Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
ERU Alm.del Bilag 219
Offentligt
1236716_0001.png
1236716_0002.png
1236716_0003.png
1236716_0004.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Rapport fra Kommissionen om anvendelsen af direktiv 2005/29/EF af

22. maj 2005 om urimelig handelspraksis. KOM (2013) 139.

Dette notat sendes ligeledes til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksport-udvalg.

1.

Resumé

Direktiv 2005/29/EF vedrørende urimelig handelspraksis blev vedtaget den11. maj 2005. Formålet med direktivet er at sikre, at forbrugerne ikke vildle-des eller udsættes for aggressiv markedsføring. Det fremgår af direktivets art.18, at Kommissionen skal fremlægge en rapport om anvendelsen af direktivet,og at rapporten om nødvendigt skal ledsages af forslag til revision af direkti-vet. Det konkluderes i rapporten, at Kommissionen ikke vurderer det hen-sigtsmæssigt at ændre på direktivet på dette stadium, ikke mindst fordi erfa-ringerne med at håndhæve direktivet i medlemsstaterne stadig er for kortva-rige for et så omfattende stykke lovgivning. Kommissionen vil derfor retteopmærksomheden mod at sikre, at direktivet gennemføres på sammenhæn-gende vis, og træffe konkrete foranstaltninger for at få håndhævelsen til atfungere bedre på nøgleområder til gavn for forbrugernes tillid og vækst.Rapporten medfører ikke konsekvenser for dansk ret.

2.

Baggrund

Direktiv 2005/29/EF om virksomheders urimelig handelspraksis over for for-brugerne (direktivet) blev vedtaget den 11. maj 2005. Direktivet er udtryk fortotalharmonisering, og fastsætter fælles EU-regler for at beskytte forbrugernemod, at erhvervsdrivende anvender urimelige markedsføringsmetoder, i direk-tivet kaldet urimelig handelspraksis.Det fremgår af direktivets art. 18, at Kommissionen skal forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en samlet rapport om anvendelsen af direktivet. Rappor-ten skal om fornødent ledsages af forslag til revision af direktivet eller andrerelevante dele af fællesskabslovgivningen.Kommissionen har den 14. marts 2013 fremsendt første rapport om anvendel-sen af direktivet til Europa-Parlamentet, Rådet og Det Europæiske Økonomi-ske og Sociale Udvalg.
2/4
Direktivet er gennemført i Danmark ved to ændringer af markedsføringsloven,henholdsvis lov nr. 1547 af 20. december 2006 og lov nr. 621 af 15. juni 2011.

3.

Formål og indhold

Kommissionen konkluderer i rapporten om anvendelsen af direktivet, at detikke vurderes hensigtsmæssigt at ændre på direktivet, ikke mindst fordi erfa-ringerne med at håndhæve direktivet i medlemsstaterne stadig er for kortvarigefor et så omfattende stykke lovgivning. Kommissionen vil derfor rette op-mærksomheden mod at sikre, at direktivet gennemføres på sammenhægendevis, og træffe konkrete foranstaltninger for at få håndhævelsen til at fungerebedre på nøgleområder, herunder inden for detailhandel, transportsektoren, di-gital økonomi og energi/bæredygtighed.Disse konkrete foranstaltninger består blandt andet i at styrke det Europæiskehåndhævelsessamarbejde på forbrugerområdet (Consumer Protection Net-work) og hjælpe medlemslandene med at håndhæve direktivet og udveksle er-faringer med håndhævelsen. Kommissionen vil endvidere arrangere regelmæs-sige workshops med deltagelse af nationale håndhævelsesmyndigheder, lige-som nationale håndhævelsesmyndigheder skal tilbydes uddannelse og træning.I relation til salgsfremmende foranstaltninger konkluderer Kommissionen irapporten, at nogle få medlemslande har gjort gældende, at salgsfremmendeforanstaltninger skal udelukkes fra direktivets anvendelsesområde. Det erKommissionens opfattelse, at direktivet fortsat bør regulere salgsfremmendeforanstaltninger, men at der skal gennemføres foranstaltninger, som sigter modat øge den retlige sikkerhed og sikre ensartet anvendelse af direktivet på detteområde. En videreudvikling af den allerede eksisterende vejledning om an-vendelsen af direktivet, kan ifølge Kommissionen være en måde at nå dettemål på. Kommissionen vil dog fortsat nøje overvåge anvendelsen af direktivetpå dette område og overveje lovgivningsmæssige foranstaltninger i fremtiden,hvis der bliver brug for det.

4.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om rapporten.

5.

Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

6.

Gældende dansk ret

Rapporten har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.

7.

Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser

Rapporten medfører ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-kvenser.

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Rapporten medfører ingen samfundsøkonomiske konsekvenser.
3/4

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Rapporten medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.

10.

