opfølgning på dette vil Kommissionen forpligte medlemsstaterne til lø-bende at overvåge tilgængeligheden af de berørte websteder og årligt afrappor-tere til Kommissionen. Det besluttes på nationalt niveau, hvilken myndighed,der varetager denne opgave. Kommissionen bemyndiges til ved gennemførel-sesretsakter at fastlægge fremgangsmåden for overvågning af de berørte web-steders overensstemmelse med kravene om webtilgængelighed, og ligeledes tilat fastlægge ordningerne om medlemsstaternes rapportering til Kommissionen.Endelig forpligtes medlemslandene med direktivforslaget til at træffe foran-staltninger for at fremme anvendelsen af tilgængelighedskravene på andre of-fentlige websteder end de, som berøres direkte af forslaget.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.

5. Nærhedsprincippet

Kommissionen har vurderet, at forslaget er i overensstemmelse med nær-hedsprincippet.Det er Kommissionens opfattelse, at nationale tiltag ikke i tilstrækkelig gradkan sikre en indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes foranstaltninger ogen harmoniseret tilgang. Ifølge Kommissionen skaber forskelle imedlemsstaternes fremgangsmåder begrænsninger og lægger byrder på devirksomheder, der forsøger at interagere på tværs af grænserne. Dettebegrænser mulighederne for udvikling af et modent, offentligt marked forwebtilgængelighedsprodukter og tjenesteydelser, og det kan hindrebevægeligheden for borgere, der anvender kompenserende teknologier.Regeringen er umiddelbart enig med Kommissionen i, at der er behov for enharmoniseret tilgang.

6. Gældende dansk ret

Det er anført i bemærkningerne til Lov om ændring af lov om Det CentralePersonregister, lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge, lovom folkeskolen og sundhedsloven (Lov nr. 558 af 18. juni, 2012), at bl.a. fæl-lesoffentlige standarder for it-løsninger, herunder tilgængelighedsstandardenWCAG, skal overholdes på de tekniske løsninger, som berøres af loven. Detteomfatter enkelte af de løsningstyper, som er nævnt i direktivforslaget.

WCAG blev vedtaget som en af de fællesoffentlige standarder for it-

løsninger i forbindelse med aftale om anvendelse af åbne standarder i det

5/7

offentlige, som blev indgået mellem regeringen, Danske Regioner og KL i

oktober 2007, med ikrafttræden den 1. januar 2008. Denne aftale forplig-

ter således i princippet også myndigheder, som ikke er omfattet af Lov nr.

558 af 18. juni, 2012 eller af lignende love.

7. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Lovgivningsmæssige konsekvenserForslaget forventes at have lovgivningsmæssige konsekvenser.Statsfinansielle konsekvenserForslaget vurderes at kunne påføre enkelte offentlige institutioner udgiftertil tilpasning af løsninger, som ikke hidtil har været omfattet af aftalen omobligatoriske, åbne standarder i den offentlige sektor. Det endelige udgifts-niveau afhænger af flere faktorer, herunder de eksisterende løsningers til-gængelighedsniveau og muligheden for at foretage tilpasninger som led iplanlagt ny- eller videreudvikling. Implementeres tilgængeligheden som ledi en ordinær udskiftningsproces, vil udgifterne til at sikre tilgængelighedenerfaringsmæssigt være meget begrænsede. De samlede udgifter til teknisktilpasning på tværs af myndigheder og institutioner estimeres på den bag-grund til at ligge i størrelsesordenen 50.000 – 500.000 kr. i engangsudgifter.

Estimatet forudsætter, at direktivets anvendelsesområde fortolkes såle-

des, at det i udgangspunktet er tilstrækkeligt, at der eksisterer tilgæn-

gelige løsninger på alle de forpligtede områder, men at ikke alle løsnin-

ger på det et område forpligtes til at overholde kravene. Det forudsæt-

ter ligeledes, at den europæiske standard der skal overholdes, og som

pt. ikke er endelig vedtaget i standardiseringsorganisationerne, på det

tekniske område er identisk med den eksisterende WCAG-standard

(ISO/IEC 40500:2012). Der er en bred forventning om at sidstnævnte

vil være tilfældet, og dette vurderes derfor ikke at være et reelt

usikkerhedsmoment.

Kommissionen har i sin konsekvensvurdering af direktivforslaget estimeret,at de økonomiske gevinster ved at gøre de offentlige løsninger fuldt tilgæn-gelige vil overstige udgifterne hertil indenfor et år.Udgifter til central monitorering og afrapportering til Kommissionen af-hænger af de endelige retningslinjer herfor, men forventes på baggrund aftidligere stikprøver og tekniske analyser, samt med henvisning til Kommis-sionens konsekvensvurdering, at ligge i størrelsesordenen 100.000-200.000kr. årligt, henset til det relativt overskuelige antal af websteder, der berøresaf forslaget.
6/7
Økonomiske merudgifter afholdes jf. gældende budgetvejledning indenforrelevante myndigheders eksisterende ramme.

8. Samfundsøkonomiske konsekvenser

Direktivforslaget antages af Kommissionen at kunne stimulere konkurrencenfor udbydere af webtilgængelighed, hvilket muligvis kan have en begrænset,positiv effekt for branchen.

9. Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervslivet.

10. Høring

Forslaget har været sendt i høring i Specialudvalget for Konkurrence-

evne-, Vækst- og Forbrugerforhold med frist for bemærkninger den 7.

januar 2013. Der er modtaget høringssvar fra Danske Handicaporgani-

sation og IT-branchen.

Danske Handicaporganisationer (DH) støtter generelt forslaget, men

finder anvendelsesområdet (typen af forpligtede websteder) for snæ-

vert. DH mener således, at anvendelsesområdet bør udvides til at om-

fatte nationale, regionale og lokale myndigheder, der udbyder offentlige

services som fx undervisning, sociale ydelser, sundhed, beskæftigelse,

boliger og transport. Dertil bør udbydere af andre grundlæggende ser-

viceydelser omfattes, fx post, energi, vand og finansielle tjenester. DH

mener, at der bør forhandles om, hvordan anvendelsesområdet kan re-

videres i overensstemmelse med den teknologiske og samfundsmæssige

udvikling. Endelig påpeger DH, at de myndigheder, der skal udpeges til

at stå for monitorering af overholdelse, skal have en viden om tilgænge-

lighed, handicap og standarder.

IT-Branchen bakker op om forslaget men bemærker, at forslaget ikke

forholder sig til brugeroplevelsen – og derved den reelt oplevede til-

gængelighed – som følger af EU-krav til indhentning af samtykke i for-

bindelse med bl.a. borgernes offentlige selvbetjening. IT-Branchen fin-

der i øvrigt, at støtten til borgerne kan styrkes yderligere med nationale

strategier for digital support til borgere, der anvender digital selvbetje-

ning.

11. Forhandlingssituationen

7/7
Der er ikke på nuværende tidspunkt kendskab til andre medlemslandesholdninger til det konkrete forslag.

12. Regeringens generelle holdning

Regeringen støtter generelt Kommissionens hensigt om at fremme tilgænge-ligheden af offentlige organers websteder, hvilket bl.a. er i overensstemmel-se med målsætningen i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-2015 om, at offentlige selvbetjeningsløsninger skal være ”let tilgængeligefor fx personer med handicap”.Regeringen finder det i øvrigt hensigtsmæssigt, at der indføres fælles reglerpå området på tværs af EU, med henblik på at modvirke fragmentering ogøge konkurrencen, for derigennem at skabe bedre markedsforhold, billigerewebtilgængelighed og flere tilgængelige websteder.

13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.