Høring

Rapporten har været sendt i høring i Specialudvalget for konkurrenceevne,vækst og forbrugerspørgsmål.Der er modtaget bemærkninger fra Dansk Aktionær Forening, Dansk Erhverv,Danske Revisorer, De Samvirkende Købmænd, Finansrådet og Realkreditfor-eningen.

Dansk Aktionær Forening

kan tilslutte sig Kommissionens konklusioner.

Dansk Erhverv

mener, at der er behov for at ændre direktivet således, atsalgsfremmende foranstaltninger ikke er den del af direktivets anvendelsesom-råde. Såfremt det ikke er muligt at fjerne salgsfremmende foranstaltninger fradirektivet anvendelsesområde er det er afgørende for Dansk Erhverv, at dedanske bestemmelser om salgsfremmende foranstaltninger, herunder rabatku-poner og købsbetingede konkurrencer, kan fastholdes.Dansk Erhverv mener endvidere, at der er brug for at revidere direktivets bilag1 med en liste over former for handelspraksis, som under alle omstændighederanses som urimelige, således at listen ikke er udtømmende.Dansk Erhverv kan støtte, at der sættes fokus på at styrke håndhævelsen. MenDansk Erhverv mener ikke, at det er tilstrækkeligt, at indsatsen kun styrkes hosde nationale håndhævelsesmyndigheder. Der er brug for at Kommissionen gri-ber ind, hvis nationale håndhævelsesmyndigheder ikke reagerer på anmodnin-ger fra deres kolleger.Dansk Erhverv kan ikke støtte at Kommissionen via vejledninger får til rolle atfortolke direktivet på områder, hvor det er uklart. Dansk Erhverv anser det forproblematisk hvis Kommissionen får til opgave at udfærdige vejledning til di-rektivet uden om interessenter og beslutningstagere.Dansk Erhverv mener, at de informationskrav, der stilles i den danske lovgiv-ning til brugen af salgsfremmende foranstaltninger skal kunne fastholdes idansk ret og meget gerne blive fælles regler i EU. Det gælder tilsvarende formarkedsføringslovens bestemmelse om god skik.Dansk Erhverv mener, at medlemslandene skal have frihed til selv at vælgehvordan direktivet skal gennemføres, idet direktivteksten på mange mådertungere og mere uklar end den danske lov.

De Samvirkende Købmænd

henviser til høringssvaret fra Dansk Erhverv,herunder særligt, at de informationskrav, der stilles i den danske lovgivning tilbrugen af salgsfremmende foranstaltninger skal kunne fastholdes i dansk ret
4/4
og meget gerne blive fælles regler i EU. Det gælder tilsvarende for markedsfø-ringslovens bestemmelse om god skik.

11.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til rapporten.

12.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Som led i evalueringen af direktivet Kommissionen den 27. juli 2011 sendt etspørgeskema til medlemslandene. Danmark har den 4. november 2011 frem-sendt besvarelsen af spørgeskemaet til Kommissionen. Europaudvalget harden 7. november 2011 modtaget et resume af det danske høringssvar.Danmark har i spørgeskemaet gjort Kommissionen opmærksom på, at generel-le forbud mod salgsfremmende foranstaltninger ikke er forenelige med direk-tivet om urimelig handelspraksis. Danmark har derfor i 2011 ophævet mar-kedsføringslovens forbud mod salgsfremmende foranstaltninger i form af ra-batkuponer og købsbetingede konkurrencer.Baggrunden for de tidligere forbud mod rabatkuponer og købsbetingede kon-kurrencer er bl.a., at forbrugerne bør have lige adgang til rabatter, og at forbru-gerne er beskyttet mod salgsfremmende foranstaltninger, der kan forskyde fo-kus fra varens eller ydelsens pris og kvalitet. Derudover er der et bredt politiskflertal bag de nu ophævede forbud.Det fremgår på den baggrund af regeringens besvarelse, at Danmark ønsker enrevision af direktivet med henblik på at undtage salgsfremmende foranstalt-ninger fra direktivets anvendelsesområde, således at det bliver muligt at gen-indføre forbuddene.Dette er fortsat den danske regerings holdning.Det er forventningen at Kommissionen vil afholde en workshop om direktivetden 28. maj 2013 som opfølgning på rapporten. Danmark vil på denne work-shop på ny fremføre den danske regerings holdning vedrørende direktivets an-vendelse på salgsfremmende foranstaltninger, ligesom regeringen vil følge an-vendelsen af direktivet på dette område nøje.Regeringen kan i øvrigt bakke op om Kommissionens målsætning om at fåhåndhævelsen til at fungere bedre på nøgleområder, herunder inden for detail-handel, transportsektoren, digital økonomi og energi/bæredygtighed.

13.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Rapporten har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.Europaudvalget har den 7. november 2011 modtaget et resume af det danskehøringssvar som led i evalueringen af direktivet.